"Det var næsten umuligt at køre og det var også farligt. Jeg foreslår FIA, at når vejret er sådan bør sikkerhedsvognen bruges i træning, såvel som i løbet. Min bil var udsat for aquaplanning og det var umuligt at se hvor jeg var på vej hen eller bedømme afstanden til bilen foran mig," sagde Scumacher, der ellers ikke er kendt for at være forstående for den slags situationer. "Det store problem er at regnen simpelthen ikke drænes hurtigt nok væk. Tidtagningen var næsten ubrugelig hvad angår justering af bilens set-up."
Sammenlign så dette med Frentzens udsagn: "Vi havde en virkelig god dag, vi er i form og gjorde et meget godt arbejde. Det er ikke til at vide om vi kan bibeholde dette gennem weekenden, men det er bestemt en måde at lægge ud. Faktisk var i dag en perfekt tidtagning, ikke bare fordi vi var hurtigst, men også fordi det omskiftelige vejr gjorde det muligt for os at køre under mange forskellige konditioner."
Derimod var kørerne lidt mere åbenmundet. Pedro de la Rosa ville gerne have kørt flere omgange. "Vi skal stadig have balancen rigtig i raceren og skal arbejde på det i morgen. Men på dage som denne lærer man ikke ret meget, så det er svært at gøre markante fremskridt," siger en skuffet spanier.
Også den mere rutinerede Jos Verstappen bemærkede at det var meget svære forhold i dagens træning. "Da træningen sluttede var æder meget vand på strækningerne så der ikke noget ved at køre hurtig som man ønsker, da det ikke er værd at tage chancen i den frie træning," vurderer Verstappen der blev nummer 14 lige efter holdkammeraten de la Rosa. "På den anden side, føles raceren god i regnen så der var ikke nogen problemer," siger hollænderen der ikke har noget imod regnvejr på søndag.
Er Herbert allerede igang med at søge nyt arbejde?
Foto: Allsport
Herbert mener dog at rygterne er overdrevet. "Selvom jeg er blevet forsikret at rygterne om at jeg vil blive udskiftet efter Silverstone er fuldstændig falske, kan jeg nok se at det kan blive mit sidste britiske grand prix," siger Herbert med en vis portion vemod. "Hvis jeg forlader Formel 1 vil jeg fortsætte med at køre et andet sted – måske i ChampCar," siger Herbert der har vundet 3 Formel 1-løb, senest sidste år i det kaotisk grand prix på Nürburgring.
Luca di Montezemolo: "For at blive ved med at være én af de førende F1 teams, behøver vi en partner, som er pålidelige, højt motiveret og som er en af de førende indenfor den teknologiske udvikling. Shell er den perfekte partner for os, idet deres engagement og bidrag går længere end blot at levere benzin og olie til os. De er nu etableret som en meget vital partner i vores F1 afdeling."
Og så vil Ferrari åbne en butikskæde. I hvert fald hvis man skal tro bladet "Marketing Week". Ferrari har fornemmet, at der er mange penge i at sælge merchandise, og har derfor åbnet en butik i Milano. Det er meningen, at der med tiden skal åbnes butikker verden over. Sidste år tegnede Ferrari kontrakt med den store amerikanske legetøjsproducent Mattel om fremstilling af modelbiler.
Teamchefen, der har en baggrund som bankmand peger på den største præstation. "Det ultimative højdepunkt er at have overlevet. Da jeg begyndte var jeg så opsat på ikke at opnå en kortvarig succes for i stedet at sikre teamets fremtid og selvom der har været så mange fristelser, har vi holdt os til vores filosofi. Efter at have overlevet, var det næste skridt at etablere os og i de seneste år har vi gået videre og fået succes," siger Eddie Jordan.
De to store højdepunkter var den første pole position i 1994 på Spa og i 1998 dobbeltsejren til Hill og Ralf Schumacher. "Den første sejr er uden tvivl et højdepunkt, specielt fordi vi skrev historie ved at vinde vores første løb med en dobbeltsejr. Jordans gradvise vej mod toppen af sporten er det der giver mig den største glæde," noterer Jordan sig.
Eddie Jordan filosoferer over tiden i Formel 1
Foto: Allsport
Det har især været tilfredsstillende for teamet at være i stand til at bryde ind i det traditionelle billede af Formel 1. "McLaren, Williams, Ferrari og Benettons dominans var ukrænkelige og havde stået på i over et årti indtil vi brød den i 1998, hvilket gav mig en fantastisk følelse," siger Eddie Jordan der sidste år havde den bedste sæson med Frentzen og teamet på tredjepladserne i de to mesterskaber.
Utrolig mange nuværende kørere i feltet har været med hos Eddie Jordan. Teamchefen har to favoritter – Heinz-Harald Frentzen som han ’genfandt’ til sæsonen 1999 og Eddie Irvine som han førte ind i Formel 1 til løbet på Suzuka i 1993 – en kører der siden har sat sit præg på Formel 1. De to kørere var på inde i varmen hos Jordan da teamet kørte i Formel 3000 – og der forstod Eddie Jordan at de to kørere skulle behandles vidt forskelligt, og at det tog noget ekstra at få det bedste ud af Frentzen.
En anden topkører som har været i teamet er Damon Hill – og han fortæller lidt om hvordan de to sæsoner gik, og også om hvorfor det måske var så svær en afskedssæson for den tidligere verdensmester. "Jeg kendte Damon. Han har fire børn og var tæt på at blive 40 år. Han har vundet 22 grand prix og heldigvis vandt han for Jordan og det var ikke kun for Williams. Han kunne blot ikke opgive motorløb," siger Eddie Jordan. Derimod har Eddie Jordan et noget anstrengt forhold til de to Schumacher-brødre som han ikke har været teamchefens kop te.
Nu håber Eddie Jordan at jubilæumsløbet kan blive en stor succes – for de mange fans og ikke mindst Irland som står teamchef Eddie Jordan meget nær.
"Jeg ser det på den måde at jeg skal køre endnu hurtigere da der nu er to at sørge for - Tanja og Lea. Så jeg skal have bringe mere brød på bordet!" siger Frentzen med et glimt i øjet.
Forude venter der nu et regnvejrsløb, ganske som han og Trulli ønsker sig det. Frentzen var hurtigst ved fredagens træning - i hvert fald den hurtigste da der var tørt på Silverstone.
Eddie Jordan mener at det er for hasarderet at rykke rundt i kalenderen. "Grunden til at vi tager til Australien og Brasilien i marts er for at få det mest gunstige vejr, så det er hasarderet at kommer til Silverstone sent i april," siger Jordan-teamchefen. Han kan meget vel møde på arbejde mandag morgen og betragte markerne omkring Silverstone som delvist oversvømmet. Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget. "Irvine har foreslået at begynde et landbrug for at kunne sælge billige kartofler til de andre teams," jokede Eddie Jordan og Irvine.
Der var enighed om vejret - det er koldt og vådt!
Foto: Allsport
Formel 1's mest konservative teamchef Frank Williams var da heller ikke særlig tilfreds. "Når det kommer til datoændringen fra juli til april, er jeg sikker på at det ikke sker igen. Men det afhænger meget af hvordan politikken ændrer sig," siger han tørt.
Den førende i VM, Michael Schumacher mener heller ikke det er det rigtige tidspunkt. "Jeg kørte et par runder her i regnen sidste uge, men det er virkelig for koldt til at køre race. Det føles som en vintertest i Italien, når vi gør vores forberedelser i januar og februar," siger Schumacher.
Og de kunne sikkert fortsætte og snakke om vejret…
Læs hele pressekonferencen.
Yderligere: Vejrudsigten til løbet på Silverstone.
BAR-teamet mener at Salo stadig skylder dem penge - ifølge BAR skulle Salo betale 1,4 million kroner for de tre første løb han kørte for Ferrari og 250.000 kroner for de følgende tre løb, for at slippe udenom den eksisterende aftale med BAR. Salo og de folk der hjælper ham har ikke sendt en krone - så nu må de rettens vej for at skaffe pengene.
James Besmer som har 27 års erfaring med at undervise i at køre formel biler flytter ud i helt nye omgivelser, og der vil være 30 racerbiler til rådighed på skolen. Der er primært formel 1600 og formel 2000 racerbiler der køres i, men skulle du selv ligge inde med en Formel-1 racer, så tror jeg godt du må tage den med der over, men man kan selv hente flere informationer på deres hjemmeside som er .: http://www.autosportbasi.com.
Irvine med Hawthorn trofæet
Foto: Allsport
Tidligere vinder af Hawthorn trofæet er Nigel Mansell, som er blevet tildelt hæderen 7 gange. Damon Hill er blevet hædret 4 gange.
De to seneste der har fået Hawthorn trofæet er Jacques Villeneuve og David Coulthard.
Mika Salo, der har vist fornem kørsel og ligner Saubers 1. kører mener at Silverstone næppe kan blive den helt store udfordring for kørerne på søndag. "De fleste kørere på søndagens grid kunne sikkert køre rundt på Silverstone med lukkede øjne, fordi så mange af os tester her så ofte!" siger Salo. Finnen, der scorede point på Imola har dog ikke Silverstone som en af favoritterne. "Jeg kan lide den mindre end andre. Måske er det fordi jeg ser ud til aldrig at have et godt løb her. Men det er mit hjemmebaneløb, så jeg håber at jeg kan vende trenden denne gang," siger Salo videre.
Pedro Diniz nævner ikke et ord om hvad der er hans forventninger til løbet - det vigtigste er hans nye hjelmdesign. "Denne weekend er vigtig for mig, da jeg til dette løb kører med et nyt hjelmdesign," siger brasilianeren. "Det er til ære for 500 året for opdagelsen af Brasilien den 22. august 1500. Det betyder meget for mig, og det er min måde at vise hvordan jeg har det," slutter han. Set i et større perspektiv: en underlig indgangsvinkel til Formel 1-løbet på søndag. Han bliver næppe hurtigere af det!
Det britiske GP har pr. tradition i mange år været afholdt midt i Juli måned, men i år er det anderledes. Det er blevet flyttet til April måned. I år er det i påsken det går løs. En af de største spekulationer er, hvordan vejret vil blive. Pr. tradition er det engelske forårsvejr af tvivlsom karakter, men de foreløbige prognoser er positive.
En anden ting som har været debatteret utrolig meget, er regelændringen med fartbegrænseren i pitområdet. Men det er stadig tilladt med denne, dog i en modificeret udgave.
For de to Ferrari kører, bliver det en spændende weekend. Hvordan vil Michael Schumacher klare sig når løbet starter, og de skal igennem Stowe første gang? Det bliver første gang siden ulykken sidste år, at Schumacher skal igennem svinget i løbssituation. Efter sidste uges test på banen udtalte MS, at han ikke var påvirket af ulykken. Men måske dukker der noget frem, når det virkelig gælder. Men ifølge Ross Brawn, er MS i topform både mentalt og fysisk, så han forventer ikke at det bliver et problem. I det hele taget er Ross Brawn meget optimistisk. Set i lyset af de resultater som Ferrari hidtil har opnået i denne sæson, forventer han, at de to kørere igen kører et godt resultat hjem til Ferrari. Men han er klar over, at McLaren er godt på vej frem.
Rubens Barrichello glæder sig også til løbet. Han er stadig optimistisk i forhold til sine egne muligheder, men påpeger, at hvis det bliver regnvejr, er hans muligheder måske større, fordi han er vant til regnvejr hjemme i Brasilien. Med to ens biler har han alle muligheder. Men han udtrykker stadig en vis forundring over, at netop hans bil ikke klarede sig så godt på Imola i det sidste løb, selvom de i princippet har to ens biler. Men Silverstone er til gengæld en slags hjemmebane for ham, idet han indtil nu har kørt for engelsk baserede teams, som alle har Silverstone som hjemmebane. Men vinder MS, må Rubinho nok til at se i øjnene, at han efterhånden må affinde sig med at være hjælpekører for Michael Schumacher.
Eddie Irvine betragter ikke Silverstone som en hjemmebane, i hvert fald ikke for ham selv. Ifølge ham selv, har han ikke kørt så meget på banen før han kom i F1. Men for Jaguar kan han se det store i at komme til Silverstone. Men han ved også, at det er en vanskelig bane at finde det helt rigtige set-up til. Der er gjort store fremskridt med bilen, så man håber på et godt resultat.
Men det er dog ikke en perfekt bil, man kan stille op med. Et af de store problemer man har kæmpet med i sæsonen indtil nu, er koblingen. Tirsdag var teamet på Santa Pod dragracingbanen; der skulle man prøve at finde ud af hvor problemet var, men det er ikke lykkedes endnu. Man håber dog på, at de indsamlede data kan være med til at finde en løsning på problemet.
David Coulthard som vandt sidste års Britiske Grand Prix, efter at Michael Schumacher kørte galt i Stove corner, hvor han som bekendt brækkede benet. Og Mika Hakkinen udgik da hans baghjul faldt af efter et pitstop.
Men under alle omstændigheder fastholder David Coulthard at en sejr er en sejr, lige meget hvor tilfældig den er.
"Jeg mener, hvis man skal vinde løbet på den rigtige måde, så skal man vinde over de andre kører. Jeg giver mine sejre karakter efter de kører der slutter på anden og tredje pladsen. Jeg har ikke været haft mange heldige sejre, men sidste år på Silverstone var helt afgjort en af dem." Siger David Coulthard
" Jeg har kun fire point indtil videre, så jeg er langt efter Michael Schumacher, men jeg har stadigvæk en chance for at blive verdensmester, jeg skal bare koncentrere på at være den hurtigste hele tiden, og det gælder også i denne weekend
Den 10. til 12. maj er de to organisationer indkaldt til høring i Bruxelles. Mødet vil blive afholdt for lukkede døre - stik imod det som blandt andet Max Mosley ønsker. FIA har ved det seneste verdensråd udsendt en advarsel til Europa - FIA vil om nødvendigt flytte sporten ud af Europa. Kommissionen har dog taget FIAs advarsler med sindsro - 'det skal de jo sige', udtaler en talsmand.
Men altså ingen sne eller regn i løbet.
Problemet for Jordan er imidlertid at der er flere teams bag dem der er gået tilsvarende frem, og det har gjort at de har fået sværere ved at se fremad, eftersom der skal bruges mere tid på se efter de andre kørere i bakspejlet. Men Gascoyne tror at Frentzen og Trulli har alle muligheder for at blande sig. "Vi mener at vi er lige efter de to topteams. Vi er sikkert 2 eller 3 tiendedele efter Schumacher og Hakkinen i kvalifikation, men så er der deres andenkørere – selvom de nok ikke kan lide mig for at kalde dem det – dem mener vi at vi kan blande os iblandt," siger Gascoyne.
Gascoyne noterer sig også at teamet har to kørere der i år ligger tæt på hinanden og ser ud til begge at kunne score point. "Det er vigtigt at vi har to kørere der scorer point," siger den tekniske leder efter 1999 hvor der var stor forskel på Frentzen og Hills pointhøst. Han bemærker at de to kørere har forskellig stil – Trulli er meget hurtig tidligt i løbet, mens Frentzen ser ud til at tage den lidt mere med ro.
Mere om Jordans Grand Prix nr. 150
Udtalelser af Eddie Jordan om GP nr. 150
"Jenson Button er kommet let til det hele, og så hos et team som Williams allerede i hans debutsæson. Det var meget sværere for mig. Jeg fik faktisk ingen testtid inden mit første GP. Jeg startede hos Minardi, som ikke havde potentialet, så lige meget hvad jeg gjorde, kunne jeg aldrig vise om jeg virkelig var dygtig nok."
Og han tilføjer: "Ikke alle kan have den mulighed som Jenson Button har fået, men jeg er glad på hans vegne. Han har været på rette sted på det rette tidspunkt. Men jeg tror det bliver hårdt for ham. Alting forandrer sig rigtig hurtigt omkring ham, specielt når han har taget så stort et skridt. Jeg tror han kan klare det, han skal bare samle noget erfaring."
Siden præsentationen ved San Marinos GP, har FIA og McLaren testet og udviklet systemet yderligere. Og det er meningen, at der nu skal produceres yderligere testudgaver, som skal ud til de forskellige teams og afprøves der. Man vil så evaluere på resultatet, og den endelige model skal så bruges fra og med næste år.
Det er et yderligere skridt for at forbedre kørernes sikkerhed. I 1996 introducerede man de forhøjede cockpitsider, men køreren har stadig kunnet blive udsat for svære skader i forbindelse med hårde og pludselige ryk. Kroppen er spændt godt fast med seler, mens hoved og nakke har ikke har haft den samme beskyttelse. HANS er en krave der sidder over kørerens nakke og skuldre, og ved kraftige og pludselige ryk i forbindelse med ulykker, vil disse bevægelser blive begrænset og forhindret af kraven, som vil fordele de voldsomme kræfter til kørerens overkrop.
Yderligere information om HANS Vol. 1 og Vol 2.