FIA kæmper i øjeblikket en sand kamp for at sikre dæk til de fremtidige sæsoner i Formel 1. Bridgestone har meddelt at de ønsker at deltage mere. Så jagten på en ny leverandør er gået ind. FIA har derfor flere gange meddelt at man vil søge efter nye leverandører, men endnu er intet faldet på plads.
Et interessant firma i den henseende er Michelin, der senest deltog i 2006 sæsonen. Firmaet kan meget vel være på vej tilbage og afviser det da heller ikke direkte. Men det skal ske på visse betingelser. Tidligere har blandt andet dækdimensioner været nævnt. Og nu er et par nye betingelser dukket op.
Michelin ønsker angiveligt ikke at være den eneste dækleverandør. Man vil gerne have mindst en spiller mere med. Måske via en anden form for udbudsrunde end den FIA normalt praktiserer. Desuden vil Michelin have lov til at implementere en del af den Pilot 3 teknologi man har i flere modeller af firmaets gadedæk, og som delvis også anvendes i for eksempel dækkene til Le Mans Series mm.
I et par andre klasser hvor Michelin i stor stil er involveret, køres der udover den sædvanlige konkurrence, også en Green X Challenge. Den vil Michelin gerne have implementeret i Formel 1 også hvis det er muligt. Som det næsten fremgår af navnet, har det noget med økologi at gøre og det er måske en mulighed for både FIA og Michelin i fælleskab, at åbne op for et mere grønt aspekt i Formel 1.
Et af de nye Grand Prixer i dette års kalender er det koreanske Grand Prix. Noget man i østen har set frem til, men Grand Prixet er i farezonen for at ryge ud allerede inden det bliver kørt. Tidsplanen for byggeriet er overskredet meget mere end hvad godt er. Bernie Ecclestone tog til Korea straks efter det Malaysiske Grand Prix for selv at vurdere tingenes tilstand.
Selv Hermann Tilke der har fået lov til at stå i spidsen for endnu en Grand Prix bane er urolig. Det er nemlig sådan at modsat de tidligere Tilke baner, så er Hermann Tilke "kun" designer denne gang. Han står ikke i spidsen for selve byggeriet som ellers har været kutymen de seneste mange gange, men er kun tilknyttet som rådgiver denne gang.
"For første gang nogensinde, er jeg bekymret for at et anlæg ikke står færdig til tiden."
Bliver banen ikke færdig til tiden, formodes det at debuten bliver udsat et år. Meget afhænger selvfølgelig af den indgåede kontrakt med Bernie Ecclestone og FOM.
Præstationerne i de kommende Grand Prixer kan blive afgørende for om sæderne der i øjeblikket tilhører Mark Webber hos Red Bull Racing og Sebastien Buemi og Jaime Alguersuari hos Scuderia Toro Rosso, forsat vil tilhøre de 3 kørere efter denne sæson. Ifølge flere schweitziske aviser vil Red Bull Racing senere på sæsonen evaluere disse 3 kørere.
Helmut Marko og Dietrich Mateschitz skal afgøre hvem der kan forsætte hos Red Bulls 2 teams, og præstationerne i de kommende Grand Prixer kan derfor blive afgørende for et forsat sæde hos et af de to teams. De to herrer vil i øjeblikket ikke lave en decideret rangering af kørerne, men der bliver holdt øje med især de to Toro Rosso kørere. Sebastien Buemi har generelt klaret sig bedst, men Jaime Alguersuari er for alvor begyndt at røre på sig. Senest med en niendeplads i Malaysia og dermed 2 points på kontoen. Jaime Alguersuari fører det indbyrdes regnskab når det gælder points. Noget andet er hvordan de to absolut bestemmende herrer vurderer den generelle indsats. Jaime Alguersuari er dog handicappet af at han endnu ikke har kørt på alle Grand Prixer baner, hvilket Sebastien Buemi har.
I kulisserne tales der om at give et af de to Toro Rosso sæder til den ene af testkørerne, australieren Daniel Ricciardo, som har udvist gode takter i de kørsler han har været involveret i. Kimi Raikkonen spøger også i horisonten, men endnu dog nok mest på rygteplan.