Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.4.1999
 Næste runde i materialekrigen
 
19.4.1999
 Test
 Ferrari tester dæk
 

Hop til top21.4.1999

Næste runde i materialekrigen

Der er efterhånden en offentlig kendt hemmelighed i internationale motorsportskredse, at flere Formel 1 teams for øjeblikket eksperimenterer med et nyt metal: Boralyn-Aluminium. Et blandingsmetal af Aluminium, Bohr og Karbid, og styrkemæssigt blandt de bedste letmetaller i vægt/ kraft forholdet. Metallet, der er forholdsvis ukendt, blev udviklet af Californiske videnskabsmænd, og har først nu fået dets gennembrud i en GM elektrobil. Den lange introduktionsperiode henføres til vanskeligheder med at finde egnede og tilstrækkelig fabrikationsfaciliteter, som man har fundet i Milano, Italien, og den første større parti blev produceret i 1997. Mon ikke Ferrari er en af de teams, der eksperimenterer med Boralyn.

Boralyn har ydermere den fordel , at ved at ændre på blandingsforholdet, kan det målrettes/ designes mod en specifik opgave, og er ugiftigt i modsætning til Berrylium, der er forbydes i Formel 1 til næste år.

KLH  


 

Hop til top19.4.1999

Test

Med kun 3 uger imellem det Brasilianske Grand Prix og San Marino Grand Prix, de forskellige teams har derfor kun en uge til test. Bridgestone ønsker at udvikle deres dæk, og spurgte derfor McLaren og Ferrari Men kun ferrari ønskede at deltage i denne test (Se separat nyhed) for McLaren ville lave dere egen test på Barcelona i den forgangende weekend. ferrari vil ingen være med på testbanen i næste uge på Jerez, med både Michael Schumacher og Eddie Irvine, hvor de vil koncentrere sig om hjulophæng, aerodynamik og motor test.

Arrows går en meget travl testuge i møde. Toranosuke Takagi skal teste på Silverstone den 21. & 22. April, hvor en ny udgave af deres motor skal afprøves. det er den motor som for første gang skal bruges i Monaco eller ved det Spanske Grand Prix. i mellemtiden skal Pedro de la Rosa teste på Lurcy Levis i Frankrig, for at test aerodynamiske forbedringer på bilen. Team vil iøvrigt løfte sløret for bilens nye bemaling Torsdag den 29. April på Imola.

Alle teams på nær Arrows vil være repræsenteret under testen på Jerezfra den 22. til 24. April. Under den test vil vi igen kunne se Luca Badoer bag rattet i hans Minardi. Marc Gené skal teste for Minardi. Jacques Villeneuve og testkører Patrick Lemarie skal teste for BAR. Hvis Zonta ikke kan køre, hvilket ikke er sandsynligt, skal han afløses af Mika Salo (se separat historie) som muligvis får chancen til at køre BAR 001 under teste på Jerez.

3 dags testen er også vigtig for Ford som så Rubens Barrichello udgå af det Brasilianske Grand Prix efter meget stærk kørsel. Teamet tog til Brasilien i den tro at de havde løst alle deres problemer med krumtapakslen, og skruede derfor motoren op til at kører 17.250 o/m imod de sædvanlige 16.500 o/m men en mekanisk fejl på enten et stempel eller en ventil satte en brat stopper for Stewart teamets måske første sejer. udover testen af de forbedringer der er blevet lavet på motoren, skal der også testes nogle aerodynamiske ændringer på bilen. Næsten alle teams tester med deres normale "løbs" chauffører, det er kun BAR, Benetton og Prost der stiller op med deres test chauffører.

HVJ  


Hop til top
Ferrari tester dæk

Ferrari har testet dæk for Bridgestone fredag og lørdag på Fiorano. Ferrari arbejdede sammen med Bridgestone ingeniører, om at teste et nyt regnvejrsdæk. på grund af manglende regn på banen, var man nød til, med tankvogne, at kører rundt på bane for at gøre den våd, så testen kunne få et realistisk præg. Fredag formiddag kørte Michael Schumacher med forskellige nye regnvejrsdæk, med forskellige former for mønstrer. Han fortsatte fredag eftermiddag med at teste intermediat dæk. Han kørte ialt 134 omgange, med bedste tider på 1:07.115 for regnvejrsdæk og 1:05.995 på intermediat dæk. Om lørdagen kørte Schumacher 72 omgange, med en bedste tid på 1:07.034. Det var F300 long wheelbase bilen som blev brugt til testen, hvilket er sidste års version af Ferrari. Bilen kørte begge dage uden nogen former for mekaniske problemer.
HVJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk