"Vi kørte med den seneste specifikation af Honda-motorer og jeg gjorde gode fremskridt med vores regnvejrs set-up til morgen da uheldet indtraf," siger Zonta. "Jeg er ok - jeg fik kun en lille rift i min finger da jeg kantede mig ud af raceren," siger Zonta. Igen rejser uheldet en del tvivl om sikkerheden i Stowe Corner - sidste år kostede det Michael Schumacher en længere pause. Næste gang kan det gå endnu mere galt.
Men da træningen igen blev givet fri kunne der testes på tør bane og det blev Michael Schumacher der tog den hurtigste tid og understreger dermed at han ikke har i sinde at løsne grebet om VM.
Dagens tider fra Silverstone:
Kører | Team | Bedste tid | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Michael Schumacher | Ferrari | 1:25,82 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H.-H. Frentzen | Jordan-Mugen | 1:25,87 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mika Hakkinen | McLaren-Mercedes | 1:26,33 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ralf Schumacher | BMW-Williams | 1:26,33 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pedro de la Rosa | Arrows-Supertec | 1:26,53 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jenson Button | BMW-Williams | 1:26,55 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giancarlo Fisichella | Benetton | 1:26,57 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alexander Wurz | Benetton BB Den tidligere firedobbelte VM vinder, Alain Prost, kæmper med af få sine biler i mål. "Professoren" som han tidligere blev kaldt, har endnu sin første GP sejr til gode som teamejer. Det er ligner en forbitret kamp, så sent som i søndagens GP på Imola, kom ingen af bilerne i mål. Han har selv vundet løbet tre gange.
"Det kan kun gå fremad. Det store problem er, at vi er meget forsinket med udviklingen af bilen, så mange af de besværligheder som vi har, kommer ikke som nogen overraskelse. Under disse omstændigheder er det svært at indhente det forsinkede. Vi har store problemer med holdbarheden. Når vi tester, er det tit vi ikke kan køre meget mere end 20 omgange. Det putter et enormt pres på os i løbsweekenderne. Når vi opnår en større holdbarhed og stabilitet, bliver det bedre, det kan næsten kun gå en vej nu." Et af problemerne som Prost teamet har måttet slås med, var en væsentlig forsinkelse af Peugeot motoren. "Alle disse forsinkelser, specielt med motoren, har været det største problem, men jeg vil ikke bebrejde nogen, vi må og skal indhente det forsømte." Statistikken er ikke for optimistisk endnu for Prost teamet. I de tre hidtidige løb i år, er det kun Nick Heidfeld, det er lykkedes for at komme i mål, og det kun én gang. Det har heller ikke hjulpet - endnu da - at Jean Alesi blev hentet i Sauber teamet op til denne sæson. Man er nu begyndt at forberede sig til Silverstone, med det primære mål at forbedre holdbarheden. Det er et løb hvor Alain Prost selv har gode minder fra. Han har selv vundet her hele fem gange. PDL Ricardo Zonta blev her til formiddag ramt at et stort uheld, hvor testen blev indstillet i halvanden time. Brasilianeren kørte af i det famøse Stowe-sving, hvor Michael Schumacher sidste år kørte så fatal af banen. Zontas racer blev flyvende og ramte ind i hegnet - efter et kraftigt sammenstød. Brasilianeren blev derefter overført til banens hospitalscenter. Der skulle ikke være sket noget alvorligt med Zonta. BB McLaren har som bekendt ikke fået den bedste indledning på sæsonen, men kampånden er da heldigvis bevaret i teamet, selvom det ikke har givet ret mange point endnu. Men det kan være at det kommer. Mario Illien som bygger Mercedes motoren, er klar med en ny motor. Det bliver så den tredje motorevolution i år. Den skulle ifølge forlydender, være både lettere og hurtigere end forgængeren. Det forventes, at den er klar til indsats i det britiske GP på Silverstone.
Der er ikke nedslåede miner, man bliver mødt med hos McLaren. Norbert Haug: "Det ville selvfølgeligt have været rarere at vinde, men Mika havde rimelig store problemer, efter at bilen ramte et eller andet der lå på banen, og David lå længe bag Barrichello. Alt i alt må vi sige, at som det udformede sig kunne vi ikke få mere ud af det på dagen, men det viste også at vi er tilbage." Mika Hakkinen: "Der er en meget stor forskel i pointene lige nu, men det eneste der at gøre, er at vinde og så håbe på at Schumacher ikke får point. Jeg er glad for pointene, men jeg skulle have vundet." David Coulthard: "Vi er tilbage, nu kan vi gå efter 16 point på Silverstone. Det er hvad vi stræbe efter, og jeg tror vi kan nå det. Men det bliver svært, det ser ud til at Michael Schumacher har en meget stærk og pålidelig bil." Det er åbenbart lagt op til, at "krigen" skal gå videre, det kan være at David Coulthard er opsat på at gentage sejren fra sidste år. Det kan også være at Michael Schumacher vil prøve at nå sin personlige rekord på fire sejre i træk, som han vandt da han kørte for Benetton. PDL Optimismen vokser og vokser i Ferrari teamet, efter at have vundet årets 3 første løb. Det er ligesom om, de allerede har vundet VM. Man har set frem til det i mange år, det er mere end tyve år siden det skete sidst. Men nu går Ferrari chef, Luca di Montezemolo, ind og maner til besindighed. Bl.a. fordi Ferrari har mistet muligheden for at vinde VM i de sidste løb i de sidste par år.
"Jeg så en Ferrari som var absolut perfekt i San Marinos GP. Teamet havde en god strategi, og det er fantastisk at vinde 3 GP'er i træk. Det er selvfølgelig godt, men jeg vil aldrig glemme, hvor vi var for 5 år siden. Vi må bevare benene på jorden, fordi hver eneste løb er svært og uforudsigeligt. Vi må bevare koncentrationen." Ross Brawn er sikkert på linje med Luca di Montezemolo, men giver egentlig mere udtryk for en vis overraskelse over kvalifikationen lørdag: "Det var tæt og det er jeg glad for, specielt efter at vi ikke har kunnet blande os, i de 2 første kvalifikationsløb i år. Nu er det lykkedes at komme imellem de 2 McLaren biler, og vi burde nu være i stand til at sikre os pole. Så vi kan se frem til de næste løb med spænding." PDL Dag 2 var en god for Benetton Playlife.Alexander Wurz kørte dagens trejde hurtigste tid, mens Giancarlo Fisichella havde dagens sjette hurtigste tid. Benetton Playlife brugte igen dagen på at teste nye aerodynamiske dele til bilen. Man afprøvede også noget nyt software til motoren. Om morgen da man skulle teste var det regnvejr, men hen omkring frokosttid begyndte banen af tørre, og man begyndte at bruge tørvejrsdæk i steden for regnvejrsdæk, og man kunne begynde at arbejde på at lave et set-up til næste løb på Silverstone. Alexander Wurz sagde efter onsdagens test " Jeg nød virkelig dagens test, specialt da det var regnvejr, det var dejligt at bilen kørte godt under de forhold. Vi var faktisk hurtigst under de forhold, så det lover godt for fremtiden, men det er altid svært at arbejde under de forhold, da vejret skiftede hele tiden."
Giancarlo Fisichella havde også noget han ville sige til den fremmødte presse "Jeg er også for dagens test, det var godt at banen blev tør, men vi fik arbejdet godt på en set-up, hvis det skulle regne når der skal køres på Silverstone i næste weekend. BKP Mika Salo har fået troen tilbage på at Sauber's C19, kan gøre sig godt i F1 feltet, efter at det blev til en flot sjette plads på Imola sidste weekend.Efter at Sauber's diskvalifikation i åbningsløbet i Austrlien, og at man var nød til at trække bilen ud af løbet, inden starten i Brasilien, p.gr.a. bagvingen blev ved med at knække af begge biler, så er Mika Salo mere optimistisk nu. " Det er helt sikkert en dejlig bil, og den køre godt. " Siger Mika Salo. "Jeg må indrømme at det vil tage et stykke tid at få tiltro til bilen, fordi ting har det med at falde af på den. Men når jeg får tilliden tilbage, og den er stigende efter weekendens løb, så skal teamet og jeg nok få nogle point." slutter Mika Salo. BKP Det er et interessant spørgsmål efter de 3 første løb i år. Michael Schumacher har været så "flink" at vinde hver gang. Så spørgsmålet kommer frem igen, specielt efter at det er hævdet fra Ferrari, at de ingen andenkører, allerhøjest én kører 1 og én kører 1b. Men hvad siger Rubinho selv til det?
"Jeg er ikke i tvivl om, at jeg har det samme bil som Michael. Dette var mit tredje løb for Ferrari. Det giver ingen mening, hvis jeg ikke har de samme muligheder som ham. Lige nu er det ham der vinder, i morgen er det måske mig. Jeg er ikke tvivl om at jeg vinder for Ferrari, måske sker det allerede på Silverstone. Det kan måske undre nogen, om der er noget galt mig eller med bilen. Michael er bedre kendt med bilen og teamets strategi, men det er værd at bemærke, at der synes at være en forskel på bilernes præstation." Begynder Rubinho selv at komme i tvivl? Har han selv virkelig hele tiden troet på, at han kunne følge med Michael Schumacher? Ja, det er nogen af de spørgsmål, han skulle stille sig selv. Set udefra vil det umiddelbart virke forkert, hvis Rubinho lige pludselig skulle køre fra MS fra første løb. PDL Rory Byrne er en af de måske mere skjulte helte i Ferrari teamet. Chefdesigneren plejer at blive tilbage i Maranello, og viser sig yderst sjældent, når der er GP. Men denne gang var en undtagelse, og da sejren var i hus, blev han af Jean Todt bedt om at gå på podiet, og modtage konstruktørernes sejrspræmie. Efter al festivasen blev der plads til et interview med Rory Byrne.
Sp.: "Hvordan føles det at være oppe på podiet med champagnen og det hele?"
Sp.: "Tre sejre i tre løb - hvor glad er du for det?"
Sp.: "Hvad er styrken i F1-2000?"
Sp.: "Er den aerodynamiske effekt der hvor den største forbedring er?"
Sp.: "Ross Brawn sagde sidste år, at løb skal vindes fra starten af sæsonen, hellere det end at opleve endnu en nedtur - er det en plan I vil følge?"
Sp.: "Hvad synes du om Michael Schumachers præstation i bilen?"
Sp.: "Løbet på Imola var det første løb vi så dig til i år. Vil du komme til andre løb i år?"
Sp.: "Så det er altså ikke det bedste vi har set endnu?"
Sp.: "Er kvalifikationen den primære ting der skal forbedres?" PDL Eddie Irvine udtalte onsdag til pressen, at Mika Hakkinen chance for at genvinde årets verdensmesterskab er næste umuligt, fordi Michael Schumacher næste er umulig at indhente.Den eneste måde Mika Hakkinen sin trejde verdensmesterskab på, er hvis Michael Schumacher skulle være så uheldig at brække benet under en fodboldskamp. Michael Schumacher har vundet sæsonens 3 første løb, og føre med 24 over Mika Hakkinen, og han kan ikke forestille sig at Mika Hakkinen skulle kunne lukked det hul, uden at være utrolig heldig. Eddie Irvine som var holdkammerat med Michael Schumacher i 4 år hos Ferrari, før Eddie Irvine skiftede til Jaguar Siger " Hvis man ser på Ferrari's pålidelighed, så skal Mika Hakkinen vinde 6 løb i træk, mens Michael Schumacher skal blive nr. 2 i alle de 6 løb, så har de det samme pointantal. Jeg kan ikke forstille mig at Michael Schumacher slutter dårligere end nr. 2 i et løb, der er ikke andre end Mika Hakkinen der kan følge med i hans tempo, så det er hårde odds for Mika Hakkinen i år. Eddie Irvine indrømmer at McLaren har den hurtigste bil, men med Michael Schumacher bag rettet, så bliver Ferrari meget vanskelige at slå. Ferrari har også en god pålidelighed, mens McLaren skal kæmpe hver løb med at får bilen over mållinien. "Michael Schumacher er god til at arbejde under pres, også kan man altid spørge ham til råd om set-up, og om dækvalg.Vi havde et meget godt samarbejde i de 4 år jeg var hos Ferrari." slutter Eddie Irvine. BKP Ferrari teamets forberedelser til Englands Grand Prix er i fuld gang, de tester i øjeblikket på to baner. Rubens Barrichello tester på den regnfulde Silverstone banen i England, hvor han var hurtigst i tirsdags og næsthurtigst i går. Teamets testkører, Luca Badoer har testet på Fiorano banen i Italien i de sidste to dage, men heller ikke han slap for regnen.
Tirsdag kørte Luca Badoer til regn om formiddagen, hvor han satte tiden 1:08,309, og om eftermiddagen hvor banen tørrede delvis op, så blev tiden skåret ned til 1:02,816. Han kørte i alt 53 omgange. Onsdag var det stadig fugtigt på Fiorano selv om solen dog kom frem, og Luca Badoer var derfor heller ikke her istand til "at give den hele armen", men han kørte da 53 omgange med en bedste tid på 1:02,469. Til sammenligning så har Luca Badoer årets hurtigste træningstid på Fioranobanen, og den tid er på 1:00,226. Begge dage var der tale om test af helt nye komponenter til F-2000 modellen. Luca Badoer fortsætter Ferraris testprogram torsdag på Vairano banen. AN 12.4.2000 Silverstone - onsdagens testtiderDagen startede på en våd Silverstone bane, men efterhånden tørrede banen og alle teams kørte efterhånden på tørvejrsdæk. Dagen startede ellers dramatisk da Jacques Villeneuve ramte en ræv på banen, der skete dog ikke noget med Villeneuve og bilen fik kun minimale skader. BAR testede også nye specifikationer til Honda motoren som skulle give dem flere hestekræfter. De bliver efter størst sandsynlighed brugt til Grand Prix'et i næste uge. Resten af holdene testede for det meste bare nye småting og holdbarhed i bilerne.
|