Alonso vandt uanset hvad konkurrenterne gjorde for at "ødelægge" løbet via ulykker og medfølgende safetycar perioder. Men intet hjalp. Alonso mestrer også rullestarten - godt hjulpet af langsomt kørende konkurrenter på positionerne lige bag sig. Blandt derfor lykkedes det aldrig for Raikkonen at fange Alonso, som i al ro og mag kunne sikre sig et yderligere forspring i den samlede stilling. Men der var også nogen der skuffede.
Renault - 42 points:
Renault var stort set ene om at ikke være involveret i hændelser på banen, især i den første del af Grand Prixet. Godt nok havde Button i Honda pole, men hvor mange havde realistisk set forventet at han ville holde den. Ikke Alonso. Han var straks i hælene på Button, som forsvarede sig tappert, men måtte alligevel vige pladsen for Alonso, som i resten af løbet var i front. Fisichella var medvirkende til at dramatikken startede. Dog havde Montoya kort forinden brilleret med en snurretur lige inden starten skulle gå. Fisichella kom ikke med da omstarten gik. Jo, det gjorde han, men som agterlanterne. Han var dog indstillet på at køre sig op gennem feltet. Men så hurtigt som Raikkonen - der har øvet sig meget i sidste sæson - kunne han ikke præstere, men næsten. Fisichella gjorde udmærket og hentede en flot femteplads hjem. Briatore kunne fortælle at der var problemer med Fisichellas bil i næsten hele løbet, og det var først til sidst i løbet at man fik det rettet. Ros til Fisichella fra Briatore for hans kampånd.
McLaren - 23 points:
Montoya var mere toneangivende når det gælder stunts end Raikkonen. Montoya startede med at spinde rundt lige før starten skulle da feltet skulle opmarcheres. Ikke nok med det. Han gjorde en gang til efter at en safetycar periode var overstået. Han fik sig dog kæmpet tilbage og frem i den forreste del af feltet. Men så skulle han absolut efterligne M. Schumacher som var udgået i opløbssvinget efter en fejl 40. Det skal siges til Montoyas ros at han ikke smadrede sin bil. Årsagen til at han udgik, var derimod en slags overlastsikring der slog fra på grund af den voldsomme hoppetur han udsatte bilen for. Alt blev simpelthen slukket i bilen. Yt med ham. Raikkonen forsøgte efter bedste evne at hænge på Button og Alonso der begge ville frem i verdenen. Men helt tæt kom han aldrig - ikke på Alonso. Button kunne ikke holde tempoet, og blev et forholdsvis let offer for Raikkonen. Det viste sig efter løbet at Raikkonen havde flatspottet det ene dæk, samt at der var kommet skader på frontvingen, hvilket sammenlagt forårsagede manglende fart i bilen. Ron Dennis lader skinne igennem at han glæder sig til at komme hjem til Europa. Det gør udviklingen noget nemmere.
Ferrari - 15 points:
Hvis Ferrari forsætter med at score points på den måde, så stopper M. Schumacher sikkert snart. Lad os tage den korte forklaring først, nemlig Massas. Han sagde efter løbet, at det var en weekend han bare vil glemme hurtigst muligt. Om hans udgang fra løbet var der også kun lidt at sige. Han var kommet i en sandwich mellem Klien og Speed. Så rørte Kliens bil Ferrarien som begyndte at spinde, og mens den spandt ramte han Rosberg, der blev det uskyldige offer for den episode. Når det gælder M. Schumacher er forklaringen længere. Han, Jean Todt og Ross Brawn gjorde alt for at forklare den ringe indsats. Forklaringen var at man skulle kæmpe for at få varme i dækkene. Det var dog ikke årsagen til at M. Schumacher udgik. Han forklarede selv ulykken med at bilen blev ramt af kraftig understyring i udgangen af opløbssvinget, og han ikke kunne gøre ret meget for at rette bilen op. Det så dog ud til at han fik bilen rettet op, men jorden var temmelig ujævn på stedet, og sendte faktisk bilen ind i rækværket. Om igen Ferrari.
Honda - 13 points:
B og B havde hver sit at se til. Barrichello måtte skuffende starte lan
Der kom points til teamene i den nederste halvdel af feltet. De mange udgåede biler var en medvirkende årsag hertil, men også flot kørsel af især Toro Rosso kørerne må være et lyspunkt. Og så kunne det endda måske have givet flere points til Red Bulls b-team. Toyota blev topscorer som ranglisten ser ud nu.
Toyota - 7 points:
Toyota blev topscorer blandt de nederste 6 teams med R. Schumachers tredjeplads. Han startede som sekser og lavede også en god start. Han lå næsten konstant indenfor de pointgivende placeringer, men var til dels også lidt heldig med at komme på podiet. Trulli derimod kom hurtigt i bad. Allerede på første omgang røg han ud efter en lidt for kontant kontakt med Coulthard. Trulli var undervejs med at overhale Coulthard i en måske lidt satset overhalingsmanøvre. Det så ud som at Coulthard drejer ind i Trulli. Måske kunne han ikke andet i den pågældende situation. Der bliver lidt at diskutere. Trulli må absolut glæde sig til at komme tilbage til Europa for at køre her. Trulli er dog ikke større end at han glædede sig over den succes som teamet fik i Australien med R. Schumachers tredjeplads. Det giver et fornyet håb om topresultater i fremtiden. Et af Toyotas store problemer har været at få varme nok i dækkene, men det var ikke noget problem i det australske GP. Teamet havde da også store roser til Bridgestone for udviklingsarbejdet.
Williams - 5 points:
Mens Toyota havde optur, så oplevede Williams teamet det modsatte. Igen zero points. Nedturen startede allerede på første omgang da Felipe Massa i hans Ferrari nok oversatsede lidt rigeligt og taklede Rosberg ud af løbet. Taler man om retfærdighed, så udgik Massa da også. Det var nu op til M. Webber at sørge for det bedst mulige resultat. Og han var da også på vej. Han førte endda løbet i forbindelse med en pitstoprunde, men pludseligt døde bilen. Det var ikke motoren som en af de danske kommentatorer fejlagtigt oplyste om, men et gearkasse relateret problem. Helt nøjagtigt hvad der gik galt og årsagen hertil, skal teamet nu hjem og analysere. Problemet opstod uden varsel. Alle i teamet var med god grund synligt skuffede. Webber lå rigtig pænt til i toppen af feltet da han udgik, mens Rosberg var uden skyld i hans exit fra løbet.
Red Bull - 2 points:
Stemningen hos Red Bull var heller ikke den bedste. Og måske naturligt nok. Man måtte nemlig se sig dårlige placeret end b-teamet Toro Rosso. Men det blev der lavet om på efter løbet, da Scott Speed blev idømt 25 sekunders straf for at have overhalet i gul flagzone. D. Coulthard var meget utilfreds efter løbet. Han mente absolut at det var Trulli der kørte ind i ham i et meget optimistisk overhalingsforsøg. På tv billederne ser det dog lidt anderledes ud, hvilket Trulli også har givet udtryk for. Det satte Coulthard noget tilbage i feltet. Dernæst så mener han at Scott Speed overhaler ham i gul flagzone. Ikke noget officials i først omgang har bemærket, men efter løbet kom officials med et korrigeret løbsresultat til fordel for Coulthard. I en duel senere - efter at Coulthard har overhalet Speed igen - føler Coulthard sig presset af banen af Speed. Heller ikke her nogen reaktion fra officials. Der har nok ikke været sukker nok på morgenmaden hos Coulthard. Teamkammeraten C. Klien var også uheldig, han måtte endog udgå. Han var involveret i sammenstødet mellem Rosberg og Massa, og måske har bilen fået en skade i den forbindelse. I hvert fald røg Klien af banen under en nedbremsning. En fejl på bremserne, og måske er den opstået i forbindelse med det førnævnte uheld. Sportsdirektør C. Horner vil ikke udtale sig direkte om nogen af episoderne før alle data er gennemgået, men også han lød temmelig skuffet over udkommet af det australske GP.
Toro Rosso - 0 point:
Modsat moderteamet
Liuzzi får i næste uge en ekstra chance for at gøre opmærksom på sig selv overfor Red Bull ledelsen. D. Coulthard og C. Klien har ikke mulighed for at teste i næste uge, så man har bedt V. Liuzzi tage over sammen med Robert Doornbos.
V. Liuzzi (th.) i samtale med holdkammeraten Scott Speed
(Foto: GEPA-Pictures)
Det giver Liuzzi en ekstra chance for at gøre opmærksom på sig selv. Det kan vise sig at være guld værd idet at Coulthards og Kliens kontrakter udløber efter denne sæson. Det forlyder endvidere at flere andre teams i øjeblikket ser nærmere på V. Liuzzi. Liuzzi er indehaver af flest antal sejre i én sæson i det nu forhenværende Formel 3000 klasse.
Max Mosley har haft meget travlt med at få fyldt Formel 1 feltet til 2008 sæsonen. Fyldt fordi der har været en meget stor diskussion med GPMA. Diskussionen har blandt gået på fordeling af tv pengene og omkostningsbesparende foranstaltninger. Der er i de seneste dage opnået en næsten enighed mellem GPMA og FIA. Med Concorde aftalens udløb i 2007, og tilkendegivelser og underskrift på den nye aftale, har Max Mosley haft travlt med at få feltet til at hænge sammen. Derfor har han sat en tilmeldingsfrist til 2008 sæsonen, som udløb ved udgangen af marts måned.
22 teams har i den forbindelse tilmeldt sig. Blandt dem teamchefer/ejere der tidligere har været engageret i Formel 1. Paul Stoddart har i den seneste tid haft travlt med at udtrykke hvor meget han savner Formel 1 og har tilmeldt et nyt team under navnet European Minardi Ltd. Den anden er også kendt i Formel 1 verdenen, nemlig David Richards som har tilmeldt Prodrive til deltagelse i 2008. David Richards har tidligere været teamchef hos BAR teamet. David Richards har tidligere udtrykt interesse for deltagelse i Formel 1, hvis prisen er rigtig, og det er den tilsyneladende eftersom han har indgivet sin tilmelding. Det er dog kun ifølge Bernie Ecclestone at de to førnævnte er tilmeldt. David Richards har tilsyneladende ikke bekræftet sin tilmelding overfor offentligheden endnu. FIA selv har meddelt at der er tilmeldt 22 teams til 2008 sæsonen.
Ja, det er rigtigt. Der står 22 teams. Også i den officielle pressemeddelelse fra FIA. FIA meddeler også at alle de 22 teams er inviteret til møde hos FIA d. 10. april i år. Men hvem er så alle de andre teams? Jo, det er tilsyneladende mange interesserede teams. Hvor mange der så vil betale tilmeldingsgebyret på ? 300.000 inden d. 1. november 2007, er en helt anden sag. Gisninger om hvem der ellers kunne finde på at indgive en tilmelding, er mange. Men der har tidligere været talt om et McLaren "B" team, ligesom også Craig Pollock og Eddie Jordan har været nævnt. Man kan også nemt forestille sig at flere GP2 teams vil foretage en oprykning, især teamene med spansk islæt eller tilhørsforhold. Det skal også være nu hvor Alonso feberen virkelig raser i Spanien. Der er nævnt Racing Engineering og DPR Direxiv. Men også mere kendte teams som BCN Competicion, ART Grand Prix, ARDEN International, DAMS, Carlin og FMS kunne finde på at lave en tilmelding.
Men det er et positivt problem for FIA når der er så mange tilmeldinger. I reglementet står der at der skal være mindst 20 biler. Og med tilgangen af Super Aguri F1 er der nu 22 biler i feltet, og det kan vi ikke have noget imod. Problemet opstår i det øjeblik, at visse personer går ind og vurderer på hvor mange biler der i virkeligheden skal være plads til.
Eksempel: Hvis alle de 22 teams får lov til at deltage, så bliver det 44 biler på banen under forudsætning af at alle stiller med 2 biler pr. team. Og det er nok for mange. Bernie Ecclestone mener ikke at der skal være mere end max. 24 biler. Hvis det bliver tilfældet, skal FIA til at grovsortere blandt tilmeldingerne. De der ikke betaler depositumet for at få lov til at stille op, ryger automatisk ud. Dernæst går man ind og vurderer økonomisk formåen og økonomiske garantier - altså hele det økonomiske grundlag for hvert enkelt team. Der vil sandsynligvis også blive skilt nogen fra - også blandt de teams der allerede nu deltager i Formel 1 verdensmesterskabet. Teoretisk set vil det vel være fornuftigt med 26, måske 28 biler i feltet. Feltet skal ikke være ret meget større før trafikken bliver for tæt på banen. Det vil til gengæld skabe masser af dueller og overhalingsforsøg, men risikoen for ulykker vokser også, og det vil Max Mosley måske indføje i sin begrundelse for ikke at lave feltet alt for stort. Men lad os se. Der er endnu et godt stykke tid til. Først i forbindelse med indbetaling af deposi
Tid | Hændelse |
05:00 | De første biler kører nu ud på banen: R.Schumacher, Albers, Liuzzi, Speed, Sato, Ide, Klien samt Monteiro. |
05:05 | Speed - 1:30,428 - 1. pl. R.Schumacher - 1:30,907 - 2. pl. Trulli - 1:31,490 - 3. pl. |
05:06 | Liuzzi - 1:30,403 - 1. pl. |
05:07 | Speed - 1_30,426 - 2. pl. Albers - 1:30,804 - 3. pl. Monteiro - 1:32,687 - 8. pl. Ide - 1:41,480 - 10. pl. |
05:09 | Liuzzi - 1:30,208 - 1. pl. Klien - 1:30,240 - 2. pl. |
05:10 | Ide er stoppet midt ude på banen, og kvalifikationen er stoppet - der er nu røde flag langs hele banen. |
14:12 | Stillingen i top 6: 1 - Liuzzi 2 - Klien 3 - Speed 4 - Albers 5 - R.Schumacher 6 - Trulli |
05:15 | Så er banen givet fri igen. Alonso, Fisichella, Montoya, M.Schumacher samt Massa er de første til at køre ud på banen. |
05:16 | Der er nu 17 biler på banen. |
AN Tredje og sidste fri træning forud for Australiens Grand Prix i Melbourne, er modsat de to første uden deltagelse af teamnes 3. kørere, igen her har kørerne 60 minutter til deres rådighed.
3. fri træning |