Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
1.4.2005
 Bahrains GP - Teams preview - top 5
 
31.3.2005
 Optakt til Bahrains Grand Prix
 Bahrains GP - Teams preview - bunden
 Hvad vælger Sauber?
 

Hop til top1.4.2005

Bahrains GP - Teams preview - top 5

Endnu en ny udfordring venter. Det bliver med næsten lignende forhold som i Malaysia, dog mere tørt, og med sandet som en trussel mod dækkene.

Teamene har været hjemme og evaluere data og resultater fra Malaysia, og testteamene har været i Frankrig og Spanien for at bygge videre på udviklingen. Vi er i år i en situation på nuværende tidspunkt, at to af de fem teams aldrig før har været i top 5. Godt for spændingen og underholdningen, men kan det holde? Toyota og Red Bull er med fremme hvor det er sjovt at være. Men nu begynder kortene at blive blandet på en ny måde. Flere kørere kører først nu deres andet løb med samme motor, mens andre får en ny motor, evt. med nogle små ændringer til det bedre.

Renault:
Renault kørerne har hidtil haft biler der har været let kørte, og det forventer de at de bliver ved med at være. Kørernes største bekymring i Bahrain bliver køling, især til bremserne. Ligesom man godt kunne tænke sig et andet flow på banen. Ellers betragter de baneforløbet lidt som det i Malaysia. Bilerne klarede dog opgaven flot. Kørerne ser også meget på hvordan konkurrenterne får udviklet deres biler. Konkurrencen er anderledes i år. Hele teamet er især opmærksomme på McLaren der faktisk ligger og lurer efter deres mening. Så snart McLaren får styr på bilerne, er de alvorlig trussel, mener de hos Renault. Den nye Ferrari ved man af gode grunde endnu ikke hvad står for. Testteamet har været på Paul Ricard og afprøvet nye ting. Og måske er der lidt ændringer på bilen i forhold til aerodynamik og et lidt andet setup.

Toyota:
Ingen hos Toyota kan endnu sige om det lykkedes at opnå et nyt topresultat som i Malaysia, men man arbejder ihærdigt på at gentage det. Et så godt resultat får armene op, men man ved også at de hurtigt kan komme ned igen. Både Trulli og R. Schumacher er glad for den meget forbedrede præstation, og begge har testet i forberedelserne ti Bahrains GP. R. Schumacher dog godt nok inden man kørte i Malaysia. Kun uheld forhindrede R. Schumacher i at placere sig bedre i Malaysia end tilfældet var. Mike Gascoyne er som de fleste andre mest bekymret for omgivelserne i Bahrain. Med ørkenen som nabo, er der stor risiko for sand på banen, med de ulemper der følger med det. Dækslid og køling er de primære områder som teamet arbejder med i disse dage i forberedelserne.

Red Bull:
David Coulthard ser banen som en stor udfordring i og med, at de adskillige hårde nedbremsninger kan koste tid, eller man kan vinde tid der. Hans umiddelbare største bekymring er dækkene. Ikke alene pga. det generelle dækslid, men også pga. nedbremsningerne og især sandet. Ingen aner hvor meget sand der vil være eller komme på banen, og sand har det med at slibe og slide - også på dæk. Klien er ikke så bange for dæksliddet. Han er mere fokuseret på at finde så god en balance i bilen som muligt. Begge kørere synes dog at det er god, men udfordrende bane at køre på. Teamet har ikke testet ret meget efter sæsonen er gået i gang, men har et testprogram klar når man vender hjem til Europa efter de tre fjerne løb. Teamet er til dette GP klar over besværlighederne som sandet kan gi', især det fine af slagsen. Man prøver i øjeblikket simulationer med meget finmaskede filtre, for at se effekten af disse. Cosworth bliver skiftet denne gang, dér har ikke været nogen problemer hidtil. Alt i alt en god stemning hos Red Bull, der håber på at succesen forsætter.

Ferrari:
Ferrari hænger på i top fem med deres gamle bil. Men nu vil det skifte - håber i hvert fald Ferrari. Mange har været fokuseret på hvordan Ferrari ville klare sig i år. Nu er al fokus hvordan Ferrari vil klare sig med den nye bil som alle efterhånden ved, får debut i Bahrain. Efter diverse udtalelser fra de to kørere at dømme, så er den nye F2005 bedre på stort set alle punkter. Dog må man sige, at den endnu ikke er fuldt ud gennemprøvet. Men det vil vise sig. Første gang er i den kommende weekend. Udover de sidste og afgørende tests med bilen,

PDL  


 

Hop til top31.3.2005

Optakt til Bahrains Grand Prix

Søndag formiddag starter sæsonens tredie løb. I den varme ørken skal bilerne udkæmpe tredie runde i kampen om titlen som verdens bedste indenfor motorsport. Og sådan som sæsonen er startet burde der være mulighed for noget spændende race. Specielt Malaysia bød på gode dueller i feltet, selvom der ikke var meget diskussion om hvem der tog sejren.

Renault må være storfavorit på forhånd. Efter to overlegne sejre i træk, ligner det franske hold en stærk kandidat til årets titler. Der har været en sejr til hver af kørerne. Fernando Alonso virker stærkere end han længe har gjort og sejren i Malaysia bragte ham i front i VM. Denne føring er han naturligvis interesseret i at beholde og vil kæmpe til det sidste for at holde fast.


(Foto: Renault-F1)

Hans holdkammerat Fisichella vandt sæsonens første løb, men efter en fejl i Malaysia røg både han og Mark Webber af banen. For Fisichella er målet med løbet i Bahrain at demonstrere at han kan køre lige op med Fernando Alonso.

Men Renault skal på den anden side heller ikke vide sig for sikre. Bare fordi man har vundet to løb i træk, er det jo ikke en garanti for at man vinder det tredie også. Der er andre der står og banker på.

McLaren vil i al fald gerne vippe Renault af pinden. De har ikke været for overbevisende i de to første løb, men derfor skal man ikke afskrive Ron Dennis' hold endnu. Kimi Raikkonen har haft sine problemer i år, men med hans kølighed er det næppe noget der generer ham meget. Et godt resultat i Bahrain og finnen kan føle sig på rette vej igen.

Værre er det for Montoya, der efter to jævne løb må sidde over i Bahrain efter en tennisskade. Han erstattes af Pedro de la Rosa, der i tidligere tider har kørt for Arrows og Jaguar. Den spanske kører har i noget tid været testkører hos McLaren, og får altså nu chancen, da den anden testkører, Alexander Wurz, ikke kan være i bilen. Det kan meget vel være de la Rosas sidste optræden i et Formel 1 løb. Han er ikke helt ung mere og selvom han et par gange i sin tid hos Arrows kørte flotte løb, har talentet aldrig været voldsom.


(Foto: BMW)

Williams vil også gerne gøre Renault rangen stridig som det bedste team i Formel 1. Mark Webber blev pillet af banen i Malaysia, men er klar til kamp. Angiveligt har den hårdfører australier haft problemer med et par ribben i de første par løb. Men nu skal han være i orden, og det glæder vi os så til at se. Et godt resultat er tiltrængt for australieren der er udråbt som et stort talent. Nu har han en god bil og nu vil vi også se resultaterne.

Nick Heidfeld i den anden Williams klarede sig godt i Malaysia, hvor han tog bronzepokalen med hjem. Det evige talent har grebet sin chance hos Williams og indtil videre virker han godt kørende.

Den store overraskelse i de første par løb har ikke været Renaults sejre, men Toyotas konkurrencedygtighed. I Australien gik det dog nærmest baglæns midtvejs i løbet, men i Malaysia holdt Jarno Trulli skuden på ret køl og hentede en flot 2. plads. Et fantastisk godt resultat for det japanske team med de store ambitioner. Men nu skal de to kørere, Trulli og Ralf Schumacher, bevise at det ikke var en enlig svale. Flere og regelmæssige resultater er kravet. Også hos Red Bull skal man holde det momentum man har fået opbygget. De er startet godt, men det er nu de skal bevise at det ikke kun var fordi de var bedre forberedte end konkurrenterne. David Coulthard virker motiveret og Christian Klien har leveret mere i sæsonens to første løb end han gjorde hele sidste sæson.

MMT  


Hop til top
Bahrains GP - Teams preview - bunden

Skuffelserne hviler stadig på og over to teams blandt de nederste fem. McLaren og BAR har endnu ikke kunnet præstere nok. Klarer de det denne gang?

Nedrykkerne som vist uden at støde nogen, godt kan kalde McLaren og BAR indtil de får bevidst det modsatte, har noget at leve op til. Især BAR teamet har skuffet hidtil i år. Men der arbejdes skam på sagen. Der er i mellem de GP'er blev testet og testet for at få forbedret situationen.

McLaren:
McLaren har i lighed med flere andre teams været på Paul Ricard i det franske for at teste. Teamets to testkørere har rullet masser af kilometer af for at få optimeret bilerne, især er der testet dæk. Også en ny forhjulsaffjedring er testet. Hvorvidt den nye affjedring vil blive brugt i Bahrain, vides endnu ikke. Men det er kun noget af det. Norbert Haug frygter lidt for den tørre varme, der kan være en belastning for motorerne, især da karakteristikken af banen siger ca. 65 % fuld gas, og da svingene er temmelig langsomme, bliver motorerne belastet yderligere pga. de mange accelerationer og nedbremsninger. Køling af motor og bremser kan måske blive et problem. Det er i hvert fald noget Kimi Raikkonen er lidt skeptisk overfor. Især bremserne. Begge kørere glæder sig til at køre på banen, da de begge mener den indeholder nogle udfordringer som man kun finder ganske få andre steder. Især Montoya føler at det er udfordrende bane at køre på. Begge kørere har noget at vise. Raikkonen har været uheldig igen igen, mens Montoya hidtil dog har kunnet forbedre sig i de to første løb. Kan McLaren stå distancen i ørkenen? Og i skrivende stund er der tvivl om Montoyas deltagelse grundet en skade, testkørerne står begge på spring som reserve hvis ikke Montoya bliver klar. Pedro de la Rosa er blevet bedt om at holde sig klar. Hvorfor lige ham? Af den simple årsag at Wurz har sin højde og drøjde imod sig og at bilen ikke er bygget til hans størrelse. Kun testbilen.

BAR:
BAR var flittige testere på Paul Ricard banen i sidste uge. Anthony Davidson satte hurtigste tid den ene af dagene og samtidigt satte Davidson også en intern rekord, da han er den der har kørt flest omgange under test på en enkelt dag. Ikke mindre 176 omgange blev det til den ene af dagene. Formålet med testen var selvfølgelig at teste holdbarhed. Desuden blev der testet dæk og nyudviklet aerodynamik. Honda ingeniørerne har arbejdet hårdt på at udbedre fejl og få forbedret motoren. Honda har så godt som officielt erkendt at det er der at teamet har problemer i år. Men de ihærdige japanere giver ikke op så let. Fejlene skulle nu være udbedret. I hvert fald kørte man testen på Paul Ricard uden nogle nævneværdige problemer med motorerne. Takuma Sato som sad over i Malaysia grundet sygdom, glæder sig til at komme i gang igen. Sidste år sluttede han på femtepladsen i løbet, og det vil han gerne gentage eller forbedre. Jenson Button når nok ikke sidste års tredjeplads, men mon ikke man i teamet anser det for vigtigere at man i første omgang får nogle points?

Sauber:
Sauber har et eller andet at bevise. Felipe Massa har klaret sig ok, i og med at han har været bedre end Jacques Villeneuve, der stort set intet har bevist endnu. Mange gætter på at JV ryger ud hvis ikke han præsterer mere, men hvornår? Willy Rampf er noget bekymret for sandet. Man lærte mange ting sidste år på banen, og han er en kendelse nervøs for hvad sandet vil gøre ved bilen. Man har fundet frem til at man vil køre med absolut maksimal downforce pga. banen udformning. JV har ikke kørt her før, så bl.a. har han trænet banens layout på et computerspil. Han er dog fuldt ud klar over, at de sidste erfaringer med banen, skal han selv lære på banen. Massa glæder sig til at køre på banen, som han finder interessant. Han mener ikke at der så varmt her som så mange synes. Så varmen, antyder han, vil ikke spille nogen rolle for hans vedkommende. Teamet skal dog snart til at score points hvis de vil være med i det lidt sjovere selskab. Sidste startede o

PDL  


Hop til top
Hvad vælger Sauber?

Selv om mange mener, at der allerede foreligger en ny motoraftale mellem Sauber Petronas teamet og BMW, så oplyser teamet at de endnu ikke har valgt en motorleverandør til 2006 sæsonen.

Siden Sauber teamet begyndte at få leveret motore fra Ferrari tilbage i 1997, så har teamet næsten været et 'Ferrari Junior Team', men op til denne sæson begyndte deres veje at skilles.

Specielt Saubers skift fra Bridgestone til Michelin har lagt hindringer i vejen for samarbejdet mellen Sauber og Ferrari, da de to dækleverandøre ikke ønsker at der skal kunne blive udvekslet oplysninger om dækkene mellem de to teams.

Sauber teamet har erkendt, at de i øjeblikket er ved at gennemgå motormarkedet, med henblik på et muligt motorskifte til 2006 sæsonen, men teamejer og -chef Peter Sauber oplyser at der ikke er truffet nogen beslutning om at skifte motor endnu - og at det næppe sker de første par uger.

Udover interessen for BMW motorene, så arbejdes der stadig på at bevare kontrakten med Ferrari, ligesom det har været nævnt at Toyota også er inde i billedet som motorleverandør til Sauber teamet i 2006.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk