Ferraris ubestridte førstekører, Michael Schumacher havde en dag han helst ville glemme. Allerede i starten betød gearskifteproblemer to mistede positioner, da både Montoya og Panis kom forbi. Senere var vi vidne til hans erklærede mål om at gøre alt for holdet, idet han lod Rubens passere. Helt fatalt blev det på 23. omgang hvor Shumis venstre fordæk punkterede på grund af problemer med ophæng og bremser. I første omgang haltede han hjem i pit hvor blev dækket skiftet, men allerede omgangen efter besluttede Todt og Brawn at kalde ham ind for godt, da der var fare for et alvorligt bremsesvigt.
"Vore konkurrenter har nu forstået at udnytte vore svagheder," sagde Michael Schumacher efter at have sundet sig over sit uheld. "Som jeg tidligere har sagt da det gik godt, det er alt for tidligt at anse noget for afgjort. Jeg regner helt bestemt med at vi kommer tilbage og forsvarer vor topplacering i resten af sæsonen."
Rubens Barrichello var glad men fattet: "Vi havde en helt rigtig strategi, som vi kunne holde trods mit overdrevne hjulspin i starten. Jeg måtte holde mig bag Hakkinen,da det er meget svært at overhale her på Imola (lyt til et godt råd: tag timer hos Montoya. Red.), men da han pittede, kunne jeg blive ude nogle ekstra omgange og opbygge et godt forspring. Team'et klared mit pitstop flot, så jeg kunne beholde trediepladsen. Henimod slutningen var det helt klart, at der ikke kunne gøres noget ved Davids store forspring, især i betragtning af at vi i kvalifikationen ikke kunne præstere bedre tider. Men personligt synes jeg det var en af mine bedste præstationer med hensyn til præcision og udholdenhed."
"Vi ser Imola som et vanskeligt løb, da Michael udgik efter en imponerende række resultater, på ni løb har han præsteret 6 sejre og 3 andenpladser." Og Jean Todt tilføjer: "Vi er selvfølgelig glade for at Rubens sikrede sig trediepladsen og 4 vigtige point i Konstruktørernes mesterskab. Nu er det tydeligt at VM-kampen er åben og kommer til at stå mellem 3 hold og to dækfirmaer. Vort dækvalg var tydeligvis ikke optimalt, og vi skal have undersøgt Micahels racer for alle fejlkilder omkring venstre fordæk, så de kan elimineres inden det Spanske GP. Vi starter arbejde allerede imorgen (glem alt om helligdage) og skal køre en dag på Fiorano og tre dage på Mugello."
Tydeligere kan det vist ikke siges unden at være grov, Rubens tredieplads tæller utvetydig mest i Konstruktørernes mesterskab. Han skal næppe gøre sig håb om særlig støtte, sålænge Michael Schumacher har blot en teoretisk chance for en topplacering.
Det er ikke blevet meget varmere, men truslen om regn ser ikke ud til at være noget at frygte længere, da San Marinos GP går i gang. Det er ren McLaren-front, men i starten udnytter Jarno Trulli og Ralf Schumacher situationen fuldt ud. Jarno Trulli får kæmpet sig op fra 5. til 6. pladsen, men Rals Schumacher går udenom og erobrer føringen efter en tæt duel med Coulthard. Tyskeren sættter farten op og efter et par hurtigste omgange får han udbygget forspringet ned til Coulthard med et par sekunder. Storebror Michael er derimod rykket ned på 7.-pladsen efter Montoya og Panis gik forbi ham og teamkammeraten Barrichello. Senere går også Barrichello forbi Schumacher, og det lykkes senere brasilianeren at liste sig Olivier Panis’ BAR.
Tarso Marques bliver den første mand til at forlade løbet, da han placerer Minardi-raceren i dæk-barrieren. Verstappen er den næste i problemer. En mekanisk fejl tvinger hollænderen til at stoppe. Imens har Hakkinen hentet ind på Trulli, der allerede har et stort mellemrum op til de to førende.
Der var nogen tvivl om hvorvidt Olivier Panis tyvstartede, men BAR-køreren er blevet rense mistanken, og forsvarer nu sin 6.-plads mod Kimi Raikkonen. Det er finnens sidste løb på FIA’s særlige dispensation, og efter dette løb afgøres det om han får sin endelige superlicens. Raikkonen har gjort det så godt, at der næppe er tvivl om, at han fortsætter resten sæsonen. Det er kun godt, at han derfor ikke behøver gøre indtryk på nogen i dette løb, for han mister koncentrationen i duellen med den erfarne Panis og kører af banen.
Tifosierne var stærkt skuffede efter kvalifikationen, men Schumacher & Co. havde lovet at løbet skulle vise, at Ferraris dækstrategi var en velovervejet beslutning, der ville give bonus i forhold til de andre team. Men netop dækkene ødelægger den forsvarende VM-mesters løb. Det ene frontdæk punkterer, og et pitstop kan ikke rette op på de skader, der er sket på bilen. Mens Schumachers nærmeste konkurrent jagter 1.-pladsen, er Schumacher og tifosiernes håb om at udbygge føringen i mesterskabet ovre.
Pitrunden er nu gået i gang. Trulli er den første i pit fra 3.-pladsen på 25. omgang, og i følgende omgange følger resten af feltet efter. På omgang 30 har næsten alle kørere været inde med undtagelse af Barrichello og de to Jaguar-kørere. Jenson Button har allerede været i pit to gange, og også Fisichella kommer i pit to gange inden halvdelen af distancen er kørt. Hans løb er ovre. De tre resterende kørere har været i pit, og det blev et meget kort pitstop til Barrichello, der kommer ud igen i løbet som 3’er. Mazzacanes 2000-Ferrari går op i flammer, og lidt senere er det Villeneuves Honda-motor, der ligger et røgslør ud over banen, til ’97’-mesterens tydelige ærgrelse.
Stillingen efter ca. 40 omgang er: R. Schumacher, Coulthard, Barrichello, Hakkinen, Montoya og Trulli. Montoya overhalede tidligere Trulli på ydersiden i en manøvre, hvor de to var helt inde og røre ved hinanden. Oppe i front har Ralf Schumacher et komfortabelt forspring ned til David Coulthard på omtrent ti sekunder.
Anden pitstoprunde er i gang, Jenson Button har allerede været inde til sit 3. pitstop. Trulli og Frentzen er nogle af de første inde, men David Coulthard er også snart at finde blandt McLaren-mekanikerne. Han når at komme ud igen på sin 2.-plads og fører for en kort stund løbet, mens Ralf Schumacher går i pit. Der er stadig ti sekunder mellem de to, så pitstoppene har ingen påvirkning haft på dette forhold. Til gengæld viser det sig at også Barrichello er på en to-stopsstrategi. For Montoya betyder pitstop nr. 2 dog store omvæltninger. Først sidder benzinslangen fast i raceren, derefter er der problemer med at få raceren i gang igen, og der står