Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
1.4.2009
 Point-debatten fortsætter
 Toyota dropper appel
 
26.3.2009
 Dækvalget i Albert Park
 

Hop til top1.4.2009

Point-debatten fortsætter

Kort før sæsonåbneren i Australien meldte FIA ud at verdensmesteren ville blive fundet ud fra ideen med "the winner takes it all". Det gav en masse ballade i pressen hvor kørerne luftede deres utilfredshed. Forslaget blev taget tilbage - indtil 2010. Sammenslutningen af teams i feltet har dog stadig ikke opgivet deres planer.

De foreslog nemlig at man i stedet ændrede det nuværende system så en sejr gav 12 point, fremfor de nuværende 10, samt at spredningen blandt de første tre var større og gav noget mere afstand ned til 4. pladsen. Som det er nu er det "halvt så godt" at blive nummer 4 - det giver i dag 5 point. Før systemet blev ændret var en 2. plads 6 point værd.

FOTA (Formula One Teams Association) har gjort et hårdt benarbejde for at præsentere FIA og især Bernie Ecclestone med oplysinger og undersøgelser fra tilskuere. For hvor Formel 1 i årtier alene har været guidet af mavefornemmelser og løse ideer, så er man nu - efter utallige opfordringer - i større dialog med dem der er "kunderne": seerne og tilskuerne. Men på de indre linjer er der mere end blot en kamp om point og VM-systemer.

Pointsystemet - en politisk manifestation

FOTA har siden deres oprettelse været lidt af en torn i øjet på FIA og FOA og deres topbosser Mosley og Ecclestone. De er begyndt at være krævende, både i forhold til hvordan sporten skal køres og ikke mindst i deres holdning til hvordan indtægterne skal fordeles. Og hvor der tidligere har været total uenighed teamsene imellem, så er det intet mindre end en sensation at de deltagende teams i dag - i hvert fald på dette område - står sammen. Pakken af forslag som FOTA lagde på bordet blev da også fejet af netop samme bord med det samme. Kataloget af forslag var derfor ikke bare for at fremme sporten, men handler ligeså meget om at FOTA gerne vil placere sig som modspilleren til FIA og FOA.

Problemet for FOTA er at de ikke 'offcielt' er anerkendt af FIA og FOA. Eksempelvis har det direkte lydt fra Ecclestones kontor at 'man iøvrigt ikke forhandler med FOTA men alene med hvert enkelt team'. FOTA bliver med andre ord tålt, men ikke hørt. Netop af denne grund har udspillet med pointsystemet mere været en magtkamp og en manifestation af hvem der har magten i sporten. Ecclestone slog på stortromme for ideen henover hele efteråret og vinteren og det lykkedes at få FIA med på vognen. Teamsene var dog ikke enige og fordi der var så kort tid til sæsonstarten kunne ændringen ikke tvinges igennem. Men næste år - så er den med!

FOTA har dog ikke givet op men tror stadig på deres ide. Martin Whitmarsh der er FOTAs formand for tiden mente at forslaget der kom på bordet fra deres side var det bedste. "FOTAs forslag havde en god balance, men det blev ikke accepteret og det er så nogle andre opfattelse. Måske skal vi kigge på det igen," siger han. De bakker op om ideen med at gøre sejren mere attraktiv i forhold til mesterskabet, men er bange for at sæsonen kan blive afgjort alt for tidligt i sæsonen.

Så debatten vil fortsætte, men det handler ikke kun om at optimere Formel 1 - der er også tunge politiske overvejelser i hvordan sporten skal drives fremover.

BB  


Hop til top
Toyota dropper appel

Efter løbet i Melbourne blev Jarno Trulli frataget sin 3. plads som i stedet gik til Lewis Hamilton. Straffen blev på 25 tillægssekunder og kostede dermed Trulli alle chancer for at score point. Teamet valgte at forbeholde sig retten til at appellere, men den mulighed gør de ikke brug af.

Teamet har her til formiddag udsendt en meddelelse der lyder at de efter flere overvejelser ikke har tænkt sig at følge op på deres ret til at appellere. Blandt andet har de kigget på tidligere afgørelser som appelretten har givet og nået konklusionen at en appel givetvis blot vil blive afvist. Teamet mener at artikel 152 §5 vil give dem problemer ved en given appel. Oversat lyder artiklen: "Drive through straffe eller pit stop (stop-and-go) sammen med visse straffe der er angivet i FIAs mesterskabsreglement hvor det direkte er beskrevet, kan ikke indgives til appel."

Med tanke på dette har Toyota droppet appellen - og dermed er resultatet af det australske Grand Prix 2009 officielt.

BB  


 

Hop til top26.3.2009

Dækvalget i Albert Park

Bridgestone har besluttet sig for hvilke dæktyper der skal anvendes i årets første Formel 1 Grand Prix.

Det sorte guld - og det er ikke olien - betyder bare så meget især i Formel 1 i dag. Bridgestone har udvalgt deres to typer som teamene kan anvende.

Efter 11 sæsoner med rillede dæk er det nu igen slicks typerne der kommer i spil. Derfor kan der anvendes blødere dæktyper, som giver et noget større mekanisk greb i asfalten, hvilket i høj grad betyder større svinghastigheder.

Omend at betegnelserne er de samme, så er det en helt anden compound der karakteriserer de nye dæk. Udover compounden, så er der også forskelle på stivheden i dækkene. Også de temperaturområder som dækkene arbejder bedst i, er anderledes i forhold til de rillede dæk. Det er derfor lidt en ny verden som kørerne og ingeniørerne bevæger sig ud i. Dog har man i vinterens tests rundt omkring i Europa og på de arabiske baner kunnet vænne sig til de nye dæk.

I Albert Park har Bridgestone valgt at det bliver dæktyperne med betegnelsen Supersoft og Medium der skal anvendes.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk