Før løbet i søndags udtalte han bl.a. at han da regnede med at det var en bil iført Michelin dæk der ville vinde. Sådan gik det ikke. Men nu her efter har Ron Dennis vist sig stor nok til at erkende at det var fuld fortjent at Michael Schumacher og Ferrari vandt løbet. Ron Dennis sagde bl.a.:
"Det var en ret imponerende præstation af Michael og Ferrari. De gjorde det godt og fortjente at vinde. Men både Williams og os ved at vi kan forvente endnu mere fra vores dæk."
McLaren har ikke gjort det dårligt i år, noget tyder på at man er på vej frem, DC fik sine første point i denne sæson.
Ron Dennis:
"Det er et skridt i den rigtige retning. Faktisk var vi konkurrencedygtige i Malaysia, det kneb bare med holdbarheden. Men som jeg altid siger: "For at slutte først, må man først komme i mål."
"Jeg tror det ville have været et meget mere interessant løb hvis vi ikke var kommet til at ligge bag de to Renault'er. Det tog alt for lang tid at komme forbi dem. Men sådan er det i motorsport. Vi fik de første points hjem til David, og det i det mindste da altid noget. Vi kunne være fulgt med dem i spidsen hvis ikke det havde været for Renault'erne. Det kan vi se på de rene omgangstider."
Nye og positive udtalelser fra Ron Dennis i forhold til mange gange før hvor det har været ren bitterhed. Flot at det går den vej. Kikker man ret statistisk på de hurtigste omgangstider, så satte Montoya den hurtigste omgang. Michael Schumacher var 2/10 sek. langsommere. Jenson Button tredjehurtigste 3/10 sek. efter. McLaren bilerne var de fjerdehurtigste 5/10 sek. langsommere eller et halv sekund om man vil. Så helt uret er Ron Dennis ikke. Men som så ofte før så man at DC har visse problemer med at overhale.
Jacques Villeneuve hører til de mere kontroversielle kørere i feltet. Han er absolut ikke bange for at sige hvad han mener. Da Craig Pollock, der er JV's gode ven og manager blev fyret fra BAR, og David Richards indsat på posten, var der mange der egentlig frygtede at JV ville være meget distanceret i forhold til Richards. Nu hvor der er gået en rum tid med Richards i chefstolen, roser JV den nye teamchef.
David Richards har efter ret kort tid i teamet læst at det ville være nødvendigt med omstrukturering og fyringer. JV er positiv over for de forandringer der hidtil er sket.
Jacques Villeneuve:
"Jeg kendte ikke David Richards da han kom til teamet. Nu kender vi hinanden noget bedre. Vi har respekt for hinanden og vi kommer godt ud af det sammen. Jeg mærker en masse positive vibrationer komme ud fra ham. Han synes at være en "racer" og ikke en firmamand som kun tænker på en ting. Det er en fin egenskab. Det er sket mange ting i teamet for at det skal forbedre sig. Jeg har været med siden teamet startede og vil stadig gerne have succes med teamet og i det mindste give det én sejr. Det ser nu ud til at der kommer skred i tingene så det bliver mulighed for at det kan ske. Jeg har kontrakt i et år endnu, men jeg må ikke udtale mig mere om det. Der er legale måder at bryde en kontrakt på, men det er aldrig sjovt at skulle gøre det."
Villeneuve har respekt for Richards - men er dog tilbageholdende i hvor han kører i fremtiden
(Foto: Honda GP)
Man bliver i hvert fald ikke klogere på JV angående hans engagement i teamet. Han udtaler jo faktisk at alle muligheder stadig står åbne. Alt afhænger stadig af teamets succes - eller mangel på samme.
Således rettede Montoya et angreb på Michael Schumachers kørerstil, hvor de var på vej mod venstresvinget efter Senna-S'et. Om starten siger han at det hele gik meget fair til, men da han mistede sin vinge var det ikke fair! På vej mod svinget ligger Michael Schumacher på midten af banen - dermed er det stort set umuligt at tage en ydersideoverhaling og på indersiden er der også mindre plads. "Jeg var bag ham, men da jeg tog mit træk lukkede han døren så snart han kunne ligge foran mig. Min vinge hang allerede løs der. Jeg havde nok fart til at overhale ham der - det er meget skuffende," siger han.
Men på TV-billederne er der altså ikke at kritisere Michael Schumacher for - det er Montoya der ikke holder den rette afstand, og der er ikke så meget at komme efter, da han bliver afvist. Med lidt mere kølighed havde Montoya brugt sit overskud til at vende tilbage til ideallinien og så presse på for de kommende sving.
Agressiv som altid - men kritikken af Michael Schumacher virker ikke berettiget
(Foto: BMW Motorsport)
Montoya brokker sig også over at han skal straffes når andres vinger falder af. "Han [Michael Schumacher] mister sin vinge, selvom jeg gav ham mere plads og jeg blev straffet. Denne gang kørte han ind foran mig, sådan som Rubens gjorde med Ralf i det første løb, og jeg var endda tættere på. Men det er mig der skal betale straffen - sådan går det bare," siger han skuffet. Men igen: kritikken virker formålsløs. Kørerne må gerne trække ind for at forsvare sin plads - og så længe Montoya ikke engang lå på siden af tyskeren er det tvivlsomt om det ville være blevet til et gennemført overhalingsforsøg.
"Efter det første pitstop begyndte jeg at føle nogle meget underlige vibrationer i forenden, så jeg måtte tage et ikke planlagt pitstop og var tvunget til at udgå. Det er skuffende fordi jeg kunne være sluttet som nummer 6 i dag," siger Nick Heidfeld. Teamets anden kører Felipe Massa var involveret i en tæt duel med Mark Webber – og de to kørere snittede hinanden hvilket sendte brasilianeren ud af løbet. "Jeg havde en god kamp med Villeneuve og Frentzen men efter mit pitstop forsøgte Mark Webber desværre at bremse meget sent og det sendte mig ud," siger Massa.
Bremseproblemer kostede Sauber og Heidfeld yderligere et VM-point
(Foto: Sauber)
Samlet er teamet selvfølgelig skuffede over at de ikke fik flere point med hjem, men nu kan de se frem til deres jubilæumsløb på Imola – her kører de deres Grand Prix nummer 150.
For Coulthard var det en lettelse igen at være tilbage – først og fremmest i pointene men også på podiet. "Det er godt at være tilbage på podiet. Jeg havde et virkelig hårdt løb da begge Renault'er var i stand til at komme forbi mig i starten og jeg var bag dem i 43 omgange. Jeg fik endelig passeret Jenson Button da han lavede en fejl i det sidste sving og jeg var i stand til at slipstreame forbi ham," siger han.
Den anden Renault med Jarno Trulli var dog ikke så let at komme forbi, så det var først efter runden af pitstops at skotten kunne finde en vej forbi. Den anden racer med Raikkonen udgik – ikke af en kørerfejl sådan som det måske kunne se ud, men en fejl på et hjulnav sendte finnen ud af løbet. Han lå ellers til at tage 3 point for 4. pladsen. "Det var en skam at jeg ikke gennemførte løbet. Ligesom David var jeg bag begge Renault'er i store dele af Grand Prix'et men fik til sidst udbremset Jenson Button i det første sving på 40. omgang, som jeg holdt indtil min racer fik en fejl på et hjulnav med tre omgange tilbage og som kostede mig 4. pladsen."
Coulthard fik point for første gang i år
(Foto: Daimler Chysler)
Men i erkendelse af de kom i mål næsten et minut efter vinderen, så er der langt op til de førende. Teamet har endvidere fået Renault i hælene, så der bliver en hel del arbejde at udføre for teamet. På motorsiden kunne Mercedes så hæfte sig ved at de for en gangs skyld ikke fik problemer, selvom det var ekstremt varmt.
Tyskeren kan nemlig også se at han har høstet flere point end holdkammeraten Juan Pablo Montoya der har det med at komme i lidt for stor clinch med Michael Schumacher. I den første del af løbet tabte Ralf en del tid pr. omgang, men hentede stille og roligt det tabte ind, og kunne efter pitstoppet matche Ferrari ."Det var en intens kamp med min broder," siger han – hvilket man dog ikke rigtig fornemmede, da der på intet tidspunkt blev forsøgt en overhaling. "Jeg blev ved med at håbe at Michael ville lave en fejl eller bremse lidt for sent, så jeg kunne komme forbi ham, men den tjeneste gjorde han mig ikke. Alt i alt havde vi en succesfuld weekend og jeg må takke teamet for et godt stykke arbejde," siger Ralf der har 16 point – 8 mindre end Michael i VM-tabellen.
Ralf håbede på en fejl - men måtte tage til takke med 2. pladsen
(Foto: BMW Motorsport)
Derudover holder teamets sig fortsat i front i konstruktørernes VM – her har Williams 30 point mod 24 point til Ferrari. "Det var en god dag når det kommer til at samle point til teamet, da vi stadig fører i konstruktørernes mesterskab. Det er dog skuffende at vi ikke kunne tage Ferrari. Igen var det også en skam at vi efter kun én omgang kun havde en racer med i kampen om sejren," siger Sam Michael.
Det næste løb burde også være til fordel for Williams – på Imola sejrede Ralf Schumacher sidste år for første gang i Formel 1-karrieren.
For andet løb i træk sikrede Jenson Button sig point og en 4. plads – samtidig var det også foran sin egen rival, Juan Pablo Montoya – køreren der sendte ham ud af Williams-teamet. Så alene det at han kunne slutte foran colombianeren kan han leve længe på. "Det er vidunderligt at slutte foran en af Williams-racerne! Raceren føltes lidt svær under det første sting, så vi tog lidt vinge af under mit pitstop og satte gamle dæk på. Efter det var set-up perfekt og ændringerne betød at jeg kunne holde Montoya væk til slut," siger Button der i kørernes VM ligger på en samlet 4. plads med 6 point.
Jenson Button klarede sig igen igennem - og fik en 4. plads for Renault
(Foto: Renault F1)
Teamets anden kører, Jarno Trulli holdt sig længe foran David Coulthard og skotten havde tydeligvis store problemer med at finde en vej forbi den italienske kører. En mulig fjerdeplads blev dog forvandlet til endnu et DNF. På 61. omgang stod Renault-motoren af. "Selvfølgelig er jeg skuffet," siger han trist. "Hvad kan jeg sige? Et positivt løb – et negativt resultat."
Men netop det positive er nok det som teamet skal hæfte sig mest ved, og Flavio Briatore summere det rigtig godt op. "Jeg er meget glad for resultatet. Selvfølgelig er jeg meget ked af det på Jarnos vegne, som kørte et meget imponerende løb. Men vi ved at teamet stadig er ungt – og dette vil ske," siger teamchefen og roser også Button for sin indsats. Problemet med Trullis motor er ikke klarlagt endnu.
"Jeg har haft en ganske forfærdelig dag. Først var der ulykken i formiddags og så alt det der skete i løbet. Efter en vanskelig kvalifikation var det godt at mærke at der var fart i bilen i formiddags, men det fik vi ikke vist i eftermiddags," siger Bernoldi der blev taget ud af løbet af sikkerhedsmæssige årsager.
Teamets anden kører, Heinz-Harald Frentzen fik nemlig problemer med sin racer. "Pludselig mærkede jeg at der var et problem med et eller andet bag på bilen. Jeg blev nødt til at køre i pit nogle omgange før det egentligt var planlagt. Da Enrique havde det samme problem blev også han trukket ud af løbet," siger Heinz-Harald Frentzen. En brækket eller bøjet sporingsstang var problemet for teamets to racere. De høje temperaturer kan have spillet en rolle, samt banens bumlede overflade.
Derfor satsede teamet på en anden strategi til brasilianeren. "Vi havde besluttet os for en hel anden strategi end Michael. Når man starter fra 4. række er det den bedste chance man har for at få et godt resultat. Jeg kom hurtigt fremad i starten af løbet og kom i front, og med den strategi vi havde valgt tror jeg på, at jeg kunne have været på podiet," siger Rubens Barrichello.
Men teknikken svigtede igen Ferraris andenkører. "Desværre satte et hydraulisk problem en stopper for dette. Det var en skam, for jeg ville gerne give F2001'eren en værdig afsked og den kørte virkelig godt i dag," siger han og kan nu se frem til at få den nye racer for hånden i det kommende Grand Prix på Imola.