Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.4.2001
 Ferrari - Rubens blev dagens helt !
 
15.4.2001
 Benetton holder modet oppe
 Blandede følelser hos Arrows
 Michael ønsker tillykke
 Williams-sejr!
 San Marino - Opvarmingen
 

Hop til top16.4.2001

Ferrari - Rubens blev dagens helt !

Selvom Tifosi'ene uden tvivl er skuffede over dagens indsats, reddede Barrichello dog lidt af æren ved at slutte på den sidste podieplads, men dog et halvt minut (!) efter Coulthard, der nok fik lov at indhente størstedelen af det solide forspring (12 sekunder) Ralf Schumacher havde etableret det meste af løbet.

Ferraris ubestridte førstekører, Michael Schumacher havde en dag han helst ville glemme. Allerede i starten betød gearskifteproblemer to mistede positioner, da både Montoya og Panis kom forbi. Senere var vi vidne til hans erklærede mål om at gøre alt for holdet, idet han lod Rubens passere. Helt fatalt blev det på 23. omgang hvor Shumis venstre fordæk punkterede på grund af problemer med ophæng og bremser. I første omgang haltede han hjem i pit hvor blev dækket skiftet, men allerede omgangen efter besluttede Todt og Brawn at kalde ham ind for godt, da der var fare for et alvorligt bremsesvigt.

"Vore konkurrenter har nu forstået at udnytte vore svagheder," sagde Michael Schumacher efter at have sundet sig over sit uheld. "Som jeg tidligere har sagt da det gik godt, det er alt for tidligt at anse noget for afgjort. Jeg regner helt bestemt med at vi kommer tilbage og forsvarer vor topplacering i resten af sæsonen."

Rubens Barrichello var glad men fattet: "Vi havde en helt rigtig strategi, som vi kunne holde trods mit overdrevne hjulspin i starten. Jeg måtte holde mig bag Hakkinen,da det er meget svært at overhale her på Imola (lyt til et godt råd: tag timer hos Montoya. Red.), men da han pittede, kunne jeg blive ude nogle ekstra omgange og opbygge et godt forspring. Team'et klared mit pitstop flot, så jeg kunne beholde trediepladsen. Henimod slutningen var det helt klart, at der ikke kunne gøres noget ved Davids store forspring, især i betragtning af at vi i kvalifikationen ikke kunne præstere bedre tider. Men personligt synes jeg det var en af mine bedste præstationer med hensyn til præcision og udholdenhed."

"Vi ser Imola som et vanskeligt løb, da Michael udgik efter en imponerende række resultater, på ni løb har han præsteret 6 sejre og 3 andenpladser." Og Jean Todt tilføjer: "Vi er selvfølgelig glade for at Rubens sikrede sig trediepladsen og 4 vigtige point i Konstruktørernes mesterskab. Nu er det tydeligt at VM-kampen er åben og kommer til at stå mellem 3 hold og to dækfirmaer. Vort dækvalg var tydeligvis ikke optimalt, og vi skal have undersøgt Micahels racer for alle fejlkilder omkring venstre fordæk, så de kan elimineres inden det Spanske GP. Vi starter arbejde allerede imorgen (glem alt om helligdage) og skal køre en dag på Fiorano og tre dage på Mugello."

Tydeligere kan det vist ikke siges unden at være grov, Rubens tredieplads tæller utvetydig mest i Konstruktørernes mesterskab. Han skal næppe gøre sig håb om særlig støtte, sålænge Michael Schumacher har blot en teoretisk chance for en topplacering.

GRN  


 

Hop til top15.4.2001

Benetton holder modet oppe

CBA - 15.4.2001 21:40:57 - Benetton - Race Benetton-teamet er kommet en lang vej. At den vej desværre har været nedadgående, og i dag hvor enden for teamet er nær, er både hård og frugtesløs, betyder ikke, at der ikke er lyspunkter. Benetton, der engang var en af '90'ernes 'Fire store', satser på eksperimentale løsninger i forberedelsen af Renaults endelige overtagelse næste sæson. Det går ud over de to kørere Giancarlo Fisichella og Jenson Button, der i tidskørslerne må finde sig at konkurrere med Minardi om bundpladserne.

Men nogen optimisme er der som sagt at spore i teamet efter dagens GP, hvor Button kom igennem som nr. 12, mens Fisichella udgik på 31. omgang med motorproblemer. "Det er altid tilfredsstillende på dette tidspunkt i sæsonen et se at vi kan få en bil hele vejen igennem til afslutningen. Det betyder at Renault Sport vil have muligheden for at samle en masse god information," udtalte Benettons tekniske direktør, Mike Gascoyne. "Desværre for Jenson gjorde vi fejl ved brændstofspåfyldningen ved hans første pitstop, der betød at han ikke fik noget og var nødt til at komme ind igen med det samme. Det ødelagde naturligvis hans løb, men han gjorde et godt arbejde for at få bilen hjem."

Jenson Button var enig med Gascoyne at pitstop-problemt var med til at ødelægge hans løb, fordi han ellers lå til at overhale et par andre biler, men derudover havde englænderen også andre vanskeligheder: "Jeg havde problemer med min skulder og at køre mod urets retning er mere anstrengende end normalt, men jeg er glad for at det lykkedes os at få bilen igennem til målstregen."

Giancarlo Fisichella fik efter løbet megen ros af Gascoyne for sin flotte start og kørsel i begyndelsen af løbet, men italieneren var ude efter 31. omgang, hvilket vil sige præcist halvdelen af løbet. Han var meget skuffet over ikke at have klaret sig bedre foran sit hjemmepublikum. "Det har været et meget skuffende GP for mig. Vi har set forbedringer i de første par løb, men desværre måtte jeg udgå i dag på grund af en fejltænding," sagde Fisichella. "Jeg var tilfreds med bilen og opsætningen før løbets start og på de første omgange, men efter 31. omgang satte motoren ud, og jeg udgik efter mit andet pitstop. Det er aldrig sjovt at slutte efter bare halvdelen af løbet."

Nu tager teamet hjem til England, hvor de vil teste på Silverstone-banen d. 17.-19. april. Jenson Button kommer til at teste traction control tilpasset sidste års B200 inden det spanske GP, mens Giancarlo Fisichella vil komme til senere i B201'eren og arbejde med motoren og Michelin-dækkene.
CBA  


Hop til top
Blandede følelser hos Arrows

San Marinos GP var en pose blandede bolcher for Arrows-teamet. Enrique Bernoldi var fuldt ud tilfreds med sit løb, det første, som han gennemfører i sin foreløbig fire-løb-lange Formel 1-karriere. Verstappen derimod udgik som en af de første kører ganske få omgane inde i løbet.

"Tja, jeg er temmelig tilfreds med at jeg har fuldført mit første løb," sagde Bernoldi, der noget overraskende blev valgt frem for den mere erfarne Pedro de la Rosa før sæsonstarten. “Alt gik godt, ingen problemer med bilen, pitstoppene eller starten. Min start var ok, men jeg blev skubbet ud af Burti på første omgang, hvilket fik mig til miste en placering, men der er en del af sproten. Jeg lærte en masse derude i dag, så alt i alt er det et positivt resultat for teamet og mig selv."

Jos Verstappen explained where his race went sour. “Jeg havde en fejl på min udstødning, og når først det sker, stiger hele temperaturen i understellet, hydraulikken, elektronikken og alt andet, indtil bilen stopper. Bilen kørte virkelig godt indtil da, det bedste den har været indtil videre i weekenden. Jeg tro, dette er en weekend jeg hurtigt vil glemme. Jeg havde en masse små problemer og også en del uheld, så jeg vil bare slå en streg over det og se frem til Barcelona-løbet om en to ugers tid."

“Enrique gjorde et fantastisk arbejde i dag, og det var godt at se hans første fulde løb, især i top 10," fortalte Arrows' tekniske direktør Mike Coughlan. "Jos havde en udstødningsrørsfejl, så han kunne ikke fortsætte, hvilket var en skam, for det gik ham godt. Vi tager af sted til Vairano i slutningen af næste uge og ser frem til nogle nye udfordringer i Barcelona."

Lionel de Castro udtalte sig på motorleverandøren Asiatechs vegne, og han var ikke forlegen ved at gøre krav på en del af æren af Bernoldis resultat: “Asiatech-motorens forbedrede stabilitet hjalp Enrique til en fin tiendeplads her i dag. Det viser at hele teamets hårde arbejde giver bonus. Med utallige modifikationer endnu at kommer, ser vi alle frem til de kommende løb."
CBA  


Hop til top
Michael ønsker tillykke

Michael Schumachers løb var bestemt ikke nogen succes til hjemmepublikummets store skuffelse. Schumacher udgik på femogtyvende omgang efter først en punktering, der tvang ham i pit, og siden problemer med bremserne. Tyskeren var ikke overraskende utilfreds med sit resultat, men har valgt at slå sig til tåls med situation, og han glæder sig i stedet over lillebror Ralfs første sejr, der gør Schumacher-brødrene til det første søskendepar i Formel 1, der begge har scoret seje.

Ralf Schumacher fik en god start og kom forbi David Coulthard i front. Derfra førte han faktisk løbet til det ternede flag markerede afslutningen 62 omgange senere. "Jeg er meget glad på Ralfs vegne," sagde Mivhael Schumacher. "Han har før i tiden vist hvor stærk han er, og han har også være ramt af uheld.Men denne gang gik alt fint, og han gjorde det med stil. Det er første gang to brødre har vundet F1-GP'er. Vi har begge nået vores mål, og vores forældre vil være meget stolte."
CBA  


Hop til top
Williams-sejr!

Det blev en Schumacher - men ikke d e n Schumacher, der kom til at stå øverst på podiet i dagens GP, da Ralf Schumacher scorede sin første sejr i dag på Imola-banen.

Det er ikke blevet meget varmere, men truslen om regn ser ikke ud til at være noget at frygte længere, da San Marinos GP går i gang. Det er ren McLaren-front, men i starten udnytter Jarno Trulli og Ralf Schumacher situationen fuldt ud. Jarno Trulli får kæmpet sig op fra 5. til 6. pladsen, men Rals Schumacher går udenom og erobrer føringen efter en tæt duel med Coulthard. Tyskeren sættter farten op og efter et par hurtigste omgange får han udbygget forspringet ned til Coulthard med et par sekunder. Storebror Michael er derimod rykket ned på 7.-pladsen efter Montoya og Panis gik forbi ham og teamkammeraten Barrichello. Senere går også Barrichello forbi Schumacher, og det lykkes senere brasilianeren at liste sig Olivier Panis’ BAR.

Tarso Marques bliver den første mand til at forlade løbet, da han placerer Minardi-raceren i dæk-barrieren. Verstappen er den næste i problemer. En mekanisk fejl tvinger hollænderen til at stoppe. Imens har Hakkinen hentet ind på Trulli, der allerede har et stort mellemrum op til de to førende.

Der var nogen tvivl om hvorvidt Olivier Panis tyvstartede, men BAR-køreren er blevet rense mistanken, og forsvarer nu sin 6.-plads mod Kimi Raikkonen. Det er finnens sidste løb på FIA’s særlige dispensation, og efter dette løb afgøres det om han får sin endelige superlicens. Raikkonen har gjort det så godt, at der næppe er tvivl om, at han fortsætter resten sæsonen. Det er kun godt, at han derfor ikke behøver gøre indtryk på nogen i dette løb, for han mister koncentrationen i duellen med den erfarne Panis og kører af banen.

Tifosierne var stærkt skuffede efter kvalifikationen, men Schumacher & Co. havde lovet at løbet skulle vise, at Ferraris dækstrategi var en velovervejet beslutning, der ville give bonus i forhold til de andre team. Men netop dækkene ødelægger den forsvarende VM-mesters løb. Det ene frontdæk punkterer, og et pitstop kan ikke rette op på de skader, der er sket på bilen. Mens Schumachers nærmeste konkurrent jagter 1.-pladsen, er Schumacher og tifosiernes håb om at udbygge føringen i mesterskabet ovre.

Pitrunden er nu gået i gang. Trulli er den første i pit fra 3.-pladsen på 25. omgang, og i følgende omgange følger resten af feltet efter. På omgang 30 har næsten alle kørere været inde med undtagelse af Barrichello og de to Jaguar-kørere. Jenson Button har allerede været i pit to gange, og også Fisichella kommer i pit to gange inden halvdelen af distancen er kørt. Hans løb er ovre. De tre resterende kørere har været i pit, og det blev et meget kort pitstop til Barrichello, der kommer ud igen i løbet som 3’er. Mazzacanes 2000-Ferrari går op i flammer, og lidt senere er det Villeneuves Honda-motor, der ligger et røgslør ud over banen, til ’97’-mesterens tydelige ærgrelse.

Stillingen efter ca. 40 omgang er: R. Schumacher, Coulthard, Barrichello, Hakkinen, Montoya og Trulli. Montoya overhalede tidligere Trulli på ydersiden i en manøvre, hvor de to var helt inde og røre ved hinanden. Oppe i front har Ralf Schumacher et komfortabelt forspring ned til David Coulthard på omtrent ti sekunder.

Anden pitstoprunde er i gang, Jenson Button har allerede været inde til sit 3. pitstop. Trulli og Frentzen er nogle af de første inde, men David Coulthard er også snart at finde blandt McLaren-mekanikerne. Han når at komme ud igen på sin 2.-plads og fører for en kort stund løbet, mens Ralf Schumacher går i pit. Der er stadig ti sekunder mellem de to, så pitstoppene har ingen påvirkning haft på dette forhold. Til gengæld viser det sig at også Barrichello er på en to-stopsstrategi. For Montoya betyder pitstop nr. 2 dog store omvæltninger. Først sidder benzinslangen fast i raceren, derefter er der problemer med at få raceren i gang igen, og der står

CBA  


Hop til top
San Marino - Opvarmingen

Temperaturen var omkring de 10 grader C, da søndagens opvarmning op til GP'et i San Marino gik i gang. Varmere vil det nok blive, for solen skinnede, men helt at udelukke muligheden for regn senere på dagen er der ingen der tør. Kørerne var hurtigt ude, og da også reservebilerne var blevet prøvet af, begyndte tiderne at tikke ind.

Ralf Schumacher var hurtigst i de første ti minutter, indtil Michael Schumacher tog over. Jordan-kørerne så også udtil at være veloplagte. Jean Alesi og Gaston Mazzacane besluttede omtrent samtidigt at tage på ekspedition i afkørselsområdet ved Rivazza. Noget kunne tyde på at de to Prost-kørere har problemer med bremserne.

Ralf Schumacher på Michelin-dækkenen lagde sig foran hele striben af Bridgestone-kørere med fem minutter tilbage af opvarmningen. Hans tid var 1:26.727, 0.571 bedre end broderens tid. På sin næste runde var han en tur ude i grussset ved Rivazza, der tydeligvis gav flere af kørerne store problemer. Også Hakkinen tog en tur væk fra banen foran de mange tilskuere.

Sauber har vist sig at være overraskende godt med i år. Heidfeld satte hen mod slutningen andenhurtigste tid, og Raikkonen, der måtte bruge det meste af opvarmningen i garagen, fik alligevel sat syvendehurtigste tid. Andre kørere, der ikke havde nær så travlt som deres mekanikere, var Fernando Alonso og Jenson Button. Alonso oplevede mekaniske problemer på en af sine første omgange og kom først til sidt ud reservebilen, og Button havde med tre minutter tilbage kun fået fuldført sin opvarmningsomgang. Alligevel var han dog hurtigere end sin holdkammerat Giancarlo Fisichella. De to var nittende og tyvende hurtigst, i bunden – som sædvanlig – for Benetton. Alonso var langsomst af alle, ligeefter Jaguars Luciano Burti.

Coulthard, der begynder løbet forrest i eftermiddag, satte hurtigste tid i det sidste minut. Han nåede at fuldføre endnu en hurtig omgang inden der blev vinket med det ternede flag, men den var nøjagtig magen til hans tidligere tid. Ferrari'erne der har satset på de hårdeste dæk på bekostning af kvalifikationen, var også med til sidst, men gjorde ikke megen væsen af sig og endte som nr. fem og seks med Barrichello som den hurtigste.

De seks hurtigste i morgenens opvarmning var altså: Coulthard, R. Schumacher, Hakkinen, Heidfeld, Barrichello og M. Schumacher. Der var en tydelig forskel på Bridgestone- og Michelin-kørere. Bortset fra Ralf Schumacher var bedste Michelin-mand Montoya helt nede som nr. tretten, mens den dårligste Bridgestone-mand var Enrique Bernoldi på femtendeplads. Men de mest omtalte dæk i dag vil utvivlsomt være Ferraris. Det skal blive spændende at se om deres valg vil betale sig senere i dag.
CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk