Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.4.1999
 Test
 Ferrari tester dæk
 
18.4.1999
 Honda tests i Barcelona
 Indianapolis vil bytte med Nürburgring
 

Hop til top19.4.1999

Test

Med kun 3 uger imellem det Brasilianske Grand Prix og San Marino Grand Prix, de forskellige teams har derfor kun en uge til test. Bridgestone ønsker at udvikle deres dæk, og spurgte derfor McLaren og Ferrari Men kun ferrari ønskede at deltage i denne test (Se separat nyhed) for McLaren ville lave dere egen test på Barcelona i den forgangende weekend. ferrari vil ingen være med på testbanen i næste uge på Jerez, med både Michael Schumacher og Eddie Irvine, hvor de vil koncentrere sig om hjulophæng, aerodynamik og motor test.

Arrows går en meget travl testuge i møde. Toranosuke Takagi skal teste på Silverstone den 21. & 22. April, hvor en ny udgave af deres motor skal afprøves. det er den motor som for første gang skal bruges i Monaco eller ved det Spanske Grand Prix. i mellemtiden skal Pedro de la Rosa teste på Lurcy Levis i Frankrig, for at test aerodynamiske forbedringer på bilen. Team vil iøvrigt løfte sløret for bilens nye bemaling Torsdag den 29. April på Imola.

Alle teams på nær Arrows vil være repræsenteret under testen på Jerezfra den 22. til 24. April. Under den test vil vi igen kunne se Luca Badoer bag rattet i hans Minardi. Marc Gené skal teste for Minardi. Jacques Villeneuve og testkører Patrick Lemarie skal teste for BAR. Hvis Zonta ikke kan køre, hvilket ikke er sandsynligt, skal han afløses af Mika Salo (se separat historie) som muligvis får chancen til at køre BAR 001 under teste på Jerez.

3 dags testen er også vigtig for Ford som så Rubens Barrichello udgå af det Brasilianske Grand Prix efter meget stærk kørsel. Teamet tog til Brasilien i den tro at de havde løst alle deres problemer med krumtapakslen, og skruede derfor motoren op til at kører 17.250 o/m imod de sædvanlige 16.500 o/m men en mekanisk fejl på enten et stempel eller en ventil satte en brat stopper for Stewart teamets måske første sejer. udover testen af de forbedringer der er blevet lavet på motoren, skal der også testes nogle aerodynamiske ændringer på bilen. Næsten alle teams tester med deres normale "løbs" chauffører, det er kun BAR, Benetton og Prost der stiller op med deres test chauffører.

HVJ  


Hop til top
Ferrari tester dæk

Ferrari har testet dæk for Bridgestone fredag og lørdag på Fiorano. Ferrari arbejdede sammen med Bridgestone ingeniører, om at teste et nyt regnvejrsdæk. på grund af manglende regn på banen, var man nød til, med tankvogne, at kører rundt på bane for at gøre den våd, så testen kunne få et realistisk præg. Fredag formiddag kørte Michael Schumacher med forskellige nye regnvejrsdæk, med forskellige former for mønstrer. Han fortsatte fredag eftermiddag med at teste intermediat dæk. Han kørte ialt 134 omgange, med bedste tider på 1:07.115 for regnvejrsdæk og 1:05.995 på intermediat dæk. Om lørdagen kørte Schumacher 72 omgange, med en bedste tid på 1:07.034. Det var F300 long wheelbase bilen som blev brugt til testen, hvilket er sidste års version af Ferrari. Bilen kørte begge dage uden nogen former for mekaniske problemer.
HVJ  


 

Hop til top18.4.1999

Honda tests i Barcelona

Som tidligere nævnt skulle Honda igennem et stramt testprogram i denne uge på Circuit de Catalunya ved Barcelona, Spanien. Det var en af grundene til, at det ikke blev Hondas faste testkører, hollænderen Jos Verstappen, der afløste den skadede Minardi kører, Luca Badoer, ved det for nyligt overståede Brasilianske Grand Prix.

Verstappen tilbagelagde 50 omgange på førstedagen med en bedste tid på 1:25,70 uden tekniske problemer. Til læseren orientering kan det oplyses, at bedste tid under officielle tests i år er sat af Rubens Barrichello i Stewart Ford med en omgangstid på 1:20,480, og næstbedste indehaves af Mika Hakkinen med 1:20,980 sat i meget koldt vejr.

De forholdsvis dårlige tider henførte Jos Verstappen til at banen var det man i racerjargon kalder "Grøn" " dvs. manglede gummiafsmitning på asfalt overfladen fra andre racerbilers dæk. Hollænderen udtrykte det således: "Vi havde problemer med vejgrebet, da vi er det eneste team, der tester her, og derfor er banen ikke i optimal tilstand."

På anden dagen tog Jos revanche: 55 omgange med en bedste på 1.20,920. "Bilen kørte meget godt i dag. Vi har foretaget nogle afstemninger for at gøre bilen hurtigere" , var Jos' kommentarer.

Teamet satser i følge ham ikke ensidigt på hurtige testtider. "Jeg lægger ikke nogen vægt i hurtige omgange; men koncentrerer mig helt enkelt kun om bilen.", var den afsluttende bemærkning fra Hollænderen.

De sidste testdage blev aflyst grundet Harvey Postlethwaite dødsfald.

Meget tyder på at vi, trods FIA's ihærdige bestræbelser på at gøre bilerne langsommere, skal se endnu en poletid fra 98 falde, når feltet kommer til Barcelona i slutningen af maj måned.

KLH  


Hop til top
Indianapolis vil bytte med Nürburgring

Igen er der tumult om USA GP 2000, der er planlagt til at finde sted i juni måned 2000 på den nybyggede indre strækning i Indianapolis. Tidspunktet er fundet efter aftale med deltagerne i Concord aftalen d.v.s. alle de nuværende teams med undtagelse af BAR, således at USA GP 2000 skulle finde sted umiddelbart efter det Canadiske GP, og man kunne nøjes med at rejse oversøisk en gang. Men ejeren af Indianapolis, Tony George, vil det anderledes, da det traditionsrige løb Indianapolis 500 miles for IRL serien afholdes i maj måned. Således vil de to store arrangementer komme til at lige i indbyrdes konkurrence om lokal publikummet, og minimum en af dem ville lide herunder.

En løsning er måske på vej: Arrangørerne af det Luxembourgske Grand Prix på Nürburgring, skemalagt til den 26. September, vil gerne bytte og ser ikke nogen problemer heri.

Dermed er der lagt op til at Italiens Grand Prix på Monza i år 2000 bliver afskedsløbet i den europæiske del af løbsserien, inden man drager oversøisk og afvikler de sidste fire GP'er på Indianapolis ( USA ), Sepang ( Malaysia ), Zhuhai (Kina) og Suzuka (Japan)

KLH  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk