Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.4.2005
 San Marinos GP - Teams preview - top 5
 San Marinos GP - Dæk preview
 
13.4.2005
 Fiorano og Mugello test - tirsdag
 

Hop til top19.4.2005

San Marinos GP - Teams preview - top 5

I den lange pause siden GP'et i Bahrain, har alle teams haft travlt på testbanerne. Nye udviklinger er testet, og så godt som alle kommer med en ny pakke.

De tre ugers pause der har været siden GP'et i Bahrain, er blevet udnyttet fuldt ud af alle teams. Testbanerne har lagt asfalt til adskillige testkilometre. Nye aerodynamiske udviklinger har stået på programmet hos alle teams, og flere har fundet de nye dele så gode at man vil se nye frontvinger, hækvinger og nye diffusere på bilerne til San Marinos GP på Imola. Renault har lagt sig i spidsen, men kan de blive ved? Toyota har hidtil vist sig som værende en god udfordrer, men vil de seneste udviklinger fra de andre teams vise sig at være bedre end det de to førende teams har lavet? Et nyt GP venter. Et GP der bliver kørt under køligere betingelser end hidtil i år. En bane hvor man bruger kerbs næsten mere end på nogen af de andre baner. Vil dækkene som skal vare hele løbet, finde sig i den behandling?

Renault:
Renault har to hovedpunkter i deres optakt til San Marinos GP. For det første at blive i toppen af pointlisten, dernæst at skåne bilen. Men hvorfor lige det sidste? På Imola bruger man kerbs meget, men det er ikke lige meget hvordan disse kerbs bliver kørt. "Lander" man f.eks. med fuld gas, er der en enorm belastning på gearkasse og trækaksler. Så det er noget teamet vil kikke nærmere på, måske med en lille løftet pegefinger til kørerne. Renault kommer med en ny frontvinge til dette GP, og forventer at køre med næsten max. downforce. Og så vil man holde øje med dæksliddet på især baghjulene. Træningen vil dog give visse indikationer i den retning. Kørerne har ikke de store bekymringer i forhold til Imola. Begge glæder sig til løbet, Fisichella får en ny motor denne gang efter hans uheld i Bahrain. Selv om Renault er øverst, så føler begge kørere at der er mere i bilen endnu, og at man i Europa nu skal vise hvad Renault står for. Også selv om ingen havde forventet at Renault har taget tre sejre i tre løb. Nu hviler der et større forventningspres Renault teamet.

Toyota:
Toyota har sammen med Red Bull været de helt store overraskelser i sæsonen hidtil. Mike Gascoynes nye "wundercar" viser at manden er god til det med biler. Og med to ambitiøse kører, om end der er på hver sin måde, så har Toyota et helt godt setup. Til San Marinos GP kommer Toyota med en hel del ændringer på bilen. Det er selvfølgeligt aerodynamik der er arbejdet videre på. Mike Gascoyne har dog haft visse betænkeligheder med den udbredte brug af kerbs på netop denne bane, men mener at bilen er i stand til at klare denne noget voldsomme udfordring også. Trulli er her på hjemmebane, og glæder sig til løbet. Især fordi han er så godt placeret i mesterskabet. Men bagfra kommer R. Schumacher som også er begyndt at gøre sig gældende efter en måske lidt svag sæsonstart. Gascoyne, Trulli og R. Schumacher er meget fornøjede over Toyotas fremgang i denne sæson, og Gascoyne ser da heller ikke nogen grund til at den ikke skal forsætte. Forventningerne internt i teamet er høje. Ligeså høje som placeringen. Men nu har teamet modsat tidligere noget at have forventningerne i. Udover alle de nye aerodynamiske dele, så har teamet også udført en omfattende dæktest. Det er selvfølgelig de lavere temperaturer i Europa der spiller ind, og teamet mener at have fundet det rette dæk, men skal selvfølgelig konferere med Michelin om deres opfattelse. Det ser umiddelbart ud til endnu en god weekend for Toyota.

McLaren:
McLaren har ikke Montoya med på Imola i weekenden. Efter grundige lægetjeks i løbet af ugen, er han blev bedt om at forlænge pausen yderligere. I stedet træder Alex Wurz ind som reserve for Montoya. Det må skuffe Pedro de la Rosa, som efter manges mening gjorde overordentligt flot efter at have været ude i et par sæsoner. Men nogen har jo truffet et valg. Teamet har i lighed med alle andre testet i løbet af de sidste par uger. Rent setup-mæssigt siger Raikkonen at man nok vælger

PDL  


Hop til top
San Marinos GP - Dæk preview

Det sorte der sidder uden om fælgene, har i år noget at bevise, eller rettere, firmaerne bag har noget at bevise. Holdbarheden er sat på prøve.

Dækkene skal i år bevise at de kan holde. Nu skal der køres +300 km på det samme sæt dæk. Men man må sige at det er lykkedes helt godt for dækfabrikanterne. Størst succes har Michelin haft, mens Bridgestone har været noget bagefter i år hidtil. Men nu gør dækkene ikke det hele alene, selvom det er yderst vigtig faktor for succes. Konkurrenterne fra Bridgestone arbejder intenst sammen med Ferrari for at forbedre netop deres produkt.

Michelin:
Michelin har siden det nye reglement vedr. dækkene blev offentliggjort, arbejdet med adskillige dækvarianter. Kun de mest lovende blev testet. Og udfra det materiale har man udvalgt de dæktyper som skal anvendes henover sæsonen. Og så er det ikke engang slut der, for hele tiden kommer der nye erfaringer til, som kan forbedre dækkene. Michelin har den fordel frem for konkurrenterne fra Bridgestone, at man har 7 teams til at teste for sig og til at opsamle data. Det giver en væsentlig fordel. Succesen er da heller ikke udeblevet. Til San Marinos GP er man i den situation, at nu skal der køres under væsentligt køligere forhold end i de første 3 GP'er i år. Samtidigt er Imola en bane hvor man bruger kerbs rigtig meget hvilket selvfølgeligt også påvirker dækkene. De specifikationer dæk som Michelin har udvalgt til San Marinos GP, har ikke været anvendt tidligere i denne sæson. De er opbygget efter en masse kendte faktorer tilsat ny viden og forskning. Det håber Michelin - og deres teams - er den rigtige løsning. Tidligere tests har mere end antydet hvilken retning man skulle gå i.

Bridgestone:
Er der nogen der ikke har haft hvile, så er det Bridgestone. Et intenst arbejde sammen med Ferrari for at løfte hele pakken op til vanlig standard, har været overskriften på dagsordenen. Udover at Ferrari har testet deres bil, så er der testet dæk, dæk og atter dæk. Bridgestone formulerer det sådan at man har arbejdet hårdt sammen med især Ferrari, og at Bridgestones sande potentiale så sandelig er på vej. Men man er dog temmelig sikker på hvor man står. Meldingen fra Bridgestone er nemlig den, at man vil anvende blødere dæk end hidtil i denne sæson, men ikke så bløde som sidste år. En udtalelse der er rettet til San Marinos GP. Med det i mente, så skal man også huske på at netop Imola og senere Monza, er Ferraris hjemmebaner, og at de italienske tifosis så sandelig ikke forventer andet end at de røde biler er med helt fremme. Kan Ferrari få den nye bil - og dækkene til at fungere i den kommende weekend, er det ikke umuligt at de italienske tifosis få deres drømme og ønsker opfyldt.

PDL  


 

Hop til top13.4.2005

Fiorano og Mugello test - tirsdag

Ferrari teamet, der mildest sagt - ikke er kommet så godt fra start i år, testede i går på både Fiorano og Mugello med tilsammen tre kørere.

Rubens Barrichello var ene mand på Fiorano, hvor han testede i en F2005 model, men på grund af regn blev testen stoppet efter 39 omgange, og Barrichello's bedste tid blev 1:01,580.

På Autodromo del Mugello testede Michael Schumacher og Luca Badoer i henholds vis en F2005 og en F2004M racer.
Schumacher koncentrerede sig primært om nye aerodynamiske komponenter samt setup på F2005 modellen, mens Badoer udelukkende kørte dæktest for Bridgestone i F2004M raceren.

Tiderne på Autodromo del Mugello:
Plac.KørerModelTidOmg.
1Michael SchumacherF20051:21,694125
2Luca BadoerF2004M1:22,938103

Ferrari teamet fortsætter deres testkørsler i dag, og det bliver igen med Rubens Barrichello på Fiorano banen, samt Michael Schumacher og Luca Badoer på Autodromo del Mugello.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk