Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.4.2007
 Ikke noget Tysklands Grand Prix i år
 
16.4.2007
 Bahrains GP - Set og sket - top 5
 Bahrains GP - Set og sket - bunden
 

Hop til top17.4.2007

Ikke noget Tysklands Grand Prix i år

Der bliver ikke noget Tysklands Grand Prix i år. Rettighederne til navnet tilhører arrangørerne på Hockenheim banen.

I Tyskland er der i øjeblikket en del hektisk aktivitet. Sagen er nemlig den at det tyske Grand Prix, som i år skal køres på Nürburgring slet ikke må hedde Tysklands Grand Prix. Rettighederne til det navn er Hockenheim ihændehaver af. Det eneste Grand Prix der derfor bliver kørt i Tyskland i år, må så finde et andet navn. Og det bliver sandsynligvis det samme navn som hidtil - nemlig Europas Grand Prix.

Der har sågar været ført forhandlinger om at overføre navnet så det kunne anvendes på Nürburgring, men det har af ikke oplyste årsager været muligt at nå til enighed. Skal man gå op i navne på Grand Prixerne, så er det så vidt vides første gang i mere end 50 år at der ikke bliver kørt et Tysklands Grand Prix. Så pak nu bare rejsetasken alligevel og kom af sted. Hamilton, Alonso, Massa, Raikkonen og alle de andre skal nok indfinde sig på Nürburgring alligevel.

PDL  


 

Hop til top16.4.2007

Bahrains GP - Set og sket - top 5

Det blev vel det bedste Formel 1 Grand Prix i år hidtil. Der var flere dueller og overhalinger undervejs. Og så imponerede Lewis Hamilton igen.

Bahrains Grand Prix blev det bedste i år hidtil. De første 2 Grand Prixer havde ikke verdens bedste underholdningsværdi, men nu begynder det at ligne noget. Der er håb om at vi henover sæsonen kommer til at overvære flere spændende dueller - startende i Spanien om godt 4 uger. Ferrari og McLaren er tilsyneladende duellanterne om titlerne, men BMW Sauber ser ud til at blive dem der kan drille de to andre teams lidt.

McLaren - 44 points:
McLaren mistede lidt af forspringet til Ferrari. Årsagen skal vel findes hos Fernando Alonso eller rettere hans bil. Han har i næsten hele weekenden givet udtryk for at han ikke har følt den samme tryghed ved bilen som ellers. Det hæmmede hans præstation. Han startede som nr. 4 og sluttede som nr. 5. Lewis Hamilton forsætter i samme spor som han har præsteret i de første Grand Prixer. 3 gange på podiet i 3 Grand Prixer. Meget imponerende, og ikke noget at sige til at han hiver fans til sig i stor stil. Modsat Fernando Alonso, så havde Lewis Hamilton stor tillid til bilen og gjorde alt hvad der stod i hans magt for at fange og overhale Felipe Massa, men det var dagen hvor Felipe Massa bare ville vinde. Det virkede som om at den elastik der var mellem de to, kun blev strammet til en vis grad. Det eneste som Lewis Hamilton for så vidt beklagede sig over var at der var balanceproblemer med bilen efter det første pitstop, men også kun der. Ellers var han jo tæt på Felipe Massas tempo. Fernando Alonso kunne ikke finde den tillid til bilen, som han ellers har haft og vist i de første 2 Grand Prixer. Udover at han ikke følte at han havde det fornødne grip, så manglede bilen fart - i hvert fald den fart der skulle til for både at fange Kimi Raikkonen, men også at holde Nick Heidfeld bag sig. Ingen af delene lykkedes, men vær vis på at spanieren nok skal komme igen. Ikke mindst i hans hjemlands Grand Prix, som er det næste der køres.

Ferrari - 39 points:
Ferrari skulle revanchere sig fra det man selv kalder ydmygelsen i Malaysia. Og det lykkedes vel også. Trin ét og tre på podiet blev besat af Ferrari. Felipe Massa førte fra start til mål - undtagen ved pitstops - og havde løbet under fuld kontrol. Derefter var det op til Kimi Raikkonen at søge at overhale Lewis Hamilton, men tæt nok på til at det kunne lade sig gøre, kom han ikke. Ferrari ændrede strategien for Kimi Raikkonen undervejs, men det blev ikke nogen succes. Han sluttede hvor han startede - nemlig som nr. 3. Hos teamet er man selvfølgelig glad for resultatet. De ændringer man havde fået lavet ved bilen inden Grand Prixet, viste sig at virke ganske udmærket. Meeen, man er klar over at især McLaren forbedrer sig fra gang til gang, og det skal man også selv gøre for at være med.

BMW Sauber - 18 points:
Dr. Mario Theissens glæde søndag var til at få øje på. Især efter at Nick Heidfeld havde gjort det sjove ved Fernando Alonso og overhalet denne udenom. Glæden var anderledes, men absolut ikke mindre efter løbet, da også Robert Kubica også kom i pointene. Det var sæsonens bedste udbytte hidtil for BMW Sauber teamet. Nick Heidfeld har været konstant på fjerdepladsen i de tre første Grand Prixer, og nu kom Robert Kubica også med på én sjetteplads. Dermed er BMW Sauber det eneste team der bare nogenlunde følger med de to teams helt i front. Nick Heidfeld fortalte efter løbet, at han ikke kunne følge helt med Fernando Alonso på de lige stræk, men at han kunne hale ind på ham i svingene. Han mente at det var en fejl fra Fernando Alonsos side der gjorde at han kunne overhale ham. Robert Kubica var yderst lykkelig over at køre de første points ind på kontoen. Denne gang havde han også en bil der ikke var behæftet med så alvorlige fejl at han måtte udgå, men derimod kunne han holde sig med i de pointgivende placeringer. Helt fri for fejl var bilen dog ikke.

PDL  


Hop til top
Bahrains GP - Set og sket - bunden

Det var lagt op til da starten gik at flere af de nederste placerede teams skulle blande sig i kampen om points. Det så da også til at skulle lykkes, men nej.

Williams, Red Bull og Super Aguri for så vidt også, så alle ud til at skulle kæmpe om points. Det var først et godt stykke henne i løbet at det blev afgjort at sådan skulle det ikke være denne gang. Tekniske defekter satte teamene ud, og Williams var ikke særlig heldig i hvad de foretog sig. De sidste tre ikke nævnte teams, var vel bare statister.

Williams - 2 points:
Kvalifikationen var måske ikke helt med Williams teamet, og da slet ikke løbet i sig selv.. Faktisk sluttede man der hvor man startede. Det så ud til at det var helt god fart i bilerne, men Nico Rosberg synes at være gået 3 skridt baglæns i hans præstation. Det blev ikke kommenteret af teamet, men Nico Rosberg angav selv at han ikke havde den fornødne følelse med bremserne. Det skal man have på især Sakhir banen, hvor der netop fordres kraftige nedbremsninger. Det er en ommer, Nico Rosberg. Situationen var lidt anderledes for Alex Wurz. Dog blev hans undskyldning heller ikke kommenteret af teamet. Alex Wurz angav som årsag at han havde alt for meget overstyring i bilen og ikke havde nok grip. Sam Michael nøjes med at sige at der mange områder der skal arbejdes med i pausen inden det spanske Grand Prix. Han var dog glad for at begge biler kom i mål, men så heller ikke mere.

Honda - 0 point:
Hvis man ikke havde forventet at Honda skulle have points i Bahrain, så blev man ikke skuffet. Forventninger var vel heller ikke særligt store inden Grand Prixet. Mange grimlins står i vejen i teamet. Jenson Button var ude allerede på første omgang. Efter lidt tumult i første sving, slap Jenson Button videre men i tredje sving havde et par konkurrenter så travlt med hinanden at en af dem ramte Jenson Buttons bil, og sendte ham ud af løbet. Rubens Barrichello gennemførte løbet, men var mildest talt ikke ret imponeret over bilen. Umulig i styring og håndtering var hans kommentar efter løbet. Ja, men har han da ikke selv lavet setup arbejdet med bilen?

Red Bull - 0 points:
Det så længe ud til at Red Bull skulle have noget med hjem fra Bahrain. Det fik de også, men slet ikke det de havde regnet med. Kun en masse ærgrelser. Især den "gamle" David Coulthard viste at han ikke har glemt at køre race. Især det første sving havde han udset til at være stedet hvor han skulle overhale, og det gjorde han også flere gange. Og pludselig var han jo deroppe hvor pointene er. Men en knækket trækaksel stoppede han ellers flotte indsats. Mark Webber gjorde ikke helt det samme væsen af sig. Han kunne holde sin fine kvalifikationsplacering, men også han havde problemer. Blandt andet drillede tankdækslet, ligesom det var tilfældet i Australien. Men det var problemer med gearkassen der tvang ham ud af løbet. Den bedste indsats af Red Bull i år hidtil. Desværre for teamet blev den ikke belønnet.

Spyker - 0 points:
Spyker lærer hele tiden i denne sæson. Et af målene er at få begge biler i mål og helst hver gang. Det lykkedes søndag i Bahrain. Skal man lede videre efter de positive elementer, så kunne man holde samme tempo som Honda i en rimelig lang periode, men så er der vist heller ikke mere at komme efter. Sutil var uheldig på første omgang hvor han 2 gange var involveret i såkaldte hændelser. Den sidste af slagsen kostede frontvingen. Ind i pit med ham og ny frontvinge på, men så let var det ikke. De stifter der skal styre vingen på chassiset var beskadiget og måtte også skiftes. Det kostede 3 omgange mens der var safetycar på banen. Christijan Albers havde ikke de store problemer og kunne holde sig rimelig godt med konkurrenterne. Dog måtte han kæmpe med hydrauliske problemer i de sidste ca. 10 omgange af løbet, men han kom dog i mål.

Super Aguri - 0 point:
For første gang siden det tyske Grand Prix på Hockenheim banen 2006 udgik begge Super Aguri

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk