Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.4.2000
 Arrows håber på regn
 Williams test - update
 Jordan nyt - Fredag
 "McLaren er de hurtigste" - Flavio Briatore
 
14.4.2000
 Hilsen fra Zonta
 McLaren vil være de første
 Toyota nyt
 Sidste testdag på Silverstone
 Ricardo Zonta update
 Jaguar update
 Benetton Playlife nyheder - torsdag
 Kongeligt besøg hos Ferrari
 Paul Stewart træder tilbage
 Jordan tættere på Honda?
 Ferrari nyheder - Fredag
 Minardi tester på Silverstone
 

Hop til top15.4.2000

Arrows håber på regn

Der er en stor utilfredshed i Formel 1 over at det britiske grand prix er blevet flyttet til at skulle køres i påsken, der i England ikke er videre varm og solrig… De 11 teams fik en god forsmag på det der kan blive en iskold og gråkedelig løbsweekend på Silverstone. Regn, masser af vind og kølighed – det er ikke noget der kan gøre det britiske grand prix videre populært hos tilskuerne.

Men også i garagerne bliver det ikke godt modtaget at løbet på Silverstone skal køres så tidligt på året. Arrows har udtrykt stor bekymring – og de ser helst at det bliver regnvejr, eftersom de stort set kun kender banen fra det lune. "Det bliver helt sikkert regnvejr!" lover Pedro de la Rosa. "Jeg håber bare at der ikke kommer sne," siger han lidt tørt om den potentielle mulighed for en hurtig snebyge i påsken…

"Vi ved virkelig ikke hvordan raceren vil være hvis det er tørt, men hvis det er vådt, så vil raceren være meget god," siger han videre. Det var først på sidstedagen af 4-dages testen at Arrows og de 10 andre teams fik muligheden for at teste da banen var lidt mere tør. Jos Verstappen er enig med de la Rosa. "Jeg tror det bliver regnvejr og det er kedeligt for dette grand prix da jeg mener at det er en god bane," siger hollænderen. Han indrømmer ganske ærligt: "Jeg foretrækker tørvejrsløb. Vi ved ikke hvordan raceren skal sættes op til det, da vi ikke rigtig har kørt nogen tørvejrstest her," siger han fra Silverstone.

Læs mere Arrows optakt til Silverstone

BB  


Hop til top
Williams test - update

Alle teams har testet på Silverstone i denne uge, og alle har været ramt af dårligt vejr. Kold vind og regnvejr har været kendetegnende for ugen. Torsdag og fredag var der dog tørre perioder ind imellem.

For Williams teamet drejede det sig om, at få et optimalt set-up til påskens GP. Og for Jenson Button drejede det sig om, at få sig kørt ind på banen. Selvom han er englænder, har han faktisk ikke kørt ret meget på banen. Hans racerkarriere har været kort.

Midt under testen fik man en ny evolution af motoren. Men på grund af vejret, fik man ikke kørt de kilometer man havde håbet på. Det vides endnu ikke om man vil bruge denne evolution til GP'et.

Ralf Schumacher: "Det har ikke været specielt godt vejr. Vi har været ramt af en del småproblemer som skulle løses, men det er vel også derfor vi tester. Vi har desværre ikke fået kørt alle de omgange vi ville. Alt i alt har vi fundet nogle forbedringer, som vi håber at vi kan få udnyttet."

Jenson Button: "Jeg skal lære alle banerne at kende, og egentlig også Silverstone. Jeg har kørt en enkelt kvalifikation i regnvejr her i F3, ellers ved jeg faktisk ikke hvordan den er at køre på i regnvejr - før nu. Men jeg er ikke så bange for det. Jeg har lært meget om bilen i disse dage. Generelt er jeg tilfreds med det, jeg har fået ud af disse testdage. Jeg glæder mig til hvert eneste løb. Der er meget at lære på alle områder. Jeg vil være verdensmester, men det sker dog nok ikke lige de første par år."

Ellers har teamet også øvet ind- og udkørsel af pittet. Det sker på grund af de nye restriktioner, hvor fartbegrænseren er blevet forbudt. Men det er varslet, at der kan komme ændringer, så den bliver tilladt alligevel, dog med modifikationer i den elektroniske styring.

Mere om den sidste testdag .

PDL  


Hop til top
Jordan nyt - Fredag

Torsdagens og fredagens tests på Silverstone var alt andet problemfrit for Jordan teamet. Som de andre dage, var der igen problemer med elektronikken og gearkassen. Samtidigt med at man prøvede at løse disse problemer, arbejdede man med set-up og forskellige aerodynamiske ændringer.

Heinz Harald Frentzen advarer om at man skal til at passe på nogle af de andre teams. "Det ser ud som om, at vi skal til at se os over skulderen efter Williams og Jaguar. De er ved at være tæt på os. Vi har en hurtig bil i år, den er hurtigere end sidste år, men problemet er, at den er meget svær at køre. Vi kan dog ikke følge det tempo som McLaren og Ferrari har."

PDL  


Hop til top
"McLaren er de hurtigste" - Flavio Briatore

Flavio Briatore blander sig nu også i meningsudvekslingerne, om hvor de to verdensmesterskaber ender henne. Og han vender sig nok mest til Ferraris tifosis, der næsten allerede har vundet.

"Der er stadig mange løb tilbage, og der er stadig mange points der skal fordeles. Tre sejre i træk er flot. Michael Schumacher har kørt sig helt ud, men det er min mening. Jeg er dog overbevist om, at McLaren stadig er de hurtigste. Det der tæller er, hvem der kommer først over stregen. Ferrari har hidtil været dygtige nok til at undgå problemer."

PDL  


 

Hop til top14.4.2000

Hilsen fra Zonta

Her til aften fik vi her på Formel-1.dk en lille hilsen fra Ricardo Zonta.
Ricardo fortalte at virkelig har haft travlt i denne uge, og at ulykken om torsdagen ikke gjorde ugen mindre travl!
På trods af ulykken var Ricardo ked af de ikke kunne fortsætte testen om torsdagen. Han syntes, de gjorde et rigtigt godt job, men siger dog også at de bliver nød til at lytte mere til deres mekanikere, for som han tilføjer "Jeg vil bestemt ikke foretrække at lave det samme igen, som jeg gjorde torsdag!".
Ricardo vil nu tage hjem til Brasilien for at slappe af i et par dage og få lidt sol før det britiske Grand Prix.
MEL  


Hop til top
McLaren vil være de første

Hidtil har McLaren ikke fået ret meget ud af sæsonen. Men det skal der laves om på nu. Man har på Silverstone testet en ny motor i denne uge, og hvis det går som planlagt, vil den nye motor, som er den tredje evolution i år, blive brugt på Silverstone i næste weekend. Mario Illmor, som udvikler og bygger motoren for Mercedes, siger at den nye motor er både lettere og stærkere, end de hidtidige motorer man har lavet i år.

McLaren Composite, som er en teknologisk udviklingsafd. under McLaren Group, er egentlig dem som vil være de første. Sammen med nogle udenlandske partnere, er man gået ind i et kapløb med NASA, om at være de første, som landsætter en sonde på Mars og finder tegn på, at der har været liv på planeten. Projektet bliver bl.a. støttet af popgruppen Blur. Det er et projekt til £ 25 mill. Ifølge planen skal sonden sendes af sted i 2003 fra Rusland. Lad os se om de kan nå målet til den tid.

PDL  


Hop til top
Toyota nyt

Toyota er godt i gang med forberedelserne til deres entré i F1. Man er allerede i gang med at teste forskellige dele, der forventes at være at finde i bilen. Mange af komponenter kan testes i Toyotas GT 1 bil, som blev brugt på Le Mans sidste år. Man kan bl.a. indsamle data om baner, dæk og hydrauliske systemer.

Der var for kort tid siden snak og rygter om, at skotten Allan McNish skulle have skrevet kontrakt med Toyota. Det er nu blevet officielt bekræftet af Toyota. Man har ansat McNish som test- og udviklingskører. McNish har allerede testet for Toyota, bl.a. på Monza fornyelig. Det vides endnu ikke om McNish skal være kører når teamet træder ind i F1.

PDL  


Hop til top
Sidste testdag på Silverstone

Så oprandt den sidste testdag på Silverstone, som også er banen som der skal køres på i det kommende grand prix. For anden dag i træk var det Michael Schumacher der toppede testen, på en dag hvor han var i front dagen igennem. Den førende i VM kørte 80 omgange og satte den bedste omgang tidligt på dagen hvor banen ikke var nær så hurtig som den var senere på dagen. Han brugte især dagen til at teste set-up til det kommende grand prix og testen giver ham grund til at tro på en ny sejr. "Jeg tror at vi i næste uge vil være i stand til at gå efter førstepladsen - både på grid'en og i løbet. Tiderne beviser det," siger Michael Schumacher.

Vejret var for en gangs skyld på kørernes side, så der kunne blive testet for fuld skrue. Flere teams forsøgte sig mod slutningen af dagen med helt friske dæk og derfor blev der sat nogle gode tider, mens andre ikke gik efter de hurtige omgange. Blandt andet stod Pedro de la Rosa for en af de hurtigste tider der lå tæt på Michael Schumachers bedste tid.

Olivier Panis fortsatte med at køre udvikling i 1999-raceren fra McLaren, hvor han hele dagen var med fyldte tanke. Ganske overraskende var Coulthard i 2000-raceren ikke nær så hurtig.

Hos Jaguar var der glæde over at de var i stand til at køre en del omgange uden problemer, men Irvine var lidt skuffet over ikke at have sat en bedre tid - han mente at han kunne have sat en tid der var mindst et sekund bedre, hvis det ikke havde været for en kørerfejl. Herbert kørte også en del omgange, men har stadig et stykke op til Irvine. "Jeg mener at vi har forbedret os, men hvor meget må vi vente og se," siger Gary Anderson. "Hvis vi kan få en racer i top-6 og den anden i top-10 til det britiske grand prix vil vi være meget glade," siger han videre. Teamet tager nu til Santa Pod for at teste det sidste - det bliver Luciano Burti der kommer til at forestå den test.

Testtider fra Silverstone, fredag den 14. april 2000

KørerTeamBedste tid
Michael SchumacherFerrari1:25,464
Pedro de la RosaArrows1:25,541
Giancarlo FisichellaBenetton1:25,702
Eddie IrvineJaguar-Cosworth1:25,739
Jos VerstappenArrows-Supertec1:25,841
BB  


Hop til top
Ricardo Zonta update

Som nævnt i går, var Ricardo Zonta involveret i en alvorlig ulykke på Silverstone under træningen forud for løbet i påsken. Mirakuløst og utrolig heldig, slap han total uskadt fra ulykken, kun med en rift i en finger. Riften fik han, da han steg ud af bilen.

Ulykken skete i samme sving, Stowe, som Michael Schumacher kørte galt i sidste år. Årsagen til Zontas ulykke kendes endnu ikke i detaljer, men øjeblikket fokuseres der på forhjulsophænget, som åbenbart brød sammen. Farten var da ca. 280 km/t. Bilen tabte det ene forhjul, og blev luftbåren da den røg af banen. Derefter fløj den over et næsten toénhalv meter højt hegn, og landede på de resterende hjul, på et græsareal mellem hegnet og tilskuerpladserne.

Ulykken fik BAR teamet til at trække sig fra testen, indtil årsagen er klarlagt. Man stoppede også en test i Frankrig, hvor testkøreren Darren Manning tester. Craig Pollock udtaler: "Vi tager denne ulykke meget alvorligt, fordi vi ikke tage unødvendige risici, hvor menneskeliv kan være involveret. Vi trækker derfor bilerne ud, indtil vi har fundet ud af, hvad der skete. Ricardo var utrolig heldig med at kunne gå væk fra ulykken, og jeg er fast besluttet på, at vi skal forhindre at det ikke sker igen."

Ricardo Zonta: "Vi var i gang med tests af den seneste evolution af Hondas motor, og det gik rigtig godt. Vi havde også gjort gode fremskridt med set uppet til regnvejret, da ulykken skete. Det var ærgerligt, fordi bilen føltes rigtig god."

En af de første til at "se" på ulykken var Michael Schumacher: "Det er et utroligt held, at Ricardo er stort set uskadt, hvilket viser hvor gode bilernes sikkerhed er. Men det viser også, at selv om at man på Silverstone har gjort meget for at forbedre sikkerheden det sidste års tid, så er der stadig ting der kan gøres bedre. Men jeg vil ikke gå i nærmere detaljer før vi har haft et møde i GPDA (kørernes forening), og så skal vi have et møde med Charlie Whiting ( FIA's sikkerhedsdirektør). For min egen del, tænkte jeg mere på Ricardo end på min egen ulykke samme sted sidste år."

Administrerende direktør på Silverstone, Denys Rohan: "Det var en alvorlig ulykke, men vi er sikre på at sikkerheden omkring banen virkede som den skulle. Dermed ikke være sagt, at vi ikke kan lære af det. Der er måske nogle ting der skal ændres inden GP'et, og der er vi villige til at gøre."

Det er næsten en tradition for alvorlige ulykker i BAR teamet på trods af teamets korte levetid. Jacques Villeneuve har været involveret i et par stykker, og hvem husker ikke de to heftige afkørsler på Spa sidste i år. Villeneuve var også involveret i en ulykke under testen. Under en af omgangene om formiddagen inden Zontas ulykke, løb der pludselig en ræv ud foran bilen. Det kostede en tur i "sandkassen". Det vides ikke om ræven slap fra det med livet i behold.

PDL  


Hop til top
Jaguar update

Hos Jaguar kan vist godt sige at "håbet er lysegrønt". Efter at bilerne for første gang i denne sæson kom i mål på Imola, så vejres der ny luft. Man håber nu på at bilerne kan komme i mål i pointene. I løbet af ugen har teamet været på Silverstone for at teste, for øvrigt sammen med alle andre teams. De første dage gik med at teste det nye motorstyringsprogram, som det er påbud at bruge fra og med det kommende løb. Man har også testet ind- og udkørsel i pittet, fordi der indtil videre vil være forbudt med fartbegrænsere i bilerne. Læs yderligere i Elektronisk flimmer Vol 1 og Vol 2.

Udover at forberede sig på diverse ændringer, ifølge det nye regelsæt, har man selvfølgelig også testet diverse småændringer, som udviklingsafd. har fundet. Det meste af testen har dog været plaget af regnvejr.

Rygterne om Herberts afgang fra teamet, har vist sig at være ubegrundet. Jaguar chefen Neil Ressler har personligt været hos Johnny Herbert, for at fortælle at han ikke har noget at frygte. Den måske mest nedslående nyhed i Jaguar teamet, har været meddelelsen om Paul Stewarts sygdom og midlertidige tilbagetræden. Det kan selvfølgelig ikke undgå at påvirke teamet. Det bliver nogle få omrokeringer i Paul Stewarts fravær.

Og så arbejder man med en langsigtet plan, der skal få tilskuerne til at markere deres sympati for Jaguar teamet. Man håber på sigt at få et grønt hav, ligesom Ferraris tifosis laver et rødt hav for deres team. Men der er lang vej, og det er man klar over i teamet. Alligevel tror man på det. Mange fra teamet bemærkede allerede i Australien mange blandt publikum, der havde de grønne T-shirts og kasketter på.

Og skulle der sidde én med en meget stor pose penge tilovers, så har Jaguar netop præsenteret en Jaguar XKR "Silverstone", som kun bliver lavet i 100 eksemplarer. Bilen bliver udstyret med 20" BBS alufælge, Brembo bremser, Pirelli Pzero dæk og turbo. Hele bilen er udstyret med det sidste nye elektronik fra Jaguar. Antispin, traction control osv. Hele bilen er sat op i det, Jaguar kalder entusiasttrim, det betyder at bilen absolut ikke er kedelig at køre i. Pris ubekendt.

PDL  


Hop til top
Benetton Playlife nyheder - torsdag

Efter at det regnede det meste af formiddagen på Silverstonebanen, kunne Benetton Playlife begynde at teste da regnen holdt op.
Man arbejdede med de aerodynamiske dele, og man testede også dæk.
Da testdagen var forbi, så havde man fundet et set-up der passede til bilen, efter de nugældende vejrforhold, men man havde noget at arbejde videre med.

Giancarlo Fisichella og Alexander Wurz vil forsætte med at teste i morgen (Idag), det er den sidste testdag før det gå løs i næste weekend på Silverstonebanen.

BKP  


Hop til top
Kongeligt besøg hos Ferrari

Igår torsdag var der kongeligt besøg på Ferrarifabrikerne. Det var kongen af Marokko, konge Mohammed VI.
Kongen var personligt inviteret at Ferrari's præsident Luca di Montezemolo.
Luca di Montezemolo viste selv kongen rundt på fabriken.

Luca di Montezemolo og kongen var også på visit i Gestione Sportiva, der mødtes man med Jean Todt. Her havde regenten mulighed for at komme helt tæt på en F1-2000, og stillede meget tekniske specifike spørgsmål til Ferrari's ingeniør, specialt til det meget speciale rat der er i en F1-2000.

Efter rundturen på Ferrarifabrikerne, så kørte selskabet videre til Ferrari's testbane Fiorano, her fik regenten mulighed for at prøve en kongeblå 550 Maranello. Efter sin prøvekørsel af 550 Maranello, så skulle konge Mohammed VI, prøve en 360 Modena, den blev kørt af testkører Dario Benuzzi, og han holdt sig ikke tilbage med at give gas, da man målte hastigheden på langsiden viste den 250 km/t.

Mange indvandre fra Marokko, var taget ud til Ferrari's testbane, får at vise sin respekt for deres konge.

BKP  


Hop til top
Paul Stewart træder tilbage

Paul Stewart, søn af Jackie Stewart, træder tilbage fra sin ledende rolle i Jaguar teamet. Årsagen er den, at Paul Stewart er under behandling på et hospital i USA, for kræft i tyktarmen.

Jackie Stewart sagde i en udtalelse torsdag, at kræften var truende og at Paul nu er kommet under kemoterapeutisk behandling. Behandlingen vil forsætte de næste måneder.

"Pauls behandling og helbredelse vil være den vigtigste ting i hele Stewart familiens dagligliv. Han er i de bedste hænder på klinikken. Hele familien har fuld tiltro til lægerne, og de er meget optimistiske om, at Paul igennem behandlingen, vil overvinde sygdommen og vil være i stand til at leve som før."

Neil Ressler, bestyrelsesformand i Jaguar Racing: "Paul er en vigtig del af ledelsen i Jaguar Racing. Men vi forstår at han engagement selvfølgelig ikke kan være det samme, indtil han er fuldt helbredt igen. Vi vil derfor omorganisere teamet. Vi ønsker Paul al mulig held og lykke."

Jac Nasser, Ford boss: "Jeg blev meget ked af at høre om Pauls sygdom, men jeg er sikker på, at han vil modtage den bedst mulige behandling og pleje. Alle hos Ford Motor Compagny ønsker ham det bedst mulige. Han har allerede bidraget - og vil forsætte med at bidrage med en stor indsats i Jaguar Racing."

PDL  


Hop til top
Jordan tættere på Honda?

Der er flere rygter der vil vide at Jordan kan være kommet tættere på at få de samme Honda-motorer som BAR også modtager. Idag modtager Jordan motorer fra Mugen, der er Hondas tuningsfirma, og de er ældre end de seneste motorer som BAR anvender.

Men nu ser det ud til at Honda vil satse på begge teams, blandt andet fordi der er et stort arbejde i at udvikle og vedligeholde to forskellige specifikationer. Dermed kan Honda samle nogle af kræfterne og anvende dem mere fornuftigt.

Kommer Honda til at levere både til BAR og Jordan?

Dog har BAR en eksklusivaftale med Honda, men det ventes at Honda selv vil være med til at presse på for at Jordan får bedre og mere opdaterede motorer. Dette kan kun være godt nyt for Jordan, hvis det viser sig at de kan få samme motorer som BAR.

Honda har indtil videre, efter deres comeback, vist nogle gode takter, så det er næppe et tilbageskridt for teamet hvis rygterne om Hondas dispositioner kommer til at passe.

BB  


Hop til top
Ferrari nyheder - Fredag

"Jeg tror at vi er konkurrencedygtige her på Silverstone." udtaler Michael Schumacher.

Testen begyndte torsdag formiddag kl 10.00 lokal tid. Og til trods for at vejret skiftede hele tiden, så arbejede Michael Schumacher med sit set-up.

Michael Schumacher satte dagens hurtigste tid på en let fugtig bane, og indrømmede senere, at vende tilbage på Silverstone banen, gav et lille sug i maven, men ellers var det dejligt at komme tilbage på banen, for det er en af hans ynglingsbaner.

" Det er første gang jeg køre på Silverstone banen, siden min ulykke her sidste år, ud over et lille sug i maven, så var der ingen problemer, det gjorde større indtryk på mig, at Zonta havde en alvorlig ulykke, i det samme sving som jeg selv forulykkede i.
Ellers forløb dagen som den skulle, vi fik testede det vi skulle idag, og det glæder mig at bilen køre godt, både når banen er våd, og når banen er tør.
Jer er helt sikker på at vi nok skal være konkurrencedygtige her, når det går løs i næste weekend.
Men det er svært at lave et god test under disse skiftende vejrforhold, og testen blev hele tiden afbrudt at røde flag, det gør det jo ikke lettere." siger Michael Schumacher

Michael Schumacher vil forsætte med at teste alene fredag

1 M. Schumacher Ferrari 1.25.82
2 H. Frentzen Jordan 1.25.87
3 M. Hakkinen McLaren 1.26.33

BKP  


Hop til top
Minardi tester på Silverstone

I går havde Minardi teamet den anden ud af tre test dage på Silverstone banen, og den blev brugt til motor udvikling (primært software) samt test af dæk og setup, med henblik på Englands Grand Prix her i påsken. De begyndte deres testkørsker10:00 og var først færdige kl. 17:00. Teamet stillede med begge deres kørere.

Om formiddagen hvor det stadig regnede, der kørte Marc Gene en bedste tid på 1:36,978, under test af regndæk.
Om eftermiddagen, hvor det var tørvejr, der satte Gastón Mazzacane teamets hurtigste tid, den var på 1:29,163.
Begge kørere klarede dagen helt uden problemer af nogen art.

I dag, fredag, så afslutter Gastón Mazzacane Minardi teamets testprogram på Silverstone.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk