Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.4.2004
 Ny BAR bagvinge dømt ulovlig
 
12.4.2004
 Paul Stoddart bebrejder McLaren og Williams
 Ralf og Toyota - rygterne svirre stadig
 

Hop til top13.4.2004

Ny BAR bagvinge dømt ulovlig

I bestræbelserne på at forbedre bilernes præstationer, forskes og udvikles der hele tiden nye ting. Et nyt BAR påhit er netop blevet kendt ulovlig.

BAR teamets udviklingsafdeling har fundet på en ny konstruktion af bagvingen til deres racere. Men allerede inden den er taget i brug, er den af FIAs tekniske arbejdsgruppe blevet dømt ulovlig.

Forud for denne sæson blev der lavet en regelændring der betyder at, i år må der kun køres med to elementer i bagvingen. Og det fik BAR teamets udvikling til at udvikle en ny bagvinge. Men efter at FIAs tekniske arbejdsgruppe har kikket nærmere på den, er den blevet dømt værende ulovlig. Arbejdsgruppen mener at den indeholder det tredje element som ifølge det nye reglement gør bagvingen ulovlig.

Det var faktisk folk fra Williams teamet der gjorde FIA opmærksom på at BAR havde en bagvinge der måske ikke var helt efter forskrifterne. Der blev så lavet en undersøgelse af bagvingen og resultatet er blevet at den ikke er lovlig. Samtidigt har FIA taget sagen til sig og vil komme med en nærmere redegørelse for reglementet, så der ikke i fremtiden vil komme tvivlsomme designs af bagvingen.

BAR teamet har ikke nået at anvende vingen i race, men det var planlagt at vingen skulle anvendes. Det var godt nok Williams der gjorde FIA opmærksom på vingen, men angiveligt var det et billede i det engelske bilblad Autosport, der skulle have gjort Williams opmærksom på vingen. Hvor billedet er taget, er der ingen oplysninger, men det er sandsynligvis sket ved en test.

BAR teamet har øjensynligt testet vingen ved flere lejligheder, såvel som andre udviklinger som ved passende lejlighed vil blive anvendt på bilerne. Ifølge flere rygter har BAR teamet et nyt vinge design klar til San Marinos GP, samt en endnu stærkere Honda motor.

PDL  


 

Hop til top12.4.2004

Paul Stoddart bebrejder McLaren og Williams

Minardi chefen Paul Stoddart langer i denne tid ud efter McLaren og Williams teamene. Han mener de ødsler med deres penge.

Det er ingen hemmelighed at Ferrari i øjeblikket ligger lysår foran McLaren og Williams teamene. De vil så gerne være med helt oppe foran. Men de halter efter de røde fra Maranello. Paul Stoddart har det mindste budget i Formel 1, og han mener at de teams bruger deres mange penge helt forkert. Han siger lige ud at det er spild af penge det de laver.

Paul Stoddart:
"Ron's motorhome koster flere penge end det koster for mit team at tage af sted til et Grand Prix. Jeg kan ikke forstå at Williams og McLaren ikke gør mere for at udfordre Michael Schumacher og Ferrari med de penge de har til rådighed. Hvis jeg havde et budget på mere end £ 100 mill. ville jeg være i stand til at udfordre, men de spilder deres penge."

Til dels har Paul Stoddart lidt ret. Han har måske ret i at Ron Dennis har et motorhome der koster mere end Minardis transportomkostninger. Men kigger man i statistikken for i år, så viser det sig faktisk at Minardi teamet har gennemført flere omgange i race end McLaren. Minardi har gennemført 257 omgange, Williams 312 omgange og McLaren "kun" 219. Dette ud af 342 mulige. Til gengæld har de to nævnte teams sikret sig points, hvilket Minardi endnu ikke har formået i lang, lang tid. Til gengæld har Minardi både imens og før Paul Stoddarts tid, været et af de teams som har bragt flest kørere ind i Formel 1. Af de nuværende stjerner kan nævnes Alonso, Trulli, Webber og Fisichella.

Paul Stoddart:
"Hvert år bringer vi ny emner ind i sporten, de store teams siger ikke tak her for. Man kan godt måle succes på det antal af kørere vi henter ind i sporten og som kommer videre til topteamene. I år er Zsolt Baumgartner blevet bedre løb for løb, og Bruni har bevist at han hører til i feltet. Men uheldigvis er mine hænder bundet af mit budget. Hvis jeg havde flere penge ville jeg prøve at bevise hvad vi virkelig kunne."

Paul Stoddart hentyder her til at han og for så vidt også Eddie Jordan godt kunne tænke sig en anden fordeling af de penge som bliver delt ud til alle teams. En begrænsning i omkostningerne generelt og billigere kundemotorer er også ting som er blevet mærkesager for Paul Stoddart.

PDL  


Hop til top
Ralf og Toyota - rygterne svirre stadig

Rygterne om at Ralf Schumacher er på vej til Toyota teamet tager til, og ifølge den tyske presse er der allerede en kontrakt klar.

Der har længe verseret rygter om at Ralf Schumacher ville skifte fra Williams teamet til Toyota's Formel 1 team.
Rygterne fik fornyet næring da en talsmand for Toyota oplyste at der foregår forhandlinger, og kort tid herefter kom det så frem i den tyske presse, at Ralf Schumacher har skrevet en tre-årig kontrakt med Toyota teamet, således at han skal køre for den fra og med 2005 sæsonen.

Men selv om Toyota indrømmer at der er forhandlinger i gang, så afviser de at der på nuværende tidspunkt foreligger en underskrevet kontrakt mellem dem og Ralf Schumacher.

Skulle Ralf Schumacher skrive kontrakt med Toyota teamet, så stiller det Williams teamet i den temmelig kedelige situation, at begge deres faste kørere forlader dem samridig, idet Juan Pablo Montoya allerede har skrevet kontrakt med McLaren teamet om at køre for dem i 2005 sæsonen.

Det har længe været på tale at Frank Williams gerne så at den nuværende BAR kører Jenson Button vender tilbage til Williams, men dette afviser Jenson Button.
Et par andre kørere der har været nævnt som mulig afløerser for Montoya har været Jaguar køreren Mark Webber, CCWS køreren Scott Dixon samt teamets nuværende testkører Marc Gene.
Og nu kan de jo være at der bliver plads til to af dem i den faste stab!

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk