Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.4.2001
 Pollock inde i varmen
 Montoya overvurderet
 McLaren ser gode chancer på Imola.
 Uitalienske Trulli
 
10.4.2001
 Ny samarbejdspartner til Sauber
 

Hop til top12.4.2001

Pollock inde i varmen

Craig Pollock har været en teamchef med store armbevægelser, og man fristes til at sige for få resultater. Teamets stort opslåede entre i 1999, hvor der blev lovet sejre og mesterskaber, blev i det hele taget en stor joke. Teamet og ikke mindst Craig Pollock blev gjort helt til grin - og sådan er det når man spiller lidt for smart. Men nu er BAR blevet bedre og nu føler Pollock at han endelig er med inde i varmen - inde i den eksklusive klub.

For sådan er Formel 1 - det er en lille lukket klub, hvor det er svært at komme ind. "Man lærer meget hurtigt at Formel 1 ikke kun er en sport, det er også en meget eksklusiv klub," siger teamchefen der er kommet ind i Formel 1 i samarbejde med blandt andet Adrian Reynard og teamets hovedsponsor, British American Tobacco. Men trods vanskelighederne i begyndelsen, så føler han nu at han er blevet en del af den eksklusive klub. "Man kommer igennem en begyndende periode. For nogle teamejere kan det tage ti år. De fleste teams lytter nu til mine tanker, men man skal lære fiduserne. Den eneste teamchef som accepterede mig fra starten, var Frank Williams, fordi jeg havde arbejdet for ham et par år sammen med Jacques," forklarer Pollock.

Men selv om der er nogle der lytter, så er det ikke alle. "Jeg tror ikke jeg har den fulde respekt fra alle teamchefer, da det ikke er blevet opnået. Men det er ikke kun en person - det er hele teamet," forklarer han. Sidste år markerede teamet sig med nogle gode placeringer, mens det i år har været lidt svært at komme i gang med sæsonen - især for Jacques Villeneuve der er blevet sat noget i skyggen af Olivier Panis.

BB  


Hop til top
Montoya overvurderet

Michael Schumacher falder ikke på halen over at være blevet overhalet og udfordret af Formel 1's nye kommende storkører, Williams-køreren Juan Pablo Montoya. Colombianeren får lige et par jantelovsord med på vejen af den forsvarende verdensmester.

Montoya skal nemlig ikke begynde at tro at han er noget, selvom han leverede en overhaling der sendte nye toner ind i Formel 1. Schumacher mener nemlig at han skal vise meget mere førend han kan kalde sig en stor kører. " Hvis man ser på omgangstiderne, så kan man se at min broder var 8/10 hurtigere end Montoyas hurtigste omgangstid, så jeg mener at den rigtige vinder skulle have været min broder," siger Michael Schumacher - og uden at virke alt fordømmende overfor Michael Schumacher, så er det en lidt kvalmende kommentar. Jo fair nok - den hurtigste bør vinde, men det er lidt for navlebeskuende!

Han trækker lidt i land, men sender en 'advarsel' - Montoya er blevet kørt lidt for højt op. "Misforstå mig ikke. Montoya kørte helt sikkert et fantastisk løb, men nogle gange gør medierne for meget ud af det. Fisichella, Wurz, Trulli og Button - de er alle gode kørere, men efter en overhaling så bliver det ikke automatisk mestre. Der skal mere til," siger Michael Schumacher - og det har han ret i. Men der er da tegningen til noget stort...

BB  


Hop til top
McLaren ser gode chancer på Imola.

Mercedes-McLaren bossen Ron Dennis står i spidsen for et fuldtændt team her ved optakten til San remos GP på Imola. David Coulthards uventede, men helt fortjente sejr i Brazilien har virkelig givet holdet et boost. Hakkinen har overvundet skuffelsen fra starten og ser nu kun fremad.

Ron Dennis: "Løbet i Sao Paulo gav os det nødvendige skub fremad. Vi gennemførte, og sejrede tilmed - på grund af en god strategi med hensyn til Davids regnvejrsdæk - og hans eminente kørsel. Det har givet os et godt indtryk af hvor vi er i forhold til konkurrenterne, efter vi gennemførte en del ændringer på såvel aerodynamikken som motoren. Til Imola vil vi ikke anvende en opgraderet motor, men der er udviklet en del ændringer, så vi regner med nu at have en fuldt ud konkurrencedygtig vogn, og jeg kan næsten ikke vente på at komme igang."

Mika Hakkinen: "Jeg indrømmer jeg har haft en dårlig sæsonstart, men det er alt for tidligt at anse noget for afgjort. Det er selvfølgelig ærgerligt at Michael er kommet så langt foran, men det er jo ikke meget forskelligt fra sidste år, hvor vi gav hinanden kamp til stregen. Nu hvor vi har en god racer, bliver det interessant at se hvordan det går i de næste løb."

Udover det klare forspring til M. Schumacher har også holdkammeraten Coulthard et solidt fodfæste i VM-stillingen, hvor 19 point skiller de to Mercedes-McLaren kørere. Det bliver spændende at opleve hvordan de vil tage vare på deres muligheder, og om team'et levet op til de gentagne forsikringer om at de gives helt ens vilkår.

David Coulthard er i hvert fald tændt efter sejren på Interlagos: "Det var en fantastisk oplevelse, atter at stå øverst på podiet. Vi havde sat vognen op til regnvejr og da det kom, virkede det hele perfekt. De sidste 18 omgange var nervepirrende, Michael kører normalt godt under de forhold, og bare det at holde vognen på banen under de meget skiftende forhold krævede fuld koncentration - hele vejen til allersidste sving. Og overhalingen var en satsning - jeg kunne ikke se vognen foran. Men det var der ikke noget at gøre ved, jeg skulle frem. For jeg vidste, at hvis jeg tøvede ville jeg tabe. Sejren var helt uventet- og så meget mere betydningsfuld for mig selv og for holdet."

I øvrigt har Ron Dennis et lille hip til konkurrenterne, efter Eddie Jordans nylige kommentar om spionfotografer: "Formel-1 er jo en meget konkurrencebetonet sport, og det er da klart man tager billeder af hinandens biler, men der bør være en fælles accepteret grænse. Ikke at jeg bryder mig om at de står og fotograferer foran vor garage i pitten, men når man sniger sig ind om natten for at tage billeder, så er man helt klart gået over stregen. Vi burde kunne finde en acceptabel løsning som alle må rette sig efter."

GRN  


Hop til top
Uitalienske Trulli

Jordan-køreren Jarno Trulli er så flegmatisk overfor de to GP'er der køres i Italien, at man godt forstår, hvorfor han af nogle anses for at være af Skandinavisk afstamning.

"Hverken Imola eller Monza giver mig notalgiske eller patriotiske følelser," sagde Trulli forleden. "Jeg føler mig Italiensk, for det er jeg, men har har ikke det typiske temperament. Jeg er i øvrigt opkaldt efter en Finsk MC-kører Jarno Saarinen, og efter de mange oplevelser med motorsport fordelt over hele verden, får man indtryk fra mange forskellige kulturer, som man på et eller andet niveau lever sig ind i og suger til sig."

Trulli kommer til Europa med to friske point fra Interlagos, og både han og holdet håber de nu har fået bugt med de mange uheld der har forfulgt demher i første del af sæsonen.

"Sidste års racer var ikke meget bedre en Prosts, men i år har vi en stærkt forbedret pålidelighed. Desuden er Honda-motoren virkelig konkurrencedygtig, så jeg håber på vi kan dominere midfeltet og måske være klar til at slå til når top-4 har en dårlig dag. Det ville jo være dejlig at komme øverst på podiet !"

GRN  


 

Hop til top10.4.2001

Ny samarbejdspartner til Sauber

Sauber teamet har fået ny assistance til at komme rundt i verdenen. Man har netop offentliggjort en ny samarbejdsaftale med det svejtsiske firma, Pilatus Flugzeugwerke AG.

Aftalen betyder, at man får nogle egentlig ganske fortrinlige fordele. Sauber får rådighed over et fly. En model der hedder PC-12. Den fås i flere forskellige konfigurationer. Det Sauber vil opnå er, at står man et eller andet sted i Europa, og mangler en reservedel, eller noget som man har glemt, eller en helt ny del som ikke var færdigfabrikeret, da man tog af sted, ja, så har man nu mulighed for inden for ganske få timer, at komme hjem på fabrikken og hente den eller de ting, som man skal bruge.

Hos Sauber ser man absolut fordele ved at have indgået denne aftale. Samtidig er der selvfølgelig mulighed for at flytte op til 9 personer til eller fra et Grand Prix. Pilatus flyene er solgt til lande i hele verdenen. PC-12 bliver bl.a. brugt som redningsfly i Australien, forretningsfly eller endda som alm. rutefly. Der er et én motors, turbinedrevet fly, som har bl.a. har den egenskab, at den ikke behøver en særlig lang start/landingsbane. Hos Sauber forventer man sig meget af det nye samarbejde.

Motorsporten.DK
DONS

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk