Luciano Burti kører i disse dage rundt på Monza banen. Luciano Burti er teamets testkører når det gælder test af dæk og det er netop det Burti arbejder med også i disse dage. Man har til lejligheden lavet en midlertidig modifikation på den første chikane. Onsdag kørte Burti 89 omgange på banen. Teamet har endnu ikke offentliggjort tiderne fra onsdagens test på Monza.
På Mugello er Luca Badoer i fuld gang. Badoer arbejder med udviklingen af F2002 hvori også indgår en mindre dæktest. Badoer kørte onsdag 71 omgange med en bedste tid på 1:22.817. Det rakte til dagens næstbedste tid på banen. Badoer forsætter sit arbejde i dag.
Tirsdag og onsdag var Nick Heidfeld på Silverstone for at teste for Sauber. Det er primært forberedelserne til Spaniens Grand Prix det drejer sig om. Teamet har dog hjemme på fabrikken fundet på nogle aerodynamiske tiltag der skal testes inden de tages i brug. Nick Heidfeld kørte tirsdag 52 omgange med en hurtigste tid på 1:22.990 hvilket var dagens tredje hurtigste tid.
Onsdag var Nick Heidfeld igen på banen. Det var igen arbejdet med de aerodynamiske dele der var i fokus. Onsdag blev der dog også testet dæk for Bridgestone. Nick Heidfeld fik onsdag kørt 73 omgange. Tiden onsdag blev registreret til 1:23.109.
Felipe Massa overtager bilen torsdag når Sauber går i gang med den sidste dags test på Silverstone i denne omgang. De dele som Sauber tester i denne omgang er forhåndsafprøvet i vindtunnelen. Testteamet venter spændt på de endelige resultater.
Ved søndagens warm up kørte bilen rigtig godt ifølge Montoya. Alligevel blev der ændret nogle få ting. Man kunne se i løbet af han havde store besværligheder med at følge de tre forrestes tempo. Men hvad var det der skete?
Montoya:
"Efter warm uppen var jeg tilfreds med bilen. Men da jeg kom tilbage til pittet, var Michelin folkene noget bekymret over dækkene og advarede om at en nedslidning af dækket kunne komme til at ske for hurtig, og at bilen så ville begynde at overstyre".
Montoya og hans ingeniører lyttede til denne advarsel og ændrede så bilen set up for at i møde gå hvad der ville ske med dækkene. Ralf Schumacher besluttede ikke at ændre noget, og han kørte i et højere tempo og i en bedre bil. Desværre for Montoya ændrede dækkene sig ikke som varslet, og derfor havde han en bil der bare ikke være med de 3 forreste. Men Montoya mener også at Ferrari og Bridgestone gjorde en forskel til dette løb.
'Dårlig rådgivning' - ifølge Montoya
(Foto: BMW Motorsport)
Det er jo ikke ukendt for nogen at Imola ligger meget tæt på Ferrari fabrikken og at Ferrari derfor har et ganske godt kendskab til banen og dens karakter under alle forhold. Faktisk en slags hjemmebane. Montoya siger dog også Williams skal øge deres indsats på nogle bestemte områder.
"Jeg mener at vi skal fordoble vores indsats, der kræves en lige så stor indsats som det arbejde der er lagt i at få den holdbarhed vi har oparbejdet. Vi skal have udviklet en aerodynamisk pakke til de middelhurtige baner som eksempelvis Barcelona er. Det er baner som kræver et ret højt downforce."
Mark Webber har vist sig at være en ret habil og god kører. Minardi har fundet en ganske god kører i Webber. At bilen så mangler kræfter er en anden historie. 11 pladsen i søndags skal man dog tage med et vist gran salt af den grund at 11 pladsen var lig med den sidste bil i mål. Det var dog ikke nemt at få bilen rigtig af sted ved starten.
Mark Webber:
"Vi havde nogle problemer med bilen på de få omgange vi må køre inden opstillingen til løbet. Vi blev enige om at jeg skulle starte på ganske almindelig vis uden at bruge launch kontrollen. Det betød at jeg faktisk blev efterladt på startlinien af både Bernoldi og de la Rosa. Vi brugte helt nye dæk ved starten, og det gav mulighed for at jeg kunne overhale de la Rosa igen. At være imellem de to Jaguar indtil det første pitstop var ikke så dumt. Alt i alt var det en tilfredsstillende weekend for mig, specielt kvalifikationen var god. Det var godt at kunne starte foran nogle af konkurrenterne."
En 11. plads var tilfredsstillende for Webber og Minardi
(Foto: KL Minardi)
Ved det første pitstop fik Webber kun benzin på bilen, ikke nye dæk. Det blev besluttet at han skulle køre et dobbelt stint. Webber udtalte da også, at det ikke var nogen succes. Bilen blev noget sværere at styre i den andel del af løbet. Det blev heller ikke bedre at han skulle køre ud af ideallinien for at give plads til de førende som skulle overhale ham med en omgang eller to. At komme uden for ideallinien betyder at dækkene samler alt muligt skidt op fra banen. Bilen bliver noget mere vanskeligt at styre. Det var nok en noget forkert satsning af teamet. Måske har man brugt for mange dæk under træning og kvalifikation.
Ralf Schumacher har ved flere lejligheder måttet høre for at han ikke vil angribe sin storebror og forsøge at overhale ham. Flere af kritikerne mener at de to har en hemmelig aftale om ikke at komme i en al for alvorlig konfrontation ude på banen. Det afviser Ralf Schumacher dog klart at det skulle være tilfældet.
"Vi er på et tidspunkt blevet enige om at det ikke vil være nogen af os til gavn at satse så meget at vi kører hinanden af banen, evt. med skader til følge. Men det betyder ikke at jeg ikke vil kæmpe med min bror om titlen. Det faktum at der ikke har været nogle dramatiske situationer er muligvis fordi at vi kender hinanden så godt."
Dog må det forventes og formodes at der ligger meget mere i F2002'eren, mens McLaren har sit hyr med at få styr på deres racer der slet ikke kan hamle op med Ferrari og Williams - og henover de sidste to løb har fået et stort hyr med bare at kunne slå Renault!
Toyota tester også - men har stadig et godt stykke op til de bedste!
Räikkönen var hurtigst på Mugello
(Foto: Mercedes Benz Motorsport)
Testtider fra Mugello, onsdag den 17. april 2002
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
1. | Kimi Räikkönen | McLaren-Mercedes | 1:22,089 | 64 |
2 | Luca Badoer | Ferrari | 1:22,817 | 71 |
3. | David Coulthard | McLaren-Mercedes | 1:22,996 | 69 |
4. | Mika Salo | Toyota | 1:24,765 | 84 |
5. | Allan McNish | Toyota | 1:25,335 | 61 |
Flyvende Button - Renault slår Williams (men det er jo også kun test!)
(Foto: Renault F1)
Testtider fra Silverstone, onsdag den 17. april 2002
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
1. | Jenson Button | Renault | 1:21,920 | 58 |
2. | Ralf Schumacher | Williams-BMW | 1:22,267 | 41 |
3. | Eddie Irvine | Jaguar-Cosworth | 1:22,446 | 72 |
4. | Nick Heidfeld | Sauber-Petronas | 1:23,096 | 74 |
5. | H.-H. Frentzen | Arrows-Cosworth | 1:23,106 | 79 |
6. | Olivier Panis | BAR-Honda | 1:23,202 | 52 |
BB Disse ord som mange snart har udtalt kommer denne gang fra Dave Richards, den nye chef hos BAR. Han ved dog også at der skal meget til før man kommer så langt.Dave Richards blev først på året den nye chef hos BAR da Craig Pollock gik fra teamet. Ret tidligt indså Dave Richards at der skulle ske ændringer. Nu er nogle "overflødige" folk i teamet blevet fyret. Tilbage skulle så være de bedste. Og nu skal man så i gang med det hårde arbejde. Og måske er der allerede sket nogle små forbedringer. Ved det seneste Grand Prix kvalificerede kørerne sig bedre end hidtil og det lykkedes for Villeneuve at komme ind på syvende pladsen, desværre lige uden for pointene. Men man opfatter det som et skridt i den rigtige retning. Dave Richards: Dave Richards tilføjer også at selvom der allerede nu er lavet nogle små og gode forbedringer, så er det nødvendigt med meget mere hvis teamet skal succes i denne sæson.. Resultatet skulle gerne være - ifølge Richards - at man kan kvalificere sig helt fremme. Teamet har midlerne til at gøre det. Så må vi se om Dave Richards får held af sit forehavende. Der er i hvert fald nok at tage fat på. PDL Fornyelig gik Kirch koncernen som bekendt konkurs. Nu er nogle af aktierne blevet tilbudt til konstruktørerne i Formel 1.De konstruktører som er med i sammenslutningen GPWC, som har truet med at lave en alternativ Formel 1 serie, har modtaget et tilbud fra bankerne der står bag Kirch. Disse banker har rigtig mange penge til gode og vil selvfølgelig gerne have nogle retur igen. Kirch ejer 75 % af aktierne i SLEC som sidder på rettighederne til tv dækningen af Formel 1. Dvs. at Kirch har rettighederne pt. Bankerne kan se en ret fornuftig ting i at beholde en vis del af disse rettigheder. Derfor har man ifølge avisen "Guardian" tilbudt konstruktørerne 30 % af Kirch aktierne i SLEC. Men det er på betingelser. For at få disse aktier - læs købe - skal konstruktørerne til gengæld love at de ikke starter den alternative serie GPWC. Ifølge avisen sker det med Bernie Ecclestones medvirken. Bernie Ecclestone ejer stadigvæk 25 % af aktierne i SLEC. Konstruktørerne vil have en større del af tv pengene end de får nu. Spørgsmålet er om de vil slå sig til tåls med de 30 % de her får tilbudt, eller om de vil spekulere i at få en større del. De økonomiske vismænd i diverse teams skal nu til at gange og dividere og tale sammen om det er tilbud man skal acceptere. PDL Det er i hvert fald hvad David Coulthard mener efter søndagens Grand Prix på Imola. Han accepterer dog at på dagen var Jenson Button bedre end ham selv.Renault er en af de positive overraskelser i år. Den "nye" vinkel mellem cylinderrækkerne er slået an hos andre teams også. Renault var dog dem der lancerede den. Samtidig er bilen blevet væsentligt bedre end i de foregående år. I denne sæson kører man lige op - indtil videre - med McLaren. Det passer nok ikke ind i det sejrsforvænte teams kram. Jenson Button har i denne sæson som en af sine målsætninger at besejre David Coulthard. Det lykkedes i første omgang i søndags. Det ærgrer selvfølgelig Coulthard der havde ligget på 5 pladsen og dermed 2 points. Men på en af de sidste omgange kom Jenson Button forbi DC og fik dermed de 2 points. David Coulthard: Det var ordene fra David Coulthard. Og egentlig har han ganske ret. Renault har forbedret sig markant i forhold til sidste år, og hvorfor skulle de ikke kunne forsætte den udvikling. McLaren ved godt at deres pakke i øjeblikket ikke er for god. De ved også at det skal der ændres på. Det kunne jo være at der kommer andre konkurrenter bagfra end Renault'erne. PDL Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|