Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.4.2001
 Trulli - Næsten som Monaco sidste år
 Panis slår Villeneuve
 Räikkönen overrasker igen
 Ny broderduel i støbeskeen
 Coulthard tilfreds med pole
 Schumacher - Mit dækvalg er det rigtige
 Coulthard i pole position
 
13.4.2001
 Fredag på Imola
 Fredag på Imola
 

Hop til top14.4.2001

Trulli - Næsten som Monaco sidste år

Jarno Trulli var meget godt tilfreds med kvalifikationen, hvor han kørte sig til en 5. plads i mellem Ferrari og Williams-racere. Det gav ham minder om kvalifikationen i Monaco sidste år.

"Det var meget spændende. Det føltes næsten så godt som at holde i forreste række i Monaco sidste år," siger en meget tilfreds Jarno Trulli. Han havde hele tiden på fornemmelsen at der kunne komme et godt resultat. "Jeg pressede meget hårdt på og jeg føler at jeg gjorde mit bedste i en racer som var meget hurtig. Jeg vidste at jeg skulle være i stand til at gøre det godt, da jeg til morgen ikke pressede meget hårdt på fordi banen endnu ikke var tør, men jeg vidste at raceren føltes god," forklarer han.

Han blev inde i garagen i længere tid, fordi der kom lidt vand på banen, og det viste sig at være den bedste taktik – selvom han måtte holde sig i ro. "Jeg kørte ud på det rigtige tidspunkt, og alt gik godt og jeg må sige at det var meget spændende. Min startplacering er god, og da vi har en hurtig racer, håber jeg på et godt resultat i løbet," siger italieneren.

Derimod havde Frentzen problemer med at få sin racer til at køre optimalt. "Raceren føltes virkelig god, men jeg havde en masse understyring. Jeg vidste ikke på det tidspunkt hvad der forårsagede det, men jeg kan sige at racerens balance meget pludseligt blev anderledes," siger tyskeren der derfor er skuffet over blot at være blevet nummer 9.

BB  


Hop til top
Panis slår Villeneuve

Olivier Panis viste igen at han er et godt aktiv for BAR. Den tidligere McLaren-testkører har virkelig givet Jacques Villeneuve noget at tænke over. Franskmanden starter som nummer 8, mens den tidligere verdensmester må nøjes med 11. pladsen.

"Jeg er glad for positionen i kvalifikationen. Det er min bedste indtil videre i år," siger Panis der hæfter sig ved at teamet har gjort fremskridt. Derfor er han meget optimistisk forud for løbet. Derimod var Villeneuve frustreret over at have mistet tid i trafikken. "Jeg er meget skuffet. Vi har været hurtige hele weekenden, men i kvalifikationen virker det ikke, og jeg er ikke sikker på hvorfor. Jeg fik ikke en god omgang i starten, og der kom trafik da vi nåede til slutningen af kvalifikationen," siger Villeneuve.

Teamchef Craig Pollock var ikke videre tilfreds – han mener at de slet ikke fik vist hele potentialet. "Jeg er glad for Oliviers placering i kvalifikationen, men vi kunne have gjort det bedre. Vi dummede os ved at køre lidt for tidligt ud. Tiden var helt sikkert i raceren, men vi var ikke i stand til at få det ud," forklarer han, men teamet forventer at forbedre placeringerne i løbet, hvor de typisk klarer sig bedre end når der skal sættes en hurtig tid.

BB  


Hop til top
Räikkönen overrasker igen

Kimi Räikkönen har igen vist at han er alle pengene værd. Den unge finske kører gik uimponeret til værks og kørte sig i femte række på Imola, som af mange betegnes som svær at lære at kende i første forsøg.

Men det kunne have været blevet bedre. "En top-10 kvalifikation er godt, men jeg er ikke glad da jeg ved at jeg kunne være længere fremme end 10. pladsen. I mit sidste forsøg så det meget godt ud, men jeg bremsede lidt for sent i det sidste sving og jeg kørte over kantstene på indersiden og jeg mistede nok tre eller fire tiendedele," siger han med stor skuffelse.

Dermed mistede han chancen for i hvert fald at slå Frentzen på 9. pladsen, mens det nok havde krævet mere tid at slå Panis på 8. pladsen. "Det kunne have været rart at slutte omgangen godt fordi uden det ville jeg havde været blevet nummer otte eller ni. Men det sker. Raceren er meget god her, og gør alt hvad jeg ønsker den skal," siger finnen. Nick Heidfeld starter som nummer 12. Han følte at farten i raceren forsvandt, efter at han havde været med fremme i træningerne. "Desværre har vi stadig nogle problemer med balancen, så jeg mistede tid i den sidste sektor. Jeg forstår ikke hvor farten blev af, efter at raceren var så god i hår og igen her til morgen."

BB  


Hop til top
Ny broderduel i støbeskeen

Ralf og Michael Schumacher kvalificerede sig igen i samme række. Duellen mellem de to brødre er dog ikke så stort opslået som på Interlagos, hvor de tog sig af den forreste række. Ralf Schumacher har gode forventninger til et godt løb i morgen – når bare det holder tørt.

Michelin er nemlig milevidt efter når det kommer til regnvejrsdæk, og derfor håber Ralf Schumacher på at det holder tørt resten af weekenden. "Jeg er meget glad, især da jeg ikke forventede at skulle køre på en tør bane til eftermiddag. Vi kæmper stadig noget i regnvejr, da Michelin-dækkene arbejder bedre under varme forhold," forklarer Ralf Schumacher der indtil videre har fået gjort rigtig god brug af de nye dæk i Formel 1.

Derudover har de selvfølgelig også BMW-motoren, som stadig er den hurtigste i feltet, og den ser allerede på dette tidlige tidspunkt i sæsonen ud til at kunne matche Mercedes og Ferrari – og måske endda overgå dem! Det bliver meget spændende at se hvad Williams kan gøre på en højfartsbane som Monza! Derudover ser Ralf frem til en ny duel mod Michael – den sidste i Brasilien blev ikke det store sus. "Jeg tror ikke at jeg før har udkvalificeret Michael i Formel 1, så da jeg så ham efter at jeg var kommet ud af raceren, sagde han 'vi får at se i morgen!' Tingene ændrer sig selvfølgelig i løbet, men udsigten lover godt vejr, så jeg er meget tilfreds."

Derimod kunne Juan Pablo Montoya ikke være med fremme – han kørte ellers til at sætte nogle gode tider, men i det sidste forsøg forpassede han chancen. "Det har været en ret negativ weekend for mig indtil videre. Jeg er meget skuffet fordi jeg på min sidste hurtige omgang satte et hjul på græsset, som gjorde at jeg mistede vigtig tid i chikancen i den sidste sektor," forklarer Montoya der starter som nummer 7.

BB  


Hop til top
Coulthard tilfreds med pole

Endelig kunne David Coulthard tage pole position. Det er hans 11. i karrieren, og den kommer på et meget vigtigt tidspunkt, hvor han er den eneste udfordrer til Michael Schumachers VM-føring.

Samtidig blev han også stopklods for endnu en rekord til Michael Schumacher, ligesom det var tilfældet under løbet på Interlagos. Men det handler ikke om rekorder i hvor mange løb der vindes i træk eller om pole position i træk – det er sejrene og VM der tæller. Skotten er meget tilfreds med at kunne holde forreste når San Marinos grand prix bliver startet i morgen. "Jeg er meget glad for min pole position, og det ser ud til at vi er gået et skridt frem," forklarer skotten der har fået en gylden chance for at gøre sig i VM.

I går var der ellers ikke noget der tydede på at skotten ville komme med frem, da han ødelagde sin racer. "Jeg kørte af banen i går og ødelagde chassiset så vi måtte reparere det natten over, og teamet har arbejdet til den tidlige morgen, så det er den bedste belønning de kan få," siger Coulthard, der vil overtage føringen i VM, hvis placeringerne fra kvalifikationen holder til mål i morgen.

Men McLaren har endnu ikke fundet storformen. "Efter mit næstsidste forsøg kæmpede vi stadig med bagenden og havde problemer med at få farten med ind i svingene. Vi lavede nogle ændringer og jeg pressede lidt mere – og det var nok," siger han og kan glæde sig over at Mika Hakkinen holder ved siden af. Det bliver meget spændende at se hvordan McLaren kører løbet rent taktisk – de ved at Ferrari har satset på de hårdere dæk, så vi kan se frem til et meget taktisk løb i morgen.

BB  


Hop til top
Schumacher - Mit dækvalg er det rigtige

Michael Schumacher er ikke utilfreds med at skulle starte som nummer 4. Den VM-førende Ferrari-kører har nemlig satset på de hårdere dæk, og dermed forventer han at det giver succes når weekenden er omme. Dækvalget måtte ske på bekostning af at han kunne have tangeret Ayrton Sennas rekord for flest pole position i træk.

Men Michael Schumacher er ikke interesseret i den slags rekorder. Det handler om sejren i morgen. "Jeg mener at jeg er mere glad for at starte fra anden række med de rigtige dæk, i forhold til at være på pole med de forkerte," mener han og dermed er han opsat på at slå McLaren med en anden strategi. Han erkender dog at han ikke fik det optimale ud af situationen, da han sidst i kvalifikationen ikke kom helt frem, selvom der var mulighed for det. "Jeg mistede fire tiendedele i den sidste sektor, men det var min egen fejl," indrømmer han.

De mange tifosis kunne umiddelbart være skuffet over at Michael Schumacher er tilbage som nummer 4, men han forsikrer at der sker ting og sager når løbet bliver givet frit i morgen eftermiddag. "Jeg er skuffet på vores fans vegne, men jeg kan forsikre dem at det bliver meget interessant i morgen. Strategien bliver meget vigtig. Situationen er ikke så dårlig som det ser ud til," siger han forventningsfuldt.

BB  


Hop til top
Coulthard i pole position

Der blev heller ikke nogen ny rekord til Michael Schumacher for flest antal pole positions i træk. Igen blev det skotten David Coulthard der kom på tværs i rekordforsøget, da han noget overraskende tog pole position.

I betragtning af Ferraris form i gårsdagens frie træninger, var det noget overraskende at det skulle blive McLaren der tog den fronten på grid'en. Kvalifikationen bag præg af at det hele først blev afgjort i de sidste sekunder, og det blev også tilfældet på Imola, hvor David Coulthard med en rigtig god tid i de sidste minutter tog teten.

Ellers havde det været Mika Hakkinen der lå til at tage pole, men skotten slog til med en tid der primært var hentet på en rigtig god sidste sektor - som skotten iøvrigt altid har været meget hurtig på. Michael Schumacher forsøgte i to omgange at køre sig i front, men det første forsøg endte med en kort visit i græsset efter en sen nedbremsning. Det næste forsøg gik lidt bedre, men på det tidspunkt var Mika Hakkinen tilbage på andenpladsen, hvormed der var lagt op til en ren sølvfront.

Der var flere overraskelser fra Williams. Ralf Schumacher kørte også stærkt i de sidste sekunder af kvalifikationen til at tage tredjepladsen fra storebroder Michael, der således endte på 4. pladsen. Jarno Trulli viste også gode takter ved at køre sig frem som nummer 5, hvilket efterlod den anden Ferrari-kører Rubens Barrichello på en lidt skuffende 6. plads. Sidste løbs store sensation, Juan Pablo Montoya kunne ikke hamle op med Ralf Schumacher, og var således 7/10 langsommere og starter som nummer 7. Olivier Panis slog igen Jacques Villeneuve, mens Kimi Raikkonen kilede sig ind i top-10. Han kunne dog godt have kørt hurtigere hvis ikke det havde været for et par fejl i den sidste chikane.

Det store spørgsmål er dog om der er forskelligt valg af dækcompound. Med udsigten til et løb på Imola der køres i mindre varme forhold, kan det være en fordel at have valgt de bløde dæk som kommer hurtigere op i arbejdstemperatur, mens det tager længere tid for de hårde. Om der er forskelle i valget får vi at se i morgen - og ikke mindst om det kan gøre en forskel!

BB  


 

Hop til top13.4.2001

Fredag på Imola

Ferrari

Team'ets topfolk er enige om at det har været en god dag, hvor man kunne gennemføre et komplet testprogram, endda både under såvel våde som tørre forhold. Holdets to kørere havde hver sit program, men ligger alligevel helt i toppen af dagens tider.

Schumacher: "Dagens kørsler har vist at vi er konkurrence dygtige igen, så Brazilien var nok en undtagelse - det håber jeg i hvert fald. Det er en rar fornemmelse at vi har været hurtigst hele dagen. Jeg er dog sikker på, de andre hold vil indhente en del af vort forspring i omgangstider inden kvalifikationen."

Barrichello: "Jeg synes det har været en god dag, hvor vi har kunnet teste både i vådt og tørt føre. Sidste år føltes vognen ude af balance - lige fra første kørsel om fredagen, men idag har det hele virket perfekt. Så jeg håber på gode resultater både i morgen og på søndag."

Williams

I et forsøg på at få lov at gennemføre et helt løb har Williams taget humoren til hjælp. Bagvingen har nemlig fået udskiftet den sædvanlige BMW reklame med formaningen "KEEP YOUR DISTANCE !"

Desværre bliver resten af kørslen på Imola med den normale påskrift, men man må da håbe konkurrenterne følger opfordringen alligevel.

Ellers havde de to kørere skiftende held, bedst gik det for Ralf, der sluttede fredagen på 3. pladsen - endda et halvt sekund foran Hakkinens McLaren. Værre gik det for Montoya som måtte afbryde 2. testkørsel efter blot én omgang på grund af et alvorligt motorproblem.

Montoya-: "Første træning var Ok, hvor jeg skulle vænne mig til banen og prøve forskellige dæk i det våde føre. Da det så tørrede op til eftermiddagens test, fik jeg allerede på første omgang en kraftig mislyd fra motoren. BMWs teknikere besluttede at sende motoren tilbage til München, så der røg min eftermiddag."

Ralf Schumacher: "Nu skal man jo ikke lægge så meget i fredagens tider, hvor mange afprøver forskellige ting og måske kører med lette tanke, men jeg er godt tilfreds med tredie bedste tid, især da jeg har et stort forspring til feltet bag mig. Jeg havde en afkørsel, fordi vognen stadig er meget "nervøs", så vi skal gøre vort bedste for at løse det problem så hurtigt som muligt."

Berger: "Det er det første alvorlige motorproblem vi har haft. I betragtning af at denne motor tidligere har udviklet småproblemer, besluttede vi at tage den hjem til München, så vi kan komme helt til bunds i årsagen. Det er ærgerligt, at dette uheld forringer Juans forberedelser, men vi håber han klarer godt i både kvalifikation og løb alligevel."

McLaren

Dagens resultater har bragt de dybe panderynker frem hos topledelsen og kørerne. Med bedste mand, Hakkinen et helt sekund langsommere end ærkerivalen Michael Schumacher, og med Coulthard helt udenfor top-ti, skal Mercedes-McLaren finde gode forbedringer til i morgen, hvis man vil gøre sig forhåbninger om en rimelig god kvalifikation. Ron dennis er da også helt afklaret: "Hverken vi i ledelsen eller kørerne er tilfredse med dagens resultater. Den begrænsede testkørsel under de tørre forhold gør, at vi skal arbejde meget hårdt på at finde afgørende forbedringer."

Hakkinen: "Min vogn er ikke så god som forventet. Jeg har så meget understyring, at det koster masser af tid. Vi må arbejde hårdt på at finde årsagen, så vi kan komme tilbage i kampen i morgen."

Coulthard: "Min 2. træning blev ret kort fordi jeg mistede kontrollen i Aqua Minerale svinget og ikke kunne få vognen i gear bagefter. Under morgenens kørsel i det våde føre oplevede jeg god balance i bilen, selvom jeg spandt rundt en enkelt gang."

BAR

Holdet klarede fredagens træning overraskende godt og forklarer det med en nyudviklet aerodynamik. Man ser derfor frem til fortsat gode resultater i lørdagens test og kvalifikation.

Sauber

Räikkönen leverede dagens største overraskelse ved at slutte sjettebedst, og så påstår han endda at den hurtige omgang ikke føltes specielt go

GRN  


Hop til top
Fredag på Imola

Ferrari

Team'ets topfolk er enige om at det har været en god dag, hvor man kunne gennemføre et komplet testprogram, endda både under såvel våde som tørre forhold. Holdets to kørere havde hver sit program, men ligger alligevel helt i toppen af dagens tider.

Schumacher: "Dagens kørsler har vist at vi er konkurrence dygtige igen, så Brazilien var nok en undtagelse - det håber jeg i hvert fald. Det er en rar fornemmelse at vi har været hurtigst hele dagen. Jeg er dog sikker på, de andre hold vil indhente en del af vort forspring i omgangstider inden kvalifikationen."

Barrichello: "Jeg synes det har været en god dag, hvor vi har kunnet teste både i vådt og tørt føre. Sidste år føltes vognen ude af balance - lige fra første kørsel om fredagen, men idag har det hele virket perfekt. Så jeg håber på gode resultater både i morgen og på søndag."

Williams

I et forsøg på at få lov at gennemføre et helt løb har Williams taget humoren til hjælp. Bagvingen har nemlig fået udskiftet den sædvanlige BMW reklame med formaningen "KEEP YOUR DISTANCE !"

Desværre bliver resten af kørslen på Imola med den normale påskrift, men man må da håbe konkurrenterne følger opfordringen alligevel.

Ellers havde de to kørere skiftende held, bedst gik det for Ralf, der sluttede fredagen på 3. pladsen - endda et halvt sekund foran Hakkinens McLaren. Værre gik det for Montoya som måtte afbryde 2. testkørsel efter blot én omgang på grund af et alvorligt motorproblem.

Montoya-: "Første træning var Ok, hvor jeg skulle vænne mig til banen og prøve forskellige dæk i det våde føre. Da det så tørrede op til eftermiddagens test, fik jeg allerede på første omgang en kraftig mislyd fra motoren. BMWs teknikere besluttede at sende motoren tilbage til München, så der røg min eftermiddag."

Ralf Schumacher: "Nu skal man jo ikke lægge så meget i fredagens tider, hvor mange afprøver forskellige ting og måske kører med lette tanke, men jeg er godt tilfreds med tredie bedste tid, især da jeg har et stort forspring til feltet bag mig. Jeg havde en afkørsel, fordi vognen stadig er meget "nervøs", så vi skal gøre vort bedste for at løse det problem så hurtigt som muligt."

Berger: "Det er det første alvorlige motorproblem vi har haft. I betragtning af at denne motor tidligere har udviklet småproblemer, besluttede vi at tage den hjem til München, så vi kan komme helt til bunds i årsagen. Det er ærgerligt, at dette uheld forringer Juans forberedelser, men vi håber han klarer godt i både kvalifikation og løb alligevel."

McLaren

Dagens resultater har bragt de dybe panderynker frem hos topledelsen og kørerne. Med bedste mand, Hakkinen et helt sekund langsommere end ærkerivalen Michael Schumacher, og med Coulthard helt udenfor top-ti, skal Mercedes-McLaren finde gode forbedringer til i morgen, hvis man vil gøre sig forhåbninger om en rimelig god kvalifikation. Ron dennis er da også helt afklaret: "Hverken vi i ledelsen eller kørerne er tilfredse med dagens resultater. Den begrænsede testkørsel under de tørre forhold gør, at vi skal arbejde meget hårdt på at finde afgørende forbedringer."

Hakkinen: "Min vogn er ikke så god som forventet. Jeg har så meget understyring, at det koster masser af tid. Vi må arbejde hårdt på at finde årsagen, så vi kan komme tilbage i kampen i morgen."

Coulthard: "Min 2. træning blev ret kort fordi jeg mistede kontrollen i Aqua Minerale svinget og ikke kunne få vognen i gear bagefter. Under morgenens kørsel i det våde føre oplevede jeg god balance i bilen, selvom jeg spandt rundt en enkelt gang."

BAR

Holdet klarede fredagens træning overraskende godt og forklarer det med en nyudviklet aerodynamik. Man ser derfor frem til fortsat gode resultater i lørdagens test og kvalifikation.

Sauber

Räikkönen leverede dagens største overraskelse ved at slutte sjettebedst, og så påstår han endda at den hurtige omgang ikke føltes specielt go

GRN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk