Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.4.2000
 Silverstone - onsdagens testtider
 Silverstone - Tirsdagens testtider
 Rubens hurtigst på Silverstone
 Aerodynamiske ændringer på bordet til næste år
 
11.4.2000
 Ny Jaguar-kører?
 Det øser ned på Silverstone
 Silverstone test begynder i dag
 Ferrari nyheder - tirsdag
 Hun er smuk som sin mor
 Michelin kaprer "kunder"
 Nyt sikkerhedsudstyr i F1 vol. 2
 

Hop til top12.4.2000

Silverstone - onsdagens testtider

Dagen startede på en våd Silverstone bane, men efterhånden tørrede banen og alle teams kørte efterhånden på tørvejrsdæk. Dagen startede ellers dramatisk da Jacques Villeneuve ramte en ræv på banen, der skete dog ikke noget med Villeneuve og bilen fik kun minimale skader. BAR testede også nye specifikationer til Honda motoren som skulle give dem flere hestekræfter. De bliver efter størst sandsynlighed brugt til Grand Prix'et i næste uge. Resten af holdene testede for det meste bare nye småting og holdbarhed i bilerne.
Placering:Kører:Team:Tid:
1Ralf SchumacherWilliams-BMW1.30.29
2Rubens BarrichelloFerrari1.30.96
3Alexander WurzBenneton-Playlife1.30.98
4Giancarlo FisichellaBenneton-Playlife1.31.03
5Jasques VilleneuveBAR-Honda1.31.03
6Ricardo ZontaBAR-Honda1.31.04
7Heinz-Harald FrentzenJordan-Mugen1.31.05
8David CoulthardMcLaren-Mercedes
PH  


Hop til top
Silverstone - Tirsdagens testtider

I går var det så den første testdag ud af fire på Silverstone banen i England, og som vi tidligere har oplyst så regnede fra morgenstunden, men op af dagen så tørrede banen lidt ud. Det blev dog aldrig til toptider i dagens testkørsler. Alle teams, bortset fra Minardi og Prost, var tilstede og der var ialt 11 kørere der fik noteret en tid. Det forventes af både Minardi og Prost deltager i de sidste 3 dages test på Silverstone.

Dagens store overraskelse var at Rubens Barrichello var til stede ved denne træning, det var ellers blevet oplyst at han ikke skulle deltage. Og at han var dagens hurtigste mand på banen, gør vel ikke overraskelsen mindre. Han var over et halvt sekund hurtigere end Jarno Trulli på anden pladsen.

Arrows teamet bruget formiddagen til "regntest" og testede i den forbindelse flere typer regndæk samt forskellige setup på raceren. Til dette bruget Pedro de la Rosa 27 omgange. Eftermiddagen blev brugt til "mediumtest", og her kørte Pedro de la Rosa yderligere 18 omgange.

BAR teamet havde Ricardo Zonta på banen i dag, og han havde om formiddagen en mindre afkørsel, men alligevel betegner teamet dagenskørsler som tilfredsstillende. Onsdag vil man køre med en helt ny evolution motor i raceren.

Hos Benetton arbejdede man dagen igennem med forskellige setups på racerne. Fra morgenstunden testede Alexander Wurz og over middag så var også Giancarlo Fisichella på banen. Alexander Wurz var i øvrigt formiddagens hurtigste kører på den meget våde bane.
Alexander Wurz udtaler: "Dette er første gang jeg prøver raceren undre fugtige forhold, og den føles stabil, men jeg håber på tørvejr i morgen, så vi kan komme videre med vores testprogram".
Pat Symmonds oplyser at teamet har kørt med et elektronisk anlæg i racerne der lever op til FIA's nye krav, og at der ikke er markant nedgang i racernes præstationer og at det ikke giver væsentlige problemer.

Pedro Diniz var igang for Sauber teamet, men på grund af det dårlige vejr valgte han kun at køre 15 omgange, og han betragtede det nærmest kun som en "shake down" af hans Sauber C19. Onsdag vil også Mika Salo deltage i testen.

Begge Jaguar Racings faste kørere var på banen i dag, og begge gennemførte dagens program uden problemer. De brugte begge en del tid til at øve pitstop uden brug af hastighedsbegrænseren som de er vant til at have, men som nu er forbudt af FIA. Teamet benyttede også dagen til at teste nye aerodynamiske forbedringer på Jaguar raceren.

Jordan teamet havde givet den nybagte far, Heinz-Harald Frentzen, fri i dag. Så det var kun Jarno Trulli der var i aktion for dem på den våde Silverstone bane. Også dette team testede ny software og elektronik, så det er forberedet til at møde det nye reglement der træder i kraft i forbindelse med det Engelske Grand Prix i påsken. Teamet oplyser at dagen gik problemfrit.

Det var Jenson Button der udførte dagens testprogram for Williams teamet.

McLaren teamet stillede i dag op med deres test- og reservekører, Olivier Panis, men det forhindrede ikke teamet i at placere sig i toppen af dagens tider. Olivier Panis satte dagens 3. hurtigste tid.

Dagens tider ser således ud:
AN  


Hop til top
Rubens hurtigst på Silverstone

11 kører indtog tirsdag en våd Silverstone bane, hvor de vil indlede 4 dages test, planlagt i denne uge.
Alle teams vil deltage, med undtagelse af Minardi og Prost. Man forventer begge teams vil deltage fra på onsdag.

Rubens Barrichello satte den hurtigste tid, RB kørte en omgang pån 1:35.3. Det var et over et ½ sek hurtigere end Jarno Trulli som køre for Jordan teamet.

Benetton og Jaguar var de 2 teams der brugte begge deres kører under gårdagens test.

BKP  


Hop til top
Aerodynamiske ændringer på bordet til næste år

Max Mosley har ved en pressekonference for nylig, afsløret at en teknisk arbejdsgruppe under FIA, arbejder med adskillige forslag til aerodynamiske ændringer, der hvis de bliver vedtaget, skal gennemføres i 2001 og 2002.

"Formålet med ændringerne er at reducere downforce. Hvis vi kan, så vil vi minimere tabet af vedhængsevnen i slipvinden fra en anden bil."

Med andre ord, det skal kunne betale sig at køre i slipvinden, uden at luftstrømmen over bilen bliver ødelagt. Det vil i teorien kunne give flere overhalinger.

Han blev også bedt om at kommentere salget, af de nok så meget omtalte aktier.

"Det har faktisk resulteret i et nyt kælenavn til Bernie Ecclestone. EMTV har rettighederne til "The Muppet Show" i Tyskland. Og på grund af dette, har selskabet åbenbart fundet på et kælenavn til Bernie Ecclestone. Desværre, det er ikke op til mig at afsløre hvad navnet er."

PDL  


 

Hop til top11.4.2000

Ny Jaguar-kører?

Som de første i Danmark kan vi nu præsentere et scoop - der er blevet spottet en ny hurtig, og ikke mindst ung stjerne der gæstede Jaguar-teamet da der i dag blev kørt test. Han er især bekendt med den grønne farve som udgør en stor del af hans dagligdag, og han befinder sig scenevant foran mange forventningsfulde tilskuere.

Derudover så er han ligeså ung som Jenson Button - og så er han utrolig hurtig. Hvem er han? Vi kan her - som de første i Danmark - vise det afslørende billede.

Michael Owen! Han er hurtig - og så er han ung! Liverpool-angriberen gæstede Jaguar
Foto: Allsport

BB  


Hop til top
Det øser ned på Silverstone

Det engelske vejr har vist sig fra den traditionelle side - med masser af regnvejr. Dermed har testen forud for det britiske grand prix fået et skud for boven - indtil videre mens der ventes på at banen igen bliver tør.

Ved middagstid var banen stadig for våd til at der kunne køres en reel test, og for flere teams er det blot blevet til et par check-runder på Silverstone, mens der arbejdes i pitten på racerne.

Regnen er fortsat heftig, men flere teams vil måske forsøge at køre med regnvejrs-opsætning hvis det stilner lidt af.

BB  


Hop til top
Silverstone test begynder i dag

Så får Formel 1 teamene endnu en chance for at træne, teste og finpudse deres setup på racerne, og det oven i købet på den bane som skal afholde det næste løb, det Engelske Grand Prix den 23. april. Silverstone banen lægger fra i dag asfalt til en fire dages testrunde, hvor alle teams, med undtagelse af Minardi, vil deltage.

De enkelte team forventes at stille med to racere, og det forventes også at der vil komme en masse sponsor gæster for at overvære disse testkørsler, måske endda flere end til selve Grand Prix'et.

Jaguars Race Director Andy Miller oplyser at de kommer med to racere, en til hver af deres faste kørere, Eddie Irvine og Johnny Herbert, og at de har deres testkører, Luciano Burti, på tilkald hvis der skulle blive brug for ham.

Ferrari teamet kommer uden Rubens Barrichello, hans racer bliver på fabrikken i Italien, hvor Ferraris teknikere vil gå den igennem, og se om de kan finde de problemer der plagede Rubens Barrichello på Imola banen.
Det er i øvrigt en af de få gange hvor Ferrari tester sammen med de øvrige teams.

McLaren teamet oplyser at de vil stille op med tre kørere, for at få gennemtestet deres racere, med tanke på at øge holdbarheden.

BAR teamet oplyser at de vil være til stede på banen alle fire dage.

AN  


Hop til top
Ferrari nyheder - tirsdag

Rubens Barrichello har ikke fortrudt sine hårde udtalelser til brasiliansk TV, efter løbet på San Marino.
Efter at RB sluttede på en fjerde plads, udtrykte RB tvivl om, han og Michael Schumacher fik det samme matriale stillet til rådighed ved løbene.
Michael Schumacher som har vundet sæsonens 3 første løb har kørt r.... ud af bukserne på Barrichello i 2 løb, mens RB er udgået i 1 løb.

" Det er noget galt, MS bil vinder, det gør min ikke. Der må enten være noget galt med min bil, eller så er der noget galt med mig " siger RB.
RB er måske ved at indse at men ikke bare kan komme som ny kører hos Ferrari, og tro at man kan køre lige op med MS. MS har trods alt været med til at bygge Ferrari op til hvad de er i dag.

Om fredagen kørte RB næsten lige op med MS under den frie træning, men havde et spin efter overkørsel af en kerb, derefter kunne RB ikke længere følge med MS. Resten af weekenden klagede RB over at han ikke kunne finde den rette balance i sin F1-2000. Teamet sige at det skyldes at jeg køre meget hårdt på kerberne, men det skal man på denne bane, og MS gør det jo også, så det er ikke grunden siger RB.

Ferrari's præsident Luca di Montezemolo, var yderst tilfreds med RB's fjerde plads, og kaldte det "en kæmpe præstation".
" I starten af løbet, løsnede sikkerhedsselen sig, og det var faktisk umuligt at køre bilen på den rigtige måde. Jeg skøjtede rundt i sædet, og havde svært ved at kontrollere bilen" udtaler RB.

Imola banen er en af de mest krævende baner, der er mange hårde nedbremsninger, og mange sving. Derudover er banen også meget hård ved kroppen, da man mange steder har høj G-påvirkning at kroppen.

Ferrari vil sammen med andre teams, teste på Silverstone i denne uge, så man er 110% klar til det næste GP, som vil foregå på ...........Silverstonebanen.

Rubens Barrichello som bor i Cambridge, har ingen planer om at teste. " Mit chassis bliver på hjemme på fabriken, og så må jeg håbe at de kan løse mine problemer med biles balance." afslutter RB.

Michael Schumacher skal for første gang ud at køre på Silverstone banen, efter sidste års ulykke på banen, hvor han brækkede benet 2 steder.
" Jeg vil ikke føle det mærkeligt at komme tilbage på Silverstone banen " siger MS, som skal teste på banen senere på ugen.

"Måske vil jeg føle et lille sug i maven, første gang jeg køre igennem Stowe corner, men jeg tror det ikke. Det er lige meget hvor det sker, hvis du køre med bremser der ikke virker, så kan det ske på alle baner - du kan ikke gøre noget. Jeg håber bare at man har lavet sandgraven noget større, så det ikke kan ske igen for andre."

Sidste års ulykke hold MS væk fra 6 løb, men han er kommet tilbage uhyggelig stærkt. MS har vundet de sidste 4 ud af 5 løb, siden han er kommet tilbage fra ulykken.

MS vil når løbet på Silverstone starter, være 21 point foran nr. 2, som er holdkammerat Rubens Barrichello.
Med sin trejde sejer på stribe, så mangler MS kun at vinder på Silverstone, for at tangere sin egen rekord på 4 sejere i træk. Hvis det lykkes at vinde på Silverstone, så står MS med gode kort på hånden, for at blive den første verdensmester som Ferrarikører i 21 år.

BKP  


Hop til top
Hun er smuk som sin mor

I flere uger ventede Heinz-Harald Frentzen på at konen Tanja, skulle føde deres første barn.
Efter det brasilianske grand prix forventede H-HF at nu skulle han være far, men den lille Lea ville det anderledes, så de måtte vente 14 dage før hun kom til verden.

Da H-HF udgik fra San Marino Grand Prix'et på fjerde omgang med gearkasse problemer i sin Jordan, tog H-HF direkte yil Bologna lufthavnen, og satte kursen i sin privat jet mod Monaco. Det var ikke nogen dårlig beslutning, for Tanja fødte få timer efter at H-HF kom hjem.

En bevæget Heinz-Harald sagde efter fødslen "Hun er ligeså smuk som sin mor, og vi er meget glade for at alt gik som det skulle."

BKP  


Hop til top
Michelin kaprer "kunder"

Næste år træder Michelin som bekendt ind i F1, som konkurrerende dækleverandør til Bridgestone. Og firmaet er godt i gang med at skaffe sig teams som aftagere. Det er allerede offentliggjort, at Jaguar, Toyota og Williams har tegnet kontrakt med Michelin. Firmaet har dog en målsætning om, at få fat i flere teams, og helst et af topteamsene.

Ferrari kunne være en mulighed, idet McLarens kontrakt med Bridgestone først udløber i 2001. Der snakkes om, at især Benetton skulle være interesseret i at skifte fabrikat, men også Jordan, Prost og Sauber er inde i billedet. Ifølge forlydender har Arrows og BAR også fået et tilbud fra Michelin, men disse kan/vil ikke skifte på grund af forbindelser i Japan, hvor bl.a. Honda er involveret.

En af grundende til at Williams var en af de første til at skifte, er nok på grund af BMW. BMW har brugt Michelindæk på bl.a. Le Mans. Og derfor er forbindelsen den vej hurtigt blevet etableret. Og som vi ved, har Tom Kristensen været i Frankrig for at teste Michelindækkene for Williams. Der er forlydender om, at Michelin er ved at udvikle et altvejrsdæk, som skal bruges i F1. Det bliver - hvis det lykkes - en interessant udvikling i forhold til de to typer dæk, der i dag findes til henholdsvis tørre og våde baner.

PDL  


Hop til top
Nyt sikkerhedsudstyr i F1 vol. 2

Som tidligere offentliggjort, også her, har FIA præsenteret et nyt sikkerhedsudstyr til F1. Der er nu kommet yderligere oplysninger frem, som kan beskrive det lidt nærmere.

FIA har i flere år forsket i at finde flere og bedre sikkerhedsregler og systemer. For nogle år siden valgte man, at forsøge sig med airbags og den omtalte krave/skal. Projektet blev startet i oktober 1996, som et joint venture mellem FIA, Mercedes og McLaren International, med det formål at udvikle et system, som skulle begrænse skader på hoved og nakke ved ulykker. Er F3000 monocoque med F1 cockpit blev brugt til diverse crashtests. Det viste sig hurtigt. at ideen med airbags skulle skrottes. Der var flere problemer forbundet med at anvende airbags. Sensorerne der skulle aktivere airbaggen, var ikke hurtige nok, samt at de blev udløst når man kørte over kerberne. De støttede heller ikke ved tilbageslaget når en ulykke indtraf. Der var heller ingen sidebeskyttelse i de afprøvede airbags.

Selve det nye system, "HANS", som det hedder, er oprindeligt udviklet af Dr. Robert Hubbard ved et biomekanisk forsøgslaboratorium under Michigan University i USA. Mercedes blev udvalgt, fordi firmaet i mange år har forsket i forskellige former for personbeskyttelse i deres biler - ikke et ord om elgtest her. En af de væsentlige grunde til at projektet blev sat i gang, var Mika Hakkinens ulykke i Adelaide, Australien samme år.

Ved præsentationen blev der vist en prototype af kraven/skallen, lavet i forskellige composit materialer; i øjeblikket er vægten ca. 700 g. McLaren har påtaget sig opgaven, sammen med de andre partnere at færdiggøre udviklingen af "HANS". David Coulthard er udvalgt til at være forsøgskanin. Det er de foreløbige planer, at "HANS" skal være obligatorisk udstyr i F1 fra årsskiftet.

PDL  


 

Hop til topCopyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk

Plac.KørerTeamTidOmg.