København, lørdag /ritzau/
Modsat den tyske STW-serie fra sidste år afgøres startplaceringerne i en BTCC-afdelings to løb over to separate kvalifikationer. I STW bestemmer slutplaceringen i sprintløbet kørernes startplacering i hovedløbet.
tomkristensen.com
Siden CART-feltet ankom til Nazareth har det mildest talt været bidende koldt, og vejrforholdene under lørdagens træning var da heller optimale. Stærk blæst plagede de fleste af kørerne.
Vejrudsigten for i mogen (mandag) ser faktisk langt mere positiv ud, men alligevel har CART altså valgt at vente til slutningen af maj måned med at køre løbet. Grunden til dette er, at der allerede skal køres løb i Long Beach i næste weekend.
Det er dog ikke første gang, at noget så uvant som snevejr, har haft en finger med i spillet i CART serien. I 1996 sneede det rent faktisk på selve løbsdagen for U.S. 500 løbet på Michigan Speedway, men vejret ændrede sig til det bedre i løbet af denne dag, og man kunne derfor gennemføre løbet.
Sidste gang man var nødt til at flytte et løb p.g.a. vejret til en anden måned, ligger helt tilbage i 1986. Kraftig regn og tæt tåge umuliggjorde, at man kunne køre løbet på Road America i slutningen af september måned det år. I stedet blev løbet kørt i begyndelsen den efterfølgende måned.
For blot to år siden var man nødt til at aflyse løbet i Nazareth p.g.a. regnvejr, men man fik dog afviklet løbet dagen efter.
www.cart.dk
Som det ser ud lige nu, så tyder alt på, at Rockingham får æren af at være vært for det første CART-løb i nyere tid. Bag det engelske oval-bane projekt står bl.a. Gerald Forsythe, der også er ejer af Player's/Forsythe teamet i samme serie.
Selvom Lausitzring dermed ser ud til at have tabt slaget, så er der dog heldigvis opstået en helt ny og spændende mulighed. Præsidenten for Indy Racing League serien, Tony George, har nemlig givet udtryk for, at det bestemt ikke er umuligt, at denne serie også ville være interesseret i at køre et løb i Europa.
Konstruktionen af de to oval-baner går helt efter planen. Lausitzring-banen er allerede godt i gang med at bygge en imponerende hovedtribune og det er planen, at banekomplekset er klar til at afholde et motorcykel-løb i slutningen af august måned. Det er desuden planen, at en afdeling af DTM-serien skal køre på banen i begyndelsen af september måned.
Hans-Jorg Fischer, der er præsident for det Lausitzring-projektet håber dog stadig på, at sagen omkring CART ta'r en kovending, således at det bliver hans bane, der løber med sejren. Billetprisen vil i så fald komme til at ligge på mellem 90-450 DM, hvilket kun er ca. 60% af billetprisen til et Formel 1 løb.
Skulle det fejle, så har man dog andre store planer at arbejde med. Udover DTM, så håber han på et fremtidigt Formel 1 løb og evt. et NASCAR løb.
www.cart.dk
Selvom vejrguderne havde valgt at sætte gang i blæsevejret over Nazareth og omegn, så lod dette ikke til at genere det columbianske stortalent. Selvom alle kørerne ved en kvalifikation på oval-bane har 2 omgange til rådighed, så behøvede Montoya kun 1 kvalifikationsomgang til at sikre sig pole-position, og team-ejer, Chip Ganassi, kunne endnu engang glæde sig over et godt resultat på Nazareth Speedway. Vasser kørte også kun 1 kvalifikationsomgang, men det var dog p.g.a. problemer med den knap så stabile Toyota-motor, at han måtte afbryde sin kvalifikationskørsel.
Teamet har vundet løbet de sidste to år. I 1998 sørgede Montoyas team-kammerat, Jimmy Vasser, for 1.-pladsen, og sidste år var det Montoya selv, der kørte først over målstregen. Det var i øvrigt kun hans 2. sejr på dette tidspunkt. Han startede også fra pole-position sidste år (hans første), så han ved udemærket godt, hvordan den meget krævende oval-bane skal køres.
Brasilianske Christian Fittipaldi starter som nr. 2 i søndagens løb efter en fænomenal sidste kvalifikationsomgang. Efter den 1. omgang var han kun 6. hurtigst, men da han kørte over målstregen rykkede han op på en foreløbig poleposition. Det var kun Montoya, der kunne overgå dette.
Ligesom det var tilfældet ved kvalifikationen til sæsonens første løb i Miami, så bød denne kvalifikation også på et rigtig godt resultat for det hæderskronede Penske Racing team. Deres to brasilianske kørere, Helio Castro-Neves og Gil de Ferran starter som henholdsvis nr. 3 og 5. Ferran var på pole-position i Miami, og med endnu en Top-5 placering, skal man for alvor holde et vågent øje med begge Penske-kørerne.
Canadiske Paul Tracy fra KOOL Green-teamet formåede at kile sig ind blandt Castro-Neves og Ferran med 4. startplacering. Tracy, der kender Nazareth Speedway som sin egen bukselomme, takket være 20.000 test-omgange, er absolut også et varmt emne til sejren i dette løb.
Som før nævnt, så var vejrguderne ikke alt for venlige stemt i dagens kvalifikation i Nazareth, men rent faktisk kan det blive endnu værre. Søndags-vejrudsigten truer nemlig med sne, slud eller regn i Nazareth, og uanset om der er tale om blot ét af disse, så bliver der af sikkerhedsmæssige årsager ikke kørt løb på oval-baner i den slags vejrlig.
www.cart.dk
Da rygterne om, at Eurosport ikke længere kunne vise live-transmissioner fra CART begyndte at svirre, medførte dette, mildest talt, ikke de mest optimistiske fremtidsudsigter for de europæiske CART-fans.
Alligevel tror CART-organisationen på denne nye løsning. Indtil videre er det da også lykkedes for dem at sælge rettighederne til 18 indviduelle lande i Europa, men der er stadig ét meget stort "hul" i deres planer. Der er nemlig ikke lykkedes at sælge rettighederne til et tysk TV-selskab, og netop det manglende, potientielle seergrundland i det tyske, er for alvor et stort minus for CART.
For at give de satellit-interesserede, og selvfølgelig også andre, et overblik over de TV-kanaler, der sender fra CART, følger her en oversigt:
Albanien, Eurosport
Andorra, Eurosport
Østrig, Eurosport
Belgisk Mediakabel (alle løb races live), Eurosport
Bosnien Herzegovina (alle løb live), Eurosport
Bulgarien BRT (alle løb live + sammendrag), Eurosport
CIS (7 ud af 12 12 stater), Eurosport
Kroatien (alle løb live), Eurosport
Cypern, Eurosportv
Tjekkiet, Eurosport
Danmark, Eurosport
Estland, Eurosport
Finland, Eurosport
Frankrig, TMC (sammendrag) og AB Moteurs (alle løb live), Eurosport
Tyskland, Eurosport
Gibraltar, Eurosport
Grækenland, Supersport (sammendrag), Eurosport
Ungarn, Eurosport
Island, Eurosport
Irland, Eurosport
Israel, Eurosport
Italien, Stream Sports (alle løb live), Eurosport
Letland, Eurosport
Libanon, Eurosport
Liechtenstein, Eurosport
Litauern, Eurosport
Luxembourg, Eurosport
Makedonien (alle løb live), Eurosport
Malta, Eurosport
Monaco TMC (sammendrag) og AB Moteurs (alle løb live), Eurosport
Montenegro, Eurosport
Holland, Mediakabel (alle løb live), Eurosport
Norge, Eurosport
Palæstina, Eurosport
Polen, AB Moteurs (alle løb live), Eurosport
Portugal, Sport TV (alle løb live + sammendrag), Eurosport
Romænien, (alle løb live), Eurosport
San Marino, Eurosport
Serbien, Eurosport
Slovakiet, Eurosport
Slovenien, (alle løb live), Eurosport
Spanien AXN (race delay), Telesportes (alle løb live + sammendrag) Eurosport
Sverige SVT (race delay - torsdag), Eurosport
Schweiz, Eurosport
Syrien, Eurosport
Tyrkiet, Eurosport
Jugoslavien, Yugoslavia (under forhandling)
British Eurosport (12 løb live, 6 sammendrag og 2 race delay), Channel 5 (alle race delays, Eurosport)
For Eurosport har alt dette betydet, at de ikke længere har lov til at sende live via bl.a. Eurosport Nordic, som er den TV-kanal, langt de fleste danskere har mulighed for at modtage. Det har selvfølgelig givet anledning til skuffelse og frustration, at vi nu ikke længere kan følge CART serien live på TV. Eneste håb kunne være, at fx. TV2 eller TV Danmark, hoppede med vognen og valgte at sende fra CART som et alternativ til DR's Formel 1 transmissioner.
Selvom det altså for de fleste nu er slut med at se live-transmissioner fra CART, så snydes vi da heldigvis ikke helt. Både Eurosport og SVT (Sverige) viser sammendrag af de enkelte løb. For Eurosports vedkommende følger her en oversigt over deres sendetidspunkter for de resterende løb i denne sæson (alle tider er i CET):
12/04/2000, 20:00, Nazareth
19/04/2000, 19:30, Long Beach
10/05/2000, 20:00, Rio de Janeiro, Brasilien
17/05/2000, 20:30, Motegi, Japan
07/06/2000, 19:00, Milwaukee Mile
21/06/2000, 19:00, Detroit
28/06/2000, 12:00, Portland
06/07/2000, 20:30, Cleveland
19/07/2000, 19:00, Toronto
26/07/2000,