Coulthard brød Ferraris sejsdominans og kunne tage en velfortjent sejr
Foto: Allsport
Skotten måtte dog udnytte en fejl fra Barrichello – men den blev sandelig også straffet hårdt. "Han lavede en fejl da han kom ud af den sidste del af Becketts og jeg fik et rigtig godt træk," berettede Coulthard på det efterfølgende pressemøde. Coulthard havde ideallinien på vej ned mod Stowe og selvom Barrichello forsøgte at holde en defensiv linie, havde skotten mere moment og viste det som han ellers er blevet stærkt kritiseret for – at være for blød og flink i overhalingssituationer.
Coulthard perspektiverede hans overhaling til en lignende situation i 1987 hvor Mansell lavede det samme nummer med en anden brasilianer, Nelson Piquet. "Jeg huskede Mansells træk overfor Piquet for nogle år siden og tænke – 'okay det forsøger jeg,'" berettede Coulthard der nu er nummer to i VM. Nu skulle han have lukket munden på kritikerne. "Forhåbentlig stopper det al snakken om at jeg er alt for flink til at køre race. Jeg er ikke flink – jeg vil vinde!" siger skotten.
Læs McLarens udtalelser om løbet.
I stedet blev storebroder Michael involveret i en duel mod lillebroder Ralf. "Jeg havde en god kamp mod Ralf i de første to sving som jeg nød. Jeg kom næsten op på ham i Bridge hvor jeg valgte at bakke af, da jeg ikke ønskede at kører ind i min broder," siger han om familieduellen. Derefter blev Schumacher fanget bag en stærkt kørende Jacques Villeneuve der holdt tyskeren bag sig. For første gang i længere tid var han pludselig i en uvant situation - langt efter de andre. "Jeg begyndte at overveje om jeg kæmpede for intet, men hvis man ikke giver op kan man komme frem," siger han. Efter pitstoppene kunne Schumacher til sidste hente lidt ind, men kom aldrig tæt på de to McLaren-racere. "Så jeg er meget glad for at være sluttet som nummer 3," siger Schumacher der fortsat har en enorm føring i VM - det vil tage adskillige løb inden den føring er blevet ædt ind, hvis tyskeren fortsætter med at høste point så regelmæssigt.
"Strategien ville have været fin hvis vi havde gennemført. Det ville have været svært at følge med McLaren og Ferrari så vi forsøgte med en aggressiv strategi," siger Frentzen. Strategien led dog et knæk - køreren foran var på en 1-stop strategi. "Jeg kunne ikke komme foran Barrichello i starten og det eneste sted der kan overhales er i pitten," siger Frentzen, der dog måtte udgå da han fik problemer med sin Jordan-racer og droppede ned fra 4. pladsen til 6. pladsen inden han udgik.
Det var problemet fra Imola der dukkede op igen. Raceren sad fast i 6. gear, hvilket man også kunne se og høre ud fra de on-board billeder der blev vist! Jarno Trulli reddede lidt at æren for Jordan i deres grand prix nummer 150 med en 6. plads - han var i øvrigt på en 1-stop strategi.
Men store dele af skylden bliver imidlertid skudt videre på raceren, som skulle have været årsagen til at Barrichello udgik. På 35. omgang fik han et hydraulisk problem – hvorefter han måtte udgå. "Jeg er meget skuffet, fordi jeg havde chancen for at tage min første sejr," siger han skuffet. "Fem eller seks omgange før jeg udgik begyndte jeg at føle at der var noget galt med raceren. Så begyndte jeg at få problemer med koblingen og speederen. Det var derfor Coulthard kom forbi mig," siger Barrichello.
Her sluttede Barrichellos drømme om sejr - i mudderet på Silverstone
Foto: Allsport
Det var motorens opførsel som gjorde at han til sidst spandt af banen og ødelagde alle chancer for at vinde. "Jeg spandt på grund af motorens uberegnelige opførsel, hvor den næsten døde da jeg gik ind i svingene, førend kræften pludseligt kom igen," siger Barrichello der startede fra pole position – den tredje i Formel 1-karrieren. "Det var et problem med et for højt hydraulisk tryk, ligesom det i Brasilien, men af en anden grund," siger han videre.
Pedro Diniz siger at han ikke havde set Schumacher fordi han havde mistet sit spejl på den første omgang. Tja - så spørger vi os selv om hvad de blå flag er til for - og så er der vist nok to spejle på en Formel 1-racer.
"Jeg havde problemer med hydraulikken som gjorde at jeg spandt af banen," sagde en noget oprevet Barrichello der missede sin første sejr.
Det var dog ikke alt - der var også problemer med racerens frihøjde over asfalten. Rubens klagede over at bunden ramte mod asfalten i alt for mange tilfælde. Da han så gik ind i pit gik alt galt og så blev han ellers rullet tilbage i garagen.
Så indtil videre har det ikke været en stor succes for Barrichello hos Ferrari...
Starten var meget tæt - Barrichello holdt fronten
Foto: Allsport
Michael Schumacher faldt tilbage og lå på 8. pladsen indtil den første runde pitstops. Kampen oppe foran stod mellem seks mand: Barrichello, Frentzen, Coulthard, Hakkinen, Button og Ralf Schumacher. Det viste sig imidlertid at McLaren og Ferrari havde fået den bedste taktik – med kun et stop i modsætning til de andre teams der stort set kørte med to stop.
Rubens Barrichello holdt ellers fronten i store dele af løbet – men blev overhalet af Coulthard kort forud for det første pitstop, men desværre for brasilianeren kørte han af banen i det der tydeligvis lignede en kørerfejl. Dermed kunne han droppe alle planer om at score sin første sejr. Da Jordan og Williams også indikerede at de var på to stop var vejen åben for en dobbeltsejr til McLaren. Michael Schumacher kørte meget langt ind i løbet inden hans første stop, men taktikken satte ham ikke i stand til at komme tæt på eller endsige overhale de to McLaren-racere. For første gang i år måtte Ferrari sande et nederlag.
Frentzen lå ellers til point for 4. pladsen, men det var tydeligt ud fra TV-billederne at tyskeren kun kunne køre i et gear, hvormed han mistede meget tid – Ralf Schumacher og Jenson Button kunne derfor nemt komme forbi, og Frentzen kørte da også selv i pit og udgik da der ikke var point i vente. Jacques Villeneuve lå til et point for 6. pladsen men Jarno Trulli lavede en yderst fræk overhaling – og Villeneuve måtte derefter udgå!
Hakkinen kom i de sidste omgange tættere på Coulthard, men der kom ingen infight, så skotten kunne tage McLarens første sejr og dermed få McLaren tilbage på vinderkurs.
Michael Schumacher fik dog en 3. plads foran lillebroder Ralf og briternes yndling. Resultatet af dagen løb.
Schumacher er stadig i front i VM-stillingen med 34 point, og David Coulthard kan med sejren glæde sig over at indtage andenpladsen – men er tyve point efter Schumacher. Hakkinen har nu 12 point, og vandt altså kun to point ind på Schumacher. Ferrari har nu 43 point i konstruktørernes mesterskab mens McLaren har 26. Dermed er konstruktørernes mesterskab igen blevet mere åbent.
Efter kvalifikationen lørdag, klagede alle over de vanskelige forhold vejret gav. Banen var våd, men tørrede efterhånden op. Det gav selvfølgelig vanskeligheder med set-uppet, skulle man skifte til tørvejrsdæk senere osv.
Blandt de glade var selvfølgelig Rubens Barrichello, der fik sin første pole for Ferrari. Men også hos BAR var humøret godt. Man fornemmer virkelig fremgang. Hos Jordan var der også en hel god stemning, da HHF skal starte i forreste række. Jarno Trulli var ikke helt så begejstret. Men alle kan jo ikke være nr. 1. Derimod var der en dårlig stemning hos McLaren. Det virker efterhånden som om hele verden er imod teamet, der var snart ikke den ting der ikke var galt. Selv Hakkinen, der som regel udtrykker sig meget politisk, var rimelig negativ i sine udtalelser. Hel skidt kan det ikke være. Begge biler er i anden startrække med Michael Schumacher i tredje række.
Hos BMW-Williams var Jenson Button selvfølgelig overlykkelig over sin kvalifikation. Det kan være, at han er ved at gøre kritikkerne til skamme. Men ellers var holdningen den, at hvis og hvis bare, så kunne tingene have været anderledes. Men der er det at sige til det, at forholdene er ens for alle. Man har vidst i lang tid, at løbet er flyttet til et dårligt tidspunkt på året, og det må man lære at indrette sig efter. At forholdene har været alt andet end optimale, er én anden ting, men igen, det er ens for alle.
Det har vist sig, at Silverstone er det andet løb for Damon Hill i år. Han var også tilstede på Imola. Men han var ikke den eneste af de tidligere kendiser, der var tilstede. Også Nigel Mansell, Sir Jack Brabham, Phil Hill og Jody Scheckter har været på besøg.
Frentzen var ved at komme lidt i problemer med sproget. Han havde åbenbart haft en samtale med Irvine, hvor han har "samlet " et ord op som han ikke kendte betydningen af. Lad os nøjes med at konstatere, at han kom lidt i forlegenhed.
Jaguar har skærpet konkurrencen. De vil ikke stå tilbage hvad angår fashionable motorhomes. Således ankom teamet med to ændrede motorhomes, som skiller sig ud fra tidligere. Mest markant er et nyt stort sølvfarvet Jaguar symbol, som man overhovedet ikke kan undgå at se. Jaguar (Ford) får måske deres egen testbane. I hvert fald går der rygter om, at man forhandler med Rover (BMW ejet), om køb af den gamle Gaydon bane, som ikke ligger så langt fra Silverstone. Det vil betyde, at antallet af fabriksejede testbaner bliver fordoblet. Ferrari er det andet mærke der ikke skal ud og leje testbane.
Bernie Ecclestone skulle have sagt, at det britiske næste år vil finde sted i juli. Men hvor vides ikke. Brands Hatch og Silverstone er inde i nogle forhandlinger, men hvad udfaldet bliver, vides ikke. Ifølge rygter tidligere på ugen, er Donington banen bedt om holde sig standby.
Der går også rygter om at FIA vil tillade, at den påbudte bundplanke kan udstyres med riller. Årsagen skulle være, at de fleste teams ikke er villige til at hæve bilens ridehøjde nok, når der er regnvejr, for ikke at forringe bilernes køreegenskaber for meget.
Toyota har ifølge nogle andre rygter købt Fuji banen i Japan. Om det er for at få deres egen testbane, eller om der skal køres GP'er på banen vides ikke.
Pedro de la Rosa var tidtagningens positive overraskelse: han satte 2.-bedste tid efter David Coulthard og foran Ralf Scumacher, Hakkinen og Michael Schumacher. Minardi var også godt med: Mazzacane og Gene sluttede som 8'er og 9'er. Jordan derimod lå nede som nr. 17 og 18.
Se hele resultatet.
I FIA's reglement står der:
117) Warm Up: en fri træning, der vil finde sted på løbsdagen; den vil vare 30 minutter og begynde 4 timer og 30 minutter før løbets starttidspunkt.
Dette kan altså komme til at betyde at at løbet også bliver forsinket. Warm up'en skulle være begyndt for snart en time siden, kl. 9:30.
Sir Frank Williams afviser at han har travlt med at skrive kontrakt med nogle kører til næste år, men indrømmer at Jenson Button har gjort et godt stykke arbejde indtil videre, og fortjener at køre et sæde i teamet næste år, dermed er det jo ikke sagt at han kommer til at køre Formel-1 for teamet næste år.
'Yes! Jeg er på pole,' jubler Barrichello
Foto: Allsport
Selvfølgelig var Barrichello lykkelig. "Jeg har det meget godt og for at være ærlig nyder jeg forhold som disse," siger han om de kaotiske forhold der har været på Silverstone. Men at det skulle blive ham der tog pole position var for ham meget overraskende. "Jeg er især stolt da jeg i sidste uge kun testede to dage her i regnen, så udover de to omgange jeg kørte i går havde jeg ingen erfaring med raceren her i tørvejr," siger Barrichello. Michael Schumacher nåede som den eneste Ferrari-kører at teste i tørvejret i sidste uge… "Jeg kender også banen godt fra tidligere, og jeg havde ingen trafik til sidst, hvilket var godt nok," siger han videre.
Forud for løbet i morgen har vi endelig den situation som vi hele tiden har ønsket at se – Barrichello foran Schumacher. Nu bliver det utrolig spændende at se om teamordre bliver en del af løbet, eller om Barrichello får frie tøjler. Men selvom han er placeret længere fremme bevarer han fødderne på jorden. "Løbet varer 300 kilometer og det ved man aldrig," siger Barrichello der tog sin tredje pole position i Formel 1.
I dag var banen tør og teamet kunne drage fordel af at have et godt set-up til Silverstone i uvante tørre forhold. Frentzen var millimeter fra at tage en fornem pole position, men den måtte i stedet gå til Rubens Barrichello. Alligevel er der stor optimisme forud for løbet i morgen. "Det ville have været lidt for optimistisk at sige at jeg forventede at være i den første række," sagde Frentzen på det følgende pressemøde. "Teamet har givet mig en god racer og vi har lavet forbedringer i weekenden, men der var ting som vi ikke havde forsøgt i test. Vi ønskede at få det klart til løbet og det ser ud til at de arbejder godt, så vi kan være stolte over os selv af at være på den forreste række," siger tyskeren.
Derimod måtte Jarno Trulli indfinde sig på en placering længere tilbage. Italieneren ramte trafikken på banen og så gik det helt galt til sidst hvor han måtte parkere raceren på græsset (mudderet!). "Jeg er ikke glad for mit resultat i dag, men i det mindste var Heinz i stand til at få en god kvalifikation og vise at vores racer er meget stærk her. Raceren føltes god og jeg var hurtig, men jeg blev hindret af trafik og jeg fik aldrig en fri omgang," siger Jarno Trulli.
Kørerne havde blandt andet problemer med trafik og gule flag - hvilket man næsten kunne forudse i en så hektisk kvalifikation. Alligevel er der tilfredshed i teamledelsen. "Under de forhold er anden række ikke så dårlig, men vi er også blevet vant til pole position. Som altid bliver løbet noget mere interessant som et resultat af den anderledes grid," siger teamchef Ron Dennis.
Mika Hakkinen klagede over en forkert opsætning. "Jeg var ikke helt glad med racerens opførsel under dagens kvalifikation da den havde en tendens til understyring," siger den forsvarende verdensmester der skal have en sejr på Silverstone hvis han fortsat skal være med i VM. "I morgen vil vejret spille en rolle i resultatet men vi har haft meget kørsel i både våde og tørre forhold på Silverstone og jeg tror at vi har et godt set-up uanset hvad," siger han fortrøstningsfuldt.
Hans holdkammerat David Coulthard var trods trafikken tilfreds. "Med en bane der blev mere og mere tør, vil det altid være afgørende hvor man er på banen på den sidste omgang. Det er umuligt at forudse hvordan trafikken vil være. Når man tænker på at mit sidste forsøg blev sinket af en Jordan og så bag en Williams, er 4. pladsen ikke så dårlig," siger skotten der starter lige foran Michael Schumacher og Jenson Button.
Læs mere om Hakkinens kommentarer om kvalifikationen i lørdagens pressemøde.
Men det var ikke en let arbejdsdag. "Det var en svær situation men til sidst var det tørt og jeg forsøgte alt for at få det bedste ud af raceren, selvom der var lidt overstyring til tider," siger Verstappen. "Jeg er meget tilfreds med min position og mekanikerne har arbejdet meget hårdt så forhåbentlig vil det give bonus i morgen," håber han. Der er dog stadig mange usikkerhedsmomenter. "Jeg er ikke sikker på taktikken til morgendagens løb, men jeg håber på at slutte i top-6," siger han videre og er ligeglad med om det bliver tørvejr eller øsende regnvejr!
Også teamchef Tom Walkinshaw kunne glæde sig over Verstappens præstation. "Selvfølgelig er jeg glad for Jos' præstation - det viser også hvilken forskel en tiendedele kan gøre," siger teamchefen der kunne se at den anden kører, Pedro de la Rosa havde problemer med at time det sidste forsøg.
Men trods den store furore, har det været tiderne på banen der har talt for sig, og igen på Silverstone var den unge Button godt kørende og slog Ralf Schumacher, og kørte sig til 6. pladsen og en plads ved siden af hans store forbillede Michael Schumacher! "Det er godt at være i top seks og jeg tror at jeg kan blive der løbet igennem. Jeg vil gerne sige tak til teamet for at gøre et godt stykke arbejde," siger den 20. årige brite der er den yngste i Formel 1-historien til at scorer et point.
David Coulthard gentog sin bedrift fra Imola med at køre for stærkt i pitlane. Denne gang tilskriver Ron Dennis skylden til at være i den ændrede elektronik. Han undskylder også med, at de ikke er færdige med at udvikle de nye programmer til motorstyringen. Bøden er i størrelsesordenen $ 750,00. Kommisærerne har mulighed for at fordoble bøden, da det er et gentagelsestilfælde, men det ventes ikke at de gør det, fordi alle skal vende sig til de nye regulativer.
Ron Dennis brugte også anledningen til at rette en vis kritik mod FIA, idet han mener, at det nye regulativ ikke er uddybet nok, og samtidig ikke defineret tydeligt nok.
Placering | Kører | Tid | Gap |
1 | Barrichello | 1:28,638 | - |
2 | Hakkinen | 1:29,638 | +1,000 |
3 | Trulli | 1:29,927 | +1,289 |
4 | Alesi | 1:30,272 | +1,634 |
5 | Verstappen | 1:30,698 | +2,060 |
6 | Coluthard | 1:31,140 | +2,505 |
Jenson Button var kun lige ude i begyndelsen af tidskørslen, men kommer tilbage og kan begejstre de fremmødte hjemmepublikum med at være først 3.- og så 2.-hurtigst foran de la Rosa, mens favoritterne holder sig i pitten. Kort derefter forbedrer Villeneuve, A
De mange parkeringspladser på de omkringliggende marker var totalt gennemblødte. En ting var, at man inde på banen oplevede at hjælpekøretøjerne sad fast, men udenfor var det endnu værre. Da folk skulle fra banen, var der mange der sad fast i mudderet. Arrangørerne af GP'et frarådede simpelthen folk at komme til dagens kvalifikation, for at give markerne en chance for at tørre nogenlunde op til søndag. Og man kunne se under kvalifikationen, at der var ikke ret mange på tilskuerpladserne.
Men på grund af, at man lukkede for parkering var det et endnu større trafikkaos på tilkørselvejene til banen, end der plejer at være. Mange havde ikke hørt, at man lukkede for parkering, og kørte derfor forgæves.
Mange har bebrejdet Bernie Ecclestone for, at man har flyttet det engelske GP fra midt på sommeren til her først på foråret. Hans kommentar til dette: "Jeg ønsker ikke at kommentere hvorfor løbet er blevet flyttet, men det har ikke noget med mig at gøre. Jeg ønsker lige så lidt som alle andre, at det skal være regnvejr."
Spændende bliver det for de tilskuere, der tager til Silverstone søndag om det regner, så risikerer de nemlig et totalt kaos, når de skal væk fra banen igen.
"I dag var en rigtig god dag, hele teamet fik lavet et godt stykke arbejde. Det bliver hårdt arbejde hele weekenden hvis vi skal være blandt de bedste teams, men vi er godt på vej. Faktisk var det en perfekt dag, ikke bare fordi vi var de hurtigste, men fordi vi fik afprøvet forskellige set-ups under de forskellige vejrforhold dagen bød på.
Vejret overraskede mig ikke. Vi ved fra sidste uge da vi testede her, at vejret skifter hele tiden. Jeg tror at vi får et spændende løb på søndag, fordi jeg tror at vejret vil drille mange teams.
For mit eget vedkommende håber jeg at jeg får et godt løb her på Silverstone, og jeg ender der hvor man får point." Siger Heinz-Harald Frentzen
Jarno Trulli som kører den anden Jordan racer havde dagens femte bedste tid 1.28.705. Jarno Trulli havde nogle mindre mekaniske problemer, men da de var løst, og han kom ud til en våd bane, så var der bedre balance i raceren.
Jarno Trulli siger om dagens test " Vejret var meget omskifteligt, og det gjorde det svært at vide hvordan man skulle sætte raceren op til løb. Jeg havde nogle mindre mekaniske problemer. Men da jeg kom ud igen på en våd bane, så var balancen perfekt i raceren, så jeg syntes at det gik nogenlunde i dag."
Benetton havde fået løst problemerne med Fisichellas vogn og italieneren var meget hurtigt med fremme og endte med 6.-bedste tid. Fisichella har gode erfaringer med tidskørsler i regnvejr, således satte han sin første og foreløbig eneste pole op til Østrigs GP '98. Button og Irvine var ikke så heldige. De kom ikke ud på banen igen efter deres uheld tidligere på formiddagen og fik ikke mulighed for at imponere på hjemmebane i 4. fri træning.
I top 5 finder vi de samme kørere som før. Det lykkedes Hakkinen at sætte hurtigste tid foran Michael Scumacher i sidste sekund. Så følger Coulthard, Barrichello og Ralf Scumacher. Frentzen var den kører, der fik noteret flest omgange, nemlig 34, men han forbedrede ikke sin tid fra 3. fri træning, der dog strakte til 7.-plads. Hakkinens tid var tid 1,33:132, i forhold til Frentzens 1,27:683 fra fredagens træning.
Med et kvarter tilbage måtte Jean Alesi returnere til pitten i røg og damp fra sin Pegeot-motor. Verstappen og Trulli var også af banen, de spandt af. De ligger nu ligger henholdsvis som nr. 8 og 9.
Se hele resultatet.
Ca. et kvarter inde blev situationen dramatisk, da Jenson Button spandt af og få sekunder senere blev fulgt af Eddie Irvines Jaguar, er ramte Williams'en. Der var ingen personskade, men hændelsen styrker utvivlsomt kritikerne af den regnvåde weekends sag. De to kørere fik ikke sat en ny tid og ligger således nederst i tidsskemaet. Senere spandt også Zonta af banen og Diniz sluttede træningen af med gentage nummeret.
Ferrari var hurtigst hele træningen igennem til Mika Hakkinen satte en tid, 0,691 hurtigere end Schumacher. Fem minutter senere skubbede David Coulthard de to Ferrari'er endnu en plads ned og efter en del rokering omkring 3.-4.-hutigste endte tidtagningen med Ralf Schumacher i mellem Michael Schumacher(3) og Barrichello(5) efter McLaren med Coulthard i spidsen. Gårsdagens mand, Heinz-Harald Frentzen, kommer derefter fulgt af Trulli og de to Sauber'er.
Fisichella fik, som den eneste, ikke sat nogen tid. Han måtte tidligt i træningen forlade banen med et olielækageproblem, som resten af tiden gik med at reparere.
Se hele resultatet.
”Vi har lavet nogle fejl, og det indrømmer vi. Vores kørere skal ikke have skylden, de har kørt fejlfrit.” Siger Norbert Haug, efter det kun er lykkedes McLaren-Mercedes teamet at score 10 point tilsammen.
Mekaniske problemer satte begge McLaren-Mercedes biler ud af spillet i de 2 første løb. I det tredje løb var det i pitten det hele blev afgjort.
Til trods for mekaniske problemer er det lykkedes Mika Hakkinen at tage pole position i sæsonens første 3 løb.
De folk der arbejder i vores team, er alle sammen meget professionelle, og vi har feltets hurtigste bil.
Vi giver ikke op hvis vi ikke vinder i denne weekend. Vi er stærke nok til at kæmpe videre. Vi er et team, og vi vil kæmpe som et team.” Siger Norbert Haug