Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.4.2001
 Stort kørerskifte
 
17.4.2001
 Phil Hill på besøg hos Ferrari
 Jordan ikke helt tilfreds
 Ikke Minardis bedste løb
 

Hop til top19.4.2001

Stort kørerskifte

Choknyt i Formel 1 – Luciano Burti skifter til Prost med omgående virkning, mens Pedro de la Rosa overtager sædet hos Jaguar.

Det er kommet frem i dag, hvor det på Luciano Burtis egen hjemmeside kan læses at han definitivt skifter til Prost ved det kommende spanske grand prix. Her overtager han sædet som ellers tilhørte Gaston Mazzacane. Grunden til det meget overraskende skifte, er at Jaguar offentlig har tilkendegivet at Burti er ude efter denne sæson. Det har han taget konsekvensen af, og skifter derfor til Prost. "Det er det bedste valg for min fremtid i Formel 1. Jeg har talt med Alain Prost siden det brasilianske grand prix men jeg vidste ikke at jeg kunne komme til at køre for dem i år, da jeg har kontrakt med Jaguar i et helt år," skriver Burti.

Ingen af de to teams har bekræftet det ret omfattende kørerskifte. Han takker Jaguar for at han har fået chancen, men næsten som altid hos Stewart/Jaguar er andenkørerne ikke sat i meget høj kurs! "Jeg vil altid være taknemmelig overfor Jaguar Racing som gav mig chancen til at vise mine evner i Østrig og i år. Men som Niki har udtalt for nylig har teamet allerede to kørere til 2002 og selvom Jaguar har forsikret mig at jeg kører hele sæsonen, foretrækker jeg at skifte til et team som jeg kan udvikle over længere tid," forklarer Burti der således blot når at få fem løb for Jaguar.

Han ser frem til at køre for Prost, og ser blandt andet også frem til at arbejde sammen med et af det franske teams topbosser, brasilianeren Pedro Diniz. I dag tester brasilianeren for Prost – så han kan nå at vænne sig lidt til raceren. Stof til eftertanke hos Jaguar – det var hvad man fik ud af at melde så tidligt ud at de la Rosa var deres mand i 2002. Samtidig højner det ikke ligefrem troværdigheden hos Jaguar – det vil helt sikkert ikke give mere ro til et team der er i lidt af en krise!

BB  


 

Hop til top17.4.2001

Phil Hill på besøg hos Ferrari

Ved weekendens Grand Prix på Imola banen, havde Ferrari indbudt en helt speciel gæst. Nemlig den tidligere amerikanske Formel 1 kører og verdensmester, Phil Hill.

Phil Hill var i weekenden æresgæst hos Ferrari, og slog faktisk flere fluer med et smæk. Udover at være æresgæst hos Ferrari, for hvem han vandt verdensmesterskabet i 1961, så fulgte han også sønnen, Derek, som deltager i den internationale F3000 serie. Det gik dog ikke for godt for sønnen, som ret tidligt måtte udgå af løbet.

Der er faktisk en lidt underlig historie forbundet med Phil Hill. Den bil som han brugte til at blive verdensmester i, en model 156F1, er den eneste bil som har vundet verdensmesterskabet for Ferrari, som ikke længere eksisterer. Hedengangne Enzo Ferrari havde den skøre vane, at sende overflødige biler til ophuggeren. Det er den eneste bil det ikke er lykkedes at redde. For nogle år siden besluttede den engelske sanger og musiker, Chris Rea, dog at bygge en fuldstændig kopi af bilen. Kopien blev brugt i en film om – Ferrari.

Men ellers er der i øjeblikket mulighed for at se alle de vindende biler på en udstilling i Maranello i Ferraris museum i en speciel udstilling. Det skal dog nok gå lidt stærkt, hvis man vil se dem samlet. Udstillingen slutter den 20 april.
PDL  


Hop til top
Jordan ikke helt tilfreds

Bortset fra McLaren og Ferrari er Jordan det eneste team, der indtil videre har scoret point i hvert eneste løb i 2001-sæsonen. Jarno Trulli gennemførte ikke åbningsløbet i Melbourne på grund af en motorfejl, men ellers har alle Jordan-racerne fuldført sæsonens GP'er. Men efter Ralf Schumachers sejr i søndags ligger teamet nu to point efter Williams i konstruktørernes mesterskab, og de to Jordan-kørere lægger ikke skjul på at de er lidt skuffede over resultatet fra Imola.

Jarno Trulli startede fra femte position og kom i mål fra samme placering da løbet var ovre. Derved sikrede han sig og teamet to point. Han vandt to pladser i starten, men et dårligt sæt dæk ødelagde en stor del af hans løb. "Jeg havde en god start," kommer det fra Trulli. "Jeg rykkede op på tredjepladsen, og på de første ti omgange lå sandsynligvis i vejen for Hakkinen og Michael Schumacher, men jeg fik lagt afstand. Alt gik fint indtil det første pitstop, hvor jeg fik store problemer med mit andet sæt dæk. Jeg kæmpede hårdt med styringen, og da Montoya kom op bag mig, var hani stand til at bremse langt senere end jeg og accelerere væk, så der var intet jeg kunne gøre. Jeg prøvede virkelig hårdt, men det var svært at holde ham ag mig. Jeg mistede to pladser og forsatte med at anstrenge mig indtil det andet pitstop. Det tredje sæt dæk var ok, og jeg var i stand til at holde farten oppe. For mig er to point ikke så dårligt. Det er et godt resultat efter skuffelsen i Brasilien. Jeg var endnu en gang i stand til at vise, at når jeg har en god bil og alt fungerer fint, kan jeg være med i toppen." I modsætning til teamkammeraten, der havde en god start og et trist løb, måtte Heinz Harald Frentzen, der havde kvalificeret sig som nr. elleve, holde lav profil i starten og vige for andre kørere. Det kostede ham en to pladser til Raikkonen og Villeneuve, og selvom bilen fungerede godt kunne han ikke forbedre sin placering til mere end sjettepladsen. "Jeg var nødt til at undvigende i starten, men så snart løbet faldt til ro, skubbede jeg på med vores løbsstrategi," fortæller Frentzen. "Bilens balance var rigtig god, og alt kørte perfekt, men det var umuligt for mig at indhente det så langt tilbage. Jeg kunne afgjort ikke levet med Williams'en, hvis jeg havde været i spidsen! Det er en trøst at score et point med sjettepladsen, men for at være helt ærlig bliver vi nødt til at forbedre vores præstation en smule."

Eddie Jordan er glad for den pæne point-statistik: "Det er godt. Det viser at vi har stabiliteten, og det er altid rart at have to biler i top seks. Det var et af vores mål denne sæson. Det er det, vi har lagt vægt på, og nu har vi i det mindste noget at bygge videre på, men sandheden er at vi må yde noget mere, vi må forbedre vores præstation." Vores partnere Honda gør det samme, og forhåbentlig kan vi blande os i det, der er blevet en interessant tre-deltagers kamp om at være forrest i feltet."
CBA  


Hop til top
Ikke Minardis bedste løb

Det er gået langt bedre for det lille Minardi-team i år end de fleste havde forventet. For få måneder siden var det tvivlsomt om teamet overhovedet havde en fremtid, men det er alligevel lykkedes den nye ejer Paul Stoddart at få foretagendet på nogenlunde ret køl. Ved ankomsten til Melbourne havde teamet ikke engang haft tid til bygge en reserve-racer.

I et løb med 62 omgange lykkedes det Minardi-kørerne at få tilbagelagt sammenlagt 60, fordelt på 6 til Fernando Alonso, og 54 til Tarso Marques. “Jeg begyndte at have problemer ganske kort tid efter starten var gået, for min bil bremsede ikke som den burde, selv når jeg pressede pedalen i bund," fortalte Alonso. "Jeg forsøgte at nå pitten, for at se om der kunne gøres noget ved det, men jeg kom for hurtigt ind i sving, spandt af banen og endte i barrieren. Det var en skam, for jeg havde en god start, og de indledende omgange gik ret godt. Nu må jeg koncentrere mig om den næste begivenhed, der finder sted i Spanien. Jeg vil forhåbentlig nyde et godt løb der.”

Tarso Marques' løb var længere, men ikke videre opmuntrende: “Jeg havde en god start, selvom jeg kun kunne passere én bil. Desværre opdagede jeg snart at der var problem med bremsebalancen – lige fra den første omgang bremsede min bil langt mere på bagenden end forenden og låste hjulene en hel del. Dertil kom, at trykket i mit højre fordæk var meget lavt, så derfor bliver det stadig undersøgt. Senere i løbet fik jeg dog et problem med motoren, og det blev værre og værre indtil jeg besluttede at stoppe, fordi det simpelthen var for farligt at fortsætte."

“Dagens San Marino Grand Prix var ikke det bedste løb for European Minardi F1," indrømmede Paul Stoddart, der dog kan trøste sig med at det ikke går meget bedre for Minardis rivaler i den pointløse ende af mesterskabet. "Fernando havde et problem allerede efter sjette omgang, og røg ud af løbet inden han kunne nå at vise, hvad han duede til. Tarso kæmpede med bremse- og dækproblemer det meste af løbet, men udgik med et motorproblem ti omgange inden det ternede flag. Teamet holder sin første test i år å Mugello denne uge for at evaluere blandt andet traction control-systemet som forberedelse til Barcelona. Vi ser frem til en bedre weekend til Fernandos ‘hjemme’ Grand Prix.”
CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk