Arrows går en meget travl testuge i møde. Toranosuke Takagi skal teste på Silverstone den 21. & 22. April, hvor en ny udgave af deres motor skal afprøves. det er den motor som for første gang skal bruges i Monaco eller ved det Spanske Grand Prix. i mellemtiden skal Pedro de la Rosa teste på Lurcy Levis i Frankrig, for at test aerodynamiske forbedringer på bilen. Team vil iøvrigt løfte sløret for bilens nye bemaling Torsdag den 29. April på Imola.
Alle teams på nær Arrows vil være repræsenteret under testen på Jerezfra den 22. til 24. April. Under den test vil vi igen kunne se Luca Badoer bag rattet i hans Minardi. Marc Gené skal teste for Minardi. Jacques Villeneuve og testkører Patrick Lemarie skal teste for BAR. Hvis Zonta ikke kan køre, hvilket ikke er sandsynligt, skal han afløses af Mika Salo (se separat historie) som muligvis får chancen til at køre BAR 001 under teste på Jerez.
3 dags testen er også vigtig for Ford som så Rubens Barrichello udgå af det Brasilianske Grand Prix efter meget stærk kørsel. Teamet tog til Brasilien i den tro at de havde løst alle deres problemer med krumtapakslen, og skruede derfor motoren op til at kører 17.250 o/m imod de sædvanlige 16.500 o/m men en mekanisk fejl på enten et stempel eller en ventil satte en brat stopper for Stewart teamets måske første sejer. udover testen af de forbedringer der er blevet lavet på motoren, skal der også testes nogle aerodynamiske ændringer på bilen. Næsten alle teams tester med deres normale "løbs" chauffører, det er kun BAR, Benetton og Prost der stiller op med deres test chauffører.
Verstappen tilbagelagde 50 omgange på førstedagen med en bedste tid på 1:25,70 uden tekniske problemer. Til læseren orientering kan det oplyses, at bedste tid under officielle tests i år er sat af Rubens Barrichello i Stewart Ford med en omgangstid på 1:20,480, og næstbedste indehaves af Mika Hakkinen med 1:20,980 sat i meget koldt vejr.
De forholdsvis dårlige tider henførte Jos Verstappen til at banen var det man i racerjargon kalder "Grøn" " dvs. manglede gummiafsmitning på asfalt overfladen fra andre racerbilers dæk. Hollænderen udtrykte det således: "Vi havde problemer med vejgrebet, da vi er det eneste team, der tester her, og derfor er banen ikke i optimal tilstand."
På anden dagen tog Jos revanche: 55 omgange med en bedste på 1.20,920. "Bilen kørte meget godt i dag. Vi har foretaget nogle afstemninger for at gøre bilen hurtigere" , var Jos' kommentarer.
Teamet satser i følge ham ikke ensidigt på hurtige testtider. "Jeg lægger ikke nogen vægt i hurtige omgange; men koncentrerer mig helt enkelt kun om bilen.", var den afsluttende bemærkning fra Hollænderen.
De sidste testdage blev aflyst grundet Harvey Postlethwaite dødsfald.
Meget tyder på at vi, trods FIA's ihærdige bestræbelser på at gøre bilerne langsommere, skal se endnu en poletid fra 98 falde, når feltet kommer til Barcelona i slutningen af maj måned.
En løsning er måske på vej: Arrangørerne af det Luxembourgske Grand Prix på Nürburgring, skemalagt til den 26. September, vil gerne bytte og ser ikke nogen problemer heri.
Dermed er der lagt op til at Italiens Grand Prix på Monza i år 2000 bliver afskedsløbet i den europæiske del af løbsserien, inden man drager oversøisk og afvikler de sidste fire GP'er på Indianapolis ( USA ), Sepang ( Malaysia ), Zhuhai (Kina) og Suzuka (Japan)