Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
1.4.2004
 Bahrains GP - team previews - bunden
 
31.3.2004
 Bahrains GP - teams preview - toppen
 

Hop til top1.4.2004

Bahrains GP - team previews - bunden

Sauber er ene om at have points blandt de sidste 5. De andre har gjort fremgang, men har endnu ikke fået points.

Sauber har fået et enkelt point i år. Meget belejligt skete det i Malaysia, hjemlandet for hovedsponsoren Petronas. De andre teams har arbejdet ihærdigt siden det seneste Grand Prix, og håber selvfølgelig på at forbedringerne skal udmønte sig i points. Men er det muligt for dem nu hvor man kommer til en bane som er helt ny. Tilpasningsevnen er en af de store faktorer især for de små teams.

Sauber - 1 point:
Sauber har brugt tiden siden det sidste GP i vindtunnelen og har der fundet flere aerodynamiske forbedringer, og nogle af dem er blevet implementeret på bilerne. Kørerne har sammen med ingeniørerne siddet foran computerskærmene og har kørt simuleringer af banen der for at lære forløbet af selve banen. Felipe Massa er opsat på at få gang i pointene efter at have scoret sit og teamets første point i denne sæson i Malaysia. Fisichella mener at de forbedringer man har fundet siden det seneste løb er gået i positiv retning og venter nu på at få dem afprøvet i praksis.

Jaguar - 0 point:
Hos Jaguar hersker der en underlig stemning der indeholder skuffelse og glæde. Mark Webber er den der har skuffet resultatmæssigt, og har endnu ikke fuldført et GP i år. Rookien Christian Klien derimod har fuldført begge løb men har ikke scoret points. Teamet arbejder hårdt på at forbedre holdbarheden og især på at få rettet de fejl der giver sig udslag i at Webber har måttet udgå i begge de kørte GP'er. Testkøreren Bjørn Wirdheim har haft travlt siden Malaysia. Modsat de andre kørere har han været hjemme i Europa for at teste forbedringer på bilen, og skal i ilden igen fredag under testen på banen i Bahrain. Jaguar mener selv at de nyder godt af at have en tredje kører med ved disse tests. Men fremskridt skal der til. Teamchefen mærker presset fra Ford som øser masser af penge i foretagendet. Man har lavet besparelser på flere ting i teamet som den økonomi der er til stede bliver anvendt til udvikling og forhåbentligt de gode resultater.

Jordan - 0 point:
Jordan teamet har ikke haft repræsentanter på banen, så de eneste data man har haft til rådighed er de data som FIA har sendt til alle teams. Det gør det til en vanskelig opgave for teamet som i forvejen har sit at kæmpe med. Nick Heidfeld har endnu ikke fuldført et GP i år, mens Pantano har klaret det. Heidfeld mener at farten er ved at være der i bilen, men at der stadig er mange tekniske fejl der skal rettes, men så skal det også nok komme. Pantano er på samme linie men mener stadig at bilen skal køre hurtigere. Han er dog klar over at det kan tage tid. Det er et komplekst stykke værktøj de har i hænderne. Teamet har haft travlt med at rette fejl på bilen i de seneste par uger. Visse forbedringer er fundet, nu skal rettelserne vise at de virker.

Toyota - 0 point:
Blandt de nederste teams har Toyota vist at de i det mindste kan gennemføre med begge biler, så holdbarheden er tilsyneladende i orden. Det håber teamet på kan blive en fordel i de meget varme forhold der kan herske i Bahrain. Nu mangler så næsten alt det andet, især fart. Men de ligger ikke på den lade side i Köln. Der arbejdes på højtryk for at få bilerne gjort hurtigere. Der var da også fremskridt at spore i Malaysia, men ikke nok, og det har Mike Gascoyne og co. travlt med. Kørerne mener selv at de hurtigt kan vænne sig til den nye bane, men det kræver selvfølgelig masser af kilometer under fredagens tests. Der er enighed om i teamet, at man arbejder i den rigtige retning mht. udvikling af bilen.

Minardi - 0 point:
Minardi har ikke klaret sig specielt godt i sæsonen hidtil. I Australien udgik begge biler, mens man i Malaysia fuldførte med begge biler. Det var dog med biler som havde mange defekter undervejs. Servostyring der svigtede totalt undervejs og biler i dårlig balance. Det er blot nogle af de ting man har kæmpet med. Den dårlige økonomi i teamet sætt

PDL  


 

Hop til top31.3.2004

Bahrains GP - teams preview - toppen

Et nyt Grand Prix løber af stabelen i den kommende weekend. For første gang køres der et Grand Prix i den arabiske verden.

For en gangs skyld er alle teams ens stillet når de i weekenden kører det nye Grand Prix i Bahrain. Banen er hel nyanlagt og ingen kender noget til den - næsten da. Marc Gene har i hans Williams racer kørt 15 omgange på banen, men spørgsmålet er hvor mange data der er anvendelige for Williams teamet. Får varmen denne gang den afgørende indflydelse som mange ønsker sig, så det ikke igen bliver Ferrari sejr.

Ferrari - 33 points:
Ferrari har udover at teste på Fiorano, også haft gang i simulatoren, eller rettere simulatorerne. Man har i den seneste uges tid simuleret hvordan motorerne ventes at opføre sig på den nye bane i Bahrain. Det eneste man næsten ikke kan gardere sig imod i en simulation, er de mekanisk fysiske forhold. Én defekt del kan sætte en bil ud af spillet, spørg Williams om det. Kørerne vil gå banen rundt og lave diverse notater. Derudover bliver der nok flere omganges test end sædvanligt fordi det er en ny og ukendt bane. Michael Schumacher er en del bekymret for om ørkensandet får indflydelse på bane og biler. Det fine ørkensand kan være meget ødelæggende. Man har endnu ikke afgjort om der skal bruges en form for filter i bl.a. indsugningen eller ej. Teamet mener at have styr på alle data der har været tilgængelige hidtil, resten må man opsamle om fredagen under testsessionerne.

Williams - 17 points:
Banen i Bahrain må være noget der passer Williams racerne. Nogle små korte sving og en laaang langside på over én kilometer. Lige noget for en power motor. Williams har smugkikket på banen. Ralf Schumacher har været på et kort visit i vinterens løb, og testkører Marc Gene har kørt 15 omgange på banen. Måske er der nogle data der kan bruges for teamet. Defekten som sendte Ralf Schumacher ud i Malaysia er lokaliseret og fra teamet lyder det at det var en defekt komponent der forårsagede den tidlige exit for Ralf Schumacher. Montoya kommer med en god andenplads i bagagen, og agter at forbedre den i Bahrain. Ralf Schumacher glæder sig til gensynet med banen. Og begge kørere er som resten af teamet overbeviste om at her kan de være med. Teamet har sammen med Michelin udvalgt to forskellige compounds som skal testes om fredagen. Den næsten største bekymring, som man deler med alle teams, er hvor vidt og hvor meget sand der vil være banen og risikoen for at der flyver sand ind på banen. Teamet har testet på Paul Ricard i forberedelserne til Grand Prixet.

Renault - 14 points:
Kun 3 points skiller i øjeblikket Renault fra Williams teamet på andenpladsen. Det vil Renault selvfølgelig gerne ændre på. Det kan man gøre ved at forbedre sig i kvalifikationen som ikke var helt vellykket i Malaysia. Man har nøje studeret data på motoren, og mener at den næsten uanset forholdene klarer sig fint, altså også i den forventede høje temperatur der meget nemt kan forekomme i Bahrain. En faktor som vil være anderledes end i Malaysia, vil være luftfugtigheden. Den er så at sige på nul i Bahrain. De fysiske forberedelser som kørerne brugte forud for det seneste Grand Prix, er videreført fordi netop varmen kan blive en vigtig faktor. Kørerne ser frem til mødet med den nye bane. Begge er fokuseret på indlæringen af den nye bane. Hvor hurtigt kan man lære banen at kende? De tekniske direktører i teamet er overbeviste om at man taget forbehold for alle de ukendte faktorer som man vil møde i Bahrain. Varme, manglende luftfugtighed og sandet som kan være en væsentlig faktor på flere områder.

BAR - 9 points:
BAR teamet har fået noget at leve op til. Jenson Buttons flotte tredjeplads må gerne gentages, og mon ikke moralen er helt i top i teamet? BAR teamet har testet i Frankrig som forberedelse til det kommende Grand Prix. Man ved også at det bliver svært at gentage succesen, men er optimistiske på trods af at det er en ny bane man nu kommer til. Man kan dog genkende visse lighede

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk