Hos BMW har ambitionerne i orden. Og dog, så var man alligevel forsigtige inden sæsonstarten med udmeldingerne om hvordan man forventede at det ville gå. Det ser dog ud som om at BMW ingeniørerne har taget en masse erfaring med fra Williams tiden, og fået den kombineret med Saubers arbejdsiver på fabrikken i Hinwill - trods lidt samarbejdsproblemer i starten. Og det har givet gode resultater uden at det dog endnu er prangende. Man er med længere fremme end Sauber var i sidste sæson.
BMW har testet på Paul Ricard og Circuit de Catalunya siden hjemkomsten fra det australske. Ud over dæktest, har man udført test på en lang række aerodynamiske ændringer man har fundet på hjemme i München. Blandt andet har man begået en ny frontvinge, ligesom en del af designet på bagenden af bilen er ændret.
Klarer BMW bilerne strabadserne på Imola?
(Foto: BMW)
Nick Heidfeld udtaler dog at man ikke har ændret ret meget, og ikke ser de store forandringer, og slet ikke nok til at bringe teamets biler længere frem i feltet. Underspiller han rollen? Jacques Villeneuve ser frem til Imola med stor glæde og spænding. Det er en af de baner som han godt kan li'. Men indrømmer også at man ikke skal forvente ret mange overhalinger.
Dr. Mario Theissen underspiller også lidt, men måske med god grund. Begge BMW biler kører med motorer der skal igennem deres andet GP. Det betyder at de bedste kilometer er kørt med motorerne, og da Imola har længe stræk med høj fart, så bliver motorerne belastet yderligere. Der er ligeledes en del accelerationer ud af chikaner og langsomme sving. Ydermere er Imola banen rimelig kuperet, og det trækker også søm ud af motoren. Mario Theissen er noget skeptisk i forhold til udkommet.
Chefdesigneren er indisponibel, men Toyota vil videre. Første forsøg uden Mike Gascoyne gøres på Imola på søndag. Inden Gascoynes afgang, beviste teamet at man er på rette vej. Det udmøntede sig i en podieplacering i det australske GP til R. Schumacher. Nu er der noget at bygge videre på. Men nu kommer de noget forskellige europæiske baner, og Imola er ikke en af de letteste.
Her i nordeuropa har vi endnu ikke oplevet ret meget varme, og det er også først nu at der rimelig varme i sydeuropa. Toyota har i lighed med de fleste andre teams, testet i Spanien forud for den europæiske sæson. Man venter ikke så høje temperaturer i Italien, og det får indflydelse på setuppet på lang række punkter.
Trulli vil også være med fremme
(Foto: Toyota F1)
Hos Toyota venter man sig meget af et nyudviklet Bridgestone dæk, som er designet til at arbejde bedst i de lavere temperaturer som er i Europa i øjeblikket. Man har også været mere fokuseret på bremseevnen, da der er heftige nedbremsninger netop på Imola grundet dens karakteristik.
Kørerne er lidt blandede i deres opfattelse af Imola. R. Schumacher kan selvfølgelig godt li' banen, eftersom det var her han vandt sin første GP sejr. Men han indrømmer også at den er vanskelig rent teknisk. Trulli bryder sig ikke ret meget om banen generelt. Trods det faktum, at det er en hjemmebane for ham, har han aldrig været særlig begejstret for banen.
Chefingeniør med ansvar for løb og test, Dieter Gass, fortæller at man har løbende har foretaget grundige analyser af både løb og tests. Det er sket i lyset af de dårlige resultater i de første GP'er i år. Det var dog en opmuntring med placeringerne i Australien. Og det er den vej man vil arbejde videre med i udviklingen af bilen - også i forhold til b-versionen der ventes indsat i Monaco.
Det var lidt af et chok for mange da Toyota officielt meldte ud at Mike Gascoyne var blevet suspenderet - og altså ikke fyret. Det betyder at han forsat hæver sin løn hos Toyota - uden at arbejde. Til gengæld må han heller ikke arbejde for andre.
Allerede nu er der gisninger om hans fremtidige arbejdsplads. Ret hurtigt blev Super Aguri og Midland F1 nævnt som arbejdsgivere for Mike Gascoyne. Og nu er et tredje team nævnt som en mulighed - og måske den mest sandsynlige. Mike Gascoyne er ikke verdens billigste designer at ansætte, og ifølge ham selv vil han helst arbejde i England. Men det er også base for de fleste teams. Så det afslører ingenting. Til gengæld har Williams teamet måske en plads til Gascoyne efter at en af teamets ledende designere, Jorg Zander, i sidste måned forlod teamet.
Hos Williams vil man hverken sige det ene eller andet om Gascoyne. Teamchef Sam Michel udtrykker sig meget politisk i den henseende:
"Hvis vi stod for at skulle lave ændringer, ville vi ikke diskutere det i fuld offentlighed."
Den unge finne kørte 132 omgange, og han var den eneste af de 16 kørere der var på banen son kom under 1:14 tider.
Kovalainen sluttede dagen med en tid på 1:13,926, til sammenligning er Jenson Buttons banerekord fra 2005 på 1:13,552.
For yderliger at sætte trumf på for Renault teamet, besatte Giancarlo Fisichella anden pladsen, han var 0,376 sekund langsommere end Kovalainen.
Fredagens tider fra Barcelona:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Heikki Kovalainen | Renault | 1:13,926 | 132 |
2 | Giancarlo Fisichella | Renault | 1:14,302 | 90 |
3 | Jarno Trulli | Toyota | 1:14,686 | 86 |
4 | Jenson Button | Honda | 1:14,708 | 130 |
5 | Michael Schumacher | Ferrari | 1:14,734 | 78 |
6 | Kimi Raikkonen | McLaren | 1:14,752 | 99 |
AN Fredag var sidste dag der blev testet på den spanske Grand Prix bane. Renault var de absolut hurtigste den sidste dag.Renault satte sig på de absolut hurtigste tider fredag på Circuit de Catalunya banen. Kovalainen og Fisichella kørte for Renault. Trulli, Button og M. Schumacher udgjorde resten af top 5. Kovalainen er med sin tid kommet meget tæt på banerekorden. Det var på forhånd meddelt at Ide skulle køre den sidste dag for Super Aguri, men det var T. Sato der sad bag rattet i teamets racer. Er Ide på vej ud som rygterne mere end antyder? Tiderne fra Circuit de Catalunya - fredag:
|