Bernie Ecclestone ser helst at Formel 1 klassen bevarer de nuværende V8 motorer fremfor at indføre de kommende små og 'grønne' motorer i 2013.
Bernie Ecclestone har udtrykt at han får henvendelser og fornemmer et pres fra race promotorers og tv-selskaber om at få droppet de nye motorer. Et af argumenterne er at de nye motorer vil lyde 'forfærdelig' - især i Formel 1 sammenhænge.
FIA præsident Jean Todt udtaler sig også om sagen. Han synes at det er sjovt at holdningen til reglementsændringen er skiftet. For som han siger, så vedtog alle deltagende teams sidste år i en afstemning vedtog at anvende de nye motorer fra og med 2013 - også fra Ferraris side.
En af modstanderne mod de nye motorer skulle angiveligt være Ferrari præsident Luca di Montezemolo.
Der er tilsyneladende også modstrid om hvad omkostningerne er for at udvikle de nye motorer. Flere motorfabrikanter mener det bliver væsentligt dyre at udvikle de nye motorer end først anslået. Modsat siger Cosworth at de kan udvikle en ny motor i det nye format til omkring 30 millioner €uro.
På. anden og 3. pladserne blandt kørerne med de hurtigste omgangstider kom først Fernando Alonso fra Ferrari teamet, og derefter Lotus Renault køreren Vitaly Petrov, de to var 0,146 og 0,483 sekund fra Mark Webber's bedste tid.
De hurtigste omgangstider fra Malaysias Grand Prix:
Pl. | # | Kører | Team | Tid | Diff. | Omg. | Km/t. |
1 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:40,571 | - | 46 | 198,415 |
2 | 5 | Fernando Alonso | Scuderia Ferrari | 1:40,717 | 0,146 | 49 | 198,127 |
3 | 10 | Vitaly Petrov | Lotus Renault | 1:41,054 | 0,483 | 49 | 197,466 |
4 | 4 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:41,264 | 0,693 | 50 | 197,057 |
5 | 3 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:41,512 | 0,941 | 54 | 196,575 |
6 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:41,539 | 0,968 | 33 | 196,523 |
7 | 9 | Nick Heidfeld | Lotus Renault | 1:41,547 | 0,976 | 47 | 196,508 |
8 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:41,778 | 1,207 | 45 | 196,062 |
9 | 6 | Felipe Massa | Scuderia Ferrari | 1:41,999 | 1,428 | 41 | 195,637 |
10 | 16 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:42,095 | 1,524 | 39 | 195,453 |
11 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:42,491 | 1,920 | 45 | 194,698 |
12 | 18 | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:42,659 | 2,088 | 36 | 194,379 |
13 | 15 | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1:42,883 | 2,312 | 48 | 193,956 |
14 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:42,973 | 2,402 | 34 | 193,786 |
15 | 17 | Sergio Perez | Sauber-Ferrar | 1:43,298 | 2,727 | 19 | 193,177 |
16 | 20 | Heikki Kovalainen | Team Lotus-Renault | 1:43,677 | 3,106 | 43 | 192,470 |
17 | 19 | Jaime Aguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:43,744 | 3,173 | 37 | 192,346 |
18 | 21 | Jarno Trulli | Team Lotus-Renault | 1:45,280 | 4,709 | 23 | 189,540 |
19 | 25 | Jerome d'Ambrosio | Virgin-Cosworth | 1:45,346 | 4,775 | 41 | 189,421 |
20 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:45,357 | 4,786 | 50 | 189,401 |
21 | 11 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:45,516 | 4,945 | 10 | 189,116 |
22 | 12 | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth | 1:45,689 | 5,118 | 5 | 188,806 |
23 | 23 | Vitantonio Liuzzi | HRT-Cosworth | 1:46,521 | 5,950 | 42 | 187,332 |
24 | 22 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth | 1:49,385 | 8,814 | 5 | 182,427 |