Hos Spyker føler man ikke at man er i krise, men, man ved også at der skal ske noget. Derfor har Mike Gascoyne annonceret at man fremover vil deltage i de officielle tests på lige fod med alle andre teams. Straffen for manglende tests inden sæsonen startede, og den manglende test i Malaysia, koster dyrt nu. Især når man ser på målsætning og forhåbninger.
Bilen vil gennemgå en stor udvikling i de næste par måneder
(Foto: Spyker)
Man har ikke testet nok hos Spyker. Det koster, og nu skal der ske noget. Man deltager fremover i alle officielle tests, ligesom at der skal ske noget hos teamet. Blandt andet har man ikke brugt de for teamet tilgængelige vindtunneler nok. I nærheden har teamets faciliteter i England har man adgang til en vindtunnel. Der bliver med Mike Gascoynes egne nu "tændt for kontakterne". Endvidere skal udviklingsarbejdet intensiveres. Det sker både hos Lola i England og hos Aerolab i Italien.
- samt at der skal testes og testes og testes
(Foto: Spyker)
Og ikke nok med det. Der har tidligere været rygter fremme om at én Spyker "b" version skulle komme til det tyrkiske Grand Prix i Istanbul. Mike Gascoyne bekræfter at der har været sådanne planer, men at man på grund af teamets situation, vil fremrykke introduktionen til det europæiske Grand Prix på Nürburgring. Mike Gascoyne siger dog at det er direkte er tale om en "b" version, men snarere om en kraftig opdatering, idet man allerede har lavet en hel del ændringer på bilen. Mike Gascoyne bekræfter dog at den meget stærkt opdaterede bil - "b" version eller ej - vil have en væsentligt ændret bagende, ny gearkasse, kølere, støddæmpere og aerodynamiske dele. Bilen bliver også opgraderet til Monacos Grand Prix, men det er ikke usædvanligt, da der til dette meget specielle løb tit er ændringer på bilerne der ikke bliver anvendt igen, måske lige med undtagelsen Ungarns Grand Prix.
Renaults præstationer hidtil i denne sæson, står slet ikke mål med teamets egne forventninger. Renault teamet har i 3 Grand Prixer kun hentet i alt 9 points, og det er slet ikke godt nok når man er forsvarende verdensmester - endda dobbelt forsvarende verdensmester. Og er der én som slet ikke er tilfreds med det, så er det teamchef Flavio Briatore.
En ikke særlig tilfreds teamchef
(Foto: Renault)
Angiveligt har Flavio Briatore faktisk allerede afskrevet verdensmesterskabstitler i år, og vil i stedet forsøge henover sæsonen at indhente det tabte. Renault har selv regnet ud at man er 1,5 sekund efter Ferrari og McLaren i gennemsnit pr. omgang. Det er meget i den verden. Og det gør det heller ikke bedre at også BMW Sauber præsterer bedre og også er hurtigere. Så nu skal der ske noget.
Renault taber i snit 1,5 sek pr. omgang til de forreste
(Foto: Bridgestone)
Det har været tydeligt at Renault har haft problemer. Man har tidligere selv udtalt at der er store problemer med at omstille sig til at køre på Bridgestone, der som bekendt er eneleverandør af dæk i denne sæson. Derudover har R27'eren tilsyneladende også andre problemer som der skal tages hånd om. Det er kommet frem at der også skal arbejdes med så næsten fundamentale ting som affjedring, hjulbase, den aerodynamiske balance og vægtfordelingen. Ret vigtige ting både hver for sig, men også som helhed især.
Fernando Alonso er den helt store helt i Spanien i disse år. Det har fået tilskuerne til at strømme til Circuit de Catalunya når Formel 1 feltet lægger vejen forbi for at køre det spanske Grand Prix. I de senere år har man gradvist udbygget tribunepladserne, så det gradvist er blevet plads til flere og flere tilskuere. Alligevel har der været udsolgt de sidste 3 år og det er også tilfældet i år.
Igen i år er der kommet nye tribuner, ligesom man har forbedret adgangsforholdene. Broerne der fører over den tilstødende jernbane, er gjort permanente. Det betyder også at de som tidligere har oplevet disse broer som lidt ustabile og som har givet en fornemmelse af at være på gyngende grund, nu er slut. Nye og faste broer har klaret det problem.
Alt er ikke helt udsolgt endnu, men man er godt på vej. Det ventes fra arrangørernes side at man i løbet af en eller to uger har helt udsolgt. Herhjemme er der heldigvis stadig muligt at få billetter til Grand Prixet. Blandt andet så har Motor Sports Rejser stadig enkelte billetter til turen til det spanske Formel 1 Grand Prix. Så er der lyst til at se Fernando Alonso og Lewis Hamilton gøre det slemme ved konkurrenterne, er der stadig mulighed for at sikre sig plads.