Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
11.4.2005
 Minardi tester ny PS05
 
9.4.2005
 Villeneuve fryses ud
 Sauber arbejder på tredje bil - måske med Nicolas Kiesa
 

Hop til top11.4.2005

Minardi tester ny PS05

Det lille Minardi team er nu endelig klar til at teste den nye PS05. Det sker på Mugello i slutningen af ugen.

Den for Minardi længe ventede PS05 model er nu endelig klar til den første test. Teamet vil teste den på Mugello i slutningen af ugen, og C. Albers er udpeget til at køre den første test af bilen.

Teamet har siden sæsonstarten kørt med en modificeret PS04. Det er sket efter protest og al mulig ballade fra Paul Stoddart, men det er en hel anden historie. Nu har den nye PS05 klaret FIAs crashtest og kan nu testes for alvor.

Det bliver ifølge Paul Stoddart en helt ny bil, modsat de seneste år hvor det hele tiden har været en opgraderet version af tidligere biler man har anvendt. Og ikke nok med det. Paul Stoddart siger også at man nu endelig har Cosworths seneste motor til rådighed, altså samme motor som Red Bull teamet anvender. Første målsætning er at komme foran Jordan teamet.

På onsdag tager C. Albers til Faenza for at få lavet et sæde til den nye bil og skal så fredag køre en enkelt dags test. Det bliver den eneste test inden det går løs på Imola. Den anden kører, P. Friesacher, må vente med at teste bilen til efter San Marinos GP. Ikke de optimale forhold for den unge østriger. Modsat så er det heller ikke helt afklaret om også Friesacher skal køre i den nye PS05 på Imola eller om han må nøjes med den gamle. Efter San Marinos GP tester Minardi igen på Mugello d. 27. og 28. april.

PDL  


 

Hop til top9.4.2005

Villeneuve fryses ud

Comeback'et til Formel 1 har på ingen måde været den store succes for den tidligere Formel 1-verdensmester, Jacques Villeneuve. Sauber havde ellers store forventninger til Villeneuve men resultaterne i de første løb har ikke været særlig prangende. Da Sauber ved den seneste test valgte at udskifte canadieren med Felipe Massa, tyder alt på at et brud er på vej.

Og der er et anstrengt forhold mellem ledelsen og køreren. "Samarbejdet mellem Jacques Villeneuve og Sauber Petronas er i øjeblikket meget svært," har teamchef Peter Sauber udtalt. Dette sætter selvfølgelig gang i de mange rygter om en mulig udskiftning af canadieren. Da teamet var i Barcelona for at teste, hev teamet således Massa ind - før det var planlagt.

Teamet var slet og ret ikke sikker på om køreren kørte stærkt nok! "Målet med vores test i Barcelona var at evaluere nye aerodynamiske komponenter. Vores tider var så langsomme og ustabile om onsdagen, at ingeniørerne ikke var sikre på årsagen. Vi besluttede derfor at fortsætte testen med Felipe Massa for at have en anden reference," siger Peter Sauber videre. Og da Massa leverede bedre tider i sin test, godt 1 sekund bedre. Dermed er det meget svært at tage fejl af Peter Saubers udtalelser.

Men forinden beslutningen om at forkorte Villeneuves test, havde der været sure miner i teamet. En fejl på bremserne, problemer med elektronikken og en konstant ubalance i raceren gjorde ikke canadieren mere tilfreds med raceren - og mener at den er produceret med en så graverende fejl, at han er tæt på at kalde raceren for mislykket!

For yderligere at sætte krig mellem de to parter, har canadieren i sit eget oplæg til det kommende Grand Prix på Imola forvente at det bliver en "fortsættelse af Bahrain, fremfor det fremskridt vi forventede." Mon ikke der er et par folk i teamet der føler sig lidt stødt over den kommentar...

BB  


Hop til top
Sauber arbejder på tredje bil - måske med Nicolas Kiesa

Det går ikke særlig godt for Sauber i år, ikke endnu. Peter Sauber overvejer nu at få en tredje bil lavet til fredagens frie træninger, og her kan Nicolas Kiesa komme ind i billedet.

Peter Sauber og resten er af teamet er under pres. Forventningerne til denne sæson er pist blæst væk - især efter den flotte indsats i sidste sæson. Det er ikke nogen hemmelighed at teamet er skuffet. Man havde håbet på mere efter at man har fået egen vindtunnel. Ligeledes har Jacques Villeneuve ikke ligefrem været overbevisende endnu. Han er kørt bagud af Felipe Massa i de tre første GP'er i år.

Det har fået Peter Sauber og de ledende folk i teamet til bl.a. at overveje en tredje bil til fredagens frie træninger, men teamet har ikke penge til det. Men alligevel vil man gerne have muligheden. Sponsorerne hænger ikke direkte frit på træerne, men kan man nu få en test- og tredjekører til at betale en stor pose penge for at være testkører, ja så er der muligheder.

Men man vil også gerne have en kvalificeret kører. Men hvem skal man vælge udover det skal være en med de rigtige penge? Ifølge F1-Live kunne en mulighed være Nicolas Kiesa. Sauber havde håbet lidt på Timo Glock som viste udmærkede præstationer hos Jordan i sidste sæson. Men Timo Glock valgte CCWS i stedet i denne sæson og får sin debut i CCWS her i weekenden. Inde i billedet er - ifølge F1-Live - bl.a. Scott Speed og Nicolas Kiesa. Sauber kan dog næsten regne med at Scott Speed sandsynligvis vælger en testkørerrolle hos Red Bull. Red Bull har sat C. Klien ud på sidelinien og prøver nu V. Liuzzi. Klien kan ikke teste om fredagen da han har kørt for mange GP'er, så Red Bull skal have en ny kører til dette. Og da Scott Speed allerede har testet bilen og er en af Red Bull talentskolens produkter, er det ikke usandsynligt at Scott Speed vælger Red Bull.

Nicolas Kiesa har tidligere været i Hinwill for at tale med Peter Sauber, så de to kender hinanden. Umiddelbart mangler der to ting. Nemlig at hvad Sauber beslutter sig for og især hvem, men også at Kiesa har den før omtalte pose penge klar til direkte at kan træde ind og udfylde en evt. testkørerrolle. Men endnu er det ren spekulation. Der spekuleres også i Jacques Villeneuve, men endnu har ingen udtalt særlig tydeligt hvordan situationen er for Jacques Villeneuve i Sauber teamet. En ting er dog sikkert, han skal snart til at præstere noget mere, ellers kan det godt være at mange af rygterne lige pludseligt bliver til sandhed.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk