Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.4.2000
 Barrichello lykkelig
 Frentzen stærkt kørende
 Anden række også i orden!
 Verstappen liner op til point
 Button lykkelig
 Ny bøde til David Coulthard
 Silverstone - kvalifikation
 Kaos på Silverstone
 Jordan nyheder - fredag
 Silverstone - 4. fri træning
 Silverstone - 3. fri træning
 Norbert Haug tager skylden
 
21.4.2000
 Schumacher og Frentzen uenige
 Svær dag for Arrows
 Herbert på vej til ChampCar?
 Ferrari forlænger med Shell
 Eddie Jordan ser tilbage
 Orloven slut for Frentzen
 Man kan altid tale om vejret
 BAR stævner Salo
 Ny racerskole i Montreal
 Eddie Irvine tildelt Hawthorn trofæet
 

Hop til top22.4.2000

Barrichello lykkelig

Det blev Rubens Barrichello der blev den første til at bryde McLarens pole position-dominans. Næsten helt ironisk – og Michael Schumacher virkede ikke videre begejstret… Han måtte se sig henvist til 5. pladsen! På det efterfølgende pressemøde trak Barrichello også linierne hårdt op, og mellem linierne var der en skjult hentydning til at Ferrari ikke skal tro at Michael Schumacher kun kan levere varen!

'Yes! Jeg er på pole,' jubler Barrichello
Foto: Allsport

Selvfølgelig var Barrichello lykkelig. "Jeg har det meget godt og for at være ærlig nyder jeg forhold som disse," siger han om de kaotiske forhold der har været på Silverstone. Men at det skulle blive ham der tog pole position var for ham meget overraskende. "Jeg er især stolt da jeg i sidste uge kun testede to dage her i regnen, så udover de to omgange jeg kørte i går havde jeg ingen erfaring med raceren her i tørvejr," siger Barrichello. Michael Schumacher nåede som den eneste Ferrari-kører at teste i tørvejret i sidste uge… "Jeg kender også banen godt fra tidligere, og jeg havde ingen trafik til sidst, hvilket var godt nok," siger han videre.

Forud for løbet i morgen har vi endelig den situation som vi hele tiden har ønsket at se – Barrichello foran Schumacher. Nu bliver det utrolig spændende at se om teamordre bliver en del af løbet, eller om Barrichello får frie tøjler. Men selvom han er placeret længere fremme bevarer han fødderne på jorden. "Løbet varer 300 kilometer og det ved man aldrig," siger Barrichello der tog sin tredje pole position i Formel 1.

BB  


Hop til top
Frentzen stærkt kørende

Heinz-Harald Frentzen har gjort sit til at give Jordan-teamet et godt jubilæumsløb ved at placere sig i den forreste startrække - en placering der kan blive vigtig hvis det viser sig at løbet bliver kørt i øsende regnvejr.

I dag var banen tør og teamet kunne drage fordel af at have et godt set-up til Silverstone i uvante tørre forhold. Frentzen var millimeter fra at tage en fornem pole position, men den måtte i stedet gå til Rubens Barrichello. Alligevel er der stor optimisme forud for løbet i morgen. "Det ville have været lidt for optimistisk at sige at jeg forventede at være i den første række," sagde Frentzen på det følgende pressemøde. "Teamet har givet mig en god racer og vi har lavet forbedringer i weekenden, men der var ting som vi ikke havde forsøgt i test. Vi ønskede at få det klart til løbet og det ser ud til at de arbejder godt, så vi kan være stolte over os selv af at være på den forreste række," siger tyskeren.

Derimod måtte Jarno Trulli indfinde sig på en placering længere tilbage. Italieneren ramte trafikken på banen og så gik det helt galt til sidst hvor han måtte parkere raceren på græsset (mudderet!). "Jeg er ikke glad for mit resultat i dag, men i det mindste var Heinz i stand til at få en god kvalifikation og vise at vores racer er meget stærk her. Raceren føltes god og jeg var hurtig, men jeg blev hindret af trafik og jeg fik aldrig en fri omgang," siger Jarno Trulli.

BB  


Hop til top
Anden række også i orden!

Helt uvant for McLaren må de til dette grand prix se deres racere placeret udenfor den forreste række, men i stedet er begge kørere på den anden række - Hakkinen som nummer 3 og Coulthard som nummer 4.

Kørerne havde blandt andet problemer med trafik og gule flag - hvilket man næsten kunne forudse i en så hektisk kvalifikation. Alligevel er der tilfredshed i teamledelsen. "Under de forhold er anden række ikke så dårlig, men vi er også blevet vant til pole position. Som altid bliver løbet noget mere interessant som et resultat af den anderledes grid," siger teamchef Ron Dennis.

Mika Hakkinen klagede over en forkert opsætning. "Jeg var ikke helt glad med racerens opførsel under dagens kvalifikation da den havde en tendens til understyring," siger den forsvarende verdensmester der skal have en sejr på Silverstone hvis han fortsat skal være med i VM. "I morgen vil vejret spille en rolle i resultatet men vi har haft meget kørsel i både våde og tørre forhold på Silverstone og jeg tror at vi har et godt set-up uanset hvad," siger han fortrøstningsfuldt.

Hans holdkammerat David Coulthard var trods trafikken tilfreds. "Med en bane der blev mere og mere tør, vil det altid være afgørende hvor man er på banen på den sidste omgang. Det er umuligt at forudse hvordan trafikken vil være. Når man tænker på at mit sidste forsøg blev sinket af en Jordan og så bag en Williams, er 4. pladsen ikke så dårlig," siger skotten der starter lige foran Michael Schumacher og Jenson Button.

Læs mere om Hakkinens kommentarer om kvalifikationen i lørdagens pressemøde.

BB  


Hop til top
Verstappen liner op til point

Kan det bliver Silverstone der får Arrows i pointene for første gang i år? Teamet har gode chancer, men kun med en kører, Jos Verstappen. Hollænderen starter morgendagens løb fra 8. position og har gode muligheder for at gøre en god figur.

Men det var ikke en let arbejdsdag. "Det var en svær situation men til sidst var det tørt og jeg forsøgte alt for at få det bedste ud af raceren, selvom der var lidt overstyring til tider," siger Verstappen. "Jeg er meget tilfreds med min position og mekanikerne har arbejdet meget hårdt så forhåbentlig vil det give bonus i morgen," håber han. Der er dog stadig mange usikkerhedsmomenter. "Jeg er ikke sikker på taktikken til morgendagens løb, men jeg håber på at slutte i top-6," siger han videre og er ligeglad med om det bliver tørvejr eller øsende regnvejr!

Også teamchef Tom Walkinshaw kunne glæde sig over Verstappens præstation. "Selvfølgelig er jeg glad for Jos' præstation - det viser også hvilken forskel en tiendedele kan gøre," siger teamchefen der kunne se at den anden kører, Pedro de la Rosa havde problemer med at time det sidste forsøg.

BB  


Hop til top
Button lykkelig

Det store hysteri omkring Jenson Button vil ingen ende tage - det er simpelthen kvalmende at der er så meget hysteri. Seneste skud på Button-maniaen er at han nu har sin egen tøjkollektion, og især hans far har fundet ud at der skal spindes guld på det store hysteri. Frank Williams har vist fået flere grå hår i den ellers tynde hårpragt over Buttons mange andre interesser udenfor Formel 1-banen - og det kan måske blive til skade for Buttons karriere. Det er vist ikke Frank Williams man skal spille for smart overfor.Frank Williams' holdning til kørere er mest til "brug-og-smid-væk" - det er jo racerne og ikke kørerne der giver resultaterne.

Men trods den store furore, har det været tiderne på banen der har talt for sig, og igen på Silverstone var den unge Button godt kørende og slog Ralf Schumacher, og kørte sig til 6. pladsen og en plads ved siden af hans store forbillede Michael Schumacher! "Det er godt at være i top seks og jeg tror at jeg kan blive der løbet igennem. Jeg vil gerne sige tak til teamet for at gøre et godt stykke arbejde," siger den 20. årige brite der er den yngste i Formel 1-historien til at scorer et point.

BB  


Hop til top
Ny bøde til David Coulthard

Der har været, og er stadig en del polemik med den nye fartbegrænser. Den skal nu virke på et af forhjulene, i stedet for på et baghjul. Men den nye elektronik eller programmering er måske ikke sådan at have med at gøre.

David Coulthard gentog sin bedrift fra Imola med at køre for stærkt i pitlane. Denne gang tilskriver Ron Dennis skylden til at være i den ændrede elektronik. Han undskylder også med, at de ikke er færdige med at udvikle de nye programmer til motorstyringen. Bøden er i størrelsesordenen $ 750,00. Kommisærerne har mulighed for at fordoble bøden, da det er et gentagelsestilfælde, men det ventes ikke at de gør det, fordi alle skal vende sig til de nye regulativer.

Ron Dennis brugte også anledningen til at rette en vis kritik mod FIA, idet han mener, at det nye regulativ ikke er uddybet nok, og samtidig ikke defineret tydeligt nok.

PDL  


Hop til top
Silverstone - kvalifikation

Det er koldt og det regner ikke, men banen er stadig ikke helt tør, da kvalifikationen til det engelske grand prix starter ved totiden. Det er ikke til at sige om regnen vender tilbage, så der er trafik på banen fra begyndelsen. Arrows, Minardi og Rubens Barrichello er først ude, snart fulgt af Diniz, Heidfeld og resten af feltet. Efter et kvarter har alle været ude sætte mindst én tid, på nær Jean Alesi. Hos Prost er man stadig travlt beskæftiget med at skifte hans motor og Alesi går glip af de første 20 minutter. Banen er betydelig hurtigere end i formiddags og mange kan være med i front, mens tiderne forbedres markant. Provisorisk pole har Hakkinen, indtil Barrichello er præcis et sekund hurtigere.
Stillingen efter tredive minutter:
PlaceringKørerTidGap
1Barrichello1:28,638 -
2Hakkinen1:29,638 +1,000
3Trulli1:29,927 +1,289
4Alesi1:30,272 +1,634
5Verstappen1:30,698 +2,060
6Coluthard1:31,140 +2,505

Jenson Button var kun lige ude i begyndelsen af tidskørslen, men kommer tilbage og kan begejstre de fremmødte hjemmepublikum med at være først 3.- og så 2.-hurtigst foran de la Rosa, mens favoritterne holder sig i pitten. Kort derefter forbedrer Villeneuve, A

CBA  


Hop til top
Kaos på Silverstone

Gårsdagens regnvejr i og omkring Silverstonebanen skabte kaos. Den til tider næsten tropiske regn, ødelagde den fri træning for mange. Men også udenfor banen var det galt.

De mange parkeringspladser på de omkringliggende marker var totalt gennemblødte. En ting var, at man inde på banen oplevede at hjælpekøretøjerne sad fast, men udenfor var det endnu værre. Da folk skulle fra banen, var der mange der sad fast i mudderet. Arrangørerne af GP'et frarådede simpelthen folk at komme til dagens kvalifikation, for at give markerne en chance for at tørre nogenlunde op til søndag. Og man kunne se under kvalifikationen, at der var ikke ret mange på tilskuerpladserne.

Men på grund af, at man lukkede for parkering var det et endnu større trafikkaos på tilkørselvejene til banen, end der plejer at være. Mange havde ikke hørt, at man lukkede for parkering, og kørte derfor forgæves.

Mange har bebrejdet Bernie Ecclestone for, at man har flyttet det engelske GP fra midt på sommeren til her først på foråret. Hans kommentar til dette: "Jeg ønsker ikke at kommentere hvorfor løbet er blevet flyttet, men det har ikke noget med mig at gøre. Jeg ønsker lige så lidt som alle andre, at det skal være regnvejr."

Spændende bliver det for de tilskuere, der tager til Silverstone søndag om det regner, så risikerer de nemlig et totalt kaos, når de skal væk fra banen igen.

PDL  


Hop til top
Jordan nyheder - fredag

Heinz-Harald Frentzen satte tempoet under den frie træning i går. Heinz-Harald Frentzen kørte dagens hurtigste omgang på 1.27.683 på en meget våd Silverstone bane.

"I dag var en rigtig god dag, hele teamet fik lavet et godt stykke arbejde. Det bliver hårdt arbejde hele weekenden hvis vi skal være blandt de bedste teams, men vi er godt på vej. Faktisk var det en perfekt dag, ikke bare fordi vi var de hurtigste, men fordi vi fik afprøvet forskellige set-ups under de forskellige vejrforhold dagen bød på.
Vejret overraskede mig ikke. Vi ved fra sidste uge da vi testede her, at vejret skifter hele tiden. Jeg tror at vi får et spændende løb på søndag, fordi jeg tror at vejret vil drille mange teams.
For mit eget vedkommende håber jeg at jeg får et godt løb her på Silverstone, og jeg ender der hvor man får point." Siger Heinz-Harald Frentzen

Jarno Trulli som kører den anden Jordan racer havde dagens femte bedste tid 1.28.705. Jarno Trulli havde nogle mindre mekaniske problemer, men da de var løst, og han kom ud til en våd bane, så var der bedre balance i raceren.

Jarno Trulli siger om dagens test " Vejret var meget omskifteligt, og det gjorde det svært at vide hvordan man skulle sætte raceren op til løb. Jeg havde nogle mindre mekaniske problemer. Men da jeg kom ud igen på en våd bane, så var balancen perfekt i raceren, så jeg syntes at det gik nogenlunde i dag."

BKP  


Hop til top
Silverstone - 4. fri træning

Det holdt op med at regne og banen begyndte så småt at tørre. Med en blå himmel i det fjerne, kan man godt håbe på, at kvalifikationen ikke bliver influeret af byger.

Benetton havde fået løst problemerne med Fisichellas vogn og italieneren var meget hurtigt med fremme og endte med 6.-bedste tid. Fisichella har gode erfaringer med tidskørsler i regnvejr, således satte han sin første og foreløbig eneste pole op til Østrigs GP '98. Button og Irvine var ikke så heldige. De kom ikke ud på banen igen efter deres uheld tidligere på formiddagen og fik ikke mulighed for at imponere på hjemmebane i 4. fri træning.

I top 5 finder vi de samme kørere som før. Det lykkedes Hakkinen at sætte hurtigste tid foran Michael Scumacher i sidste sekund. Så følger Coulthard, Barrichello og Ralf Scumacher. Frentzen var den kører, der fik noteret flest omgange, nemlig 34, men han forbedrede ikke sin tid fra 3. fri træning, der dog strakte til 7.-plads. Hakkinens tid var tid 1,33:132, i forhold til Frentzens 1,27:683 fra fredagens træning.

Med et kvarter tilbage måtte Jean Alesi returnere til pitten i røg og damp fra sin Pegeot-motor. Verstappen og Trulli var også af banen, de spandt af. De ligger nu ligger henholdsvis som nr. 8 og 9.
Se hele resultatet.

CBA  


Hop til top
Silverstone - 3. fri træning

Det havde regnet før den 3. fri træning begyndte og det blev ved med at regne de 45 minutter træningen varede. Det var kort sagt meget, meget vådt og det tog et pænt stykke tid før den første omgang blev noteret.

Ca. et kvarter inde blev situationen dramatisk, da Jenson Button spandt af og få sekunder senere blev fulgt af Eddie Irvines Jaguar, er ramte Williams'en. Der var ingen personskade, men hændelsen styrker utvivlsomt kritikerne af den regnvåde weekends sag. De to kørere fik ikke sat en ny tid og ligger således nederst i tidsskemaet. Senere spandt også Zonta af banen og Diniz sluttede træningen af med gentage nummeret.

Ferrari var hurtigst hele træningen igennem til Mika Hakkinen satte en tid, 0,691 hurtigere end Schumacher. Fem minutter senere skubbede David Coulthard de to Ferrari'er endnu en plads ned og efter en del rokering omkring 3.-4.-hutigste endte tidtagningen med Ralf Schumacher i mellem Michael Schumacher(3) og Barrichello(5) efter McLaren med Coulthard i spidsen. Gårsdagens mand, Heinz-Harald Frentzen, kommer derefter fulgt af Trulli og de to Sauber'er.

Fisichella fik, som den eneste, ikke sat nogen tid. Han måtte tidligt i træningen forlade banen med et olielækageproblem, som resten af tiden gik med at reparere.
Se hele resultatet.

CBA  


Hop til top
Norbert Haug tager skylden

I torsdags tog Norbert Haug fra Mercedes Motorsport skylden for McLarens dårlige sæsonstart.

”Vi har lavet nogle fejl, og det indrømmer vi. Vores kørere skal ikke have skylden, de har kørt fejlfrit.” Siger Norbert Haug, efter det kun er lykkedes McLaren-Mercedes teamet at score 10 point tilsammen.

Mekaniske problemer satte begge McLaren-Mercedes biler ud af spillet i de 2 første løb. I det tredje løb var det i pitten det hele blev afgjort.
Til trods for mekaniske problemer er det lykkedes Mika Hakkinen at tage pole position i sæsonens første 3 løb.

De folk der arbejder i vores team, er alle sammen meget professionelle, og vi har feltets hurtigste bil.
Vi giver ikke op hvis vi ikke vinder i denne weekend. Vi er stærke nok til at kæmpe videre. Vi er et team, og vi vil kæmpe som et team.” Siger Norbert Haug

BKP  


 

Hop til top21.4.2000

Schumacher og Frentzen uenige

I næsten hver sin ende af skemaet over dagens træningstider står de to tyskere, Michael Scumacher og Heinz-Harald Frentzen. Ikke særlig overraskende er de to kørere derfor meget uenige om anvendeligheden af fredagens tidtagninger. Ferraris 'regnkonge' går endda så langt som til at appellere til FIA for ikke at se situatione gentage sig. Frentzen derimod kalder træningen 'perfekt'.

"Det var næsten umuligt at køre og det var også farligt. Jeg foreslår FIA, at når vejret er sådan bør sikkerhedsvognen bruges i træning, såvel som i løbet. Min bil var udsat for aquaplanning og det var umuligt at se hvor jeg var på vej hen eller bedømme afstanden til bilen foran mig," sagde Scumacher, der ellers ikke er kendt for at være forstående for den slags situationer. "Det store problem er at regnen simpelthen ikke drænes hurtigt nok væk. Tidtagningen var næsten ubrugelig hvad angår justering af bilens set-up."

Sammenlign så dette med Frentzens udsagn: "Vi havde en virkelig god dag, vi er i form og gjorde et meget godt arbejde. Det er ikke til at vide om vi kan bibeholde dette gennem weekenden, men det er bestemt en måde at lægge ud. Faktisk var i dag en perfekt tidtagning, ikke bare fordi vi var hurtigst, men også fordi det omskiftelige vejr gjorde det muligt for os at køre under mange forskellige konditioner."

CBA  


Hop til top
Svær dag for Arrows

Der var egentlig ikke så meget at skrive hjem om for Arrows. "Der er ikke meget at sige om træningen som den seneste var. Vi ved at Silverstone er sådan i regnvejr, så det må give os et godt grundlag til løbet," var teamchef Tom Walkinshaws eneste kommentar.

Derimod var kørerne lidt mere åbenmundet. Pedro de la Rosa ville gerne have kørt flere omgange. "Vi skal stadig have balancen rigtig i raceren og skal arbejde på det i morgen. Men på dage som denne lærer man ikke ret meget, så det er svært at gøre markante fremskridt," siger en skuffet spanier.

Også den mere rutinerede Jos Verstappen bemærkede at det var meget svære forhold i dagens træning. "Da træningen sluttede var æder meget vand på strækningerne så der ikke noget ved at køre hurtig som man ønsker, da det ikke er værd at tage chancen i den frie træning," vurderer Verstappen der blev nummer 14 lige efter holdkammeraten de la Rosa. "På den anden side, føles raceren god i regnen så der var ikke nogen problemer," siger hollænderen der ikke har noget imod regnvejr på søndag.

BB  


Hop til top
Herbert på vej til ChampCar?

Formel 1's varmeste sæde har Johnny Herbert placeret sig i – rygterne om Herbers kommende exit fra Jaguar er ikke taget af i styrke. Hvis han får sparket af Jaguar og ikke har en fremtid i Formel 1 kan han meget vel være fristet til at følge andre britiske kørere, ved at tage til USA og køre ChampCar – ligesom eksempelvis landsmanden Mark Blundell der kører for PacWest.

Er Herbert allerede igang med at søge nyt arbejde?
Foto: Allsport

Herbert mener dog at rygterne er overdrevet. "Selvom jeg er blevet forsikret at rygterne om at jeg vil blive udskiftet efter Silverstone er fuldstændig falske, kan jeg nok se at det kan blive mit sidste britiske grand prix," siger Herbert med en vis portion vemod. "Hvis jeg forlader Formel 1 vil jeg fortsætte med at køre et andet sted – måske i ChampCar," siger Herbert der har vundet 3 Formel 1-løb, senest sidste år i det kaotisk grand prix på Nürburgring.

BB  


Hop til top
Ferrari forlænger med Shell

Ferrari har forlænget deres aftale med Shell, som vil forsætte som sponsor og leverandør af benzin og div. olier til udgangen af 2005. Shell og Ferrari har været partnere i rigtig mange år. De startede samarbejdet tilbage i 1950. Denne aftale løb frem til 1973. Man genoptog samarbejdet i 1996, og denne aftale er nu blevet forlænget til i hvert fald 2005.

Luca di Montezemolo: "For at blive ved med at være én af de førende F1 teams, behøver vi en partner, som er pålidelige, højt motiveret og som er en af de førende indenfor den teknologiske udvikling. Shell er den perfekte partner for os, idet deres engagement og bidrag går længere end blot at levere benzin og olie til os. De er nu etableret som en meget vital partner i vores F1 afdeling."

Og så vil Ferrari åbne en butikskæde. I hvert fald hvis man skal tro bladet "Marketing Week". Ferrari har fornemmet, at der er mange penge i at sælge merchandise, og har derfor åbnet en butik i Milano. Det er meningen, at der med tiden skal åbnes butikker verden over. Sidste år tegnede Ferrari kontrakt med den store amerikanske legetøjsproducent Mattel om fremstilling af modelbiler.

PDL  


Hop til top
Eddie Jordan ser tilbage

Eddie Jordan har haft tid til filosofere lidt over hvordan det er gået i de ti år som han har været med i Formel 1 siden debuten på Phoenix i 1991. Tilbage i 1991 præsenterede teamet deres første racer – som et lille team der ville forsøge sig i motorsportens superliga – nu er teamet selv et af de store teams.

Teamchefen, der har en baggrund som bankmand peger på den største præstation. "Det ultimative højdepunkt er at have overlevet. Da jeg begyndte var jeg så opsat på ikke at opnå en kortvarig succes for i stedet at sikre teamets fremtid og selvom der har været så mange fristelser, har vi holdt os til vores filosofi. Efter at have overlevet, var det næste skridt at etablere os og i de seneste år har vi gået videre og fået succes," siger Eddie Jordan.

De to store højdepunkter var den første pole position i 1994 på Spa og i 1998 dobbeltsejren til Hill og Ralf Schumacher. "Den første sejr er uden tvivl et højdepunkt, specielt fordi vi skrev historie ved at vinde vores første løb med en dobbeltsejr. Jordans gradvise vej mod toppen af sporten er det der giver mig den største glæde," noterer Jordan sig.

Eddie Jordan filosoferer over tiden i Formel 1
Foto: Allsport

Det har især været tilfredsstillende for teamet at være i stand til at bryde ind i det traditionelle billede af Formel 1. "McLaren, Williams, Ferrari og Benettons dominans var ukrænkelige og havde stået på i over et årti indtil vi brød den i 1998, hvilket gav mig en fantastisk følelse," siger Eddie Jordan der sidste år havde den bedste sæson med Frentzen og teamet på tredjepladserne i de to mesterskaber.

Utrolig mange nuværende kørere i feltet har været med hos Eddie Jordan. Teamchefen har to favoritter – Heinz-Harald Frentzen som han ’genfandt’ til sæsonen 1999 og Eddie Irvine som han førte ind i Formel 1 til løbet på Suzuka i 1993 – en kører der siden har sat sit præg på Formel 1. De to kørere var på inde i varmen hos Jordan da teamet kørte i Formel 3000 – og der forstod Eddie Jordan at de to kørere skulle behandles vidt forskelligt, og at det tog noget ekstra at få det bedste ud af Frentzen.

En anden topkører som har været i teamet er Damon Hill – og han fortæller lidt om hvordan de to sæsoner gik, og også om hvorfor det måske var så svær en afskedssæson for den tidligere verdensmester. "Jeg kendte Damon. Han har fire børn og var tæt på at blive 40 år. Han har vundet 22 grand prix og heldigvis vandt han for Jordan og det var ikke kun for Williams. Han kunne blot ikke opgive motorløb," siger Eddie Jordan. Derimod har Eddie Jordan et noget anstrengt forhold til de to Schumacher-brødre som han ikke har været teamchefens kop te.

Nu håber Eddie Jordan at jubilæumsløbet kan blive en stor succes – for de mange fans og ikke mindst Irland som står teamchef Eddie Jordan meget nær.

BB  


Hop til top
Orloven slut for Frentzen

Nu er det igen blevet tid til arbejde for Heinz-Harald Frentzen, efter at han er blevet far til datteren Lea, der blev født umiddelbart efter løbet på Imola for 14 dage siden. Det har været en skrøne i Formel 1 at racer-fædre mister lidt af deres hurtighed, men det regner Frentzen ikke med bliver tilfældet.

"Jeg ser det på den måde at jeg skal køre endnu hurtigere da der nu er to at sørge for - Tanja og Lea. Så jeg skal have bringe mere brød på bordet!" siger Frentzen med et glimt i øjet.

Forude venter der nu et regnvejrsløb, ganske som han og Trulli ønsker sig det. Frentzen var hurtigst ved fredagens træning - i hvert fald den hurtigste da der var tørt på Silverstone.

BB  


Hop til top
Man kan altid tale om vejret

Hvis man mangler et emne at diskutere er vejret altid et godt emne – alle har da i det mindste en mening om det. Således blev store dele af torsdagens pressekonference også brugt til at diskutere om hvad der menes om vejret i England i påsken.

Eddie Jordan mener at det er for hasarderet at rykke rundt i kalenderen. "Grunden til at vi tager til Australien og Brasilien i marts er for at få det mest gunstige vejr, så det er hasarderet at kommer til Silverstone sent i april," siger Jordan-teamchefen. Han kan meget vel møde på arbejde mandag morgen og betragte markerne omkring Silverstone som delvist oversvømmet. Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget. "Irvine har foreslået at begynde et landbrug for at kunne sælge billige kartofler til de andre teams," jokede Eddie Jordan og Irvine.

Der var enighed om vejret - det er koldt og vådt!
Foto: Allsport

Formel 1's mest konservative teamchef Frank Williams var da heller ikke særlig tilfreds. "Når det kommer til datoændringen fra juli til april, er jeg sikker på at det ikke sker igen. Men det afhænger meget af hvordan politikken ændrer sig," siger han tørt.

Den førende i VM, Michael Schumacher mener heller ikke det er det rigtige tidspunkt. "Jeg kørte et par runder her i regnen sidste uge, men det er virkelig for koldt til at køre race. Det føles som en vintertest i Italien, når vi gør vores forberedelser i januar og februar," siger Schumacher.

Og de kunne sikkert fortsætte og snakke om vejret…

Læs hele pressekonferencen.
Yderligere: Vejrudsigten til løbet på Silverstone.

BB  


Hop til top
BAR stævner Salo

Mika Salo er blevet stævnet af BAR-teamet som han var stand-in kører for sidste år. Efter at have tjent sin pligt for teamet var han stadig under kontrakt med BAR, men nåede alligevel at blive stand-in for Ferrari da Michael Schumacher stod udenfor.

BAR-teamet mener at Salo stadig skylder dem penge - ifølge BAR skulle Salo betale 1,4 million kroner for de tre første løb han kørte for Ferrari og 250.000 kroner for de følgende tre løb, for at slippe udenom den eksisterende aftale med BAR. Salo og de folk der hjælper ham har ikke sendt en krone - så nu må de rettens vej for at skaffe pengene.

BB  


Hop til top
Ny racerskole i Montreal

Hvis man har tænk sig at lære at køre formel biler, så er chancen der nu.
James Besmer som tidligere stod for ledelsen på "Jim Russell Racing School" i Montreal, har åbnet sin egen racerskole for fremtidens stjerner. Den nye racerskole hedder "Auto Sport Basi Racing School", og ligger kun få minutters kørsel fra Montreal's centrum.

James Besmer som har 27 års erfaring med at undervise i at køre formel biler flytter ud i helt nye omgivelser, og der vil være 30 racerbiler til rådighed på skolen. Der er primært formel 1600 og formel 2000 racerbiler der køres i, men skulle du selv ligge inde med en Formel-1 racer, så tror jeg godt du må tage den med der over, men man kan selv hente flere informationer på deres hjemmeside som er .: http://www.autosportbasi.com.

BKP  


Hop til top
Eddie Irvine tildelt Hawthorn trofæet

Torsdag aften blev Eddie Irvine hædret med Hawthorn trofæet.
Trofæet gives til den bedst placeret Commonwealth kører i Formel-1.
Trofæet gives for at mindes Mike Hawthorn, som var verdensmester i 1958.

Irvine med Hawthorn trofæet
Foto: Allsport

Tidligere vinder af Hawthorn trofæet er Nigel Mansell, som er blevet tildelt hæderen 7 gange. Damon Hill er blevet hædret 4 gange.
De to seneste der har fået Hawthorn trofæet er Jacques Villeneuve og David Coulthard.

BKP  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk