Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.4.2002
 Forbedringer på vej i BAR teamet
 
18.4.2002
 Ferrari test - onsdag
 Sauber test - tirsdag og onsdag
 Montoya beskylder Michelin for dårlig rådgivning
 Webber tilfreds med sin 11 plads
 Ralf afviser hemmelig aftale
 

Hop til top21.4.2002

Forbedringer på vej i BAR teamet

BAR teamet er i gang med en genopbygningsfase. Efter at Dave Richards er kommet til, er der sket ændringer, men flere kan ventes.

Honda har et problem som motorleverandør. Man har endnu ikke fået nogle points i år. BAR er i gang med en omstrukturering internt i teamet. Men også til de eksterne leverandører skal der skabes anderledes forbindelser. Deriblandt Honda. De første forbedringer for BAR blev set da teamet fik den hidtil bedste placering i år for et Honda team, da Jacques Villeneuve fik én syvendeplads på Imola. Men der er lang vej endnu.

I sidste uge testede teamet så på Silverstone, og var ganske tilfreds med testen. Der skal dog ske mange ændringer før det bliver helt godt. Olivier Panis sagde efter testen at man har mange forbedringer på vej. De første store og markante ændringer ved bilen, vil blive stillet til skue ved det canadiske Grand Prix i juni måned.

Dave Richards:
"Jeg tror at der store paralleller mellem de to situationer som BAR og Honda befinder sig i. Jeg mener at vi begge træder på nogle veje som ligner hinanden hvor vi er nødt til at se hvor vi er og hvor vi skal gå hen. Jeg er overbevist om at i løbet af de næste 12 måneder vil man se store fremskridt både hos BAR og hos Honda. I 2004 vil, tror jeg, vi være i en position hvor vi har optimeret præstationen i teamet og hos vor motorleverandør. Vi skal derefter være en stærk deltager i fronten af feltet."

Noget afhænger dog en del af hvilke kørere der er i teamet. Olivier Panis forventes at forlænge sin nuværende kontrakt, som udløber efter denne sæson. Jacques Villeneuve ved man ikke med endnu, men mon ikke at canadierens tålmodighed med BAR er ved at være sluppet op. Kun nogle superresultater kan "omvende" ham.

Olivier Panis:
"Vi har prøvet at arbejde lidt med nogle forbedringer på motorens holdbarhed. Honda har lavet et stort stykke arbejde og vi kan da også mærke nogle forbedringer. Vi har i det hele taget arbejdet meget med hele bilens holdbarhed, og foreløbig ser det lovende ud. Når vi kommer til Canada vil vi har nogle markante forbedringer klar, bl.a. en ny aerodynamisk pakke og et helt nyt setup til motoren. Jeg mener at Dave Richards har lavet nogle gode ændringer. Teamet har egentligt ikke mærket til de store forandringer. Vi er et team hvor vi arbejder tæt sammen. Jeg er sikker på at alt det hårde arbejde vil udmønte sig i nogle gode resultater."

PDL  


 

Hop til top18.4.2002

Ferrari test - onsdag

Ferrari har fuld gang i udviklingen og i forberedelserne til det kommende spanske Grand Prix. Begge testkørere er i fuld gang.

Luciano Burti kører i disse dage rundt på Monza banen. Luciano Burti er teamets testkører når det gælder test af dæk og det er netop det Burti arbejder med også i disse dage. Man har til lejligheden lavet en midlertidig modifikation på den første chikane. Onsdag kørte Burti 89 omgange på banen. Teamet har endnu ikke offentliggjort tiderne fra onsdagens test på Monza.

På Mugello er Luca Badoer i fuld gang. Badoer arbejder med udviklingen af F2002 hvori også indgår en mindre dæktest. Badoer kørte onsdag 71 omgange med en bedste tid på 1:22.817. Det rakte til dagens næstbedste tid på banen. Badoer forsætter sit arbejde i dag.

PDL  


Hop til top
Sauber test - tirsdag og onsdag

Sauber er i disse dage på Silverstone for at teste sammen med flere andre teams. Udvikling af raceren samt dæktest er hovedprogrammet for Sauber.

Tirsdag og onsdag var Nick Heidfeld på Silverstone for at teste for Sauber. Det er primært forberedelserne til Spaniens Grand Prix det drejer sig om. Teamet har dog hjemme på fabrikken fundet på nogle aerodynamiske tiltag der skal testes inden de tages i brug. Nick Heidfeld kørte tirsdag 52 omgange med en hurtigste tid på 1:22.990 hvilket var dagens tredje hurtigste tid.

Onsdag var Nick Heidfeld igen på banen. Det var igen arbejdet med de aerodynamiske dele der var i fokus. Onsdag blev der dog også testet dæk for Bridgestone. Nick Heidfeld fik onsdag kørt 73 omgange. Tiden onsdag blev registreret til 1:23.109.

Felipe Massa overtager bilen torsdag når Sauber går i gang med den sidste dags test på Silverstone i denne omgang. De dele som Sauber tester i denne omgang er forhåndsafprøvet i vindtunnelen. Testteamet venter spændt på de endelige resultater.

PDL  


Hop til top
Montoya beskylder Michelin for dårlig rådgivning

Montoya var ikke tilfreds med bilen ved søndagens Grand Prix. Man lavede nogle få ændringer efter warm uppen hvor bilen ellers var i orden.

Ved søndagens warm up kørte bilen rigtig godt ifølge Montoya. Alligevel blev der ændret nogle få ting. Man kunne se i løbet af han havde store besværligheder med at følge de tre forrestes tempo. Men hvad var det der skete?

Montoya:
"Efter warm uppen var jeg tilfreds med bilen. Men da jeg kom tilbage til pittet, var Michelin folkene noget bekymret over dækkene og advarede om at en nedslidning af dækket kunne komme til at ske for hurtig, og at bilen så ville begynde at overstyre".

Montoya og hans ingeniører lyttede til denne advarsel og ændrede så bilen set up for at i møde gå hvad der ville ske med dækkene. Ralf Schumacher besluttede ikke at ændre noget, og han kørte i et højere tempo og i en bedre bil. Desværre for Montoya ændrede dækkene sig ikke som varslet, og derfor havde han en bil der bare ikke være med de 3 forreste. Men Montoya mener også at Ferrari og Bridgestone gjorde en forskel til dette løb.


'Dårlig rådgivning' - ifølge Montoya
(Foto: BMW Motorsport)

Det er jo ikke ukendt for nogen at Imola ligger meget tæt på Ferrari fabrikken og at Ferrari derfor har et ganske godt kendskab til banen og dens karakter under alle forhold. Faktisk en slags hjemmebane. Montoya siger dog også Williams skal øge deres indsats på nogle bestemte områder.

"Jeg mener at vi skal fordoble vores indsats, der kræves en lige så stor indsats som det arbejde der er lagt i at få den holdbarhed vi har oparbejdet. Vi skal have udviklet en aerodynamisk pakke til de middelhurtige baner som eksempelvis Barcelona er. Det er baner som kræver et ret højt downforce."

PDL  


Hop til top
Webber tilfreds med sin 11 plads

Mark Webber forsætter sin imponerende kørsel. I søndags blev han nr. 11 efter at han havde kvalificeret sig som nr. 19.

Mark Webber har vist sig at være en ret habil og god kører. Minardi har fundet en ganske god kører i Webber. At bilen så mangler kræfter er en anden historie. 11 pladsen i søndags skal man dog tage med et vist gran salt af den grund at 11 pladsen var lig med den sidste bil i mål. Det var dog ikke nemt at få bilen rigtig af sted ved starten.

Mark Webber:
"Vi havde nogle problemer med bilen på de få omgange vi må køre inden opstillingen til løbet. Vi blev enige om at jeg skulle starte på ganske almindelig vis uden at bruge launch kontrollen. Det betød at jeg faktisk blev efterladt på startlinien af både Bernoldi og de la Rosa. Vi brugte helt nye dæk ved starten, og det gav mulighed for at jeg kunne overhale de la Rosa igen. At være imellem de to Jaguar indtil det første pitstop var ikke så dumt. Alt i alt var det en tilfredsstillende weekend for mig, specielt kvalifikationen var god. Det var godt at kunne starte foran nogle af konkurrenterne."


En 11. plads var tilfredsstillende for Webber og Minardi
(Foto: KL Minardi)

Ved det første pitstop fik Webber kun benzin på bilen, ikke nye dæk. Det blev besluttet at han skulle køre et dobbelt stint. Webber udtalte da også, at det ikke var nogen succes. Bilen blev noget sværere at styre i den andel del af løbet. Det blev heller ikke bedre at han skulle køre ud af ideallinien for at give plads til de førende som skulle overhale ham med en omgang eller to. At komme uden for ideallinien betyder at dækkene samler alt muligt skidt op fra banen. Bilen bliver noget mere vanskeligt at styre. Det var nok en noget forkert satsning af teamet. Måske har man brugt for mange dæk under træning og kvalifikation.

PDL  


Hop til top
Ralf afviser hemmelig aftale

Specielt efter det brasilianske Grand Prix har Ralf Schumacher måttet høre for anklager om at han ikke vil angribe sin storebror.

Ralf Schumacher har ved flere lejligheder måttet høre for at han ikke vil angribe sin storebror og forsøge at overhale ham. Flere af kritikerne mener at de to har en hemmelig aftale om ikke at komme i en al for alvorlig konfrontation ude på banen. Det afviser Ralf Schumacher dog klart at det skulle være tilfældet.

"Vi er på et tidspunkt blevet enige om at det ikke vil være nogen af os til gavn at satse så meget at vi kører hinanden af banen, evt. med skader til følge. Men det betyder ikke at jeg ikke vil kæmpe med min bror om titlen. Det faktum at der ikke har været nogle dramatiske situationer er muligvis fordi at vi kender hinanden så godt."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk