Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.4.2004
 Færre hk i Formel 1
 
1.4.2004
 Bahrains GP - team previews - bunden
 

Hop til top2.4.2004

Færre hk i Formel 1

Hvem kunne tænke sig den tanke at der skulle være færre hestekræfter i en Formel 1 racer? Såmænd ingen ringere end Ferraris tekniske direktør, Ross Brawn.

Uanset næsten hvad man fra FIAs tekniske arbejdsgruppes side finder på af regelændringer for at dæmpe farten, så har tiltagene den modsatte virkning. Farten stiger i stedet. Debatten om dette emne kører rundt omkring i de snævre Formel 1 kredse.

Nu har Ross Brawn også blandet sig i denne debat og udtaler at næste generation af Formel 1 racere skal have reduceret antallet af hestekræfter. Dermed er Ross Brawn helt på linie med Jarno Trullis nylige udtalelser hvor han siger at den aerodynamiske udvikling på lige fod med udviklingen af dæk - lidt underforstået dækkrigen - har betydet at farten er steget ganske betragtligt.

Ross Brawn:
"Det er uundgåeligt med 10 teams der alle prøver at gøre bilerne hurtigere, at farten stiger. Ligeledes øges denne proces med dækkrigen. Dog er det sådan at den tekniske arbejdsgruppe altid iagttager den øjeblikkelige præstation i bilerne."

"Vi er alle interesseret i at finde en måde at reducere farten med, da vi ikke er interesseret kun i fart. Kun at være hurtigere end konkurrenterne. Vi støtter alle dette og en større regelændring er planlagt til sæsonen 2006 for at opnå dette, og ligeledes er det planlagt at der i 2008 vil indføres en større regelændring vedr. motorerne. Jeg mener at et fald i hestekræfterne til omkring 700 hk vil være fornuftigt. Modsat mener jeg også at Formel 1 biler nødvendig skal være hurtige."

Ved samme lejlighed udtalte Ross Brawn sig også om den seneste ændring af kvalifikationsformatet, som han mener, er mere positivt end ved de første 2 Grand Prixer i år.

"Nu får kørerne i det mindste en chance til at yde lidt mere i den første session, da man nu ved at der er mere tid til at komme tilbage til pittet inden den anden session, hvis man kører af banen eller har et problem af en slags."

PDL  


 

Hop til top1.4.2004

Bahrains GP - team previews - bunden

Sauber er ene om at have points blandt de sidste 5. De andre har gjort fremgang, men har endnu ikke fået points.

Sauber har fået et enkelt point i år. Meget belejligt skete det i Malaysia, hjemlandet for hovedsponsoren Petronas. De andre teams har arbejdet ihærdigt siden det seneste Grand Prix, og håber selvfølgelig på at forbedringerne skal udmønte sig i points. Men er det muligt for dem nu hvor man kommer til en bane som er helt ny. Tilpasningsevnen er en af de store faktorer især for de små teams.

Sauber - 1 point:
Sauber har brugt tiden siden det sidste GP i vindtunnelen og har der fundet flere aerodynamiske forbedringer, og nogle af dem er blevet implementeret på bilerne. Kørerne har sammen med ingeniørerne siddet foran computerskærmene og har kørt simuleringer af banen der for at lære forløbet af selve banen. Felipe Massa er opsat på at få gang i pointene efter at have scoret sit og teamets første point i denne sæson i Malaysia. Fisichella mener at de forbedringer man har fundet siden det seneste løb er gået i positiv retning og venter nu på at få dem afprøvet i praksis.

Jaguar - 0 point:
Hos Jaguar hersker der en underlig stemning der indeholder skuffelse og glæde. Mark Webber er den der har skuffet resultatmæssigt, og har endnu ikke fuldført et GP i år. Rookien Christian Klien derimod har fuldført begge løb men har ikke scoret points. Teamet arbejder hårdt på at forbedre holdbarheden og især på at få rettet de fejl der giver sig udslag i at Webber har måttet udgå i begge de kørte GP'er. Testkøreren Bjørn Wirdheim har haft travlt siden Malaysia. Modsat de andre kørere har han været hjemme i Europa for at teste forbedringer på bilen, og skal i ilden igen fredag under testen på banen i Bahrain. Jaguar mener selv at de nyder godt af at have en tredje kører med ved disse tests. Men fremskridt skal der til. Teamchefen mærker presset fra Ford som øser masser af penge i foretagendet. Man har lavet besparelser på flere ting i teamet som den økonomi der er til stede bliver anvendt til udvikling og forhåbentligt de gode resultater.

Jordan - 0 point:
Jordan teamet har ikke haft repræsentanter på banen, så de eneste data man har haft til rådighed er de data som FIA har sendt til alle teams. Det gør det til en vanskelig opgave for teamet som i forvejen har sit at kæmpe med. Nick Heidfeld har endnu ikke fuldført et GP i år, mens Pantano har klaret det. Heidfeld mener at farten er ved at være der i bilen, men at der stadig er mange tekniske fejl der skal rettes, men så skal det også nok komme. Pantano er på samme linie men mener stadig at bilen skal køre hurtigere. Han er dog klar over at det kan tage tid. Det er et komplekst stykke værktøj de har i hænderne. Teamet har haft travlt med at rette fejl på bilen i de seneste par uger. Visse forbedringer er fundet, nu skal rettelserne vise at de virker.

Toyota - 0 point:
Blandt de nederste teams har Toyota vist at de i det mindste kan gennemføre med begge biler, så holdbarheden er tilsyneladende i orden. Det håber teamet på kan blive en fordel i de meget varme forhold der kan herske i Bahrain. Nu mangler så næsten alt det andet, især fart. Men de ligger ikke på den lade side i Köln. Der arbejdes på højtryk for at få bilerne gjort hurtigere. Der var da også fremskridt at spore i Malaysia, men ikke nok, og det har Mike Gascoyne og co. travlt med. Kørerne mener selv at de hurtigt kan vænne sig til den nye bane, men det kræver selvfølgelig masser af kilometer under fredagens tests. Der er enighed om i teamet, at man arbejder i den rigtige retning mht. udvikling af bilen.

Minardi - 0 point:
Minardi har ikke klaret sig specielt godt i sæsonen hidtil. I Australien udgik begge biler, mens man i Malaysia fuldførte med begge biler. Det var dog med biler som havde mange defekter undervejs. Servostyring der svigtede totalt undervejs og biler i dårlig balance. Det er blot nogle af de ting man har kæmpet med. Den dårlige økonomi i teamet sætt

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk