Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.4.2004
 Paul Stoddart bebrejder McLaren og Williams
 Ralf og Toyota - rygterne svirre stadig
 
10.4.2004
 Barcalona test - fredag
 Pantano´s plads i fare - dog kun ifølge de Brasilianske medier!
 

Hop til top12.4.2004

Paul Stoddart bebrejder McLaren og Williams

Minardi chefen Paul Stoddart langer i denne tid ud efter McLaren og Williams teamene. Han mener de ødsler med deres penge.

Det er ingen hemmelighed at Ferrari i øjeblikket ligger lysår foran McLaren og Williams teamene. De vil så gerne være med helt oppe foran. Men de halter efter de røde fra Maranello. Paul Stoddart har det mindste budget i Formel 1, og han mener at de teams bruger deres mange penge helt forkert. Han siger lige ud at det er spild af penge det de laver.

Paul Stoddart:
"Ron's motorhome koster flere penge end det koster for mit team at tage af sted til et Grand Prix. Jeg kan ikke forstå at Williams og McLaren ikke gør mere for at udfordre Michael Schumacher og Ferrari med de penge de har til rådighed. Hvis jeg havde et budget på mere end £ 100 mill. ville jeg være i stand til at udfordre, men de spilder deres penge."

Til dels har Paul Stoddart lidt ret. Han har måske ret i at Ron Dennis har et motorhome der koster mere end Minardis transportomkostninger. Men kigger man i statistikken for i år, så viser det sig faktisk at Minardi teamet har gennemført flere omgange i race end McLaren. Minardi har gennemført 257 omgange, Williams 312 omgange og McLaren "kun" 219. Dette ud af 342 mulige. Til gengæld har de to nævnte teams sikret sig points, hvilket Minardi endnu ikke har formået i lang, lang tid. Til gengæld har Minardi både imens og før Paul Stoddarts tid, været et af de teams som har bragt flest kørere ind i Formel 1. Af de nuværende stjerner kan nævnes Alonso, Trulli, Webber og Fisichella.

Paul Stoddart:
"Hvert år bringer vi ny emner ind i sporten, de store teams siger ikke tak her for. Man kan godt måle succes på det antal af kørere vi henter ind i sporten og som kommer videre til topteamene. I år er Zsolt Baumgartner blevet bedre løb for løb, og Bruni har bevist at han hører til i feltet. Men uheldigvis er mine hænder bundet af mit budget. Hvis jeg havde flere penge ville jeg prøve at bevise hvad vi virkelig kunne."

Paul Stoddart hentyder her til at han og for så vidt også Eddie Jordan godt kunne tænke sig en anden fordeling af de penge som bliver delt ud til alle teams. En begrænsning i omkostningerne generelt og billigere kundemotorer er også ting som er blevet mærkesager for Paul Stoddart.

PDL  


Hop til top
Ralf og Toyota - rygterne svirre stadig

Rygterne om at Ralf Schumacher er på vej til Toyota teamet tager til, og ifølge den tyske presse er der allerede en kontrakt klar.

Der har længe verseret rygter om at Ralf Schumacher ville skifte fra Williams teamet til Toyota's Formel 1 team.
Rygterne fik fornyet næring da en talsmand for Toyota oplyste at der foregår forhandlinger, og kort tid herefter kom det så frem i den tyske presse, at Ralf Schumacher har skrevet en tre-årig kontrakt med Toyota teamet, således at han skal køre for den fra og med 2005 sæsonen.

Men selv om Toyota indrømmer at der er forhandlinger i gang, så afviser de at der på nuværende tidspunkt foreligger en underskrevet kontrakt mellem dem og Ralf Schumacher.

Skulle Ralf Schumacher skrive kontrakt med Toyota teamet, så stiller det Williams teamet i den temmelig kedelige situation, at begge deres faste kørere forlader dem samridig, idet Juan Pablo Montoya allerede har skrevet kontrakt med McLaren teamet om at køre for dem i 2005 sæsonen.

Det har længe været på tale at Frank Williams gerne så at den nuværende BAR kører Jenson Button vender tilbage til Williams, men dette afviser Jenson Button.
Et par andre kørere der har været nævnt som mulig afløerser for Montoya har været Jaguar køreren Mark Webber, CCWS køreren Scott Dixon samt teamets nuværende testkører Marc Gene.
Og nu kan de jo være at der bliver plads til to af dem i den faste stab!

AN  


 

Hop til top10.4.2004

Barcalona test - fredag

Fredag var sidste testdag på Circuit de Catalunya og teamene blev ramt af tørvejr efter torsdagens noget våde test.

Fredag var sidste testdag i denne omgang. Flere teams tester dog igen i næste uge i de forsatte forberedelser og tests inden det går løs på Imola. Det blev BAR kørerne der dominerede tiderne fredag. Fredag formiddag var banen stadig våd efter torsdagens kraftige regnvejr, men over middag var banen blevet tør, og de planlagte testprogrammer kunne gennemføres uden større problemer.

BAR:
BAR har vist flaget i de fire testdage på Circuit de Catalunya. De tre af dagene har teamet sat de hurtigste tider. Fredag var ingen undtagelse hvor Jenson Button og Takuma Sato blev henholdsvis nr. 1 og nr. 2. Fredag testede kørerne aerodynamik og dæk. Anthony Davidson var taget til Valencia hvor han i to dage har testet regnvejrsdæk.

Ferrari:
Michael Schumacher og Rubens Barrichello var igen aktive for Ferrari. Begge arbejde med setup og dæktest for Bridgestone. Ferrari forsætter deres testarbejde på mandag hvor Luca Badoer starter test på Fiorano.

Jaguar:
Mark Webber overtog fredag testarbejdet fra Björn Wirdheim. Teamet har testet aerodynamik, dæk og har arbejdet med setup i ugens løb.

McLaren:
Pedro de la Rosa og Alex Wurz var de to McLaren kørere der sluttede testen for McLaren. Mon ikke at holdbarhed har været et af de primære momenter i testen. Desuden har teamet udført dæktest.

Sauber:
Hvor Felipe Massa testede de to første dage for Sauber teamet, var det fredag Fisichella der testede. Fisichella og teamet testede dæk for Bridgestone, også bremser og bremsekøling blev testet. Enkelte aerodynamiske ting blev også testet færdig.

Williams:
Også den sidste testdag i denne omgang var det Ralf Schumacher, Marc Gene og Scott Dixon der testede. Ralf Schumacher kørte dog kun ca. 5 omgange før han trak sig ud. Årsagen var rygsmerter. De to andre kørere testede dæk og mekanisk setup. Teamet starter en ny testomgang på Paul Ricard i Frankrig på onsdag.

Tiderne fra fredagens test på Circuit de Catalunya:

Kører:Team:Hurtigste tid:Antal omgange:
1.J. ButtonBAR1:15.07973
2.T. SatoBAR1:15.30493
3.M. SchumacherFerrari1:15
PDL  


Hop til top
Pantano´s plads i fare - dog kun ifølge de Brasilianske medier!

I de brasilianske medier florerer der i øjeblikket rygter om at Giorgio Pantano's plads i Formel 1 feltet skulle være truet, på grund af de manglende resultater i sæsonens første per løb.

Men spørgsmålet er om det er Pantano's skykd at resultaterne udebliver, eller om skylden nærmere skal findes i Jordan raceren, men sådanne 'smålige hensyn' tager den brasilianske presse sig ikke af.
Og de har allerede udråbt en brasilianer (naturligvis) som Pantano's afløser i Jordan teamet, det drejer sig om Augusto Farfus Jr., der i øjeblikket kører for Alfa Romeo i ETCC serien.

Der er dog lige et par problemer som brasilianerne overser, det forlyder at Giorgio Pantano betalte fem millioner dollars for at køre for Jordan teamet denne sæson, og hvis hele beløbet er faldet ved kontraktens indgåelse, så skal Jordan teamet beteale en stor del af dem tilbage hvis kontrakten brydes af dem.
Og da det op til sæsonen forlød at Augusto Farfus Jr. ikke kunne rejse bare en de af de penge der skulle til for at komme i Formel 1, og derfor valgte ETCC serien i stedet, så vil det efterlade Jordan teamet med et stort tomt hul i pengekassen - noget som Eddie Jorden næppe har råd til.
Hertil skal lægges at Augusto Farfus Jr. har en kontrakt med Alfa Romeo i ETCC serien, der gælder for hele 2004 sæsonen, en kontrakt som de sandsynligvis vil koste ham en del at slippe ud af.

Ved siden af de brasilianske rygter, så er der i holland også gang i Pantano's sæde, men her bliver det naturligt nok forbundet med Jos Verstappen, sp man mener skal afløse Pantano efter Canada's Grand Prix.

Men vigtigst af alt i denne sag er nok en udtalelse fra Jordan teamet, der lyder således:
"Alle rygter om at Augusto Farfus Jr. skal køre for Jordan Grand Prix er noget sludder. Vi er tilfredse med Giorgio Pantano, Nick Heideld og Timo Glock."

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk