Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.4.2001
 Superlicens til Räikkönen?
 Prost gik efter de la Rosa – ikke Burti
 Montoya har problemer med kvalifikationen
 
20.4.2001
 To dages test på Mugello
 Mugello test - Onsdag
 

Hop til top21.4.2001

Superlicens til Räikkönen?

Det vakte stor undren da Peter Sauber skrev kontrakt med den unge og uerfarne Kimi Räikkönen. Men mon ikke al skepsis er blevet drevet ud af skeptikerne?

Efter lidt besvær kom Räikkönen til at sidde bag rattet i en Sauber. FIA valgte at give den unge finne en superlicens på prøve, gældende for 4 løb. De er nu kørt, og man må vel egentlig sige, at det er sket uden de store fatale fejl. Den største fejl har vel egentligt været en afkørsel i det brasilianske Grand Prix, under en forfølgelse af holdkammeraten Nick Heidfeld. Til gengæld kom der ét point på kontoen i det australske Grand Prix.

Forhistorien er ganske kort, at Sauber fik øje på det unge talent i en lavere formelklasse (Formel Renault), og nærmest vovede at tegne en kontrakt med ham. Efter kun 23 løb, hvoraf de 13 blev vundet, kom Räikkönen i Formel 1. Talentet er der, og på Imola blev Heidfeld for første gang udkvalificeret af Räikkönen. Det fik landsmanden Mika Hakkinen til at udtale:
"Kimi har allerede vist nok potentiale til at vise, at han er en kommende Grand Prix vinder. Man kan endnu ikke sige om han bliver verdensmester, det kræver en hel speciel form for tålmodighed, og det er for tidligt at sige om han besidder denne egenskab. Men han lærer nye baner meget hurtigt, og det er et af de bedste tegn på en god topkører."

Selv siger Kimi Räikkönen, at det var lettere at køre Formel 1 end han havde forventet, og det selvfølgeligt var et stort skridt at tage fra Formel Renault, men efter at han havde kørt det første løb, følte han sig hjemme.

Det bliver spændende at se hvad FIA beslutter sig for, men mon ikke at Kimi Räikkönen får en permanent superlicens.
PDL  


Hop til top
Prost gik efter de la Rosa – ikke Burti

Der sker som regel intet i Formel 1-verdenen, der ikke allerede har været hvisket heftigt om i ugerne forinden. Sladder og spekulationer præger overskrifterne, men Prost-teamets kørerudskiftning skete simpelthen så hurtigt at det kom bag på de fleste. Og det ikke uden grund; det var nemlig slet ikke Luciano Burti Alain Prost først havde i tankerne da han henvendte sig til Jaguar-teamet.

Prost/Gaston Mazzacane-forbindelsen kom først meget sent på plads i forsæsonen. Få uger senere offentliggjorde Arrows beslutningen om at lade det ene sæde gå til Enrique Bernoldi og ikke som forventet til Pedro de la Rosa. Det blev aldrig helt klart, om det var Arrows eller de la Rosa selv, der lod samarbejdet slutte, men fakta var, at spanieren kort inden sæsonstart noget uventet stod uden beskæftigelse i 2001. Ved mindre de la Rosa ønskede at blive Minardi-kører var der ikke nogen ledige sæder, men der var til gengæld stor interesse i at få den tidligere Jordan-teskører indlemmet i de forskellige testteam. De la Rosa skrev kontrakt med Prost-teamet, sandsynligvis med mulighed for mere, for Mazzacanes kontrakt havde, som nu senere bekræftet, en klausul, der tillod teamet at udskifte ham hvis resultaterne ikke var tilfredsstillende efter de første fire løb.

Men Pedro de la Rosa blev ikke længe hos Prost. Jaguar var også interesseret, og med en større lønseddel og løftet om et sæde i den ene Jaguar i 2002 skiftede de la Rosa endnu en gang arbejdsgiver, men ikke uden en vis diskussion om kontraktbrud. Hos Prost levede Mazzacane ikke op til forventningerne (eller også var det præcis hvad han gjorde), og da Alain Prost tog kontakt til Niki Lauda og Jaguar, var det derfor for at høre om Pedro de la Rosa ikke kunne kombinere testarbejdet med jobbet som løbskører.

"Lige før Imola ringede Alain Prost til mig og spurgte "er der en mulighed", for han var ikke tilfreds Mazzacane," afslører Niki Lauda. "Han spurgte om han kunne låne de la Rosa tilbage og lade ham køre for sig og teste for Jaguar. Jeg forklarede ham at det simpelthen ikke var muligt fordi vi ønskede at benytte de la Rosa fuldt ud i test. Jeg tror, at vi har fundet frem til en aftale, der er god for alle parter." – Det skulle da lige være Mazzacane selv. Tabet af argentinerens kørefærdigheder i F1-feltet behøver man ikke at begræde, men værre kørere end han er blevet droppet mere nænsomt. Problemet med Burti var ifølge Lauda, at han ikke var erfaren nok til at sætte Eddie Irvine under pres. Jaguar har nærmest fra begyndelsen været under skarp beskydning fra især den britiske presse, og den nordirske førstekører får sin del af skylden for de grønnes pauvre resultater. Og i krisetider er det jo gerne den lavestrangerende kører det går ud over.

"Alt hvad vi kan gøre nu er at forbedre aerodynamikken på den nuværende bil hvilket vi også gør… Men min bekymring er, at hvis vi nu siger, at vi finder et halvt sekund i vores aerodynamik, så udvikler de andre team også deres biler," påpeger Lauda. "Så jeg tror, at med den nuværende bil – selv hvis vi udvikler den så meget som overhovedet muligt i de to uger mellem hvert løb – vil vi forhåbentlig ende mellem nr. 8 og nr. 12 på gridden eller et sted der i nærheden."Jaguar har haft flere omrokeringer, og mange nye ansatte er kommet til, men nu er den fase ovre, mener Lauda. "Vi har brug for stabilitet, vi har brug for at komme fremad med de folk vi nu har, vi må få dem sammen som et team og motivere dem i en positiv retning for få det maksimale ud den gruppe vi har nu."

CBA  


Hop til top
Montoya har problemer med kvalifikationen

Juan Pablo Montoya kunne efter eget udsagn have taget pole i Brasilien havde det ikke været for en afkørsel på hans hurtigste omgang. Fire løb inde i sæsonen har colombianeren dog funderet over hvad der skal til for at give baghjul til teamkammeraten Ralf Schumacher, der vandt sin første sejr for en uge siden, og Montoya er kommet frem til, at det er i kvalifikationen indsatsen skal gøres.

Men let er det ikke, for netop den anderledes kvalifikationsprocedure i forhold til ChampCar er det Montoya har sværeste ved at vænne sig til. Der er feltet delt op i to halvdele med hurtigste i en gruppe og de langsomste i en anden, og kvalifikationen foregår så over to dage, fredag og lørdag. Det samlede resultat af de to kvalifikationsrunder giver den endelige startrækkefølge. "Det sværeste for mig er kvalifikationen," indrømmer Montoya. "Jeg har ikke helt styr på det endnu. Det er hårdt, fordi jeg kommer fra en serie i USA, hvor man har to tidtagninger at kvalificere sig i. Her har du realistisk set fire omgange til opnå alt."

CBA  


 

Hop til top20.4.2001

To dages test på Mugello

Ferrari, Sauber og Minardi har haft testet på Mugello-banen i Italien. For alle tre teams vedkommende handler det især om at få testet traction control forud for det kommende spanske grand prix, hvor det igen er tilladt at anvende elektronik til begrænsning af hjulspind.

Rubens Barrichello blev hurtigste mand onsdag i Ferraris omfattende testprogram, hvor de blandt andet skal have styr på de småproblemer der har været de seneste løb. Badoer testede elektronikken i forbindelse med motoren, mens Barrichello koncentrerede sig om andre sider af racerens funktionalitet, især omkring gearkassen. Derudover udførte han nogle starter - hvor traction control især vil være mærkbart.

Sauber havde Nick Heidfeld i aktion, mens Kimi Räikkönen kørte lige-uds-test på Vairano. "Det er en meget vigtig test for os, da det er vores anden og sidste chance for at få det nye traction control-system klar til Barcelona i næste uge," siger Remi Decorzent, der er løbsingeniør. Derudover arbejdede de med forskellige aerodynamiske løsninger.

Minardi kunne langt om længe køre deres første rigtig test i år. Her fik teamets testkører, hollænderen Christijan Albers, chancen for at prøve en Formel 1-racer. "Det har været en vidunderlig dag, selvom sædet gav mig nogle problemer. Det var første jeg var på Mugello, som viste sig at være en virkelig god bane med nogle udfordrende sving," siger Albers der kørte for Paul Stoddards F3000-team sidste år uden den store succes. "Det har været en stor oplevelse, og jeg nød at arbejde med teamet og jeg håber at teste mere for dem i fremtiden," slutter hollænderen der skal køre DTM i år for Mercedes.

Nr.KørerTeamBedste tid
1.Rubens BarrichelloFerrari1:25,09
2.Luca BadoerFerrari1:25,21
3.Nick HeidfeldSauber-Petronas1:26,36
4.Christijan AlbersMinardi-European1:31,45

Torsdag vendte Michael Schumacher så tilbage til arbe

BB  


Hop til top
Mugello test - Onsdag

Onsdag var dagen hvor 3 teams indtog Mugello banen i Italien. Det var også dagen, hvor European Minardi havde deres første officielle testdag i år.

De to andre teams er Sauber og Ferrari. Ferrari har holdt flyttedag fra Fiorano. Men dagen startede ikke helt som forventet. Ingen fik lov til at køre før over middag, da der blev udført noget vedligeholdelsesarbejde på og ved banen. Det afstod dog ikke Sauber teamet fra at lave nogle aerodynamiske tests på Vairano banen, hvor nye aerodynamiske tiltag blev testet. Kimi Räikkönen foretog testarbejdet på Vairano. Det var for det meste ligeudkørsel der blev foretaget.

Sauber teamet var meget tilfredse efter onsdagens testarbejde. Mens Räikkönen var på Vairano, lavede Nick Heidfeld sit testarbejde på Mugello. Test af aerodynamik og især det nye tracktion control system blev der arbejdet med. Vigtige elementer inden det spanske Grand Prix i næste weekend hvor tracktion control atter bliver tilladt.

Nick Heidfeld:
"Det er vigtigt for os, at vi får så meget tid på banen som muligt. Det vil hjælpe os meget med at få udviklet tracktion control systemet, og få testet ny aerodynamik til C20'eren. Vi har dog allerede fået meget af ud af onsdagen."

Minardi har 3 kørere med til Mugello. På førstedagen var det dog kun teamets testkører, Christijan Albers, der var i bilen. Han brugte førstedagen primært til at vænne sig til banen, som er ny for ham. Han deltog sidste år i FIA's F3000 mesterskab. Sidst på dagen, begyndte man at bruge hans feedback til at prøve at arbejde med tracktion control systemet.

Ferrari havde Luca Badoer og Rubens Barrichello med til Mugello til den første testdag der. Torsdag og fredag bliver Luca Badoer afløst af Michael Schumacher. Luca Badoer arbejdede hele dagen med ændringer i motorstyringselektronikken, mens Rubens Barrichello arbejdede med flere ændringer på bilen i forhold til ændringerne i det tekniske reglement. Men også nogle ændringer i gearkassen blev der arbejdet med.

På grund af den sene start, fik alle teams lov til at forsætte til klokken 19,00 med testen. Men da pressekontoret på stedet lukkede klokken 18,00 er det tiderne fra dette tidspunkt, som er blevet frigivet.

Onsdagens tider fra Mugello:

Barrichello, Ferrari - 1:25.09
Badoer, Ferrari - 1:25.21
Heidfeld, Sauber - 1:26.36
Albers, Minardi - 1:31.45
PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk