Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.4.2000
 David Coulthard er klar til Silverstone
 Williams vil have én racer igennem
 På udebane for første gang
 Barrichello - Nr. 2 ikke godt nok!
 Ralf satser på point
 Michael Schumacher lidt rigere
 Wurz spår tæt løb
 Arrows på vej
 Schumacher imponeret af Arrows
 Irvine og Herbert klar til Silverstone
 
18.4.2000
 Bridgestone på Silverstone
 Rubens Barrichello er optimistisk
 Jaguar er tilfreds med nye regler
 Nyt pressecenter hos Ferrari
 Panis: "I Formel 1 for at vinde"
 Button er klar til Silverstone
 Williams ikke tilfredse efter test
 

Hop til top19.4.2000

David Coulthard er klar til Silverstone

David Coulthard, som vandt det britiske GP sidste år, om end lidt heldigt, er opsat på at gentage sejren. Men han vil gerne have, at det sker på én anden måde end i -99, hvor sejren næsten blev lagt i hænderne på ham, pga. Hakkinens uheld med det tabte baghjul.

I år skal det være anderledes, der skal der køres for det. Men det bliver ikke nemt med den form som Michael Schumacher har vist hidtil.

"Jeg er langt bagefter Michael Schumacher i mesterskabet, men der er stadig mange løb, hvor det kan indhentes i. Jeg tror stadigvæk på, at jeg har den hurtigste bil, så der er helt sikkert muligheder."

Men der er også en holdkammerat involveret. Og det er ikke sikkert at det bliver helt så let.

"Jeg vil ikke lade Mika jagte Schumacher alene, jeg vil også vinde. Jeg er oppe imod to dobbelte verdensmestre, og når det går godt for dem, er det ikke nemt at komme imellem der, men en af måderne at slå Mika på, er at kvalificere sig bedre end ham, fordi når man holder foran nogle ved starten, er det ikke nemt for dem at komme forbi. Det giver også en fordel med strategi og pitstoppene. Jeg ved godt, at jeg måske ikke har fået så meget ud af bilen som Mika, men jeg mener jeg forbedrer mig hele tiden, så det vil give mig nogle muligheder."

Anderledes er det med chancerne for at slå Michael Schumacher.

"Michael Schumacher er svær at slå. Ferraris styrke sidste år var deres store holdbarhed, og det ser ud til at det forsætter. De har også fået mere fart i bilen. Det bliver ikke nemt. Deres start på sæson har været perfekt. Man siger, at jo hårdere man prøver, jo heldigere er man. Jeg synes, at jeg har prøvet meget, men jeg har ikke haft heldet endnu. Michael har været heldig i hele hans karriere, bortset fra hans brækkede ben sidste år, men han har hele tiden været der, og han har altid fået det bedste ud af bilen. Han er en stor kører. Men på Silverstone afhænger meget af vejret. Det er ikke alle der kan klare sig, hvis der er dårligt vejr."

PDL  


Hop til top
Williams vil have én racer igennem

De to bosser hos BMW-Williams ser frem til et interessant løb. "For første gang i sæsonen kommer vi til et løb på en bane hvor teamet har testet forud for grand prix'et. Alle skulle derfor få det bedste ud af deres racere, hvilket gør spillet meget interessant," siger BMWs motorsportschef Gerhard Berger om det faktum at der ingen der kommer til Silverstone uden forudgående kendskab.

Teamchef Frank Williams noterer sig også en anden interessant indgangsvinkel til løbet. "Det britiske grand prix vil være det første løb hvor racerne kører under FIAs nye elektroniske regulativer. Der kan meget vel komme holdbarhedsproblemer for nogle teams når det har skullet gå så hurtigt med at inkorporere de nye regulativer," siger Frank Williams der forudser et spændende løb.

Målsætningen for BMW-Williams til løbet på Silverstone? "Vores mål har ikke ændret sig - vi vil se det ternede flag med mindst en af vores racere," siger Gerhard Berger der til løbet har en ændret BMW-motor med der er mere holdbar.

BB  


Hop til top
På udebane for første gang

Rubens Barrichello kommer for første gang til at køre Formel 1 på udebane - nu vender han tilbage til Silverstone og England hvor hans karriere begyndte. "For første gang kører jeg et britisk grand prix uden at køre i en britisk racer. Det vil være første gang at jeg ikke er på hjemmebane," siger Barrichello.

Han har tidligere kørt for Jordan og Stewart, men også tidligere i karrieren har Silverstone været udgangspunktet. Tilbage i 1990 - altså for 10 år siden, kørte han i Formel Opel-Lotus - og vandt optaktsløbet mens der var Formel 1-weekend. Året efter var han gået en klasse op - til Formel 3. Der kørte han også hurtigt - men måtte udgå efter et sammenstød med. David Coulthard!

Når Barrichello skal se tilbage på tidligere løb på Silverstone vil han huske to løb! I 1994 kørte han et fornemt løb - uden radiokontakt og uden at vide hvor langt han var i løbet, kørte han sammen med Hakkinen og ødelagde ophænget. Det skete i det sidse sving - uden at han vidste at det var den sidste omgang. Derfor kørte han ind i pitten - "De råbte: kør, kør! Jeg kørte over linien i pitlane og sluttede som nummer 5 i stedet for som nummer 4," siger han om oplevelsen der. Det var i øvrigt et løb der var fyldt med ballade efterfølgende: Michael Schumacher blev diskvalificeret for at have ignoreret det sorte flag. Og Hakkinen som han kørte sammen med fik en udelukkelse hængende over hovedet - som han fuldendte ved en sindssyg start i det følgende løb på Hockenheim hvor han kørte adskillige racere af banen.

Det andet højdepunkt, eller retter lavpunkt var i 1997 - Stewarts debutsæson. Ford-motorerne røg i luften for et godt ord hele weekenden, mens indbudte gæster i Stewart-garagen kunne notere sig at det ikke gik for godt for Formel 1's nye team. "Det var sandsynligvis den værste tid i min karriere. Jeg kørte ud for at kvalificere mig og motoren eksploderede," husker Barrichello. Reserveraceren var ikke meget bedre. Barrichello var langt efter og sluttede feltet. Så var der en racer tilbage: Jan Magnussens. "Jeg håbede at Jan Magnussen ville komme tilbage med raceren så jeg kunne få en god chance. Da han kom ud af raceren sagde Jan 'Jeg er ked af det men motoren har det altså ikke særlig godt.' Da jeg så kom ud af pitten eksploderede motoren," siger Rubens Barrichello.

Nu hedder det imidlertid Ferrari - og det er måske Formel 1's mest holdbare racer i øjeblikket, så mon ikke han kan klare det bedre end i 1997?

BB  


Hop til top
Barrichello - Nr. 2 ikke godt nok!

På trods af at Rubens Barrichello ikke har fået den allerbedste start på sæsonen - hvor løbet på Imola blev lidt af en nedtur for Ferraris nye andenkører - har han ikke i sinde at opgive at gå efter sejre, eller undlade at presse Michael Schumacher, selvom det indtil videre ikke har været aktuelt.

Han ved godt at Michael Schumacher har fået en ualmindelig god start på sæsonen - 21 point foran Barrichello på andenpladsen i VM! En føring det kræver mirakler til at hente! "Han er er fyldt med selvtillid, men han har altså også være heldig," vurderer Barrichello. "Han har kørt utroligt, men man skal også huske på at McLaren ikke har sluttet så ofte, så han har været heldig med det," siger han videre.

Michael Schumacher vandt på Imola efter fire hurtige runder - og Barrichello bemærkede at Schumacher var fire sekunder efter i store dele af løbet, og derfor ikke havde nogen reel chance for at tage føringen. "Men Michael havde fem omgange uden trafik, mens Mika - lige før han gik i pit, havde tre omgange hvor der var trafik, så afstanden blev minimeret til et sekund," siger Barrichello. Derefter fulgte så Schumachers hurtige omgange - og dermed var han i front!

Men fordi Schumacher har været heldig (sådan som Barrichello vurderer det!) så håber han ikke det værste for sin holdkammerat, men han vil ikke give op fordi det ser umuligt ud at indhente Schumacher. "Vi ved jo hvor hurtigt et mesterskab kan ændre sig," siger Rubinho. Han håber dog ikke at det skal gå dårligt for tyskeren - men brasilianeren vil også have sin del af kagen. "Michael er den hårdeste holdkammerat har jeg haft, men jeg er opsat på at sikre mig at jeg bliver den hårdeste han har haft," siger han om den hårde opgave han har fået hos Ferrari. "Jeg vil aldrig gå efter andenpladsen - jeg tror at jeg på et eller andet tidspunkt kan forsøge mig i VM," siger han og bemærker at der fortsat er lang vej til sæsonens afslutning.

Derudover håber Barrichello at det bliver regnvejr - der har han tidligere vist god kørsel. Og så står Barrichello og Schumacher for to vidt forskellige kørerstile. "I regnvejr er jeg mere teknisk hvor Michael er aggressiv. Man kan se ham lave hjulspin, mens man kan se mig køre igennem svingene uden et eneste hjulspin. Jeg er spændt på at se hvilket race vi kan få hvis vi kører på samme tid på en våd bane," siger Barrichello om den duel der kan komme mellem den tekniske stil kontra den aggressive hvis det bliver regnvejr.

BB  


Hop til top
Ralf satser på point

For Ralf Schumacher har sæsonen 2000 indtil videre været god, selvom teamet i år har indledt et samarbejde med BMW. På Imola blev det imidlertid ikke til point, men Ralf håber at det vender på Silverstone - en bane som han holder meget af.

"Som altid ser jeg frem til det britiske grand prix. Hvert år har Silverstone haft en god atmosfære på grund af de britiske fans entusiasme, specielt da der er så mange af dem," siger Ralf om forholdene på Silverstone - en bane som han betragter som meget udfordrende. Banen består af mange forskellige kombinationer - nogle ret hurtige og andre langsomme. "Kombinationen af hurtige, medium og langsomme sving gør det udfordrende at finde et godt setup," siger Ralf Schumacher.

Selvom der er fare for dårligt vejr på Silverstone kommer det ikke til at være en katastrofe. "Lad os håbe det bedste," siger han om vejret. "For BMW-Williams gør vejret ikke det store, fordi FW22'eren føles god både i regnvejr og tørvejr," fortsætter han. Ralf Schumacher sluttede på 3. pladsen sidste år og vil forsøge at score point igen i år.

BB  


Hop til top
Michael Schumacher lidt rigere

Så er Michael Schumacher blevet lidt rigere, efter at Willi Webber, som er Michael Schumacher personlige manager, har skrevet kontrakt med 2 nye sponsorer.

I.flg. et tysk blad, er Michael Schumacher blevet 4,8 US$ millioner (ca. 36 millioner dkr.) rigere, efter at man er blevet enig med den tyske forretningskæde ”Karstadt” og den amerikanske legetøjsgigant ”Toys R Us” at de godt må sælge Michael Schumacher produkter.

Michael Schumacher modtager fra Ferrari over 36 US$ millioner (ca. 270 millioner dkr.) om året. Derudover er der 12 US$ millioner (ca. 90 millioner dkr.) fra private sponsorer. Så er der en lille biindtægt på 7 US$ millioner (ca. 52,5 millioner dkr.) på alt sælge sine egne produkter. Så Michael Schumachers beskedne hyre om året er ca. 55,5 US$ millioner (ca. 416 millioner dkr.)Der skulle nok være råd til en god flaske rødvin når sæsonen er færdig, hvis han sparer lidt sammen.

BKP  


Hop til top
Wurz spår tæt løb

Alexander Wurz, som kører for Benetton Playlife, tror, at weekendens løb på Silverstone bliver et meget tæt løb. Alexander Wurz begrunder det med, at alle teams har forbedret deres præstationer med både mere driftsikkerhed og at der er kommet nye motorer med mere kraft til næsten alle teams. Derfor skal man ikke regne med at der er mere end 1/1000-del af et sek. der kommer til at skille de teams der ligger i midten af feltet.

”Pladserne fra 6 til 14, der vil ikke være den store forskel, så det bliver meget svært at forud sige hvordan det kommer til at gå, også fordi man ikke kan regne med vejret. Hvis det bliver regnvejr, så er det fint for mig, vi havde en god test i regnvejr i sidste uge på banen, vi sluttede på en 4 og 5 plads da den regnede. Hvis det bliver tørvejr, så ser det helt anderledes ud,” siger Alexander Wurz.

Til weekendens løb vil der kun være to slags dæk at vælge i mellem, nemlig middelhård og blødedæk, og selvfølgelige regnvejrsdæk.

”Vi ved endnu ikke hvad vi vil satse på, og heller ikke om der skal være 1 eller 2 pitstop. Til forskel fra Imola, så vil vi ikke mangle hestekræfter på Silverstone. Og vi skal arbejde meget videre med vores set-up, det er det som vil afgøre vores strategi til løbet,” afslutter Alexander Wurz.

BKP  


Hop til top
Arrows på vej

Det nye Arrows-team, er nok det team der har gjort de største forbedringer i år. I øjeblikket kæmper de hårdt for at bide sig fast mellem alle de team i midterfeltet, og de ser ud til at gøre det godt.

Der er ingen kørere, der er mere i pressens søgelys end de 2 Arrows kørere, Pedro de la Rosa og Jos Verstappen.
I et interview med Pedro de la Rosa i sidste uge, under testen på Silverstone, fortalte Pedro de la Rosa om fremtiden for i år med den helt nye A21 racer.

”Arrowsteamet har taget et meget stort skridt i den rigtige retning, siden sidste år. Ikke bare har de forbedret bilen utroligt meget og godt, men man har også fået en god indstilling til tingene, og der er masser af motivation i teamet.
Vi må forsætte med at arbejde hårdt, hvis vi vil være mellem de 5 bedste teams. Det kan godt være det ser lidt for ambitiøst ud, men jeg er helt sikker på at vi kan nå der op. Men vi må ikke blive skuffede og miste modet, hvis resultaterene ikke kommer med det samme; det tager tid at bygge et godt team op fra næsten ingenting.
Den nye A21 er en rigtig god bil, men på den korte tid vi har haft den, har vi ikke rigtigt haft tid til at udvikle på den, så vi har ikke set dens fulde potentiale endnu. Den er ikke blevet testet nok på den korte tid. I forhold til sidste års bil, er der forbedringer på down force, vejgreb, og motorkraft. Det er en helt ny bil, og man kan slet ikke sammenligne den med A20 som vi brugte i 1999. Vi har en bil der på mange områder er nyskabende i formel-1, og ikke som mange andre team, der har videreudviklet på deres bil fra sidste år.
I løbet af sæsonen vil der komme en del nye ting til bilen, men der går lige et stykke tid endnu. Der skal testes meget mere med bilen, for at videreudvikle den, og forstå dens måde at opføre sig på i forskellige situationer,” siger Pedro de la Rosa.

BKP  


Hop til top
Schumacher imponeret af Arrows

Michael Schumacher har indtil videre været meget imponeret over Arrowsteamets præstation.
Michael Schumacher siger at, den måde de har formået at vende teamet, og det arbejde der bliver lagt for dagen i det lille team, er det meget imponerende.
Michael Schumacher siger: ”Det Arrows har præsteret i år er flot. Teamet ser ud til at være godt forberedt til fremtiden. Jeg kender Tom Walkinshaw, og jeg ved hvor hårdt han arbejder for sit team."

Michael Schumacher arbejdede sammen med Tom Walkinshaw tilbage i 1994, da han vandt verdensmesterskabet sammen med Benetton.
Arrows har endnu ikke fået point i år. De har ved flere lejligheder under løbene været oppe i top 6, men de har ikke kunne holde hele vejen til mållinien.

BKP  


Hop til top
Irvine og Herbert klar til Silverstone

Begge kørere ser frem til det britiske GP. Det er selvfølgelig bl.a. på grund af, at det er et hjemme GP for dem begge, men også for teamet. Og der er måske grund til at være optimistiske, fordi Jaguar faktisk har forbedret sig i sæsonen, selvom det endnu ikke er blevet til point.

Eddie Irvine: "For Jaguar bliver det en spændende weekend, fordi det er den første optræden for hjemmepublikummet. Det bliver spændene at se hvor "grønt" det bliver på tilskuerpladserne. Jeg er ikke særlig begejstret for selve banen; det er svært at overhale, selvom om der dog er et par udfordrende sving. Teknisk er det svært at finde det rigtige set-up, men kan vi forsætte med de fremskridt vi har haft med bilen, så kan vi godt vise noget. Nogle af de steder bilen skal forbedres, er på det aerodynamiske område. Teamet stoler på mig. Det giver en stor motivation og styrke. Men det er også nødvendigt, at vi snart begynder at få point, ellers bliver springet til de forreste hurtigt for stort. Hvis vi kan begynde at kvalificere os bedre, er der større håb."

Og om sin holdkammerat siger han: "Jeg kan ikke helt forstå, hvad det er der sker for Johnny. Igennem hele vinteren klarede han sig utroligt godt. Men lige nu, virker det som om han er nede i en bølgedal. Det ser ud som om han skal kæmpe med alting lige nu."

Johnny Herbert: "Det er altid godt at komme på Silverstone, der er en hel speciel og varm atmosfære. Det bliver også spændende, at komme med Jaguar navnet bag os."

Han forsætter med at sige: "Den udgave vi havde af motoren tidligere, satte os en smule tilbage, men nu skulle det gå bedre. Jeg føler måske, at jeg ikke får en hel perfekt backup fra teamet. Jeg er ikke ladt alene, men nogle ting kan gøres bedre. Der er for mange ting, hvor jeg selv skal tage en afgørelse, uden at kunne få den rigtige information inden. For mit eget vedkommende, har jeg aldrig været i bedre fysisk form. Jeg næsten ikke kende mig selv i spejlet. Men det er nødvendigt at være i superform i dag."

Han slutter med at sige følgende: "Sæsonen indtil nu, har været en parallel til '99-sæsonen hos Stewart. Det var også en forfærdelig start på sæsonen, men til sidst begyndte det at gå fremad, og jeg vandt min tredje og Stewart-teamets første sejr. Jeg giver ikke op. Efter det svære år sidste år, kan jeg ikke give op nu. Nu skal det gå fremad, så hvis vi er heldige får vi point på søndag."

PDL  


 

Hop til top18.4.2000

Bridgestone på Silverstone

I sidste uge var alle teams samlet til test på Silverstone, og det udnyttede dækfirmaet Bridgestone sig af. De vil nemlig introducere et nyt regnvejsdæk til brug i F1. Dækket er en videreudvikling af det eksisterende dæk, forskellen ligger i et væsentlig forbedret mønster, som i endnu højere grad kan lede vandet væk fra trædefladen, og dermed undgå aquaplaning. Bridgestone var som nogle af de meget få, glade for vejret, fordi det gav mulighed for at teste dækket. Men fordi næsten alle teams havde problemer af forskellig art, blev dækket ikke testet helt efter planen.

Silverstone blev valgt, fordi banen med sin opbygning, har næsten alle typer af sving og hastigheder. Udover at teste dækket, som vil blive brugt fra og med Silverstone, afhængig af vejret, så gav testen også alle teams en mulighed for at lære dækket at kende, inden man for alvor skal bruge det i praksis. Alle kørere har givet udtryk for, at det nye dæk er meget bedre end de hidtil tilgængelige dæk. Dækket blev første gang testet på Kyalami banen i Sydafrika i februar. Bridgestone vil bringe over 2400 til Silverstone til løbet. Der vil så vidt vides, blive mulighed for at vælge mellem 4 typer; soft og medium compound til tørvejr, og hard og soft compound til regnvejr.

Michelin udvikler og tester også på livet løs inden deres comeback i F1. Som bekendt var Tom Kristensen på den franske bane Miramasisa, for at teste deres dæk. Det skete i en Williams -99. Det er planen at Michelin vil teste senere i denne måned, og man vil også teste på andre baner, idet denne bane ikke har de typer af sving og lange stræk som er nødvendig for at teste gennemgribende. Jaguar vil også stille en bil(Stewart) til rådighed for Michelin.

PDL  


Hop til top
Rubens Barrichello er optimistisk

Rubens Barrichello, som kører for Ferrari, er klar til at lægge skuffelsen fra San Marino Grand Prix’et bag sig. Barrichello er i øjeblikket ved at forberede sig til det britiske Grand Prix her i weekenden.

Rubens Barrichello som kæmpede med at finde et godt set-up på Imola for forrige weekend sluttede på en fjerde plads, efter længe at havet kæmpet med David Coulthard om tredjepladsen. David Coulthard overhalede Rubens Barrichello i pitten efter anden pitstop.

”Jeg var ikke i stand til at sætte bilen op, som jeg gerne ville, derfor var jeg ikke konkurrencedygtig, som jeg havde været i de 2 første løb. Det skulle meget gerne blive bedre på Silverstone,” siger Rubens Barrichello

Rubens Barrichello er i øjeblikket nr. 2 på kørernes liste med 9 point.

BKP  


Hop til top
Jaguar er tilfreds med nye regler

Efter at FIA har indført nye regler om hastighedskontrol-enheder i bilerne, så kommer man med nye regler.

Ved det britiske Grand Prix må der ikke være noget der styre bilens hastighed når man kører i pitten, det er køreren selv der skal holde hastigheden.
Efter det britiske Grand Prix er det igen lovligt at have udstyr, der kontrollerer bilens hastighed i pitten, men denne gang skal man måle bilens hastighed på et af forhjulene, og ikke som før, hvor man målte hastighed på begge baghjul.

Jaguars Gary Anderson er glad for diskussionen om udstyret der holder øje med bilens hastighed i pitten. Gary Anderson er også glad for at man er kommet frem til et kompromis mellem det FIA havde forslået, nemlig ingen styring at hastigheden, og det man forslog fra kørernes side, som er meget lig det der er vedtaget efter det britiske Grand Prix. Gary Anderson indrømmer dog, at det har været meget dyrt at udvikle og hårdt arbejde at få det ført ud i livet.

BKP  


Hop til top
Nyt pressecenter hos Ferrari

På sin egen måde er formel 1's popularitet ved at blive et problem. Medieinteressen er nu så voldsom, at man ikke har tid til at snakke med alle.

For at vise, hvor mange folk fra pressen, der er ved et Grand Prix, så her er et eksempel: Ved hver Grand Prix er der mellem 300 og 400 egentlige korrespondender, derudover er ca. 100 tv- og radio-reportere, og endelig så er der ca. 250 fotografer.
De er alle sammen interesseret i de samme teams, og det at være pressearbejder hos enten McLaren eller Ferrari må være et hårdt arbejde. Prøv at tænke dig altid at have 700 mennesker omkring dig, som vil snakke eller tage billeder af dit team eller kører. Det lyder ret stressende.

Hos Ferrari er der kun en mand til at styre det hele, nemlig Claudio Berro. Claudio Berro er permanent koblet til en telefon, og dog har han altid tid til at snakke med alle.

”Det største problem er at holde styr på alle de aftaler man har med pressen, og ikke at sige for meget. Hos os er det anderledes end for mange andre teams, vi er nød til at have styr på alle de informationer som forlader teamet, ellers kan der opstå historier som vi ikke er interesseret i,” siger Claudio Berro.

Claudio Berros presseafdeling står foran at blive kraftigt udvidet. At styre Scuderia Ferrari Marlboros presseafdeling, er blevet et alt for stort arbejde for en mand. Derfor har Claudio Berro fået ansat Stefania Bocchi på halv tid. Det er så meningen at Stefania Bocchi skal stå for pressemeddelelser, og arrangere pressemøder på selve banerne. Michael Schumacher har selv sine egene pressefolk, så det skal der ikke tages hånd om.

Claudio Berro har ikke kun fået ansat Stefania Bocchi, men også Fillipo Marai. Fillipo Marai skal arrangere pressens telte og restaurant. Jane Parisi de Lima skal tage sig af Rubens Barrichello, og Bernd Fisa skal tage sig af Michael Schumacher.

Der vil åbne et nyt pressecenter, det vil åbne i slutningen af denne måned.
Tim Watson skal i fremtiden stå for pressemeddelelser ang. GT biler og løb. Luca Coliani skal stå for Ferraris nye internet afdeling. I den afdeling er også Ferrari World Club, det er den officiel link mellem Ferrari og dens supporters.
Luca Coliani vil have alt det nye inden for video- og audioudstyr. Han skal så lave interviews med alle der har noget at sige hos Ferrari, og lægge det ud på internettet.

Når det nye pressecenter er kommet op at køre, så vil der være mere end 20 forskellige medietilbud som Claudio Berro skal holde styr på. Pressecenteret vil være bemandet 24 timer, og man vil prøve at svare på alle spørgsmål med det samme.
Sidste år gav Ferrari mere end 800 interviews, og indtil nu har man givet mere end 200 interviews i år.

BKP  


Hop til top
Panis: "I Formel 1 for at vinde"

Franske Olivier Panis har forklaret hvorfor han afslog at køre både for Williams og Arrows, og i stedet for blev testkører hos McLaren.

Olivier Panis, som har vundet 1 Grand Prix, indrømmer at han havde 2 tilbud for at få et sæde i et formel 1-team, efter at han offentliggjorde at han ville forlade Prost-teamet efter sidste sæson.

"Arrows og Williams tilbød mig et sæde i deres team, men jeg er i Formel 1 for at vinde, og ikke for bare for at være med. Jeg tror at jeg har forbedret mine chancer for at for et godt sæde i 2001, ved at være testkører for McLaren.
Williams havde måske haft en chance for at hyre mig, hvis de havde tilbudt mig en kontrakt, der var på mere end 1 år, men jeg ville faktisk heller arbejde for McLaren, der arbejder man med de bedste folk i branchen.

Olivier Panis har ved flere test kørt for McLaren, og han har også flere gange kørt hurtigere end David Coulthard under de forskellige test. Flere gange har Olivier Panis kun kørt i sidste års model.

BKP  


Hop til top
Button er klar til Silverstone

Jenson Button glæder sig helt ustyrligt til weekendens Grand Prix, men indrømmer at selvom han nok ikke vinder løbet, håber han at ende i top 6.

Jenson Button, som er den yngste kører der har scoret point i formel 1, vil få sin debut på Silverstone når der på fredag er den frie træning.
Da man testede på Silverstone i sidste uge, var det en test fyldt med opmuntringer for den unge kører, men Jenson Button indrømmer at det bliver en hård weekend, og man skal koncentrere sig 100% hele tiden.

”Jeg kan ikke vente med at komme i gang med at køre på min hjemmebane. Jeg er sikker på at det bliver en god weekend, men jeg får meget meget travlt. Bilen føles rigtig god her på banen, og jeg er ligeglad om det regner eller om solen skinner, jeg skal nok få et godt resultat. Jeg er tilfreds med vores udvikling, og jeg er helt sikker på at teamet vil været toptunet til weekenden. Jeg tror at dette bliver det første løb, hvor vi er på samme højde, som mange af de andre teams, da vi har testet lige meget sidste uge, så jeg ser frem til et godt resultat i denne weekend. Når man kører på sin hjemmebane, så skal men være fokuseret, og ikke sidde og kigge på alle de mange tilskurer, det er der ikke tid til, men det kan godt være at på opvarmnings runden, jeg lige kigge mig omkring, for det er meget specielt at køre foran alle sine landsmænd,” udtaler Button.

Jenson Button kan forvente at han vil være i centrum igen i denne weekend, specielt i den britiske presse, der har udråbt Jenson Button som den nye yngling i engelsk motorsport. Al den fokus det har været på Jenson Button, har gjort McLarens David Coulthard sur. David Coulthard mener at Jenson Button får alt for meget opmærksomhed. Rønnebærene er åbenbart blevet sure i David Coulthards kurv, men han jo ikke vist noget i de 4 år han har kørt hos McLaren. Han kører i feltets hurtigste bil, men han har bare aldrig lært at overhale. Så når David Coulthard vise at han kan vinde, så skal han nok få al den opmærksomhed han ønsker.

BKP  


Hop til top
Williams ikke tilfredse efter test

Williams teamet er ikke så begejstrede efter testen på Silverstone. På grund af vejret, led teamet, som flere af de andre teams, af ikke at have kørt de omgange på banen, som man havde regnet med. Man havde elektriske problemer og andre mindre problemer. Teamet havde håbet på, at kunne hjælpe BMW med at finde årsagen til de motorproblemer, som man har haft indtil nu.

Det har åbenbart knebet lidt med at finde årsagen til, hvorfor motorerne pludselig brænder sammen. Det har dog mest været under diverse tests, træning og kvalifikationer, at problemet har været størst.

Dr. Mario Theissen, BMW motorsport: "Det har været en dårlig test for os. Vi har ikke kunnet køre nok omgange til, at finde ret mange årsager til at motorerne brænder sammen. Vi har brug for at kørerne melder tilbage, lige inden motorerne brænder sammen eller eksploderer. Hvis vi er heldige, kan kørerne nå at stoppe motoren inden det går galt. Vi har så lettere ved at analysere os frem til, hvad årsagen kan være. Hvis motoren først er eksploderet, er det lidt af et detektivarbejde at finde ud af, hvad der er sket inden den brænder sammen."

Under testen på Silverstone, fik Williams en ny motor fra fabrikken med adskillige ændringer foretaget. Men på grund af de før omtalte elektriske problemer, fik man ikke kørt ret meget med den. Men en del ting er også blevet løst, så teamet er ikke uden forhåbninger når det britiske GP løber af stabelen.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk