For Coulthard gælder det om for teamet at score en dobbeltsejr i det kommende løb på Silverstone. "Vi vandt godt nok ikke men vi er tilbage," siger skotten efter at McLaren fik begge racere igennem det første grand prix og i det mindste pressede Ferrari til det yderste. "Vi er i stand til at klare opgaven og vi vil få 16 point på Silverstone," lover Coulthard.
Hvor det ellers ikke går så godt for McLaren om søndagen så har Hakkinen rundet pole position nummer 24 - og det har været tilfældet indenfor de seneste 36 løb. Dermed har finnen overgået Michael Schumacher i pole positions, men i år har det vist sig at finnen endnu ikke har omsat den bedste startplacering til sejr.
Ny 'racerfar!'
Så skete det – med en del forsinkelse. Heinz-Harald Frentzen er sammen med hans kone Tanja blevet far til en datter. Fødslen gik godt og meldingerne er at både mor og datter har det godt. Fødslen fandt sted i nærheden af Frentzens bopæl i Monaco – og datterens navn er allerede kendt: Lea. Så nu kan Frentzen igen begynde at tænke lidt på Formel 1 igen…
Alligevel var duoen efter Hakkinen og Schumacher ikke i stand til at være med fremme. "Det er mystisk at Rubens var så langsom. Han kostede mig et sekund pr. omgang og burde ikke have været så langsom," siger han undrende.
"Da jeg så kom forbi ham var jeg oppe i fart på niveau som Mika og Michael og jeg kunne have været kørt mod dem," siger han skuffet over at hans løb på den måde blev hindret. Han forsøgte at presse, men formåede ikke på noget tidspunkt at sætte et forsøg ind på at overhale den langsomme brasilianer. "Det var umuligt at komme ind i det aerodynamiske rum og komme forbi - han var for rutineret til at lade mig komme forbi," siger Coulthard, men alligevel burde skotten have presset mere på for et eventuelt overhalingsforsøg, eller presse Barrichello til en kørerfejl.
Alligevel var han glad for pointene. "Det er en lettelse at få nogle point, men jeg mener stadig at jeg burde have dem fra Brasilien selvom stillingen ikke viser dem," slutter han.
Mercedes-bossen kunne tilslutte sig Dennis' ord. "Mika kørte et fantastisk løb, men uheldigvis kostede et elektroniske problem ham tre sekunder lige før hans andet pitstop," siger Norbert Haug. McLaren-Mercedes er nu nummer to i konstruktørernes VM - men lysår efter Ferrari...
Weekenden startede ellers ikke alt for godt for Villeneuve. Under fredagens træning, var det minimalt hvad han fik kørt, idet han på første omgang spandt af banen på grund af en pludselig opstået olielækage. Under kvalifikationen fik han dog kørt sig op en niende startplacering. Om selve løbet siger JV:
"Jeg fik en rigtig god start. Koblingen reagerede fuldstændig perfekt, der var ingen hjulspind, og jeg skulle bremse hårdt ved indgangen til det første sving, for ikke at køre ind i Barrichello og Coulthard. Teamet har lavet et fantastiks stykke arbejde ved pitstoppene. Specielt ved det første, hvor jeg kom ud foran Ralf Schumacher. Det var stort. Men løbet viste, at vi kan være konkurrencedygtige, og hvis vi kan fastholde det, er vi sammen med Williams "best of the rest".
Best of the rest - Villeneuve og BAR
Helt anderledes var det med Ricardo Zonta. Det var faktisk hans første optræden på banen. Sidste år kørte han galt på Interlagos under træningen, og var ikke med i de efterfølgende løb. Denne gang kvalificerede han sig på en fjortende plads. Han sagde følgende efter løbet:
"Jeg fik en god start, og avancerede et par pladser på den første omgang. Bilen kørte godt, og det var forholdsvis nemt at holde min placering. Men nogle omgange efter det første pitstop, begyndte motoren at lyde anderledes. Den begyndte at miste kraft. Jeg fik at vide af teamet, at der var sket noget med udstødningen, men jeg at jeg godt kunne køre videre. Jeg blev nødt til at bremse tidligere før svingene, for at holde konkurrenterne bag mig. Det var svært, men det gik. Jeg kunne holde min position til mål." Zonta kom i mål på en tolvte plads.
Craig Pollock: "Det var et godt resultat for teamet, det vil give os endnu mere lyst til at arbejde videre. Vi er sultne efter endnu flere point, og vi vil gøre hvad vi kan, for at få flere i det næste løb på Silverstone."
Og apropos Silverstone. Allerede i denne uge tager teamet til Silverstone for at teste, og forberede sig til GP'et. Bl.a. har Honda en ny evolution af deres motor klar, den skal dog først have en test på banen, inden man siger god for den.
I løbet var Barrichello virkelig slået - dels kunne han ikke følge Schumacher og Hakkinen, men han var ekstrem langsom i forhold til Coulthard der efter den anden runde pitstops trak markant fra Ferraris nye andenkører - og måske er det reelt at tale om deres nye andenkører. Brasilianeren antyder det i hvert fald selv...
Rubinho var skuffet og frustrationerne over ikke at kunne følge med gør det kun sværere. "Jeg er glad på Michael og Ferraris vegne, men sandheden er at Michael kørte et andet løb end jeg. Teamet gav ham en god racer, men ikke en til mig," klager han og han undrer sig: "Jeg kan ikke forstå hvordan jeg kunne være næsten et sekund langsommere på samme omgang med de samme dæk og taktik," siger han videre.
Efter de første løb er der ikke noget der kunne tyde på at brasilianeren ikke kunne følge med, og derfor var han skuffet over kun at blive nummer 4. Så vi kan vel konkludere at det ikke tog særlig lang tid før Barrichello direkte eller indirekte blev degraderet som andenkører...
Men det har medført stor kritik fra kørerne, som det komme til at gå ud over. Det kan blandt andet medføre flere tidstraffe således at løbet ikke bliver afgjort på banen, men af løbsledelsen der kan få meget travlt med at uddele 10 sekunders straffe til højre og venstre. "Jeg vil ikke sige at jeg er meget tilfreds med forslaget," siger gårsdagens vinder, Michael Schumacher. "Hvis man kører ned af pitten og kigger på ens speedometer vil man ikke kunne se de andre racere der kommer ud fra deres pit," siger han og føler sig langt fra sikker under de nye forhold.
En anden kører mener at små marginaler kan ødelægge resultaterne. "Der skal kun lige et meget lille tryk på speederen for at køre for hurtigt og det kan blive meget rodet med 10-sekunders straffe," siger David Coulthard. "Vi ønsker at se race på banen, ikke at det skal afgøres af løbsledelsens afgørelser," siger skotten videre.
For Formel 1's egen skyld kan det blive noget rod og det kan i sidste ende komme til at fratage kørere sejre eller placeringer der kunne give point - for blot at køre 1 km./t. for hurtigt! Set i et større perspektiv vil det være kedeligt for sporten hvis det er det der gør udslaget... Omvendt kan man godt forstå FIA at de må gøre det nemmere, fordi der er fare for at teams'ene i feltet skjuler noget - selv i et system der er beregnet til at hjælpe kørerne til at holde farten nede i pitten.
Michael Schumacher: "Vi rider på en god bølge lige nu, men som alle ved, kan tingene hurtigt forandre sig. Om selve løbet kan jeg sige, at det var en af de værste starter jeg nogensinde har lavet. Jeg var heldig med at ingen overhalede mig. Men jeg er glad for at det lykkedes at vinde foran hjemme publikummet, som havde store forventninger. Det var virkeligt sjovt at køre i dag. Det var næsten ligesom kvalifikation fra start til slut. Men det kunne være gået galt. Da jeg skulle overhale Diniz kostede det mig en masse tid. Han prøvede at give plads, men det var til den forkerte side, så jeg blokerede bremserne og var ved at skride ud, men det gik godt alligevel. Det hele var spændende, jeg ville se hvor McLaren var, og det ved vi nu. Der er ingen grund til at slappe af, vi må stadig arbejde hårdt for at komme videre."
Endnu en sejr til Schumacher - til stor glæde for teamet
Foto: Allsport
Rubens Barrichello var derimod ikke så begejstret: "Det var et godt løb for teamet, men det var ikke et godt løb for mig. Det har været hårdt hele weekenden. Et af de store problemer, har været at få bilen til at reagere rigtigt, når vi skulle bruge kerberne. Det lykkedes ikke, vi prøvede endda at ændre nogle ting i set-uppet fra i går til i dag. Under løbet havde jeg store problemer med de nederste seler i sikkerhedsselen. Mine ben rutsjede rundt i bilen. Jeg kunne sagtens have holdt Coulthard bag mig i hele løbet. Det er faktisk umuligt at overhale på banen. Nu overhalede han mig i pittet i stedet. Vi havde et godt pitstop. Deres var bare bedre. Jeg kan ikke forstå, hvorfor vi ikke kan have to biler der ligner hinanden mere." Måske er det ved at gå op for Rubinho, at der måske - et eller andet sted i det skjulte - faktisk findes noget der hedder teamorder, også hos Ferrari, selvom alle siger at det er der ikke.
Jean Todt: "Det var et fantastisk resultat for os, og nu må vi håbe på, at det forsætter ligesådan resten af sæsonen. Taktik og pitstop strategi spillede en stor rolle i dette løb, og det var altafgørende for resultatet. Kørerne har gjort et fantastik job i dag, ligesom resten af teamet, og nu kan vi begynde at se frem til det næste løb."
Luca di Montezemolo var helt op mærkerne. Efter at løbet var afsluttet løb han til teamets sponsortelt, hvor de fleste andre efterhånden samledes. Han løftede armene i vejret af begejstring, og blev overskyllet med champagne, ligesom de fleste andre også blev. Han udtalte senere: "Det var et fantastisk løb og en fantastisk sejr. Jeg er meget stolt af Michael Schumacher, han kørte helt fantastisk. Det var et hårdt løb, da Hakkinen kørte helt utroligt godt, så jeg er meget glad for denne sejr. Men lad os ikke glemme, at det er ikke ovre endnu. Vi har meget respekt for McLaren, så der skal arbejdes videre, vi må ikke stå stille endnu. Jeg har lidt ondt af Rubens Barrichello, men han var med til at skaffe os 3 vigtige point i konstruktørernes VM, og så ligger han trods alt selv på andenpladsen."
"Jeg er meget glad for at score point, efter de problemer jeg havde i kvalifikationen," siger Mika Salo der havde en god racer i søndagens løb. "Jeg lavede en kanonstart og det var bare fuld hammer hele vejen," fortæller finnen der grundlagde 6. pladsen på de første meter.
Det kunne have været blevet til mere men den tidligere holdkammerat hos BAR ville det anderledes. "Problemet var at Jacques Villeneuve er en erfaren kører der ikke laver fejl, så der var ingen måde jeg kunne passere ham selvom jeg var hurtigere," siger Salo. "Jeg er glad for at Sauber-teamet er på det samme niveau som vi var på i Melbourne," slutter finnen.
Pedro Diniz gennemførte også løbet og sluttede som nummer 8. Han havde et rimelig problemfrit løb. "Det eneste problem var at jeg næsten kørte forbi min pitgarage under mit andet stop," siger han. "Mine omgangstider var meget konkurrencedygtige - jeg behøver blot lidt mere held," slutter Diniz der sammen med resten af Sauber-teamet tager til Silverstone for at teste forud for det britiske grand prix.
Indtil videre er der kun en stærk formodning om at det pågældne teams snød sidste år - og navnet er fortsat ukendt. Hvorfor Mosley skulle kommentere det i fuld offentlighed kan man så undre sig over, når FIA i flere tilfælde går meget stille med dørene i kontroversielle sager.
Dog har FIA-bossen fortalt at det ikke skulle have influeret udfaldet af VM-kampen. De fleste rygter kredser om Ferrari og McLaren, men da disse to teams hver især sikrede sig en VM-titel, så bør disse udelukkes. Omvendt kan man så sige at ethvert team der snyder på en eller anden måde uvægerlig vil påvirke VM - hvad enten det er i front eller hvis det er længere tilbage i feltet.
En af de kørere der kunne komme i søgelyset er David Coulthard, men han afviser at han og McLaren bruger eller har brugt traction-control. "Jeg kan sidde her med hånden på hjertet - jeg har ikke traction-control," siger skotten.
Et andet team der er i søgelyset er Benetton, men måske også Jaguar eller det der tidligere hed Stewart. I vinters fortalte Gary Anderson vidt og bredt at alle teams snyder i Formel 1 - og hvis han kan sige det, så må Stewart/Jaguar også have snydt. Der gættes på alle 11 teams, så det er omsonst at line alle teams op - nu må vi i det hele taget se om Mosleys udtalelser holder vand, eller om det blot var et skud i tågen.
På Imola måtte begge racere udgå med det samme problem – ødelagte gearkasser. For Frentzen sluttede det allerede efter 5 omgange hvor hans grand prix nummer 100 blev parkeret i garagen. Trulli holdt lidt længere – blot en lille håndfuld omgange før tid måtte også han udgå.
"Det var ikke en god dag for os," siger Frentzen der tidligt fik problemer. "Efter kun fire omgange havde jeg problemer med at skifte gear og kunne ikke skifte ned fra sjette gear, så jeg havde ikke noget andet valg end at komme tilbage til pitten," siger en skuffet Frentzen, hvor teamet nu skal undersøge hvad der var problemet.
Frentzen pressede forgæves - og udgik tidligt
For Trulli lod det mest til at han på Imola mangler held. "Det ser ud til at jeg ikke er heldig på Imola, da jeg aldrig har gennemført løbet her!" konkluderer italieneren der lå på 7. pladsen da han udgik. "Jeg fik en god start og kom op på 6. pladsen og løbet gik uden nogen problemer lidt indtil kort før mål da jeg mistede 5. gear," siger Trulli – men bevarer humøret. "Der er stadig flere løb tilbage hvor vi kan være stærke."
Det gav også grund til bekymring for Jordan der nu tager til Silverstone med håbet om at klare sig godt der. "Vi håber at kunne komme stærkere tilbage til det britiske grand prix som er Jordans løb nummer 150," siger Eddie Jordan.
Jos Verstappen var den eneste der således kom igennem - på en anonym 14. plads og efter blandt andet at have udsiddet en 10-sekunders straf. "Jeg var i stand til at sætte konstante tider og raceren kørte uden yderligere problemer. Det var en skam, men nu er vi klar til det næste løb," siger Verstappen der ellers ikke havde problemer med raceren.
De la Rosa havde derudover også problemer med gearkassen. "Efter omkring 7 omgange havde jeg problemer med at skifte ned, og mistede meget tid med at bremse og skifte ned - gearene ville ikke falde i," siger de la Rosa. Alligevel pressede han på men "ti omgange før mål føltes som om noget brækkede bag i raceren da jeg kom til Piratella og jeg kørte af," siger spanieren.
Kedeligt for Arrows - der har potentiale men som ser ud til at miste en del med flere tekniske problemer - og så er ophænget altså ikke videre sikkert på Arrows-racerne.
Da man hos Stewart/Jaguar har en tendens til at være hurtig til at finde det grå papir frem og give kørerne sparket, så er det oplagt at Herbert bør være Stewart/Jaguars næste "offer". Men Neil Ressler, der er formand for Jaguar Racing afviser at Herbert sidder i et varmt sæde, men tager i stedet ansvaret for at det ikke går godt for kørerne. "Der er blevet lagt en masse pres på vores kørere - Eddie Irvine og især Johnny Herbert. Vores problem er at levere en racer der er holdbar til vores kørere. Kørernes præstation er ikke et emne," bedyrer Ressler. Alligevel fortæller han til andre at de da forventer at Herbert igen genfinder formen som gjorde at han kunne vinde på Nürburgring, så der må være lidt om snakken. En mulig erstatning kunne være Luciano Burti der har været hurtig, men mangler erfaring, så det vil næsten være en panikløsning fra Jaguars side at give Herbert sparket. Men andenkørerne har maksimalt holdt halvandet år, så måske Herbert ude til Magny-Cours.
Jenson Button startede fra en 18 plads, og avancerede til en 16 plads, da han måtte udgå med motorproblemer på sjette omgang. Det har været en lidt uheldig indsats af Jenson Button, selvom han har fået sit første point i F1. Det har indtil nu kostet 6 motorer i tre løb. Det har været antydet fra forskellig side, at hans nedgearinger sker med for mange omdrejninger, og han derfor overbelastninger motoren alt for meget. Men Berger er ikke meget for at sige noget for tidligt: "Vi vil tage motoren med tilbage, skille den af og undersøge, hvad der er årsagen."
Jenson Button siger selv: "Det var ikke den bedste startplacering, men bilen kørte fint. Jeg var kommet op 16 pladsen, da motoren åbenbart stod af. Lige før den stoppede, hørte jeg en mærkelig lyd. Det har været frustrerende, jeg skulle lære banen at kende. Jeg ville også gerne have kørt flere omgange for at kunne lære, alt er nyt for mig. Men det må jeg ligge bag mig. Nu skal vi se frem til næste løb hjemme på Silverstone."
Ralf Schumacher var lidt mere heldig. Han var midt i en kamp om femtepladsen, da han måtte udgå 17 omgange før mål. Det har vist sig, at det var et problem i brændstofforsyningen der forårsagede, at Ralf Schumacher udgik. "Bilen og motoren kørte fint. Starten var også god, men jeg måtte trække mig lidt, for at undgå at køre ind Coulthard. Det kostede mig et par pladser. Jeg lå længe på sjettepladsen, men jeg er sikker på, at jeg kunne køre hurtigere end Villeneuve, der lå foran mig. Vi skulle til at gå i gang med anden runde af pitstop, da motoren mistede al kraft, og jeg måtte køre væk fra banen. Jeg er sikker på, at vi kunne være kommet ud før Villeneuve, og være sluttet på femtepladsen, måske endda fjerde pladsen."
Gerhard Berger kunne afvise rygter om, at man havde en helt speciel kvalifikationsmotor, hvilket skulle være årsag til Ralf Schumachers flotte kvalifikation. "Vi har kun en specifikation af kvalifikationsmotorer. "
Dr. Mario Theissen, BMW motorsport: "Efter en god start på sæsonen, er det ved at vende for os. Vi har været forberedt på at det ville ske en dag. Nu må vi hjem og finde frem til en større holdbarhed, det er nødvendigt hvis vi skal flere point. Vi har muligvis nogle forbedringer klar til Silverstone, men første prioritet er holdbarhed."
Han skulle, efter sit første pitstop, have kørt over et metalstykke på banen. Dette metalstykke har tilsyneladende beskadiget bunden af hans racer alvorligt, og også have været skyld i at han ikke kunne holde samme hastigheder som tidligere i løbet.
Man mener nu at McLaren raceren ikke længere kan holde sig indenfor de mål der er angivet for frihøjen på en Formel 1 racer, og dette er grunden til en evt. diskvalifikation.
Vi vil her på Formel-1.dk nøje følge sagen, og bringe nyt hvis der kommer noget afgørende i sagen.
"Det var en af de værste og mindede om Suzuka-starten sidste år," berettede Schumacher der nu fører suverænt i VM. Der kom så meget hjulspin at der virkelig skete mange ting. "Jeg var heldig at der ikke var nogen der kom forbi, undtagen Mika og jeg kunne køre mit løb," sagde han på pressemødet.
De fire omgange med frit løb gav Schumacher fordelen
Foto: Allsport
Michael Schumacher afviste at teamet ændrede i strategien, så sejren var altså ikke grundlagt på Ross Brawns kreative ideer, sådan som flere har forsøgt at få det til at se ud... "Strategien var som den var, men vi vidste ikke hvad Mika ville gøre så vi måtte gætte. Det var det eneste alternativ vi havde og jeg var heldig at han efter sit andet stint havde nogle problemer. Afstanden blev nedbragt ret markant," siger tyskeren der også rettede skarp kritik af Pedro Diniz der ikke var videre flink til at lade tyskeren komme forbi.
Nu ser han frem til det kommende løb, og han forventer ikke at det kommer til at give ham blandede følelser at det nu er Silverstone der skal køres på.
"Det andet der skete, var lige før mit andet stop hvor jeg raceren ikke ville fortsætte på langsiden og den stoppede med at køre og jeg mistede ret meget tid der - jeg mistede nemt 3,4 sekunder der og det var nok. På grund af det kunne jeg være skuffet på grund af mit arbejde i denne weekend og for hvad mekanikerne har gjort som var utroligt," sagde Hakkinen der fik point for første gang i år.
Men problemet med metalstykket har gjort at Hakkinen nu er tæt på at blive diskvalificeret, og det vil inden for kort tid blive afgjort om finnen skal stryges fra andenpladsen. Vi følger udviklingen på formel-1.dk.
Hakkinen holdt fronten og blev skygget af Schumacher der havde en yderst aggressiv start og nærmest stod på tværs da han slap koblingen. Rubens Barrichello slap op på 3. pladsen hvor Coulthard strandede bag ham. Oppe foran holdt de enkelte kørere stillingen, hvor det først var ved det 2. pitstop at Schumacher kom forbi og dermed kunne tage hans 3. sejr i år. På de sidste omgange var det en sand opvisning af Formel 1's bedste kørere der pressede hinanden til det yderste. Hakkinen kom igennem for første gang i år og fik 6 point, men kan konstatere at Schumacher er 24 point foran – en næsten uovervindelig føring.
David Coulthard pressede Barrichello i store dele af løbet men kom ikke forbi førend det sidste pitstop hvor skotten aggressivt kom forbi i pitten. Derefter trak han markant fra Barrichello der ikke kunne følge med skottens fart. Coulthard blev dermed nummer 3 og Barrichello 4. Jacques Villeneuve viste god form og tog 5. pladsen mens Mika Salo viste at der er point i Sauber-Petronas.
Det var et intenst løb, men igen var det i pitten at det hele skulle afgøres, plus at spændingen i Formel 1 er blevet mindre. McLaren skal til at tage sig sammen hvis ikke det skal blive ren walkover for Michael Schumacher og Ferrari – men de kan da i det mindste glæde sig over at have gennemført med begge racere.
Der er Formel 1 igen om 14 dage på Silverstone – mere Ferrari-opvisning eller McLaren-comeback?
De to Jaguarer vil, ifølge ubekræftede oplysninger, køre med forskellige dæktyper, og derfor måske også forskellig pitstopstrategi. Der er rygter fremme om, at Ferrari, Nick Heidfeld, Zonta og Button vil køre med de hårde dæk.
Gary Anderson er også inde på, at man har en svaghed i forhold til de fleste andre teams. Man har ingen vindtunnel ved fabrikken. Man er nødt til, indtil videre, at bruge Fords vindtunneler i USA. Det betyder, at nyudviklede dele skal flyves over Atlanten for at blive testet. Og det giver selvfølgelig forsinkelser. Man kan selvfølgelig teste på banen, men der er andre ting der skal arbejdes med også, så tiden er ikke til det.
Og så kører rygterne om Johnny Herbert. Der har været rygter ude om, at han måske bliver fyret og at testkøreren Luciano Burti, skulle overtage hans job. Rygterne er startet efter at han er udgået i de første løb, og han har hængt i den dårlige del af feltet, både under kvalifikation og løb. Forelagt disse rygter siger han: "Der er mig rygterne kører på, ikke? Nej, helt alvorligt. Jeg ved ikke hvordan disse rygter starter. Sådan er det altid, i år er de bare startet tidligere end før."
Paul Stewart har denne kommentar: "Det er første gang jeg hører om dette. Det er ikke nået frem til mig før nu. Det har ikke engang været diskuteret i teamet."
Heinz-Harald Frentzen: "Det her var en virkelig hård tidtagning. Det var virkelig tæt med alle kæmpende for disse tusindedele af sekunder. Til syvende og sidst kunne vi ikke finde den ekstra tid. Men jeg er da i det mindste i top 6 og bilen fungerer perfekt, så vi skulle have et godt løb i morgen."
Jarno Trulli: Jeg forventede ikke så hård en kvalifikation. Bilens balance var god, men vi var simpelthen ikke hurtige nok i dag. Det hjalp ikke på det, at jeg havde trafik på min næstsidste omgang og gule flag på min sidste. Vi kan dog alligevel forvente at køre godt i morgen."
Paul Stewart sagde: "Eddie følte at han kunne være hurtigere, fordi han lavede en fejl sin hurtigste omgang. Vi er opmuntrede af hans præstation, men en smule skuffede over, at han ikke kunne få hvad han følte, han kunne opnå. Johnny gik i en retning han troede ville være okay i kvalifikationen, men det var den ikke, og det er derfor han er så langt tilbage som han er."
Johnny Herbert selv er skuffet men han håber at han med sit dækvalg alligevel har trukket det længste strå i løbet: "Slutresultatet er bare ikke som jeg ønsker det skal være. Vi valgte de hårde dæk fordi alt i går og denne morgen indikerede at de bliver bedre når man kører lange stræk. Men det skete bare ikke. til sidst besluttede jeg mig for at køre et langt stræk. Det er ufatteligt, egentlig. Jeg var tilfreds med bilens balance, den var meget god på første omgang af det sidste stræk. Jeg tænkte: "Det her bliver godt." Og min første splittid var 0,4 oppe. Men dækkene blev gradvist blev dårligere og ved slutningen af omgangen var jeg kun 0,2 oppe. Jeg tror at med dette dækvalg vil vi klare os udmærket i løbet."
Når snakken falder på den igangværende sæson, så siger di Montezemolo: "Det er for tidligt at sige noget om i år, men vi har fået opbygget et godt team, og indtil videre er det gået godt i begge løb."
Luca di Montezemolo slutter med at sige: "Vi har nu 2 meget intelligente kører, og de er begge meget hurtige. De ved hvornår de kører på deres egne og bilens grænser, derfor kan de begge gennemføre deres løb, selv om der skulle ske nogle små fejl på deres biler."
Systemet består af en stiv kraveformet skal, som er fastgjort på sikkerhedsselen og kørerens hjelm. Ved en ulykke skal skallen forhindre voldsomme bevægelser af hovedet og nakken. Det er et system, som har været under udvikling i ikke mindre end 3 år.
Det er ifølge FIA et længe ventet system, som skal være med til at forhindre nogle af de voldsomme skader, der kan opstå ved ulykker. Alternativt havde man også arbejdet med airbags, men undersøgelser har vist, at det ikke var så ideelt i F1, som den krave eller skal, der nu er præsenteret.
Ellers kan man blot sige, at det endnu engang var en opvisning af McLaren og Ferrari, der beviste at de endnu er en klasse bedre en de øvrige teams i denne sæson.
Slutstillingen blev:
1 - Mika Hakkinen - 1:27,418
2 - David Coulthard
3 - Michael Schumacher
4 - Rubens Barrichello
Det var også de eneste kørere, der var inden for et sekund.