McLaren havde i de 2 første Grand Prixer i år fået flyttet deres pitgarage frem så de var placeret som team nr. 5 i rækken. Men den går ikke i Bahrain. Arrangørerne af Bahrains Grand Prix har fået påbud fra FOM om at McLaren skal være bagerst i rækken sammen med Force India F1.
Det er ikke kommet noget frem om hvorfor denne ændring er sket, men arrangørerne beklager overfor teamet og især de fans der har købt billetter efter at være placeret lige overfor deres favoritteams garager.
Sakhir banens daglige leder, Sheikh Salman bin Isa Al Khalifa, beklager denne afgørelse i en pressemeddelelse:
"I Bahrain gør vi rigtig meget for at sikre at fansene fra de respektive teams kan sikre sig pladser på modsatte side af banen for at give dem den bedste udsigt til deres teams aktiviteter. Desværre må vi ved denne lejlighed beklage at det ikke kan lade sig gøre alligevel. Vi beklager, men vi er nødsaget til at følge de udstukne regler."
Oprindeligt skulle McLaren teamet som en følge af straffen fra sidste år, hvor teamet blev frataget alle points, være placeret allerbagerst i rækken, men blev blandt andet på grund af pladsmangel, rykket væsentligt frem i rækken, således at teamet kunne få plads til blandt andet teamets temmeligt store motorhome.
Det var i slutningen af 70'erne at Balestre blev kendt uden for de franske grænser. Før den tid havde han huseret i Frankrig, hvor han havde været med til at grundlægge det franske motorsportsforbund.
I 1978 blev han udpeget til at lede den sportslige sektion af FIA - som han fik omdøbt til FISA. Og med Balestre kom også balladen til Formel 1. I 1980 kom han i konflikt med konstruktørerne - FOCA - der var ledet af Bernie Ecclestone. Konflikten drejede sig om hvordan sporten skulle styres og hvem der skulle tjene hvilke penge. Det førte i 1981 til en truende spræning af sporten hvor de private teams sammen med FOCA planlagde deres egen serie, mens bilfabrikanterne ville blive i Formel 1.
Så vidt kom det dog aldrig, Concorde aftalen blev indgået og den har siden, i nu ændret form, været den aftale der klargjorde hvordan beslutningerne bliver truffet i Formel 1.
En anden, og måske mere forståelig, mærkesag for Balestre, var hans korstog for øget sikkerhed i sporten. ØI hans tid kom sikkerheden gevaldigt i fokus, hvor han sammen med kørerne, konstruktørerne og lægen Syd Watkins, kæmpede mod banerne, der ikke altid var interesseret i at ofre penge på forbedrede medicinske faciliteter.
Det lykkedes også Balestre at gøre sig uheldigt bemærket et par gange, som da han løb over banen kort efter starten på et løb og nær var blevet jordet af en langsomt startende bil.
En af de sidste store sager var hans kontroverser med Ayrton Senna. I Japan i 1989 ville Balestre ikke godkende at Sennas pole blev flyttet til den rene side af banen. I løbet kørte Senna sammen med Prost og blev senere diskvalifceret. Efterfølgende kom Senna med nogle ikke specielt høflige udtalelser om Balestres person.
At Ayrton Senna sommetider bevægede sig over kanten for hvad der kan kaldes god opførsel i en racerbil, er der ikke megen tvivl om. At han nogle gange ligefrem kørte andre mennesker af banen, er der heller ikke nogen tvivl om. Der var i hans karrierere masser af muligheder for at slå ned på ham og give ham en straf. Men den eneste gang han for alvor blev truet med en straf af betydning var da han nægtede at undskylde overfor Balestre i vinteren 89/90. Så sur var Balestre at han truede med at udelukke Senna i seks måneder!
Situationen var latterlig og Senna kom alligevel til start. Tilgengæld blev Balestre året efter væltet som chef for FISA. Sagen mod Senna var ikke en direkte årsag, men mere et symptom på Balestre ledelsesstil, som ikke længere var så populær. Som afløser blev Max Mosley valgt. I 1993 blev Mosley så også præsident for FIA, og ved samme lejlighed foreslog Balestre at FISA blev nedlagt.