Testkører Pedro de la Rose fra McLaren teamet satte hurtigste tid - 1:21,060 - hvilket var 0,114 sekund hurtigere end Toyota's testkører Ricardo Zonta.
Hurtigst blandt de regulære kørere var BAR køreren Jenson Button på tredje pladsen, og på fjerde pladsen kom Michael Schumacher fra Ferrari teamet.
To af topkørerne satte slet ikke tider i den første frie træning, det var de to Renault kørere Fernando Alonsp og Giancarlo Fisichella.
2. fri træning
Tid | Hændelse |
14:00/FONT> | Så er der grønt lys i pitudkørslen. og dagens anden fri træning er i gang. Første mand på banen er Klien, og han følges af Doornbos og de la Rosa. |
14:01 | Så er også Raikkonen, Zonta og Liuzzi på banen. |
14:02 | Coulthard på banen. |
14:04 | Klien - 1:26,202 Doornbos - 1:27,587 de la Rosa - 1:24,230 - 1. pl. Raikkonen - 1:22,945 - 1. pl. Han er 1,285 sek. hurtigere end de la Rosa. |
14:05 | Doornbos - 1:26,836 - 6. pl. Coulthard - 1:29,313 - 7. pl. de la Rosa - 1:24,023 - 2. pl. |
14:06 | Raikkonen - 1:22,258 - 1. pl. Coulthard - 1:24,740 - 4. pl. Zonta - 1:24,111 - 3. pl. |
14:07 | M.Schumacher - 1:25,075 - 7. pl. Villeneuve - 1:25,983 - 9. pl. Massa - 1:24,569 - 4. pl. |
14:09 | Bar AN McLaren teamets Pedro de la Rosa tog revanche for at være blevet degraderet til tredjekører i teamet, ved at sætte hurtigste tid i den første træning på Imola banen i Italien.Michael Schumacher dominerede det meste af den første træning, ved at ligge med hurtigste tid indtil kort før afslutningen på den første time. BAR Teamets frække dreng Jenson Button kunne måske have ret i sin udtalelser om at teamet har genfundet noget af det gamle, efter sin tredje hurtigste tid i den første træning. For ligesom at bevise dette, placerede Sato sin racer på en sjette plads. BAR Teamet anvendte for første gang, en kraftigt opdateret aerodynamisk pakke, som tilsyneladende har løst en stor del af deres problemer. Christian Klien var den eneste af Red Bull kørerne, som ikke var ude og botanisere. Kimi Räikkönen var kun 0,4 sekund hurtigere end Alexander Wurz, der måtte træde til som erstatning for Juan Pablo Montoya der stadig er fraværende på grund af sin skulderskade. Alle tre kører som har domineret denne sæson indtil nu, fravalgte at deltage i den første træning, for at spare på deres motorer, før anden træning. På trods af deres nye specifikation Cosworth motor og opdateret biler, så var Minardi Teamet mere end seks sekunder langsommere end Pedro de la Rosa. Ralf Schumacher var den langsomste af alle Toyota kørerne. KD 21.4.2005 Dæktryk i Formel 1Mange har måske undret sig over hvilket dæktryk man anvender i Formel 1. En lille rundspørge blandt undertegnedes kollegaer i det civile job, gav mange forskellige svar.Hvilket dæktryk kører man med i Formel 1? Ja, svarene har været mange forskellige da undertegnede prøvede at spørge kollegaerne i det civile job. Der var svar lige fra det man faktisk anvender til noget meget højt. Højere end det man normalt bruger på f.eks. en firhjulstrækker. Som det antydes ovenstående er dæktrykket ikke ret højt. Hos Michelin fandt vi følgende beskrivelse af dæktrykket under overskriften "Handling the pressure" "Der er meget mere i Formel 1 gummiet end bare en simpel blanding af compound og konstruktion. Fabrikanter medtager et utal af parametre igennem en designproces - og man må forstå hvordan man skal måle det korrekte tryk i det øjeblik en bil kører ud på banen" "Formel 1 bilernes chassis køre med et markant lavere dæktryk end alm. gadebiler. Typisk anvendes der et tryk på ca. 1,0 - 1,5 bar - og med god grund. Et lavere tryk skaber et bedre vejgreb, fordi det tillader dækket at ændre form hurtigere og tilpasser sig også en banes kontur." "Det korrekte tryk varierer fra bane til bane og denne balance indeholder meget store mængder af vanskelige kompromiser. F.eks. skal et tryk øges eller sænkes for at tilpasses en bestemt banes karakteristik, som eksempelvis højfartskurver eller helt modsat, meget langsomme sving." "Teams eksperimenterer ofte med dæktryk og kan køre med forskellige dæktryk for og bag for at optimere balancen i bilen. Kørerne er som oftest meget følsomme overfor disse ofte meget små ændringer. Efter at dækskifte er blevet forbudt, har ingeniørerne udviklet nye metoder til at justere dæktrykket ved pitstoppene. En faktor som kan få en markant indflydelse på en bils håndtering." "Michelin beslutter det mest egnede dæktryk i forhold til banernes karakteristik. Firmaets syv teams bestræber sig på at holde sig indenfor den angivne tolerance for at minimere dækslid og optimere balancen i bilerne. Det er en meget kompleks udligning - men Formel 1 har aldrig været nogen nem sport." Det er sådan at Michelin beskriver dæktrykket og hvordan det normalt håndteres. Mange faktorer som asfalttemperatur, lufttemperatur og luftfugtighed, optimal dæktemperatur osv. som også har indflydelse på et dæks præstationsevne, er ikke nævnt af forskellige årsager. Noget er måske firmafortroligt. PDL Tolv points har de nederste fem teams samlet sammen i de tre første GP'er. Det er ligeså meget som nr. 5 - Red Bull - har kørt ind.To teams blandt de nederste fem, står for pointene, nemlig Ferrari med ti points og Sauber med beskedne to points. Men det vil sandsynligvis ændre sig. Både Ferrari og Sauber har arbejdet med deres biler, ligesom BAR knokler på livet løs for at få gang i pointscoren. Her bliver det interessant at følge især Ferrari, men også om Jacques Villeneuve får mere gang i Sauber'en - og sig selv. Minardi kommer med deres nye PS05, hvad kan den? Det bliver også interessant at se. Ferrari: Sauber: BAR: Jordan: PDL Ifølge flere tyske medier, har Peter Sauber nu udelukket at teamet i år vil bruge en tredje bil ved fredagens frie træninger. Dermed bliver der ingen plads til Nicolas Kiesa.Skal man tage flere tyske mediers skriverier for pålydende, så har Peter Sauber meldt ud, at man efter flere overvejelser, ikke vil gøre brug af en tredje bil i denne sæson. Peter Sauber har tidligere erkendt, at man har haft denne mulighed kraftig inde i overvejelser, men resultatet er nu kommet. Ingen tredje bil i denne sæson. Ifølge Motorsport Aktuell har Peter Sauber bl.a. udtalt flg.: "Vi får nok støtte fra Michelin til at kunne træffe et dækvalg, ligesom jeg tvivler på at en ung kører vil være til megen hjælp i forhold til setup. Vi kan simpelthen ikke finde den nødvendige økonomi til det. Men i 2006 vil vi have en rigtig Michelin bil." Den tidligere Jordan kører, Timo Glock, har været inde i billedet til et muligt tredje sæde hos teamet, ligesom at Nicolas Kiesa også har været det. Peter Sauber anslår at det vil koste mindst 5 millioner euro at have en tredje bil kørende om fredagen. Og selvom at en kører kan komme med de 5 millioner euro, så er det angiveligt ikke nok. Bl.a. derfor har Peter Sauber og co. truffet dette valg - ifølge flere tyske medier. PDL Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|