Bridgestone skal forblive i Formel 1. Det er i hvert fald den mening som Hiroshi Yamada som er udviklingschef for Bridgestone i firmaets MotoGP program giver udtryk for.
Han fortæller blandt andet at Bridgestone trækker sig ud af Formel 1 efter denne sæson, mens det forventes at Bridgestone forlænger sin eksisterende kontrakt med MotoGP organisationen når den udløber ved udgangen af 2011.
"Vi får sandsynligvis flere penge til rådighed til udviklingen i MotoGP regi, fordi Formel 1 budgettet har været utrolig højt, men efter min mening bør vi forblive i Formel 1, da vi ellers risikerer at miste rigtig meget af vores image."
Til gengæld ser det ud til at Formel 1 feltet er klar til at tage imod Michelins eventuelle tilbagevenden. Hos McLaren har engineering director Paddy Lowe officielt udtalt at alle teams vil bakke op om Michelin. Især omkring et af firmaets betingelser med større fælge med lavere profil dæk monteret.
"Ja, jeg tror at alle teams er enige om at hvis Michelin vil levere dæk, så er det en betingelse som alle kan bakke op om."
FIA er tilsyneladende i gang med at få et større puslespil til at gå op. En eller flere dækleverandører og hvilke krav og betingelser skal gensidigt opfyldes. Der kommer garanteret mange flere ønsker, krav og betingelser inden der underskrives nogen kontrakter overhovedet.
W01 er ikke helt i topform hvis man skal tro kørerne hos Mercedes GP. Internt har kritikken sikkert været mere højlydt end det pressen har hørt. Teamet er i fuld gang med at lave opgraderinger og det bliver så omfattende en opgradering at bilen får hæftet "B" på modelnavnet.
"B" version ventes klar til Spaniens Grand Prix
(Foto: Mercedes GP)
De områder hvor bilen bliver ændret på, er blandt andet selve hjulbasen. Ydermere vil der komme ændringer på vægtfordelingen, baghjulsaffjedringen og på og omkring gearkassehuset. Det har også været på tale at gøre chassiset smallere, men det kræver en helt ny homologering hos FIA, og det vil Mercedes pt. ikke ofre.
Nogen af de ændringer man i stedet foretager kræver dog en crash-test inden de må anvendes. Hos Mercedes ventes det at "B" versionen kan være klar til Spaniens Grand Prix den 10 maj. Hvor meget ændringer hjælper er dog ikke til at sige. De andre teams arbejder selvfølgeligt også med store forbedringer frem til den europæiske del af sæsonen.
Da Michael Schumacher vendte tilbage til Formel 1, var der mange der så ham genindtræde i GPDA. Men det afviste han i første omgang blandt andet med begrundelsen at han i tre år havde stået i spidsen for GPDA og havde været langvartigt medlem. Michael Schumacher sagde også på daværende tidspunkt at han ikke havde skrevet nogen langtidskontrakt, og at det derfor ikke var så interessant at være med.
Michael Schumacher
(Foto: Mercedes GP)
Men flere kørere har haft samtaler med Michael Schumacher, heriblandt Felipe Massa som nu er med i bestyrelsen i GPDA. Michael Schumacher har efterfølgende meldt sig ind i GPDA igen, men udtaler at han ikke ønsker på nogen måde at involvere sig i gruppens arbejde, kun at han ønsker at være almindeligt medlem af GPDA. GPDAs bestyrelse ser forøvrigt sådan ud at Nick Heidfeld fungerer som formand, mens Sebastian Vettel og førnævnte Felipe Massa udgør resten af den ledende del af GPDA.