Prost/Gaston Mazzacane-forbindelsen kom først meget sent på plads i forsæsonen. Få uger senere offentliggjorde Arrows beslutningen om at lade det ene sæde gå til Enrique Bernoldi og ikke som forventet til Pedro de la Rosa. Det blev aldrig helt klart, om det var Arrows eller de la Rosa selv, der lod samarbejdet slutte, men fakta var, at spanieren kort inden sæsonstart noget uventet stod uden beskæftigelse i 2001. Ved mindre de la Rosa ønskede at blive Minardi-kører var der ikke nogen ledige sæder, men der var til gengæld stor interesse i at få den tidligere Jordan-teskører indlemmet i de forskellige testteam. De la Rosa skrev kontrakt med Prost-teamet, sandsynligvis med mulighed for mere, for Mazzacanes kontrakt havde, som nu senere bekræftet, en klausul, der tillod teamet at udskifte ham hvis resultaterne ikke var tilfredsstillende efter de første fire løb.
Men Pedro de la Rosa blev ikke længe hos Prost. Jaguar var også interesseret, og med en større lønseddel og løftet om et sæde i den ene Jaguar i 2002 skiftede de la Rosa endnu en gang arbejdsgiver, men ikke uden en vis diskussion om kontraktbrud. Hos Prost levede Mazzacane ikke op til forventningerne (eller også var det præcis hvad han gjorde), og da Alain Prost tog kontakt til Niki Lauda og Jaguar, var det derfor for at høre om Pedro de la Rosa ikke kunne kombinere testarbejdet med jobbet som løbskører.
"Lige før Imola ringede Alain Prost til mig og spurgte "er der en mulighed", for han var ikke tilfreds Mazzacane," afslører Niki Lauda. "Han spurgte om han kunne låne de la Rosa tilbage og lade ham køre for sig og teste for Jaguar. Jeg forklarede ham at det simpelthen ikke var muligt fordi vi ønskede at benytte de la Rosa fuldt ud i test. Jeg tror, at vi har fundet frem til en aftale, der er god for alle parter." – Det skulle da lige være Mazzacane selv. Tabet af argentinerens kørefærdigheder i F1-feltet behøver man ikke at begræde, men værre kørere end han er blevet droppet mere nænsomt. Problemet med Burti var ifølge Lauda, at han ikke var erfaren nok til at sætte Eddie Irvine under pres. Jaguar har nærmest fra begyndelsen været under skarp beskydning fra især den britiske presse, og den nordirske førstekører får sin del af skylden for de grønnes pauvre resultater. Og i krisetider er det jo gerne den lavestrangerende kører det går ud over.
"Alt hvad vi kan gøre nu er at forbedre aerodynamikken på den nuværende bil hvilket vi også gør… Men min bekymring er, at hvis vi nu siger, at vi finder et halvt sekund i vores aerodynamik, så udvikler de andre team også deres biler," påpeger Lauda. "Så jeg tror, at med den nuværende bil – selv hvis vi udvikler den så meget som overhovedet muligt i de to uger mellem hvert løb – vil vi forhåbentlig ende mellem nr. 8 og nr. 12 på gridden eller et sted der i nærheden."Jaguar har haft flere omrokeringer, og mange nye ansatte er kommet til, men nu er den fase ovre, mener Lauda. "Vi har brug for stabilitet, vi har brug for at komme fremad med de folk vi nu har, vi må få dem sammen som et team og motivere dem i en positiv retning for få det maksimale ud den gruppe vi har nu."
Men let er det ikke, for netop den anderledes kvalifikationsprocedure i forhold til ChampCar er det Montoya har sværeste ved at vænne sig til. Der er feltet delt op i to halvdele med hurtigste i en gruppe og de langsomste i en anden, og kvalifikationen foregår så over to dage, fredag og lørdag. Det samlede resultat af de to kvalifikationsrunder giver den endelige startrækkefølge. "Det sværeste for mig er kvalifikationen," indrømmer Montoya. "Jeg har ikke helt styr på det endnu. Det er hårdt, fordi jeg kommer fra en serie i USA, hvor man har to tidtagninger at kvalificere sig i. Her har du realistisk set fire omgange til opnå alt."
Rubens Barrichello blev hurtigste mand onsdag i Ferraris omfattende testprogram, hvor de blandt andet skal have styr på de småproblemer der har været de seneste løb. Badoer testede elektronikken i forbindelse med motoren, mens Barrichello koncentrerede sig om andre sider af racerens funktionalitet, især omkring gearkassen. Derudover udførte han nogle starter - hvor traction control især vil være mærkbart.
Sauber havde Nick Heidfeld i aktion, mens Kimi Räikkönen kørte lige-uds-test på Vairano. "Det er en meget vigtig test for os, da det er vores anden og sidste chance for at få det nye traction control-system klar til Barcelona i næste uge," siger Remi Decorzent, der er løbsingeniør. Derudover arbejdede de med forskellige aerodynamiske løsninger.
Minardi kunne langt om længe køre deres første rigtig test i år. Her fik teamets testkører, hollænderen Christijan Albers, chancen for at prøve en Formel 1-racer. "Det har været en vidunderlig dag, selvom sædet gav mig nogle problemer. Det var første jeg var på Mugello, som viste sig at være en virkelig god bane med nogle udfordrende sving," siger Albers der kørte for Paul Stoddards F3000-team sidste år uden den store succes. "Det har været en stor oplevelse, og jeg nød at arbejde med teamet og jeg håber at teste mere for dem i fremtiden," slutter hollænderen der skal køre DTM i år for Mercedes.
Nr. | Kører | Team | Bedste tid |
1. | Rubens Barrichello | Ferrari | 1:25,09 |
2. | Luca Badoer | Ferrari | 1:25,21 |
3. | Nick Heidfeld | Sauber-Petronas | 1:26,36 |
4. | Christijan Albers | Minardi-European | 1:31,45 |
Torsdag vendte Michael Schumacher så tilbage til arbe