Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.4.2010
 Michael Schumacher alligevel med i GPDA
 
14.4.2010
 Michelin vil sandsynligvis gerne, men ikke alene
 Koreas GP - ude eller inde?
 

Hop til top15.4.2010

Michael Schumacher alligevel med i GPDA

Trods tidligere at have sagt nej til at indlemme sig i Formel 1 kørernes egen forening, GPDA, så har Michael Schumacher alligevel bestemt sig for at melde sig ind. Før sin pause, var Michael Schumacher et af de mest fremtrædende medlemmer af GPDA, og havde ofte møder med selvfølgelig kørerne, men også FIA og FOM, hvor diverse ønsker og krav om forhold og sikkerhed blev drøftet. Man skal dog ikke vente at Michael Schumacher igen tager den rolle.

Da Michael Schumacher vendte tilbage til Formel 1, var der mange der så ham genindtræde i GPDA. Men det afviste han i første omgang blandt andet med begrundelsen at han i tre år havde stået i spidsen for GPDA og havde været langvartigt medlem. Michael Schumacher sagde også på daværende tidspunkt at han ikke havde skrevet nogen langtidskontrakt, og at det derfor ikke var så interessant at være med.


Michael Schumacher
(Foto: Mercedes GP)

Men flere kørere har haft samtaler med Michael Schumacher, heriblandt Felipe Massa som nu er med i bestyrelsen i GPDA. Michael Schumacher har efterfølgende meldt sig ind i GPDA igen, men udtaler at han ikke ønsker på nogen måde at involvere sig i gruppens arbejde, kun at han ønsker at være almindeligt medlem af GPDA. GPDAs bestyrelse ser forøvrigt sådan ud at Nick Heidfeld fungerer som formand, mens Sebastian Vettel og førnævnte Felipe Massa udgør resten af den ledende del af GPDA.

PDL  


 

Hop til top14.4.2010

Michelin vil sandsynligvis gerne, men ikke alene

Bridgestone har valgt at trække sig ud af Formel 1 sporten efter denne sæson, så FIA skal have fundet en ny dækleverandør. Trods mange henvendelser til blandt andet Michelin, er det endnu ikke lykkedes at få en aftale i stand. Michelin har udtrykt interesse men på visse betingelser. Blandt de seneste krav som er sluppet ud, er blandt andet at man ikke ønsker at være eneleverandør.

FIA kæmper i øjeblikket en sand kamp for at sikre dæk til de fremtidige sæsoner i Formel 1. Bridgestone har meddelt at de ønsker at deltage mere. Så jagten på en ny leverandør er gået ind. FIA har derfor flere gange meddelt at man vil søge efter nye leverandører, men endnu er intet faldet på plads.

Et interessant firma i den henseende er Michelin, der senest deltog i 2006 sæsonen. Firmaet kan meget vel være på vej tilbage og afviser det da heller ikke direkte. Men det skal ske på visse betingelser. Tidligere har blandt andet dækdimensioner været nævnt. Og nu er et par nye betingelser dukket op.

Michelin ønsker angiveligt ikke at være den eneste dækleverandør. Man vil gerne have mindst en spiller mere med. Måske via en anden form for udbudsrunde end den FIA normalt praktiserer. Desuden vil Michelin have lov til at implementere en del af den Pilot 3 teknologi man har i flere modeller af firmaets gadedæk, og som delvis også anvendes i for eksempel dækkene til Le Mans Series mm.

I et par andre klasser hvor Michelin i stor stil er involveret, køres der udover den sædvanlige konkurrence, også en Green X Challenge. Den vil Michelin gerne have implementeret i Formel 1 også hvis det er muligt. Som det næsten fremgår af navnet, har det noget med økologi at gøre og det er måske en mulighed for både FIA og Michelin i fælleskab, at åbne op for et mere grønt aspekt i Formel 1.

PDL  


Hop til top
Koreas GP - ude eller inde?

Koreas første Formel 1 Grand Prix nogensinde kan i værste fald være dømt ude længe før det bliver kørt. Flere rapporter næsten mere end antyder at den nye bane der skal bygges til formålet, langt fra er færdig og måske heller ikke bliver det. Tidsplanen for byggeriet er forsinket mere end hvad godt er. Og endda så meget at Bernie Ecclestone rejste til Korea lige efter det Malaysiske Grand Prix for at bedømme tingenes tilstand på egen hånd.

Et af de nye Grand Prixer i dette års kalender er det koreanske Grand Prix. Noget man i østen har set frem til, men Grand Prixet er i farezonen for at ryge ud allerede inden det bliver kørt. Tidsplanen for byggeriet er overskredet meget mere end hvad godt er. Bernie Ecclestone tog til Korea straks efter det Malaysiske Grand Prix for selv at vurdere tingenes tilstand.

Selv Hermann Tilke der har fået lov til at stå i spidsen for endnu en Grand Prix bane er urolig. Det er nemlig sådan at modsat de tidligere Tilke baner, så er Hermann Tilke "kun" designer denne gang. Han står ikke i spidsen for selve byggeriet som ellers har været kutymen de seneste mange gange, men er kun tilknyttet som rådgiver denne gang.

"For første gang nogensinde, er jeg bekymret for at et anlæg ikke står færdig til tiden."

Bliver banen ikke færdig til tiden, formodes det at debuten bliver udsat et år. Meget afhænger selvfølgelig af den indgåede kontrakt med Bernie Ecclestone og FOM.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk