Mika Salo, der har vist fornem kørsel og ligner Saubers 1. kører mener at Silverstone næppe kan blive den helt store udfordring for kørerne på søndag. "De fleste kørere på søndagens grid kunne sikkert køre rundt på Silverstone med lukkede øjne, fordi så mange af os tester her så ofte!" siger Salo. Finnen, der scorede point på Imola har dog ikke Silverstone som en af favoritterne. "Jeg kan lide den mindre end andre. Måske er det fordi jeg ser ud til aldrig at have et godt løb her. Men det er mit hjemmebaneløb, så jeg håber at jeg kan vende trenden denne gang," siger Salo videre.
Pedro Diniz nævner ikke et ord om hvad der er hans forventninger til løbet - det vigtigste er hans nye hjelmdesign. "Denne weekend er vigtig for mig, da jeg til dette løb kører med et nyt hjelmdesign," siger brasilianeren. "Det er til ære for 500 året for opdagelsen af Brasilien den 22. august 1500. Det betyder meget for mig, og det er min måde at vise hvordan jeg har det," slutter han. Set i et større perspektiv: en underlig indgangsvinkel til Formel 1-løbet på søndag. Han bliver næppe hurtigere af det!
Det britiske GP har pr. tradition i mange år været afholdt midt i Juli måned, men i år er det anderledes. Det er blevet flyttet til April måned. I år er det i påsken det går løs. En af de største spekulationer er, hvordan vejret vil blive. Pr. tradition er det engelske forårsvejr af tvivlsom karakter, men de foreløbige prognoser er positive.
En anden ting som har været debatteret utrolig meget, er regelændringen med fartbegrænseren i pitområdet. Men det er stadig tilladt med denne, dog i en modificeret udgave.
For de to Ferrari kører, bliver det en spændende weekend. Hvordan vil Michael Schumacher klare sig når løbet starter, og de skal igennem Stowe første gang? Det bliver første gang siden ulykken sidste år, at Schumacher skal igennem svinget i løbssituation. Efter sidste uges test på banen udtalte MS, at han ikke var påvirket af ulykken. Men måske dukker der noget frem, når det virkelig gælder. Men ifølge Ross Brawn, er MS i topform både mentalt og fysisk, så han forventer ikke at det bliver et problem. I det hele taget er Ross Brawn meget optimistisk. Set i lyset af de resultater som Ferrari hidtil har opnået i denne sæson, forventer han, at de to kørere igen kører et godt resultat hjem til Ferrari. Men han er klar over, at McLaren er godt på vej frem.
Rubens Barrichello glæder sig også til løbet. Han er stadig optimistisk i forhold til sine egne muligheder, men påpeger, at hvis det bliver regnvejr, er hans muligheder måske større, fordi han er vant til regnvejr hjemme i Brasilien. Med to ens biler har han alle muligheder. Men han udtrykker stadig en vis forundring over, at netop hans bil ikke klarede sig så godt på Imola i det sidste løb, selvom de i princippet har to ens biler. Men Silverstone er til gengæld en slags hjemmebane for ham, idet han indtil nu har kørt for engelsk baserede teams, som alle har Silverstone som hjemmebane. Men vinder MS, må Rubinho nok til at se i øjnene, at han efterhånden må affinde sig med at være hjælpekører for Michael Schumacher.
Eddie Irvine betragter ikke Silverstone som en hjemmebane, i hvert fald ikke for ham selv. Ifølge ham selv, har han ikke kørt så meget på banen før han kom i F1. Men for Jaguar kan han se det store i at komme til Silverstone. Men han ved også, at det er en vanskelig bane at finde det helt rigtige set-up til. Der er gjort store fremskridt med bilen, så man håber på et godt resultat.
Men det er dog ikke en perfekt bil, man kan stille op med. Et af de store problemer man har kæmpet med i sæsonen indtil nu, er koblingen. Tirsdag var teamet på Santa Pod dragracingbanen; der skulle man prøve at finde ud af hvor problemet var, men det er ikke lykkedes endnu. Man håber dog på, at de indsamlede data kan være med til at finde en løsning på problemet.
David Coulthard som vandt sidste års Britiske Grand Prix, efter at Michael Schumacher kørte galt i Stove corner, hvor han som bekendt brækkede benet. Og Mika Hakkinen udgik da hans baghjul faldt af efter et pitstop.
Men under alle omstændigheder fastholder David Coulthard at en sejr er en sejr, lige meget hvor tilfældig den er.
"Jeg mener, hvis man skal vinde løbet på den rigtige måde, så skal man vinde over de andre kører. Jeg giver mine sejre karakter efter de kører der slutter på anden og tredje pladsen. Jeg har ikke været haft mange heldige sejre, men sidste år på Silverstone var helt afgjort en af dem." Siger David Coulthard
" Jeg har kun fire point indtil videre, så jeg er langt efter Michael Schumacher, men jeg har stadigvæk en chance for at blive verdensmester, jeg skal bare koncentrere på at være den hurtigste hele tiden, og det gælder også i denne weekend
Den 10. til 12. maj er de to organisationer indkaldt til høring i Bruxelles. Mødet vil blive afholdt for lukkede døre - stik imod det som blandt andet Max Mosley ønsker. FIA har ved det seneste verdensråd udsendt en advarsel til Europa - FIA vil om nødvendigt flytte sporten ud af Europa. Kommissionen har dog taget FIAs advarsler med sindsro - 'det skal de jo sige', udtaler en talsmand.
Men altså ingen sne eller regn i løbet.
Problemet for Jordan er imidlertid at der er flere teams bag dem der er gået tilsvarende frem, og det har gjort at de har fået sværere ved at se fremad, eftersom der skal bruges mere tid på se efter de andre kørere i bakspejlet. Men Gascoyne tror at Frentzen og Trulli har alle muligheder for at blande sig. "Vi mener at vi er lige efter de to topteams. Vi er sikkert 2 eller 3 tiendedele efter Schumacher og Hakkinen i kvalifikation, men så er der deres andenkørere – selvom de nok ikke kan lide mig for at kalde dem det – dem mener vi at vi kan blande os iblandt," siger Gascoyne.
Gascoyne noterer sig også at teamet har to kørere der i år ligger tæt på hinanden og ser ud til begge at kunne score point. "Det er vigtigt at vi har to kørere der scorer point," siger den tekniske leder efter 1999 hvor der var stor forskel på Frentzen og Hills pointhøst. Han bemærker at de to kørere har forskellig stil – Trulli er meget hurtig tidligt i løbet, mens Frentzen ser ud til at tage den lidt mere med ro.
Mere om Jordans Grand Prix nr. 150
Udtalelser af Eddie Jordan om GP nr. 150
"Jenson Button er kommet let til det hele, og så hos et team som Williams allerede i hans debutsæson. Det var meget sværere for mig. Jeg fik faktisk ingen testtid inden mit første GP. Jeg startede hos Minardi, som ikke havde potentialet, så lige meget hvad jeg gjorde, kunne jeg aldrig vise om jeg virkelig var dygtig nok."
Og han tilføjer: "Ikke alle kan have den mulighed som Jenson Button har fået, men jeg er glad på hans vegne. Han har været på rette sted på det rette tidspunkt. Men jeg tror det bliver hårdt for ham. Alting forandrer sig rigtig hurtigt omkring ham, specielt når han har taget så stort et skridt. Jeg tror han kan klare det, han skal bare samle noget erfaring."
Siden præsentationen ved San Marinos GP, har FIA og McLaren testet og udviklet systemet yderligere. Og det er meningen, at der nu skal produceres yderligere testudgaver, som skal ud til de forskellige teams og afprøves der. Man vil så evaluere på resultatet, og den endelige model skal så bruges fra og med næste år.
Det er et yderligere skridt for at forbedre kørernes sikkerhed. I 1996 introducerede man de forhøjede cockpitsider, men køreren har stadig kunnet blive udsat for svære skader i forbindelse med hårde og pludselige ryk. Kroppen er spændt godt fast med seler, mens hoved og nakke har ikke har haft den samme beskyttelse. HANS er en krave der sidder over kørerens nakke og skuldre, og ved kraftige og pludselige ryk i forbindelse med ulykker, vil disse bevægelser blive begrænset og forhindret af kraven, som vil fordele de voldsomme kræfter til kørerens overkrop.
Yderligere information om HANS Vol. 1 og Vol 2.
I år skal det være anderledes, der skal der køres for det. Men det bliver ikke nemt med den form som Michael Schumacher har vist hidtil.
"Jeg er langt bagefter Michael Schumacher i mesterskabet, men der er stadig mange løb, hvor det kan indhentes i. Jeg tror stadigvæk på, at jeg har den hurtigste bil, så der er helt sikkert muligheder."
Men der er også en holdkammerat involveret. Og det er ikke sikkert at det bliver helt så let.
"Jeg vil ikke lade Mika jagte Schumacher alene, jeg vil også vinde. Jeg er oppe imod to dobbelte verdensmestre, og når det går godt for dem, er det ikke nemt at komme imellem der, men en af måderne at slå Mika på, er at kvalificere sig bedre end ham, fordi når man holder foran nogle ved starten, er det ikke nemt for dem at komme forbi. Det giver også en fordel med strategi og pitstoppene. Jeg ved godt, at jeg måske ikke har fået så meget ud af bilen som Mika, men jeg mener jeg forbedrer mig hele tiden, så det vil give mig nogle muligheder."
Anderledes er det med chancerne for at slå Michael Schumacher.
"Michael Schumacher er svær at slå. Ferraris styrke sidste år var deres store holdbarhed, og det ser ud til at det forsætter. De har også fået mere fart i bilen. Det bliver ikke nemt. Deres start på sæson har været perfekt. Man siger, at jo hårdere man prøver, jo heldigere er man. Jeg synes, at jeg har prøvet meget, men jeg har ikke haft heldet endnu. Michael har været heldig i hele hans karriere, bortset fra hans brækkede ben sidste år, men han har hele tiden været der, og han har altid fået det bedste ud af bilen. Han er en stor kører. Men på Silverstone afhænger meget af vejret. Det er ikke alle der kan klare sig, hvis der er dårligt vejr."
Teamchef Frank Williams noterer sig også en anden interessant indgangsvinkel til løbet. "Det britiske grand prix vil være det første løb hvor racerne kører under FIAs nye elektroniske regulativer. Der kan meget vel komme holdbarhedsproblemer for nogle teams når det har skullet gå så hurtigt med at inkorporere de nye regulativer," siger Frank Williams der forudser et spændende løb.
Målsætningen for BMW-Williams til løbet på Silverstone? "Vores mål har ikke ændret sig - vi vil se det ternede flag med mindst en af vores racere," siger Gerhard Berger der til løbet har en ændret BMW-motor med der er mere holdbar.
Han har tidligere kørt for Jordan og Stewart, men også tidligere i karrieren har Silverstone været udgangspunktet. Tilbage i 1990 - altså for 10 år siden, kørte han i Formel Opel-Lotus - og vandt optaktsløbet mens der var Formel 1-weekend. Året efter var han gået en klasse op - til Formel 3. Der kørte han også hurtigt - men måtte udgå efter et sammenstød med. David Coulthard!
Når Barrichello skal se tilbage på tidligere løb på Silverstone vil han huske to løb! I 1994 kørte han et fornemt løb - uden radiokontakt og uden at vide hvor langt han var i løbet, kørte han sammen med Hakkinen og ødelagde ophænget. Det skete i det sidse sving - uden at han vidste at det var den sidste omgang. Derfor kørte han ind i pitten - "De råbte: kør, kør! Jeg kørte over linien i pitlane og sluttede som nummer 5 i stedet for som nummer 4," siger han om oplevelsen der. Det var i øvrigt et løb der var fyldt med ballade efterfølgende: Michael Schumacher blev diskvalificeret for at have ignoreret det sorte flag. Og Hakkinen som han kørte sammen med fik en udelukkelse hængende over hovedet - som han fuldendte ved en sindssyg start i det følgende løb på Hockenheim hvor han kørte adskillige racere af banen.
Det andet højdepunkt, eller retter lavpunkt var i 1997 - Stewarts debutsæson. Ford-motorerne røg i luften for et godt ord hele weekenden, mens indbudte gæster i Stewart-garagen kunne notere sig at det ikke gik for godt for Formel 1's nye team. "Det var sandsynligvis den værste tid i min karriere. Jeg kørte ud for at kvalificere mig og motoren eksploderede," husker Barrichello. Reserveraceren var ikke meget bedre. Barrichello var langt efter og sluttede feltet. Så var der en racer tilbage: Jan Magnussens. "Jeg håbede at Jan Magnussen ville komme tilbage med raceren så jeg kunne få en god chance. Da han kom ud af raceren sagde Jan 'Jeg er ked af det men motoren har det altså ikke særlig godt.' Da jeg så kom ud af pitten eksploderede motoren," siger Rubens Barrichello.
Nu hedder det imidlertid Ferrari - og det er måske Formel 1's mest holdbare racer i øjeblikket, så mon ikke han kan klare det bedre end i 1997?
Han ved godt at Michael Schumacher har fået en ualmindelig god start på sæsonen - 21 point foran Barrichello på andenpladsen i VM! En føring det kræver mirakler til at hente! "Han er er fyldt med selvtillid, men han har altså også være heldig," vurderer Barrichello. "Han har kørt utroligt, men man skal også huske på at McLaren ikke har sluttet så ofte, så han har været heldig med det," siger han videre.
Michael Schumacher vandt på Imola efter fire hurtige runder - og Barrichello bemærkede at Schumacher var fire sekunder efter i store dele af løbet, og derfor ikke havde nogen reel chance for at tage føringen. "Men Michael havde fem omgange uden trafik, mens Mika - lige før han gik i pit, havde tre omgange hvor der var trafik, så afstanden blev minimeret til et sekund," siger Barrichello. Derefter fulgte så Schumachers hurtige omgange - og dermed var han i front!
Men fordi Schumacher har været heldig (sådan som Barrichello vurderer det!) så håber han ikke det værste for sin holdkammerat, men han vil ikke give op fordi det ser umuligt ud at indhente Schumacher. "Vi ved jo hvor hurtigt et mesterskab kan ændre sig," siger Rubinho. Han håber dog ikke at det skal gå dårligt for tyskeren - men brasilianeren vil også have sin del af kagen. "Michael er den hårdeste holdkammerat har jeg haft, men jeg er opsat på at sikre mig at jeg bliver den hårdeste han har haft," siger han om den hårde opgave han har fået hos Ferrari. "Jeg vil aldrig gå efter andenpladsen - jeg tror at jeg på et eller andet tidspunkt kan forsøge mig i VM," siger han og bemærker at der fortsat er lang vej til sæsonens afslutning.
Derudover håber Barrichello at det bliver regnvejr - der har han tidligere vist god kørsel. Og så står Barrichello og Schumacher for to vidt forskellige kørerstile. "I regnvejr er jeg mere teknisk hvor Michael er aggressiv. Man kan se ham lave hjulspin, mens man kan se mig køre igennem svingene uden et eneste hjulspin. Jeg er spændt på at se hvilket race vi kan få hvis vi kører på samme tid på en våd bane," siger Barrichello om den duel der kan komme mellem den tekniske stil kontra den aggressive hvis det bliver regnvejr.
"Som altid ser jeg frem til det britiske grand prix. Hvert år har Silverstone haft en god atmosfære på grund af de britiske fans entusiasme, specielt da der er så mange af dem," siger Ralf om forholdene på Silverstone - en bane som han betragter som meget udfordrende. Banen består af mange forskellige kombinationer - nogle ret hurtige og andre langsomme. "Kombinationen af hurtige, medium og langsomme sving gør det udfordrende at finde et godt setup," siger Ralf Schumacher.
Selvom der er fare for dårligt vejr på Silverstone kommer det ikke til at være en katastrofe. "Lad os håbe det bedste," siger han om vejret. "For BMW-Williams gør vejret ikke det store, fordi FW22'eren føles god både i regnvejr og tørvejr," fortsætter han. Ralf Schumacher sluttede på 3. pladsen sidste år og vil forsøge at score point igen i år.
I.flg. et tysk blad, er Michael Schumacher blevet 4,8 US$ millioner (ca. 36 millioner dkr.) rigere, efter at man er blevet enig med den tyske forretningskæde ”Karstadt” og den amerikanske legetøjsgigant ”Toys R Us” at de godt må sælge Michael Schumacher produkter.
Michael Schumacher modtager fra Ferrari over 36 US$ millioner (ca. 270 millioner dkr.) om året. Derudover er der 12 US$ millioner (ca. 90 millioner dkr.) fra private sponsorer. Så er der en lille biindtægt på 7 US$ millioner (ca. 52,5 millioner dkr.) på alt sælge sine egne produkter. Så Michael Schumachers beskedne hyre om året er ca. 55,5 US$ millioner (ca. 416 millioner dkr.)Der skulle nok være råd til en god flaske rødvin når sæsonen er færdig, hvis han sparer lidt sammen.
”Pladserne fra 6 til 14, der vil ikke være den store forskel, så det bliver meget svært at forud sige hvordan det kommer til at gå, også fordi man ikke kan regne med vejret. Hvis det bliver regnvejr, så er det fint for mig, vi havde en god test i regnvejr i sidste uge på banen, vi sluttede på en 4 og 5 plads da den regnede. Hvis det bliver tørvejr, så ser det helt anderledes ud,” siger Alexander Wurz.
Til weekendens løb vil der kun være to slags dæk at vælge i mellem, nemlig middelhård og blødedæk, og selvfølgelige regnvejrsdæk.
”Vi ved endnu ikke hvad vi vil satse på, og heller ikke om der skal være 1 eller 2 pitstop. Til forskel fra Imola, så vil vi ikke mangle hestekræfter på Silverstone. Og vi skal arbejde meget videre med vores set-up, det er det som vil afgøre vores strategi til løbet,” afslutter Alexander Wurz.
Der er ingen kørere, der er mere i pressens søgelys end de 2 Arrows kørere, Pedro de la Rosa og Jos Verstappen.
I et interview med Pedro de la Rosa i sidste uge, under testen på Silverstone, fortalte Pedro de la Rosa om fremtiden for i år med den helt nye A21 racer.
”Arrowsteamet har taget et meget stort skridt i den rigtige retning, siden sidste år. Ikke bare har de forbedret bilen utroligt meget og godt, men man har også fået en god indstilling til tingene, og der er masser af motivation i teamet.
Vi må forsætte med at arbejde hårdt, hvis vi vil være mellem de 5 bedste teams. Det kan godt være det ser lidt for ambitiøst ud, men jeg er helt sikker på at vi kan nå der op. Men vi må ikke blive skuffede og miste modet, hvis resultaterene ikke kommer med det samme; det tager tid at bygge et godt team op fra næsten ingenting.
Den nye A21 er en rigtig god bil, men på den korte tid vi har haft den, har vi ikke rigtigt haft tid til at udvikle på den, så vi har ikke set dens fulde potentiale endnu. Den er ikke blevet testet nok på den korte tid. I forhold til sidste års bil, er der forbedringer på down force, vejgreb, og motorkraft. Det er en helt ny bil, og man kan slet ikke sammenligne den med A20 som vi brugte i 1999. Vi har en bil der på mange områder er nyskabende i formel-1, og ikke som mange andre team, der har videreudviklet på deres bil fra sidste år.
I løbet af sæsonen vil der komme en del nye ting til bilen, men der går lige et stykke tid endnu. Der skal testes meget mere med bilen, for at videreudvikle den, og forstå dens måde at opføre sig på i forskellige situationer,” siger Pedro de la Rosa.
Michael Schumacher arbejdede sammen med Tom Walkinshaw tilbage i 1994, da han vandt verdensmesterskabet sammen med Benetton.
Arrows har endnu ikke fået point i år. De har ved flere lejligheder under løbene været oppe i top 6, men de har ikke kunne holde hele vejen til mållinien.
Eddie Irvine: "For Jaguar bliver det en spændende weekend, fordi det er den første optræden for hjemmepublikummet. Det bliver spændene at se hvor "grønt" det bliver på tilskuerpladserne. Jeg er ikke særlig begejstret for selve banen; det er svært at overhale, selvom om der dog er et par udfordrende sving. Teknisk er det svært at finde det rigtige set-up, men kan vi forsætte med de fremskridt vi har haft med bilen, så kan vi godt vise noget. Nogle af de steder bilen skal forbedres, er på det aerodynamiske område. Teamet stoler på mig. Det giver en stor motivation og styrke. Men det er også nødvendigt, at vi snart begynder at få point, ellers bliver springet til de forreste hurtigt for stort. Hvis vi kan begynde at kvalificere os bedre, er der større håb."
Og om sin holdkammerat siger han: "Jeg kan ikke helt forstå, hvad det er der sker for Johnny. Igennem hele vinteren klarede han sig utroligt godt. Men lige nu, virker det som om han er nede i en bølgedal. Det ser ud som om han skal kæmpe med alting lige nu."
Johnny Herbert: "Det er altid godt at komme på Silverstone, der er en hel speciel og varm atmosfære. Det bliver også spændende, at komme med Jaguar navnet bag os."
Han forsætter med at sige: "Den udgave vi havde af motoren tidligere, satte os en smule tilbage, men nu skulle det gå bedre. Jeg føler måske, at jeg ikke får en hel perfekt backup fra teamet. Jeg er ikke ladt alene, men nogle ting kan gøres bedre. Der er for mange ting, hvor jeg selv skal tage en afgørelse, uden at kunne få den rigtige information inden. For mit eget vedkommende, har jeg aldrig været i bedre fysisk form. Jeg næsten ikke kende mig selv i spejlet. Men det er nødvendigt at være i superform i dag."
Han slutter med at sige følgende: "Sæsonen indtil nu, har været en parallel til '99-sæsonen hos Stewart. Det var også en forfærdelig start på sæsonen, men til sidst begyndte det at gå fremad, og jeg vandt min tredje og Stewart-teamets første sejr. Jeg giver ikke op. Efter det svære år sidste år, kan jeg ikke give op nu. Nu skal det gå fremad, så hvis vi er heldige får vi point på søndag."