Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.4.2005
 San Marino - alligevel!
 Pizzonia med på Imola
 
19.4.2005
 San Marinos GP - Teams preview - top 5
 San Marinos GP - Dæk preview
 

Hop til top20.4.2005

San Marino - alligevel!

San Marinos Grand Prix står for døren. Renault har været i topform i de første tre løb. Men trods alt virker de ikke urørlige. Flere hold står på spring for at tage sejren på søndag.

For et år siden så det ellers ud til at det var sidste gang vi skulle besøge Imola banen, der siden 1981 har været hjemsted for et løb under den lidt obskure betegnelse - San Marinos Grand Prix. Egentlig var det ikke noget trist farvel. De ændringer der blev foretaget efter Sennas død i 1994 ødelagde banens charme.

Og så dukkede Imola alligevel op i kalenderen for 2005, selvom der ikke ligefrem manglede løb i sæsonen. Omvendt har banen en vis tradition for at indlede den europæiske Formel 1 sæson.

Renault har startet sæsonen godt. Tre sejre i tre løb kan, selv på jysk, kaldes godt. Som sådan har der ikke været meget kamp om sejrene. Den eneste der virkede truende overfor Alonso i Bahrain var Michael Schumacher, men det var ret kort tid tyskeren var med i det løb.

Men der er langt fra tre sejre på stribe og så til at være ligeså dominant som Ferrari var sidste sæson. Man må formode at flere teams, bland andet Ferrari, har et par ting oppe i ærmet til på søndag. Hvis Renault vinder igen, kunne det begynde at ligne noget som vi har set med rødt fortegn flere gange de sidste år.

Ferrari vil gøre alt hvad de kan for at det ikke bliver fire på stribe til Renault. Sæsonstarten har ikke været god for det italienske team, men om de har sovet i timen og er begyndt at lave fejl, eller de bare bliver forfulgt af alle de uheld de er blevet forskånet for tidligere, er ikke til at sige.

Michael Schumacher har 2 point efter tre løb. Hvis man kigger på historien, så er der ingen, overhovedet, der er kommet så dårligt fra start og har vundet VM. Den 36 årige tysker vil sikkert gerne ændre det afsnit i historiebogen.

Hos Renault er det Alonso der er i førertrøjen, mens Fisichella efter sin sejr i Australien har virket lidt ved siden af sig selv. Heldet har heller ikke ligefrem klæbet til ham. Begge vil gøre deres yderste for at få et godt resultat. Specielt for Fisichella er det vigtigt at vise, at sejren i Australien ikke var et sammentræf, men han på lige fod med Alonso er værd at satse på i kampen om VM.

Et andet hold, der også gerne vil vriste den øverste podieplads fra Renault er Toyota. Efter to andenpladser i streg føler det japanske team sig efterhånden klar til at gå efter en sejr. Og hvis marginalerne er på deres side er en sejr så absolut ikke udelukket. Jarno Trulli lyder som det bedste bud på en Toyota vinder, men man skal ikke afskrive Ralf Schumacher. Ralf er lidt en humørkører, der på en god dag hører til helt i front, mens han andre gange kan være ret anonym - selvom ofte henter point alligevel.

De to gamle hold, Williams og McLaren, har hver deres problemer at slås med. Hos Williams er bilen endnu ikke helt klar til at slås med i front, selvom den har vist gode takter. De to kørere, Webber og Heidfeld, mangler endnu at bevise at de er i stand til at løfte opgaven og skabe et vinderhold. Webber er udråbt til at være noget stort, men han skylder stadig et par gode løb i år til at understrege at han virkelig har klasse.

Hos McLaren er bilen måske nok ved at være i topform - Raikkonen kørte fornuftigt i Bahrain. Men selv en topform til bilen virker ikke som om det helt er nok til at blande sig helt i topstriden, slet ikke over en hel sæson. Ydermere må de stadig undervære Montoya, der stadig er på sygeorlov. Alexander Wurz vikarierer, selvom Pedro de la Rosa måske nok kunne have fortjent endnu et løb efter sin flotte indsats i Bahrain.

For resten af feltet er det lidt det samme som altid. BAR kæmper for at nå op på et anstændigt niveau, mens Red Bull bare gerne vil blive hvor de er. Liuzzi erstatter Christian Klien, og har faktisk noget at leve op til der. Hos Sauber går bølgerne lidt højt og Villeneuve har lidt svært ved at finde sig til rette. Point vil hjælpe på det, men bile

MMT  


Hop til top
Pizzonia med på Imola

Williams teamets testkører, Antonio Pizzonia, er blevet bedt om at tage med til San Marinos GP på Imola. Årsag: Mark Webbers ribben har det ikke godt.

Antonio Pizzonia som ved 4 lejligheder sidste år vikarierede for R. Schumacher, er blevet bedt om at tage med til Imola sammen med kørerdragt og styrthjelm. Årsagen er den at Mark Webber i forsæsonen fik trykket nogle ribben. Mark Webber har dog kørt de tre første GP'er i år, men har ikke kunnet gøre en optimal indsats. Tilsyneladende tager helingen af de bøjede ribben længere tid end først antaget, og for at skåne Mark Webber kan det være at Antonio Pizzonia får chancen. Det er dog ikke givet at han får chancen, men han er indkaldt for at stå standby, hvis Mark Webber og teamets læger vælger at Webber har bedst af at stå over denne gang.

PDL  


 

Hop til top19.4.2005

San Marinos GP - Teams preview - top 5

I den lange pause siden GP'et i Bahrain, har alle teams haft travlt på testbanerne. Nye udviklinger er testet, og så godt som alle kommer med en ny pakke.

De tre ugers pause der har været siden GP'et i Bahrain, er blevet udnyttet fuldt ud af alle teams. Testbanerne har lagt asfalt til adskillige testkilometre. Nye aerodynamiske udviklinger har stået på programmet hos alle teams, og flere har fundet de nye dele så gode at man vil se nye frontvinger, hækvinger og nye diffusere på bilerne til San Marinos GP på Imola. Renault har lagt sig i spidsen, men kan de blive ved? Toyota har hidtil vist sig som værende en god udfordrer, men vil de seneste udviklinger fra de andre teams vise sig at være bedre end det de to førende teams har lavet? Et nyt GP venter. Et GP der bliver kørt under køligere betingelser end hidtil i år. En bane hvor man bruger kerbs næsten mere end på nogen af de andre baner. Vil dækkene som skal vare hele løbet, finde sig i den behandling?

Renault:
Renault har to hovedpunkter i deres optakt til San Marinos GP. For det første at blive i toppen af pointlisten, dernæst at skåne bilen. Men hvorfor lige det sidste? På Imola bruger man kerbs meget, men det er ikke lige meget hvordan disse kerbs bliver kørt. "Lander" man f.eks. med fuld gas, er der en enorm belastning på gearkasse og trækaksler. Så det er noget teamet vil kikke nærmere på, måske med en lille løftet pegefinger til kørerne. Renault kommer med en ny frontvinge til dette GP, og forventer at køre med næsten max. downforce. Og så vil man holde øje med dæksliddet på især baghjulene. Træningen vil dog give visse indikationer i den retning. Kørerne har ikke de store bekymringer i forhold til Imola. Begge glæder sig til løbet, Fisichella får en ny motor denne gang efter hans uheld i Bahrain. Selv om Renault er øverst, så føler begge kørere at der er mere i bilen endnu, og at man i Europa nu skal vise hvad Renault står for. Også selv om ingen havde forventet at Renault har taget tre sejre i tre løb. Nu hviler der et større forventningspres Renault teamet.

Toyota:
Toyota har sammen med Red Bull været de helt store overraskelser i sæsonen hidtil. Mike Gascoynes nye "wundercar" viser at manden er god til det med biler. Og med to ambitiøse kører, om end der er på hver sin måde, så har Toyota et helt godt setup. Til San Marinos GP kommer Toyota med en hel del ændringer på bilen. Det er selvfølgeligt aerodynamik der er arbejdet videre på. Mike Gascoyne har dog haft visse betænkeligheder med den udbredte brug af kerbs på netop denne bane, men mener at bilen er i stand til at klare denne noget voldsomme udfordring også. Trulli er her på hjemmebane, og glæder sig til løbet. Især fordi han er så godt placeret i mesterskabet. Men bagfra kommer R. Schumacher som også er begyndt at gøre sig gældende efter en måske lidt svag sæsonstart. Gascoyne, Trulli og R. Schumacher er meget fornøjede over Toyotas fremgang i denne sæson, og Gascoyne ser da heller ikke nogen grund til at den ikke skal forsætte. Forventningerne internt i teamet er høje. Ligeså høje som placeringen. Men nu har teamet modsat tidligere noget at have forventningerne i. Udover alle de nye aerodynamiske dele, så har teamet også udført en omfattende dæktest. Det er selvfølgelig de lavere temperaturer i Europa der spiller ind, og teamet mener at have fundet det rette dæk, men skal selvfølgelig konferere med Michelin om deres opfattelse. Det ser umiddelbart ud til endnu en god weekend for Toyota.

McLaren:
McLaren har ikke Montoya med på Imola i weekenden. Efter grundige lægetjeks i løbet af ugen, er han blev bedt om at forlænge pausen yderligere. I stedet træder Alex Wurz ind som reserve for Montoya. Det må skuffe Pedro de la Rosa, som efter manges mening gjorde overordentligt flot efter at have været ude i et par sæsoner. Men nogen har jo truffet et valg. Teamet har i lighed med alle andre testet i løbet af de sidste par uger. Rent setup-mæssigt siger Raikkonen at man nok vælger

PDL  


Hop til top
San Marinos GP - Dæk preview

Det sorte der sidder uden om fælgene, har i år noget at bevise, eller rettere, firmaerne bag har noget at bevise. Holdbarheden er sat på prøve.

Dækkene skal i år bevise at de kan holde. Nu skal der køres +300 km på det samme sæt dæk. Men man må sige at det er lykkedes helt godt for dækfabrikanterne. Størst succes har Michelin haft, mens Bridgestone har været noget bagefter i år hidtil. Men nu gør dækkene ikke det hele alene, selvom det er yderst vigtig faktor for succes. Konkurrenterne fra Bridgestone arbejder intenst sammen med Ferrari for at forbedre netop deres produkt.

Michelin:
Michelin har siden det nye reglement vedr. dækkene blev offentliggjort, arbejdet med adskillige dækvarianter. Kun de mest lovende blev testet. Og udfra det materiale har man udvalgt de dæktyper som skal anvendes henover sæsonen. Og så er det ikke engang slut der, for hele tiden kommer der nye erfaringer til, som kan forbedre dækkene. Michelin har den fordel frem for konkurrenterne fra Bridgestone, at man har 7 teams til at teste for sig og til at opsamle data. Det giver en væsentlig fordel. Succesen er da heller ikke udeblevet. Til San Marinos GP er man i den situation, at nu skal der køres under væsentligt køligere forhold end i de første 3 GP'er i år. Samtidigt er Imola en bane hvor man bruger kerbs rigtig meget hvilket selvfølgeligt også påvirker dækkene. De specifikationer dæk som Michelin har udvalgt til San Marinos GP, har ikke været anvendt tidligere i denne sæson. De er opbygget efter en masse kendte faktorer tilsat ny viden og forskning. Det håber Michelin - og deres teams - er den rigtige løsning. Tidligere tests har mere end antydet hvilken retning man skulle gå i.

Bridgestone:
Er der nogen der ikke har haft hvile, så er det Bridgestone. Et intenst arbejde sammen med Ferrari for at løfte hele pakken op til vanlig standard, har været overskriften på dagsordenen. Udover at Ferrari har testet deres bil, så er der testet dæk, dæk og atter dæk. Bridgestone formulerer det sådan at man har arbejdet hårdt sammen med især Ferrari, og at Bridgestones sande potentiale så sandelig er på vej. Men man er dog temmelig sikker på hvor man står. Meldingen fra Bridgestone er nemlig den, at man vil anvende blødere dæk end hidtil i denne sæson, men ikke så bløde som sidste år. En udtalelse der er rettet til San Marinos GP. Med det i mente, så skal man også huske på at netop Imola og senere Monza, er Ferraris hjemmebaner, og at de italienske tifosis så sandelig ikke forventer andet end at de røde biler er med helt fremme. Kan Ferrari få den nye bil - og dækkene til at fungere i den kommende weekend, er det ikke umuligt at de italienske tifosis få deres drømme og ønsker opfyldt.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk