Egentlig gik det måske galt for Vettel allerede da starten gik. Selvom han havde pole position, som i de to forgående løb, kom han ikke bedst fra start. Button skød frem fra sin placering som nr. 2 og tog føringen. Også Hamilton smuttede indenom Vettel, og selv Rosberg fik sat et angreb ind. Det lykkedes dog ikke.
Undervejs i løbet nåede både Button, Hamilton, Rosberg og Vettel at føre, og alle kunne de have vundet løbet. Men til sidst var det Hamilton der trak det længste strå. På det tidspunkt så det ellers ud til at Vettel havde placeret sig fornuftigt og lå til at køre løbet hjem, men hans dæk var slidte, mere end Hamiltons. Så McLaren køreren hentede tyskeren, lagde et stort pres på ham. Et par gange prøvede han at komme forbi, men Vettel var ikke lige i humør til at forære noget væk.
Hamilton valgte i stedet at sætte et angreb ind et lidt overraskende sted, og der strøg han forbi Vettels racer. Via pitradioen kunne man et par omgange tidligere høre om Vettels problemer. For det første kunne teamet ikke høre hvad han sagde i radioen, for det andet kunne de fortælle ham at han bare skulle blive ude på banen. Et dækskifte på det tidspunkt ville også have kostet meget mere end en sejr.
Mark Webber sluttede på 3. pladsen, men kørte sådan set sit eget løb, uafhængigt at alle andre. Han var ikke i nærheden af en sejr, som både dem foran ham og dem bag ham, var. Webber havde efter en elendig kvalifikation fornøjelsen af at starte som nr. 18. I lang tid virkede hans fremskridt minimale, men han havde valgt en rigtig strategi og kørte langt på hårde dæk, for så at have bløde dæk på de sidste omgange og han overhalede sådan set de fleste af de, der også fik point, på disse sidste omgange. Fantastisk kørsel af Webber, der kunne have vundet hvis løbet havde været en fem - seks omgange længere.
Den sidste der blev overhalet af Webber, var Jenson Button, der ellers selv havde passet fornuftigt på sine dæk og virkede til at han kom tættere på Hamilton og Vettel, men Webber var bare så meget hurtigere. Button kørte et godt løb, men lavede en dum fejl ved første pitstop. Fra sin førsteplads dykkede han ind i pitten, tæt fulgt at Vettel. Red Bull vandt VM sidste år og har derfor pit lige ved indkørslen. McLaren blev nr. 2 i sidste års VM og har derfor pit nr. 2. Men Button dykkede ind i den første pit hvor der stod mekanikere - og det var jo altså Red Bulls pit! Han nåede næsten at holde helt stille, inden han opdagede fejlen og Red Bull mekanikerne vinkede ham videre.
Den episode betød at Vettel kom foran Button og dermed døde Buttons reelle chance for at vinde løbet. Han kunne måske have fået chancen hvis løbet havde været længere, da han ligesom Webber, mod slutningen havde bedre dæk end dem der var foran. Men efter at Webber havde overhalet ham, var løbet ligesom kørt for Button, der måtte stille sig tilfreds med en 4. plads.
Løbets positive overraskelse var Mercedes. Begge kørere fik point, og Rosberg førte i flere omgange. Han kæmpede godt for sig, men i længden kunne han ikke rigtig gøre noget. Specielt ikke da han fik en melding over radioen om at de var bekymret for om han havde brændstof nok - eller sagt på en anden måde, han skulle bruge lidt mindre brændstof. Da Rosberg så blev angrebet måtte han mere eller mindre lade sig passere - og det betød altså at han sank fra en podieplads til en 5. plads. Men efter præstationerne i de to første løb er en 5. plads også mere end godkendt, og specielt når man tager måden i betragtning.
På 6. og 7. plads finder vi de to Ferrari racere. Og lidt overraskende er det Massa der lå forrest. Begge kørte de et fornuftigt løb, og virkede hurtige. Men da alt kom til alt havnede de et stykke nede i feltet. Det virker som om Ferrari har langt til fronten af feltet.
Michael Schumacher rundede en god Mercedes dag af med en 8. plads, men selvom der kun var to kørere mellem ham og holdkammeraten, var det alligevel to helt forskellige løb. Rosberg var med i topkampen og tabte. Schumacher endte på en 8. plads fordi det var det bedste han kunne nå.
På 9. pladsen kom Petrov, der undervejs måtte duellere med Heidfeld i den anden Renault. Russeren har i tre løb i år vist mere end han viste hele sidste sæson, hvor man flere gange var i tvivl om hvorvidt han egentlig hørte til i Formel 1.
Det sidste point gik til Kobayashi der allerede fra start af overhalede en masse, sådan som han altid gør - faktisk var det her løb nok et af hans mere afdæmpede. Men endnu engang viste Sauber at de i øjeblikket er gode til at høste placeringer.
Den eneste kører der udgik var Alguersuari i Toro Rosso, der efter sit pitstop tabte sit et ene bagdæk - ikke videre imponerende, men tilgengæld farligt.
Det Kinesiske Grand Prix var et spændende løb, og selvom Vettel stadig i den grad fører VM, så viste McLaren tænder og åbnede op for at både VM og løb kan blive spændende i 2011. Om tre uger er vi klar igen, så hedder det Tyrkiet.
Kinas GP - resultat:
Pos | Kører | Team | Tid |
1. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1.36:58.226 |
2. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 5.198 |
3. | Mark Webber | Red Bull-Renault | 7.555 |
4. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 10.000 |
5. | Nico Rosberg | Mercedes | 13.448 |
6. | Felipe Massa | Ferrari | 15.840 |
7. | Fernando Alonso | Ferrari | 30.622 |
8. | Michael Schumacher | Mercedes | 31.206 |
9. | Vitaly Petrov | Renault | 57.404 |
10. | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:03.273 |
11. | Paul Di Resta | Force India-Mercedes | 1:08.757 |
12. | Nick Heidfeld | Renault | 1:12.739 |
13. | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:30.189 |
14. | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:30.671 |
15. | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1 omg |
16. | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault | 1 omg |
17. | Sergio Perez | Sauber-Ferrari | 1 omg |
18. | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth | 1 omg |
19. | Jarno Trulli | Lotus-Renault | 1 omg |
20. | Jerome D'Ambrosio | Virgin-Cosworth | 2 omg |
21. | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 2 omg |
22. | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth | 2 omg |
23. | Vitantonio Liuzzi | HRT-Cosworth | 2 omg |
NC | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 12 omg |
Så igen stor succes for Sebastian Vettel, mens der stadig var problemer med Red Bull Racing teamkollegaen Mark Webber's bil - dels virkede KRES systemet ikke, og dels blev han holdt på de hårde dæk da alle andre skiftede til det bløde, med det resultat at han sluttede på 18. pladsen, og der med ikke kom videre til anden kvalifiketionsrunde.
Et andet team med meget delte præstationer var Mercedes GP teamet, her kørte Nico Rosberg sig til en flot startplacering som nummer fire, mens Michael Schumacher er helt nede på 14. pladsen.
Ferrari teamet viste gode takter ved det foregående Formel 1 Grand Prix i Malaysia, og dem fulgte de op på her i kvalifikationen, ved at tage sig af 5. og 6. pladserne, med Fernando Alonso foran Felipe Massa.
107% af Sebastian Vettel's pole position tid er 1:41,941, og med de to Hispania kørere Vitantonio Liuzzi og Narain Karthikeyan på sidste pladserne, som nummer 23 og 24 med tiderne 1:40,212 og 1:40,445 har vi alle 24 kørere med til start i søndagens løb.
Kvalifikationatiderne:
Pl. | # | Kører | Team | Kval. 1 | Kval. 2 | Kval. 3 | Omg. |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:35,674 | 1:34,776 | 1:33,706 | 14 |
2 | 4 | Jenson Button | McLaren | 1:35,924 | 1:34,662 | 1:34,421 | 13 |
3 | 3 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:36,091 | 1:34,486 | 1:34,463 | 11 |
4 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:35,272 | 1:35,850 | 1:34,670 | 19 |
5 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:35,389 | 1:35,165 | 1:35,119 | 18 |
6 | 6 | Felipe Massa | Ferrari | 1:35,478 | 1:35,437 | 1:35,145 | 18 |
7 | 19 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 1:36,133 | 1:35,563 | 1:36,158 | 16 |
8 | 15 | Paul di Resta | Force India | 1:35,702 | 1:35,858 | 1:36,190 | 17 |
9 | 18 | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 1:36,110 | 1:35,500 | 1:36,203 | 16 |
10 | 10 | Vitaly Petrov | Renault | 1:35,370 | 1:35,149 | No time | 11 |
11 | 14 | Adrian Sutil | Force India | 1:36,092 | 1:35,874 | 14 | |
12 | 17 | Sergio Perez | Sauber | 1:36,046 | 1:36,053 | 16 | |
13 | 16 | Kamui Kobayashi | Sauber | 1:36,147 | 1:36,236 | 11 | |
14 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:35,508 | 1:36,457 | 16 | |
15 | 11 | Rubens Barrichello | Williams | 1:35,911 | 1:36,465 | 15 | |
16 | 9 | Nick Heidfeld | Renault | 1:35,910 | 1:36,611 | 11 | |
17 | 12 | Pastor Maldonado | Williams | 1:36,121 | 1:36,956 | 17 | |
18 | 2 | Mark Webber | Red Bull | 1:36,468 | 8 | ||
19 | 20 | Heikki Kovalainen | Team Lotus | 1:37,894 | 7 | ||
20 | 21 | Jarno Trulli | Team Lotus | 1:38,318 | 10 | ||
21 | 25 | Jerome d'Ambrosio | Virgin | 1:39,119 | 8 | ||
22 | 24 | Timo Glock | Virgin | 1:39,708 | 8 | ||
23 | 23 | Vitantonio Liuzzi | Hispania | 1:40,212 | 9 | ||
24 | 22 | Narain Karthikeyan | Hispania | 1:40,445 | 9 | ||
Mark Webber i den anden af de ellers så dominerende Red Bull Racing biler, havde en meget uheldig fri træning, elektriske problemer samt problemer med bilens KERS system, betød langsomme tider og og kun seks omgange på banen - resultatet blev en skuffende 15. plads.
Tiderne fra 3. fri træning:
Pl. | # | Kører | Team | Tid | Diff. | Omg. |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bul | 1:34,968 | 13 | |
2 | 4 | Jenson Button | McLaren | 1:35,176 | 0,208 | 15 |
3 | 3 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:35,373 | 0,405 | 14 |
4 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:35,677 | 0,709 | 18 |
5 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:35,818 | 0,850 | 17 |
6 | 6 | Felipe Massa | Ferrari | 1:35,971 | 1,003 | 15 |
7 | 10 | Vitaly Petrov | Renault | 1:36,098 | 1,130 | 18 |
8 | 14 | Adrian Sutil | Force India | 1:36,125 | 1,157 | 15 |
9 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:36,141 | 1,173 | 14 |
10 | 15 | Paul di Resta | Force India | 1:36,370 | 1,402 | 18 |
11 | 9 | Nick Heidfeld | Renault | 1:36,404 | 1,436 | 16 |
12 | 16 | Kamui Kobayashi | Sauber | 1:36,582 | 1,614 | 18 |
13 | 17 | Sergio Perez | Sauber | 1:36,596 | 1,628 | 17 |
14 | 18 | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 1:36,717 | 1,749 | 16 |
15 | 2 | Mark Webber | Red Bull | 1:36,896 | 1,928 | 5 |
16 | 19 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 1:36,953 | 1,985 | 14 |
17 | 11 | Rubens Barrichello | Williams | 1:37,007 | 2,039 | 20 |
18 | 12 | Pastor Maldonado | Williams | 1:37,304 | 2,336 | 18 |
19 | 20 | Heikki Kovalainen | Team Lotus | 1:38,176 | 3,208 | 12 |
20 | 21 | Jarno Trulli | Team Lotus | 1:38,739 | 3,771 | 12 |
21 | 24 | Timo Glock | Virgin | 1:39,938 | 4,970 | 17 |
22 | 25 | Jerome d'Ambrosio | Virgin | 1:39,998 | 5,030 | 16 |
23 | 23 | Vitantonio Liuzzi | Hispania | 1:40,593 | 5,625 | 17 |
24 | 22 | Narain Karthikeyan | Hispania | 1:40,881 | 5,913 | 18 |