Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.4.2002
 McLaren slår Ferrari
 Button hurtigst i dagens test
 Målet er at komme i front
 Tilbud til konstruktørerne
 Renault kan ikke slå McLaren
 
16.4.2002
 Historisk Formel 1 debut for Toyota
 Phoenix satser på Monaco
 

Hop til top17.4.2002

McLaren slår Ferrari

Kimi Räikkönen kørte på hurtigste tid ved testen på Mugello. Han slog Ferraris testkører Luca Badoer, kørende i den nye F2002.

Dog må det forventes og formodes at der ligger meget mere i F2002'eren, mens McLaren har sit hyr med at få styr på deres racer der slet ikke kan hamle op med Ferrari og Williams - og henover de sidste to løb har fået et stort hyr med bare at kunne slå Renault!

Toyota tester også - men har stadig et godt stykke op til de bedste!


Räikkönen var hurtigst på Mugello
(Foto: Mercedes Benz Motorsport)

Testtider fra Mugello, onsdag den 17. april 2002

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Kimi RäikkönenMcLaren-Mercedes1:22,08964
2Luca BadoerFerrari1:22,81771
3.David CoulthardMcLaren-Mercedes1:22,99669
4.Mika SaloToyota1:24,76584
5.Allan McNishToyota1:25,33561

BB  


Hop til top
Button hurtigst i dagens test

Der testes blandt andet på Silverstone i denne uge. Jenson Button har fundet formen, og kører Renault til tops. I dag sluttede briten foran sin tidligere holdkammerat hos Williams, Ralf Schumacher.


Flyvende Button - Renault slår Williams (men det er jo også kun test!)
(Foto: Renault F1)

Testtider fra Silverstone, onsdag den 17. april 2002

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Jenson ButtonRenault1:21,92058
2.Ralf SchumacherWilliams-BMW1:22,26741
3.Eddie IrvineJaguar-Cosworth1:22,44672
4.Nick HeidfeldSauber-Petronas1:23,09674
5.H.-H. FrentzenArrows-Cosworth1:23,10679
6.Olivier PanisBAR-Honda1:23,20252
BB  


Hop til top
Målet er at komme i front

Disse ord som mange snart har udtalt kommer denne gang fra Dave Richards, den nye chef hos BAR. Han ved dog også at der skal meget til før man kommer så langt.

Dave Richards blev først på året den nye chef hos BAR da Craig Pollock gik fra teamet. Ret tidligt indså Dave Richards at der skulle ske ændringer. Nu er nogle "overflødige" folk i teamet blevet fyret. Tilbage skulle så være de bedste. Og nu skal man så i gang med det hårde arbejde. Og måske er der allerede sket nogle små forbedringer. Ved det seneste Grand Prix kvalificerede kørerne sig bedre end hidtil og det lykkedes for Villeneuve at komme ind på syvende pladsen, desværre lige uden for pointene. Men man opfatter det som et skridt i den rigtige retning.

Dave Richards:
"I forreste række. Vi har meget arbejde at gøre. Det er helt klart. Det gælder primært bilens design. Jeg mener at vi har et rigtig godt racerteam med en stor erfaring, men vi bliver nødt til at gå tilbage til udgangspunktet for at komme videre."

Dave Richards tilføjer også at selvom der allerede nu er lavet nogle små og gode forbedringer, så er det nødvendigt med meget mere hvis teamet skal succes i denne sæson.. Resultatet skulle gerne være - ifølge Richards - at man kan kvalificere sig helt fremme. Teamet har midlerne til at gøre det.

Så må vi se om Dave Richards får held af sit forehavende. Der er i hvert fald nok at tage fat på.

PDL  


Hop til top
Tilbud til konstruktørerne

Fornyelig gik Kirch koncernen som bekendt konkurs. Nu er nogle af aktierne blevet tilbudt til konstruktørerne i Formel 1.

De konstruktører som er med i sammenslutningen GPWC, som har truet med at lave en alternativ Formel 1 serie, har modtaget et tilbud fra bankerne der står bag Kirch. Disse banker har rigtig mange penge til gode og vil selvfølgelig gerne have nogle retur igen. Kirch ejer 75 % af aktierne i SLEC som sidder på rettighederne til tv dækningen af Formel 1. Dvs. at Kirch har rettighederne pt. Bankerne kan se en ret fornuftig ting i at beholde en vis del af disse rettigheder. Derfor har man ifølge avisen "Guardian" tilbudt konstruktørerne 30 % af Kirch aktierne i SLEC. Men det er på betingelser. For at få disse aktier - læs købe - skal konstruktørerne til gengæld love at de ikke starter den alternative serie GPWC. Ifølge avisen sker det med Bernie Ecclestones medvirken. Bernie Ecclestone ejer stadigvæk 25 % af aktierne i SLEC.

Konstruktørerne vil have en større del af tv pengene end de får nu. Spørgsmålet er om de vil slå sig til tåls med de 30 % de her får tilbudt, eller om de vil spekulere i at få en større del. De økonomiske vismænd i diverse teams skal nu til at gange og dividere og tale sammen om det er tilbud man skal acceptere.

PDL  


Hop til top
Renault kan ikke slå McLaren

Det er i hvert fald hvad David Coulthard mener efter søndagens Grand Prix på Imola. Han accepterer dog at på dagen var Jenson Button bedre end ham selv.

Renault er en af de positive overraskelser i år. Den "nye" vinkel mellem cylinderrækkerne er slået an hos andre teams også. Renault var dog dem der lancerede den. Samtidig er bilen blevet væsentligt bedre end i de foregående år. I denne sæson kører man lige op - indtil videre - med McLaren. Det passer nok ikke ind i det sejrsforvænte teams kram.

Jenson Button har i denne sæson som en af sine målsætninger at besejre David Coulthard. Det lykkedes i første omgang i søndags. Det ærgrer selvfølgelig Coulthard der havde ligget på 5 pladsen og dermed 2 points. Men på en af de sidste omgange kom Jenson Button forbi DC og fik dermed de 2 points.

David Coulthard:
"De slog os i løbet, men de var ikke tæt på os i kvalifikationen. De har kun slået os den ene gang ud af fire mulige. Jeg ved ikke om man kan kalde det for seriøs konkurrence. Jeg prøver ikke på at nedgøre deres præstation for sæt nu de virkelig bliver stærkere end os i løbet af de næste 13 løb. Men en enlig svale gør ingen sommer. De skal have ros når den fortjenes. Jenson kørte et godt løb, men jeg tror samtidigt også at han havde en hurtigere bil til løbet, ellers er jeg det forkerte sted."

Det var ordene fra David Coulthard. Og egentlig har han ganske ret. Renault har forbedret sig markant i forhold til sidste år, og hvorfor skulle de ikke kunne forsætte den udvikling. McLaren ved godt at deres pakke i øjeblikket ikke er for god. De ved også at det skal der ændres på. Det kunne jo være at der kommer andre konkurrenter bagfra end Renault'erne.

PDL  


 

Hop til top16.4.2002

Historisk Formel 1 debut for Toyota

Toyota har overrasket alle - og har fået den flotteste Formel 1-debut i 25 år!

På trods af at begge Toyotas Formel 1-racere måtte udgå af årets grandprix på Imola i Italien, står Toyota-teamets debut i Formel 1 som en af årets helt store overraskelser. Allerede i debut-løbet i Melbourne, Australien, i begyndelsen af marts scorede teamets finske førstekører, Mika Salo, en sensationel sjetteplads og dermed det første VM-point til det nye team. "Jeg har scoret en del VM-point i min Formel 1-karriere, men dét i dag er det vigtigste", sagde finnen, der tidligere har kørt for blandt andet Ferrari.

14 dage efter premieren i Melbourne kostede kun et forfejlet pit-stop for Allan McNish i Malaysia endnu en sjetteplads til Toyota, og i Brasilien var der igen VM-point til Salo, der sluttede på en solid sjetteplads.

To pointgivende placeringer i teamets første tre grandprixer gør Toyota til den bedste Formel 1-debutant i 25 år. Sidst et nyt team scorede point i to af deres tre første løb var Wolf-Ford i 1977, og siden har kun Sauber (med massiv støtte fra Mercedes) scoret point i deres debutløb. Toyotas point i Melbourne var også historisk fordi ingen bilfabrikker siden 1950'erne har scoret point i deres debutløb.

Inden sæsonen startede, talte Toyotas Formel 1-chef, Ove Andersson, om et læreår - om at målet først og fremmest var at kvalificere sig til løbene og gennemføre så mange af dem som muligt. I dag, efter kun fire løb, er Toyota allerede anerkendt som en seriøs udfordrer til team som McLaren-Mercedes og Renault, der begge blev jagtet intensivt af Mika Salo under Brasiliens Grand Prix.

"Fire løb og to point - det er fantastisk! Men dét vi er allermest stolte af, er bilens pålidelighed: Mika har gennemført sæsonens tre første løb, og først på Imola løb vi ind i nogle tekniske problemer", siger Ove Andersson som samtidig sørger for at dæmpe forventnings-presset på det nye team: "OK - vi klarer os bedre end forventet, men vi må ikke skrue forventningerne for højt op. Vi har stadig meget at lære", fortsætter svenskeren, der tidligere har ført Toyota frem til en lang række VM-titler i rally.

Toyota Motorsport

XT  


Hop til top
Phoenix satser på Monaco

Phoenix/DART Grand Prix som overtog en del af stumperne efter Prost Grand Prix, satser på at komme med i Formel 1 feltet i Monaco.

Efter mange forgæves forsøg på at få en plads i startopstillingen, så satser Phoenix på at få tingene i orden så man kan deltage fra og med Monacos Grand Prix. Der har været stillet spørgsmål om Phoenix ved overtagelsen af dele af Prost teamet også fik licensen til at køre med i feltet med eller ej. Forvirringen eller uvisheden om dette er ret stor, det er vist kun på øverste plan at det vides. Under alle omstændigheder skal der betales et gebyr for at få lov til at deltage. Det mener flere kilder nu at vide at det er blevet betalt eller at det vil blive betalt inden for ret kort tid. Pris anslået $ 12 mill.

Det lader til at ikke en gang FIA ved om Phoenix har de nødvendige licenser. Men som Max Mosley udtalte sagde i forbindelse med San Marinos Grand Prix:
"Det er ret simpelt. Vi tror ikke på at de har de nødvendige tilladelser. Nu vil Phoenix gå i retten i England for at bevise at det har de. Sagen vil blive bragt op inden for de næste få uger. Vi har ikke bevidst forsøgt at hindre Phoenix i at deltage. Modsat vil vi fortælle den engelske ret at de (Phoenix) skal søge en voldgiftsafgørelse og ikke få sagen bragt i retten."

En unavngiven teamchef sagde på Imola da sagen blev diskuteret: "Jeg tror ikke at de har en snebolds chance i helvede for at få lov til at deltage."
Det kan være at vedkommende teamchef har ret, på den anden side set, hvis formalia er i orden kan ingen for så vidt hindre Phoenix i at deltage. Men mon ikke der arbejdes på at Phoenix først får lov til at deltage fra næste sæson, hvis pengene stadig er der.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk