Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.4.2004
 Silverstone ude i 2005?
 San Marinos GP - teams preview - top 5
 San Marinos GP - teams preview - nederste 5
 San Marinos GP - dækpreview
 
20.4.2004
 Ny gearkasse til Sauber - og andre korte noter
 Verstappen har ikke opgivet
 

Hop til top22.4.2004

Silverstone ude i 2005?

Silverstone banen i England lever måske på lånt tid, hvad angår Formel 1. Bernie Ecclestone strammer endnu engang kravene til banen.

Silverstone og Formel 1 har hængt sammen i snart rigtig mange år, men det kan måske være slut efter i år. Og det kan være en lidt kompliceret affære at klare. Silverstone er ejet af BRDC, British Racing Drivers Club, men rettighederne til at afvikle Formel 1 på banen er leaset ud til den amerikanske medievirksomhed Interpublic Group, som via et datterselskab, Octagon, har ansvaret for afviklingen af Formel 1 Grand Prixerne.

Silverstone har i flere år haft kniven for struben. FOM med Bernie Ecclestone i spidsen, har snart mange gange forlangt forbedringer på banen. Det være sig pittet, hospitalet, mediecentret osv. Men kun ganske lidt er sket. Der er godt nok kommet nye og bedre parkeringspladser, nogle af tilkørselsvejene er blevet større og der er åbnet et par enkelte nye, men det har ikke kunnet tilfredsstille FOM og Bernie Ecclestone. Der skal ske noget mere inde på anlægget ellers forsvinder Silverstone fra Formel 1 kalenderen. Der er da sket ændringer der også, men kun lige nøjagtig nok til at man hidtil har kunnet bevare løbet.

Interpublic Group har haft ejerskabet af andre engelske racerbaner som Brands Hatch, Snetterton, Oulton Park og andre, men de er blevet solgt fra. Interpublic Group har som andre virksomheder alvorligt ondt i økonomien, og har trods frasalget af førnævnte baner ikke kunnet rette nok op på økonomien, og nu forlanger aktionærerne at man helt trækker sig fra engelsk motorsport. Man har efterfølgende haft møder med FOM hvor det er aftalt at kontrakten for afvikling af Formel 1 Grand Prixer på Silverstone er afkortet til at gælde tom. 2007. Det har reduceret omkostninger hos Interpublic Group væsentligt men ikke nok. Det betyder lidt firkantet at BRDC har tom. 2007 til at finde penge og/eller partnere der kan skyde de nødvendige penge i banen. BRDC selv har ikke ret mange penge at gøre med så det er udelukket at de selv kan forestå forbedringerne der kræves.

Seneste udmelding fra Bernie Ecclestone går på, at mange ting inde på anlægget skal forbedres væsentligt, ellers er der intet Grand Prix på Silverstone i 2005. Til bl.a. engelske Daily Telegraph fortæller Bernie Ecclestone bl.a. følgende:

"Jeg vil være glad hvis vi kan forsætte på Silverstone. Men banen skal opdateres lidt i stil med faciliteterne i Bahrain. Sådan burde faciliteterne være. Silverstone falder meget af på den nu. Jeg har puttet mange penge i det, men alt hvad jeg har set er nye parkeringspladser. De er meget pæne men det vi behøver, er et nyt pit og et nyt paddockkompleks i det hele taget. Medmindre BRDC ikke får klaret det, er der intet Grand Prix i England i 2005."

Grunden til at han henviser til BRDC er, at de trods leasingkontrakten med Octagon/Interpublic Group, er de som skal tage initiativet til at få banen bragt i ordentlig stand. BRDC får noget at se til ret hurtigt. Der er kun et år til det næste engelske Grand Prix. Hvis da ellers Bernie Ecclestone gør alvor af sine trusler.

PDL  


Hop til top
San Marinos GP - teams preview - top 5

Spændingen i Formel 1 er næsten så godt som ikke eksisterende, Ferrari har hidtil været for dominerende. Kan de andre teams rette op på det på Imola?

Ser man bort fra Ferraris alt for store dominans, så er det faktisk lidt spændende stadig at se Formel 1. Senest dokumenteret ved det seneste Grand Prix i Bahrain hvor der længere nede i rækkerne var masser af dueller, overhalingsforsøg osv. Noget vi har savnet i de første 2 GP'er i år. Men er det ved at komme nu? Det må vi håbe. Et endnu større håb er at Ferrari ikke vinder denne gang, selvom det er på en af de italienske hjemmebaner. Ugerne siden GP'et i Bahrain, er af alle blevet brugt til at videreudvikle og teste en hel del forskellige steder rundt om i Europa. Har Ferraris konkurrenter fundet så store forbedringer at de kan indhente de røde Maranello folk, eller har Ferrari også selv fundet på endnu flere genistreger?

Ferrari:
Ferrari har testet primært på Circuit de Catalunya og Fiorano, hvor man har udviklet videre for ikke at tabe terræn. Bridgestone er en vigtig partner for Ferrari, så testarbejdet har involveret Bridgestone i meget stor grad. Men også Shell, teamets olie og brændstofleverandør, er i tæt samarbejde med teamet. Det forventes at vejret bliver væsentligt køligere end ved især de to seneste GP'er. Shell vil levere de samme olier og det samme brændstof som ved de første GP'er. Ingenting er ændret på det område selvom at man ved at Imola kan være hård ved motorer og gearkasser. Kørerne er velmotiverede især fordi det er "hjemme" i Italien at der skal køres. Barrichello ser dog helst at det er han som er øverst på podiet når løbet er omme. Om end ikke andet så for at bryde Michael Schumachers sejrsrække. Eller er det egne ambitioner?

Renault:
Renault har ligesom Ferrari været flittige testere siden Bahrains GP. Renault har begået en ny motorevolution, som er blevet testet godt og grundigt igennem. Den nye B specifikation som Dennis Chevrier fra Renaults motordivision kalder den, har fået flere hestekræfter og et bedre drejningsmoment. Alt i alt skulle det give en motor der er mere smidig. Desuden har Renault fundet nogle aerodynamiske ændringer som vil blive brugt på Imola. Én ting som i hvert fald skal forbedres er Fernando Alonsos kvalifikationer, de har ikke just været imponerende hidtil i denne sæson. Han er startet godt tilbage i feltet hvilket betyder at han har brugt en masse tid og kræfter på at få sig kørt op i feltet, før han egentligt har været i stand til at udfordre de førende. Det har været en skuffelse fra hans side i år. Men mon ikke at Alonso vil forbedre dette?

Williams:
På trods af intern uenighed er målet for alle det samme, nemlig at blive verdensmestre. Men hvilken af kørerne det skal være, må der findes en løsning på. I forberedelserne til San Marinos GP har Williams testet flittigt og har brugt alle kørerne i teamet. Normalt har netop dette GP altid været et godt GP for teamet. Det er et af de få steder hvor Williams har kunnet true Ferrari. Der er lavet småændringer på motoren men ikke nok til at man kan tale om en ny evolution. Til gengæld har man lavet flere aerodynamiske ændringer som er blevet testet og afprøvet via de 6000 testkilometer teamet har tilbagelagt de seneste par uger. Kørerne er motiverede for at præstere det optimale på Imola. Ralf Schumacher fik sin første sejr i Formel 1 netop her for 3 år siden og er indstillet på at gentage denne sejr. Montoya vil gerne gøre det bedre end sidste års syvendeplads.

BAR:
Hos BAR er man topmotiveret. Tredjepladserne til Jenson Button har skabt en ny moral hos teamet. David Richards har dog haft travlt med at trække i håndbremsen og fortælle at VM ikke er vundet pga. nogle tredjepladser, så der arbejdes forsat hårdt i teamet. Udover at prøve at erobre endnu flere podieplaceringer, er næste delmål at fravriste Williams den tredjeplads man deler i øjeblikket, næste delmål er Renault på andenpladsen. Teamet har testet på 4 baner i Europa s

PDL  


Hop til top
San Marinos GP - teams preview - nederste 5

Blandt de nederste fem teams i listen over teams, kæmpes der en intens kamp for at sikre sig point. Foreløbig er det kun Sauber og Jaguar der har points, mens Toyota vel snart mænger sig på.

Jaguar:
Barcelona og Paul Ricard banerne har lagt asfalt til de tests som Jaguar har foretaget siden hjemkomsten fra Bahrain. De primære ting som teamet har arbejdet med, er vægtfordelingen i bilen, dæk test og aerodynamik specielt på frontvingen. Desuden er der arbejdet generelt med motor og aerodynamik generelt. Takket være testkøreren Björn Wirdheim har man fået kørt mange nyttefulde kilometer, og Wirdheim kommer da også i aktion om fredagen under testkørslerne der. De to Grand Prix kørere glæder sig til Imola. Det er første gang at Christian Klien skal køre der i Formel 1. Han har den fordel denne gang at han kender banen fra tidligere løb i mindre klasser.

Sauber:
Det har tidligere krævet gode armkræfter at køre i en Sauber racer. Det skulle være slut nu, hvor Sauber har videreudviklet den servostyring som teamet introducerede i Bahrain. Det er meningen fremover at den skal sidde permanent i bilerne. Sauber teamet har testet på Imola inden sæsonen startede, og har desuden arbejdet meget i teamets vindtunnel hjemme ved fabrikken. Der er dog også blevet testet i Barcelona i forrige uge. Ved de seneste tests har teamet arbejdet ret meget med at oparbejde en bedre køling af bremserne. Noget der kan blive nødvendigt især på Imola.

Toyota:
Toyota har ikke de bedste erfaringer fra Imola men man håber på at det bliver tilfældet denne gang. Siden TF104 blev præsenteret har man fundet adskillige svagheder ved den. Man har arbejdet meget med at reducere vægten på raceren, der tilsyneladende har været for tung. Tyngdepunktet er også blevet sænket samt at man prøver at forbedre aerodynamikken. Bl.a. har man udviklet nye front og bagvinger til bilen. Et decideret mål for Toyota er at forbedre resultaterne løbende. Man stræber ikke efter at sige at denne giver det point. Et trin ad gangen fremad. Det er målsætningen. Mike Gascoyne har fået sit at se til.

Jordan:
Jordan teamet har ikke været ude i Europa for at teste, men nøjes med at flytte bilerne over på den anden side gaden hvor Silverstone banen jo ligger. Det er faktisk Jordans første rigtige test siden sæsonen startede. Man har testet dæk i stor stil, samt testet enkelte ændringer på bilen. Ting som skal stabilisere holdbarheden. Men om det er nok til point, vil vise sig. Den dårlige økonomi hæmmer teamet i at udvikle i det tempo som man kunne ønske sig.

Minardi:
Et andet team som også har begrænsede økonomiske rammer er Minardi. De må nøjes med at udvikle i begrænset omfang og så teste udviklingsresultatet ved fredagens frie træninger. Stabilitet og holdbarhed er nøgleordene hos Minardi. De to kørere har ikke været alt for heldige med især elektronikken i bilerne hidtil i år. Men der er masser af andre problemer med bilerne. Der arbejdes på højtryk i Faenza for at gøre bilerne bedre.

PDL  


Hop til top
San Marinos GP - dækpreview

Stik mod næsten alle forudsigelser, har Bridgestone sammen med Ferrari afvist at Michelin skulle være de bedste under de meget varme forhold.

Dækkrigen er ikke hvad den blev gjort til i sidste sæson. Det er dog stadig de to samme dækfabrikater der konkurrerer. Michelin blev udråbt til at være favorit i de tre første løb i år, men det har alligevel været Bridgestone der har været øverst på podiet hver gang hidtil. Bridgestone har dog haft det suveræne Ferrari team til at klare paragrafferne for sig, både på testbanerne og i Grand Prixerne.

Men vil det nu vise sig at Michelin måske kan gå ind og drille Bridgestone lidt? I hvert fald ventes der væsentligt køligere forhold på Imola i den kommende weekend. Et af problemerne for Michelin har været at dækkene er begyndt at danne blærer. Det har Bridgestone også gjort men ikke i samme omfang, og slet ikke med den indflydelse som Michelin teamene har beklaget sig over.

Bridgestone har sendt nogle nye dækspecifikationer til Imola. I alt er der sendt godt 1400 dæk til Imola fra Bridgestone. Ikke mindre end 8 forskellige typer er der sendt af sted. Én type intermediate og én type virkelig regnvejrsdæk. De sidste seks typer tørvejrsdæk indeholder bl.a. de nye specifikationer som tidligere beskrevet. De ny specifikationer er blevet testet godt og grundigt igennem i de seneste uger af primært Ferrari, og til dels også af Sauber.

Michelin har også haft travlt på testbaner, kraftigt bestået af de 6 teams som kører på mærket. Der er lavet nye udviklinger eller videreudviklinger af de eksisterende dæktyper. Mindst tre af de valgte dæktyper til Grand Prixet på Imola er nye. I hvert fald så nye at de ikke har været med i et Grand Prix før. Michelin fortæller at man denne gang satser på lidt blødere dæktyper end ved de første Grand Prixer i år. Hos Michelin venter man sig meget af de nye specifikationer som man har udviklet i samarbejde med flere teams.

PDL  


 

Hop til top20.4.2004

Ny gearkasse til Sauber - og andre korte noter

Sammen med annonceringen af en ny samarbejdspartner, har Sauber også annonceret at man vil bygge en ny gearkasse.

Sauber teamet har lavet en ny 3 årig aftale med den amerikanske softwareproducent Fluent. Fluent skal i fremtiden have adgang til Saubers vindtunnel i Hinwill for at de sammen kan optimere hard- og software der. Det sker for at forbedre udviklingsarbejdet. Ligeledes får Fluent også en væsentlig indflydelse i markedsføringsarbejdet i Sauber teamet. Peter Sauber har også annonceret at man til sæsonen 2005 vil bygge deres egen gearkasse frem for "blot" at købe gearkassen hos Ferrari.

Den næste Montoya er på vej. En lillebror til Juan Pablo Montoya, Federico, kørte en niende plads hjem ved sæsondebuten i Formel BMW i weekenden på Hockenheimring i Tyskland.

Men også andre steder i Tyskland skete der noget. David Coulthard var med ved åbningen af Auto Mobil International Motorshow i Leipzig lørdag. Han var inviteret til at være til at forestå selve åbningen.

Anthony Davidson måtte opgive en test på Vairano banen i Italien. En olielækage forårsagede en så brand i bilen at den blev så ødelagt at man i stedet valgte at pakke sammen og tage hjem.

PDL  


Hop til top
Verstappen har ikke opgivet

På trods af at både Giorgio Pantano og Jordan ledelsen har været ude med forsikringer om at Pantanos sæde er sikkert, så sker der alligevel noget bag kulisserne.

For nyligt var der en del rygter om at Giorgio Pantanos sæde hos Jordan måske slet ikke var så sikkert endda, og der var masser af spekulationer om at han var på vej ud. Men det blev dementeret af både Giorgio Pantano og folkene bag ham, og ligeledes af Jordan ledelsen.

Nu viser det sig at det måske er en sandhed med modifikationer. I hvert fald har en af Verstappens sponsorer, Trust direktøren Michel Perridon, igen været til møde hos Jordan. Da Verstappens første forsøg på et sæde hos Jordan glippede, valgte Trust at bevare kontakten med Jordan og firmaet fik et lille logo på bilen. Der har endda været flere møder som er bekræftet af Jos Verstappens manager, Raymond Vermeulen.

Så sent som i går havde Michel Perridon et møde med Jordans markedsføringsdirektør, Ian Phillips, i den hollandske by, Dordrecht. De to har også haft et møde på Hockenheimring i Tyskland for nylig. På Jos Verstappens hjemmeside er det ligeledes et notat om at et eller flere møder har fundet sted. Raymond Vermeulen selv siger at han har været inviteret med til et af møderne, men vil ikke udtale sig om hvad der er blevet talt om. Han siger endvidere også at han i øjeblikket afventer hvad der yderligere vil ske, men opfordrer også til at man ikke drager forhastede konklusioner. Han ligger dog ikke skjul på at der stadig arbejdes på at Jos Verstappen stadig har en fremtid i Formel 1.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk