Derudover så er han ligeså ung som Jenson Button - og så er han utrolig hurtig. Hvem er han? Vi kan her - som de første i Danmark - vise det afslørende billede.
Michael Owen! Han er hurtig - og så er han ung! Liverpool-angriberen gæstede Jaguar
Foto: Allsport
Ved middagstid var banen stadig for våd til at der kunne køres en reel test, og for flere teams er det blot blevet til et par check-runder på Silverstone, mens der arbejdes i pitten på racerne.
Regnen er fortsat heftig, men flere teams vil måske forsøge at køre med regnvejrs-opsætning hvis det stilner lidt af.
De enkelte team forventes at stille med to racere, og det forventes også at der vil komme en masse sponsor gæster for at overvære disse testkørsler, måske endda flere end til selve Grand Prix'et.
Jaguars Race Director Andy Miller oplyser at de kommer med to racere, en til hver af deres faste kørere, Eddie Irvine og Johnny Herbert, og at de har deres testkører, Luciano Burti, på tilkald hvis der skulle blive brug for ham.
Ferrari teamet kommer uden Rubens Barrichello, hans racer bliver på fabrikken i Italien, hvor Ferraris teknikere vil gå den igennem, og se om de kan finde de problemer der plagede Rubens Barrichello på Imola banen.
Det er i øvrigt en af de få gange hvor Ferrari tester sammen med de øvrige teams.
McLaren teamet oplyser at de vil stille op med tre kørere, for at få gennemtestet deres racere, med tanke på at øge holdbarheden.
BAR teamet oplyser at de vil være til stede på banen alle fire dage.
" Det er noget galt, MS bil vinder, det gør min ikke. Der må enten være noget galt med min bil, eller så er der noget galt med mig " siger RB.
RB er måske ved at indse at men ikke bare kan komme som ny kører hos Ferrari, og tro at man kan køre lige op med MS. MS har trods alt været med til at bygge Ferrari op til hvad de er i dag.
Om fredagen kørte RB næsten lige op med MS under den frie træning, men havde et spin efter overkørsel af en kerb, derefter kunne RB ikke længere følge med MS. Resten af weekenden klagede RB over at han ikke kunne finde den rette balance i sin F1-2000. Teamet sige at det skyldes at jeg køre meget hårdt på kerberne, men det skal man på denne bane, og MS gør det jo også, så det er ikke grunden siger RB.
Ferrari's præsident Luca di Montezemolo, var yderst tilfreds med RB's fjerde plads, og kaldte det "en kæmpe præstation".
" I starten af løbet, løsnede sikkerhedsselen sig, og det var faktisk umuligt at køre bilen på den rigtige måde. Jeg skøjtede rundt i sædet, og havde svært ved at kontrollere bilen" udtaler RB.
Imola banen er en af de mest krævende baner, der er mange hårde nedbremsninger, og mange sving. Derudover er banen også meget hård ved kroppen, da man mange steder har høj G-påvirkning at kroppen.
Ferrari vil sammen med andre teams, teste på Silverstone i denne uge, så man er 110% klar til det næste GP, som vil foregå på ...........Silverstonebanen.
Rubens Barrichello som bor i Cambridge, har ingen planer om at teste. " Mit chassis bliver på hjemme på fabriken, og så må jeg håbe at de kan løse mine problemer med biles balance." afslutter RB.
Michael Schumacher skal for første gang ud at køre på Silverstone banen, efter sidste års ulykke på banen, hvor han brækkede benet 2 steder.
" Jeg vil ikke føle det mærkeligt at komme tilbage på Silverstone banen " siger MS, som skal teste på banen senere på ugen.
"Måske vil jeg føle et lille sug i maven, første gang jeg køre igennem Stowe corner, men jeg tror det ikke. Det er lige meget hvor det sker, hvis du køre med bremser der ikke virker, så kan det ske på alle baner - du kan ikke gøre noget. Jeg håber bare at man har lavet sandgraven noget større, så det ikke kan ske igen for andre."
Sidste års ulykke hold MS væk fra 6 løb, men han er kommet tilbage uhyggelig stærkt. MS har vundet de sidste 4 ud af 5 løb, siden han er kommet tilbage fra ulykken.
MS vil når løbet på Silverstone starter, være 21 point foran nr. 2, som er holdkammerat Rubens Barrichello.
Med sin trejde sejer på stribe, så mangler MS kun at vinder på Silverstone, for at tangere sin egen rekord på 4 sejere i træk. Hvis det lykkes at vinde på Silverstone, så står MS med gode kort på hånden, for at blive den første verdensmester som Ferrarikører i 21 år.
Da H-HF udgik fra San Marino Grand Prix'et på fjerde omgang med gearkasse problemer i sin Jordan, tog H-HF direkte yil Bologna lufthavnen, og satte kursen i sin privat jet mod Monaco. Det var ikke nogen dårlig beslutning, for Tanja fødte få timer efter at H-HF kom hjem.
En bevæget Heinz-Harald sagde efter fødslen "Hun er ligeså smuk som sin mor, og vi er meget glade for at alt gik som det skulle."
Ferrari kunne være en mulighed, idet McLarens kontrakt med Bridgestone først udløber i 2001. Der snakkes om, at især Benetton skulle være interesseret i at skifte fabrikat, men også Jordan, Prost og Sauber er inde i billedet. Ifølge forlydender har Arrows og BAR også fået et tilbud fra Michelin, men disse kan/vil ikke skifte på grund af forbindelser i Japan, hvor bl.a. Honda er involveret.
En af grundende til at Williams var en af de første til at skifte, er nok på grund af BMW. BMW har brugt Michelindæk på bl.a. Le Mans. Og derfor er forbindelsen den vej hurtigt blevet etableret. Og som vi ved, har Tom Kristensen været i Frankrig for at teste Michelindækkene for Williams. Der er forlydender om, at Michelin er ved at udvikle et altvejrsdæk, som skal bruges i F1. Det bliver - hvis det lykkes - en interessant udvikling i forhold til de to typer dæk, der i dag findes til henholdsvis tørre og våde baner.
FIA har i flere år forsket i at finde flere og bedre sikkerhedsregler og systemer. For nogle år siden valgte man, at forsøge sig med airbags og den omtalte krave/skal. Projektet blev startet i oktober 1996, som et joint venture mellem FIA, Mercedes og McLaren International, med det formål at udvikle et system, som skulle begrænse skader på hoved og nakke ved ulykker. Er F3000 monocoque med F1 cockpit blev brugt til diverse crashtests. Det viste sig hurtigt. at ideen med airbags skulle skrottes. Der var flere problemer forbundet med at anvende airbags. Sensorerne der skulle aktivere airbaggen, var ikke hurtige nok, samt at de blev udløst når man kørte over kerberne. De støttede heller ikke ved tilbageslaget når en ulykke indtraf. Der var heller ingen sidebeskyttelse i de afprøvede airbags.
Selve det nye system, "HANS", som det hedder, er oprindeligt udviklet af Dr. Robert Hubbard ved et biomekanisk forsøgslaboratorium under Michigan University i USA. Mercedes blev udvalgt, fordi firmaet i mange år har forsket i forskellige former for personbeskyttelse i deres biler - ikke et ord om elgtest her. En af de væsentlige grunde til at projektet blev sat i gang, var Mika Hakkinens ulykke i Adelaide, Australien samme år.
Ved præsentationen blev der vist en prototype af kraven/skallen, lavet i forskellige composit materialer; i øjeblikket er vægten ca. 700 g. McLaren har påtaget sig opgaven, sammen med de andre partnere at færdiggøre udviklingen af "HANS". David Coulthard er udvalgt til at være forsøgskanin. Det er de foreløbige planer, at "HANS" skal være obligatorisk udstyr i F1 fra årsskiftet.
For Coulthard gælder det om for teamet at score en dobbeltsejr i det kommende løb på Silverstone. "Vi vandt godt nok ikke men vi er tilbage," siger skotten efter at McLaren fik begge racere igennem det første grand prix og i det mindste pressede Ferrari til det yderste. "Vi er i stand til at klare opgaven og vi vil få 16 point på Silverstone," lover Coulthard.
Hvor det ellers ikke går så godt for McLaren om søndagen så har Hakkinen rundet pole position nummer 24 - og det har været tilfældet indenfor de seneste 36 løb. Dermed har finnen overgået Michael Schumacher i pole positions, men i år har det vist sig at finnen endnu ikke har omsat den bedste startplacering til sejr.
Ny 'racerfar!'
Så skete det – med en del forsinkelse. Heinz-Harald Frentzen er sammen med hans kone Tanja blevet far til en datter. Fødslen gik godt og meldingerne er at både mor og datter har det godt. Fødslen fandt sted i nærheden af Frentzens bopæl i Monaco – og datterens navn er allerede kendt: Lea. Så nu kan Frentzen igen begynde at tænke lidt på Formel 1 igen…
Alligevel var duoen efter Hakkinen og Schumacher ikke i stand til at være med fremme. "Det er mystisk at Rubens var så langsom. Han kostede mig et sekund pr. omgang og burde ikke have været så langsom," siger han undrende.
"Da jeg så kom forbi ham var jeg oppe i fart på niveau som Mika og Michael og jeg kunne have været kørt mod dem," siger han skuffet over at hans løb på den måde blev hindret. Han forsøgte at presse, men formåede ikke på noget tidspunkt at sætte et forsøg ind på at overhale den langsomme brasilianer. "Det var umuligt at komme ind i det aerodynamiske rum og komme forbi - han var for rutineret til at lade mig komme forbi," siger Coulthard, men alligevel burde skotten have presset mere på for et eventuelt overhalingsforsøg, eller presse Barrichello til en kørerfejl.
Alligevel var han glad for pointene. "Det er en lettelse at få nogle point, men jeg mener stadig at jeg burde have dem fra Brasilien selvom stillingen ikke viser dem," slutter han.
Mercedes-bossen kunne tilslutte sig Dennis' ord. "Mika kørte et fantastisk løb, men uheldigvis kostede et elektroniske problem ham tre sekunder lige før hans andet pitstop," siger Norbert Haug. McLaren-Mercedes er nu nummer to i konstruktørernes VM - men lysår efter Ferrari...
Weekenden startede ellers ikke alt for godt for Villeneuve. Under fredagens træning, var det minimalt hvad han fik kørt, idet han på første omgang spandt af banen på grund af en pludselig opstået olielækage. Under kvalifikationen fik han dog kørt sig op en niende startplacering. Om selve løbet siger JV:
"Jeg fik en rigtig god start. Koblingen reagerede fuldstændig perfekt, der var ingen hjulspind, og jeg skulle bremse hårdt ved indgangen til det første sving, for ikke at køre ind i Barrichello og Coulthard. Teamet har lavet et fantastiks stykke arbejde ved pitstoppene. Specielt ved det første, hvor jeg kom ud foran Ralf Schumacher. Det var stort. Men løbet viste, at vi kan være konkurrencedygtige, og hvis vi kan fastholde det, er vi sammen med Williams "best of the rest".
Best of the rest - Villeneuve og BAR
Helt anderledes var det med Ricardo Zonta. Det var faktisk hans første optræden på banen. Sidste år kørte han galt på Interlagos under træningen, og var ikke med i de efterfølgende løb. Denne gang kvalificerede han sig på en fjortende plads. Han sagde følgende efter løbet:
"Jeg fik en god start, og avancerede et par pladser på den første omgang. Bilen kørte godt, og det var forholdsvis nemt at holde min placering. Men nogle omgange efter det første pitstop, begyndte motoren at lyde anderledes. Den begyndte at miste kraft. Jeg fik at vide af teamet, at der var sket noget med udstødningen, men jeg at jeg godt kunne køre videre. Jeg blev nødt til at bremse tidligere før svingene, for at holde konkurrenterne bag mig. Det var svært, men det gik. Jeg kunne holde min position til mål." Zonta kom i mål på en tolvte plads.
Craig Pollock: "Det var et godt resultat for teamet, det vil give os endnu mere lyst til at arbejde videre. Vi er sultne efter endnu flere point, og vi vil gøre hvad vi kan, for at få flere i det næste løb på Silverstone."
Og apropos Silverstone. Allerede i denne uge tager teamet til Silverstone for at teste, og forberede sig til GP'et. Bl.a. har Honda en ny evolution af deres motor klar, den skal dog først have en test på banen, inden man siger god for den.
I løbet var Barrichello virkelig slået - dels kunne han ikke følge Schumacher og Hakkinen, men han var ekstrem langsom i forhold til Coulthard der efter den anden runde pitstops trak markant fra Ferraris nye andenkører - og måske er det reelt at tale om deres nye andenkører. Brasilianeren antyder det i hvert fald selv...
Rubinho var skuffet og frustrationerne over ikke at kunne følge med gør det kun sværere. "Jeg er glad på Michael og Ferraris vegne, men sandheden er at Michael kørte et andet løb end jeg. Teamet gav ham en god racer, men ikke en til mig," klager han og han undrer sig: "Jeg kan ikke forstå hvordan jeg kunne være næsten et sekund langsommere på samme omgang med de samme dæk og taktik," siger han videre.
Efter de første løb er der ikke noget der kunne tyde på at brasilianeren ikke kunne følge med, og derfor var han skuffet over kun at blive nummer 4. Så vi kan vel konkludere at det ikke tog særlig lang tid før Barrichello direkte eller indirekte blev degraderet som andenkører...
Men det har medført stor kritik fra kørerne, som det komme til at gå ud over. Det kan blandt andet medføre flere tidstraffe således at løbet ikke bliver afgjort på banen, men af løbsledelsen der kan få meget travlt med at uddele 10 sekunders straffe til højre og venstre. "Jeg vil ikke sige at jeg er meget tilfreds med forslaget," siger gårsdagens vinder, Michael Schumacher. "Hvis man kører ned af pitten og kigger på ens speedometer vil man ikke kunne se de andre racere der kommer ud fra deres pit," siger han og føler sig langt fra sikker under de nye forhold.
En anden kører mener at små marginaler kan ødelægge resultaterne. "Der skal kun lige et meget lille tryk på speederen for at køre for hurtigt og det kan blive meget rodet med 10-sekunders straffe," siger David Coulthard. "Vi ønsker at se race på banen, ikke at det skal afgøres af løbsledelsens afgørelser," siger skotten videre.
For Formel 1's egen skyld kan det blive noget rod og det kan i sidste ende komme til at fratage kørere sejre eller placeringer der kunne give point - for blot at køre 1 km./t. for hurtigt! Set i et større perspektiv vil det være kedeligt for sporten hvis det er det der gør udslaget... Omvendt kan man godt forstå FIA at de må gøre det nemmere, fordi der er fare for at teams'ene i feltet skjuler noget - selv i et system der er beregnet til at hjælpe kørerne til at holde farten nede i pitten.
Michael Schumacher: "Vi rider på en god bølge lige nu, men som alle ved, kan tingene hurtigt forandre sig. Om selve løbet kan jeg sige, at det var en af de værste starter jeg nogensinde har lavet. Jeg var heldig med at ingen overhalede mig. Men jeg er glad for at det lykkedes at vinde foran hjemme publikummet, som havde store forventninger. Det var virkeligt sjovt at køre i dag. Det var næsten ligesom kvalifikation fra start til slut. Men det kunne være gået galt. Da jeg skulle overhale Diniz kostede det mig en masse tid. Han prøvede at give plads, men det var til den forkerte side, så jeg blokerede bremserne og var ved at skride ud, men det gik godt alligevel. Det hele var spændende, jeg ville se hvor McLaren var, og det ved vi nu. Der er ingen grund til at slappe af, vi må stadig arbejde hårdt for at komme videre."
Endnu en sejr til Schumacher - til stor glæde for teamet
Foto: Allsport
Rubens Barrichello var derimod ikke så begejstret: "Det var et godt løb for teamet, men det var ikke et godt løb for mig. Det har været hårdt hele weekenden. Et af de store problemer, har været at få bilen til at reagere rigtigt, når vi skulle bruge kerberne. Det lykkedes ikke, vi prøvede endda at ændre nogle ting i set-uppet fra i går til i dag. Under løbet havde jeg store problemer med de nederste seler i sikkerhedsselen. Mine ben rutsjede rundt i bilen. Jeg kunne sagtens have holdt Coulthard bag mig i hele løbet. Det er faktisk umuligt at overhale på banen. Nu overhalede han mig i pittet i stedet. Vi havde et godt pitstop. Deres var bare bedre. Jeg kan ikke forstå, hvorfor vi ikke kan have to biler der ligner hinanden mere." Måske er det ved at gå op for Rubinho, at der måske - et eller andet sted i det skjulte - faktisk findes noget der hedder teamorder, også hos Ferrari, selvom alle siger at det er der ikke.
Jean Todt: "Det var et fantastisk resultat for os, og nu må vi håbe på, at det forsætter ligesådan resten af sæsonen. Taktik og pitstop strategi spillede en stor rolle i dette løb, og det var altafgørende for resultatet. Kørerne har gjort et fantastik job i dag, ligesom resten af teamet, og nu kan vi begynde at se frem til det næste løb."
Luca di Montezemolo var helt op mærkerne. Efter at løbet var afsluttet løb han til teamets sponsortelt, hvor de fleste andre efterhånden samledes. Han løftede armene i vejret af begejstring, og blev overskyllet med champagne, ligesom de fleste andre også blev. Han udtalte senere: "Det var et fantastisk løb og en fantastisk sejr. Jeg er meget stolt af Michael Schumacher, han kørte helt fantastisk. Det var et hårdt løb, da Hakkinen kørte helt utroligt godt, så jeg er meget glad for denne sejr. Men lad os ikke glemme, at det er ikke ovre endnu. Vi har meget respekt for McLaren, så der skal arbejdes videre, vi må ikke stå stille endnu. Jeg har lidt ondt af Rubens Barrichello, men han var med til at skaffe os 3 vigtige point i konstruktørernes VM, og så ligger han trods alt selv på andenpladsen."
"Jeg er meget glad for at score point, efter de problemer jeg havde i kvalifikationen," siger Mika Salo der havde en god racer i søndagens løb. "Jeg lavede en kanonstart og det var bare fuld hammer hele vejen," fortæller finnen der grundlagde 6. pladsen på de første meter.
Det kunne have været blevet til mere men den tidligere holdkammerat hos BAR ville det anderledes. "Problemet var at Jacques Villeneuve er en erfaren kører der ikke laver fejl, så der var ingen måde jeg kunne passere ham selvom jeg var hurtigere," siger Salo. "Jeg er glad for at Sauber-teamet er på det samme niveau som vi var på i Melbourne," slutter finnen.
Pedro Diniz gennemførte også løbet og sluttede som nummer 8. Han havde et rimelig problemfrit løb. "Det eneste problem var at jeg næsten kørte forbi min pitgarage under mit andet stop," siger han. "Mine omgangstider var meget konkurrencedygtige - jeg behøver blot lidt mere held," slutter Diniz der sammen med resten af Sauber-teamet tager til Silverstone for at teste forud for det britiske grand prix.
Indtil videre er der kun en stærk formodning om at det pågældne teams snød sidste år - og navnet er fortsat ukendt. Hvorfor Mosley skulle kommentere det i fuld offentlighed kan man så undre sig over, når FIA i flere tilfælde går meget stille med dørene i kontroversielle sager.
Dog har FIA-bossen fortalt at det ikke skulle have influeret udfaldet af VM-kampen. De fleste rygter kredser om Ferrari og McLaren, men da disse to teams hver især sikrede sig en VM-titel, så bør disse udelukkes. Omvendt kan man så sige at ethvert team der snyder på en eller anden måde uvægerlig vil påvirke VM - hvad enten det er i front eller hvis det er længere tilbage i feltet.
En af de kørere der kunne komme i søgelyset er David Coulthard, men han afviser at han og McLaren bruger eller har brugt traction-control. "Jeg kan sidde her med hånden på hjertet - jeg har ikke traction-control," siger skotten.
Et andet team der er i søgelyset er Benetton, men måske også Jaguar eller det der tidligere hed Stewart. I vinters fortalte Gary Anderson vidt og bredt at alle teams snyder i Formel 1 - og hvis han kan sige det, så må Stewart/Jaguar også have snydt. Der gættes på alle 11 teams, så det er omsonst at line alle teams op - nu må vi i det hele taget se om Mosleys udtalelser holder vand, eller om det blot var et skud i tågen.