I Melbourne vil man ikke rigtig give sig for FOMs betingelser. Det drejer sig primært om at afvikle Grand Prixet i Albert Park under kunstlys. Samtidigt er forskellige miljøgrupper begyndt at røre alvorligt på sig. Men måske kan det australske Grand Prix reddes. En anden bane ser på mulighederne for at overtage det australske Grand Prix.
Albert Park har kontrakt med FOM til og med 2010, og her åbner der sig en mulighed for Eastern Creek banen for at komme ind og være arrangør af det australske Grand Prix. Præsidenten for Australian Racing Drivers' Club (ARDC) John Cotter, påpeger at det er yderst vigtigt for Australien at have Formel 1 i landet. Blandt andet af hensyn til turismen og sin status som et stort motorsportsland.
John Cotter siger også at der har været snak og sågar planer om et gadeløb i stil med Albert Park og Surfers Paradise hvor man har kørt CCWS. Disse planer er dog tilsyneladende gået i sig selv igen.
Men i Eastern Creek gør man noget ved situationen. I første omgang har sat penge af til en nærmere undersøgelse af hvordan Eastern Creek banen kan ændres så den lever op til FIA standard. Til det formål vil man hyre det engelske firma British-based Apex Circuit Design Ltd. som gør sig i opbygning af ny baner og renovering af eksisterende baner. Blandt andet har firmaet har en finger med i spillet på banerne i Dubai, Abu Dhabi og i Singapore. Også Silverstone banen har henvendt sig til firmaet i forbindelse med udførslen af de kommende planer for Silverstone.
Den foreløbige plan er at bygge 2 sammenhørende baner, som kan fungere som enten en eller to baner efter behov. I Sydney området hvor Eastern Creek ligger, er der faktisk kun den ene bane, og den er stort set optaget hele tiden. Ved at koble et ekstra anlæg på, kan man udvide aktiviteterne for området til næsten det dobbelte. Man har ydermere præsenteret planerne for delstatsregeringen i New South Wales, som er de egentlige ejere af banen. Indtil har man ikke fået negativ respons fra delstatsregeringen.
Eastern Creek banen har i forvejen en vis status inden for motorsport, idet man i øjeblikket afvikler A1 GP løb, V8 Supercars, Formel 3 løb og forskellige motorcykelløb. Men nu skal planerne - både de tekniske og økonomiske - gennembearbejdes af diverse instanser og først herefter ved man om det bliver muligt at beholde det australske Formel 1 Grand Prix.
Hurtigst blev finske Kimi Raikkonen i sig Ferrari racer, men blot 0,084 og 0,097 sekunder bag sig havde han de to Renault racere med Nelson Piquet Jr. og Fernando Alonso.
Raikkonen's teamkollega Felipe Masse sluttede på 5. pladsen.
Meget overraskende var det også at McLaren kørerne ikke klarede sig særlig godt i denne fri træning, hvor Lewis Hamilton og Heikki Kovalainen endte på 11. og 16. pladserne.
De ellers meget hurtige BMW Sauber racere faldt også noget tilbage her hvor Robert Kubica og Nick Heidfels placerede sig på 12. og 13. pladserne.
Tilgengæld var det opløftende at se japanske Kazuki Nakajima køre sin Williams racer frem til en 4. plads, blot 0,237 sekund fra den hurtigste tid.
Tiderne fra 2. fri træning:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:21,935 | 38 |
2 | Nelson Piquet Jr. | Renault | 1:22,019 | 38 |
3 | Fernando Alonso | Renault | 1:22,032 | 26 |
4 | Kazuki Nakajima | Williams | 1:22,172 | 35 |
5 | Felipe Massa | Ferrari | 1:22,229 | 32 |
6 | Mark We AN Efter en lidt 'sløv' start på forberedelserne til Spaniens Grand Prix med den første fri træning, hvor der efter den første halve time kun var 5 kørere der havde sat en tid, kom der sidst i de 90 minutter godt gang i kørslen på Circuit de Catalunya ved Barcelona.
Top fem efter 30 minutter: Efter en time havde alle 22 kørere sat en tid, på dette tidspunkt var det de to Ferrari kørere Kimi Raikkonen og Felipe Massa der førte an.
Top fem efter 60 minutter: Bortset fra at Robert Kubica kørte sig op på 4. pladsen i den sidste halve time, skete der ikke de store rokeringer i toppen af tidstabellen.
Tiderne fra 1. fri træning: |