Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.4.2000
 Stillingen i Verdensmesterskabet
 Nigel Mansell " McLaren kan stadig vinde titlen"
 Vil Sauber og Prost skifte til Michelin ?
 
23.4.2000
 Coulthard: Jeg er ikke flink!
 Tilfredshed med 3. pladsen
 Frentzen: Strategien var da god...
 Barrichello dybt skuffet
 Diniz igen et problem!
 Hydraulikken imod Barrichello
 Coulthard gentog sejr
 Løst og fast fra pitlane lørdag
 Silverstone - warm up
 Warm up forsinket - 2
 Warm up forsinket
 Hvem skal køre for Williams næste år ?
 

Hop til top24.4.2000

Stillingen i Verdensmesterskabet

Her er så stillingen efter det Britiske Grand Prix.

Kørernes mesterskab.
1. Michael Schumacher (Tyskland) Ferrari 34 points
2. David Coulthard (England) McLaren 14
3. Mika Hakkinen (Finland) McLaren 12
4= Rubens Barrichello (Brasilien) Ferrari 9
4= Ralf Schumacher (Tyskland) Williams 9
6. Giancarlo Fisichella (Italien) Benetton 8
7. Jacques Villeneuve (Canada) BAR 5
8= Heinz-Harald Frentzen (Tyskland) Jordan 4
8= Jarno Trulli (Italien) Jordan 4
10. Jenson Button (England) Williams 3
11= Ricardo Zonta (Brasilien) BAR 1
11= Mika Salo (Finland) Sauber 1

Konstruktørernes mesterskab.
1. Ferrari 43 points
2. McLaren 26
3. Williams 12
4= Benetton 8
4= Jordan 8
6. BAR 6
7. Sauber 1

BKP  


Hop til top
Nigel Mansell " McLaren kan stadig vinde titlen"

Nigel Mansell tror at McLaren stadig har en ligeså stor chance for at vinde titlen som Ferrari har.
McLaren som er 17 point efter Ferrari i konstruktørernes verdensmesterskab, og mens Mika Hakkinen and David Coulthard kun har fuldført 50% af løbene, så tror Nigel Mansell at McLaren kan komme stærkt igen.

"Alt hvad McLaren behøver er at, begge Ferrari for problemer med deres pålidelighed, og det vi set i 2 løb at der er, og så vil McLaren være tilbage i kampen om verdensmesterskabet."

BKP  


Hop til top
Vil Sauber og Prost skifte til Michelin ?

Mens topteamne bliver hos Bridgestone.

Mens Jaguar, Toyota, og Williams allerede har skrevet kontrakt med dækfirmaet Michelin for 2001, så er det forventet at McLaren og Ferrari vil forsætte hos dækfirmaet Bridgestone.

Det er også muligt at både Prost, som er første bejler til at få Mercedes-Benz motorer i 2001, og Sauber som allerede får motorer fra Ferrari vil skifte til Michelin.
På den måde kan McLaren og Ferrari gennem deres samarbejdspartner, få alle relevante oplysninger om andre dækfirmaer, og deres dækinformationer

BKP  


 

Hop til top23.4.2000

Coulthard: Jeg er ikke flink!

David Coulthard kunne med sejren få lukket munden på hans kritikere – især eftersom han vandt løbet på fornem vis og i forhold til holdkammeraten Mika Hakkinen var den mest værdige vinder når det nu var mellem de to McLaren-kørere at løbet skulle afgøres. Episoden på 31. omgang var måske løbets højdepunkt. En ydersideoverhaling af Rubens Barrichello gav skotten føringen og de vigtige sekunder der sikrede ham sejren.

Coulthard brød Ferraris sejsdominans og kunne tage en velfortjent sejr
Foto: Allsport

Skotten måtte dog udnytte en fejl fra Barrichello – men den blev sandelig også straffet hårdt. "Han lavede en fejl da han kom ud af den sidste del af Becketts og jeg fik et rigtig godt træk," berettede Coulthard på det efterfølgende pressemøde. Coulthard havde ideallinien på vej ned mod Stowe og selvom Barrichello forsøgte at holde en defensiv linie, havde skotten mere moment og viste det som han ellers er blevet stærkt kritiseret for – at være for blød og flink i overhalingssituationer.

Coulthard perspektiverede hans overhaling til en lignende situation i 1987 hvor Mansell lavede det samme nummer med en anden brasilianer, Nelson Piquet. "Jeg huskede Mansells træk overfor Piquet for nogle år siden og tænke – 'okay det forsøger jeg,'" berettede Coulthard der nu er nummer to i VM. Nu skulle han have lukket munden på kritikerne. "Forhåbentlig stopper det al snakken om at jeg er alt for flink til at køre race. Jeg er ikke flink – jeg vil vinde!" siger skotten.

Læs McLarens udtalelser om løbet.

BB  


Hop til top
Tilfredshed med 3. pladsen

For Michael Schumacher blev det britiske grand prix mere en begrænsning af nederlaget og det lykkedes så godt som optimalt. Hakkinen vandt kun to point ind, og Coulthard fire. Fra 5. pladsen var der et pænt stykke op til fronten, men trods dette følte Schumacher at det gik godt fra starten. "Jeg fik en god start, men der var racere over det hele," fortalte tyskeren. "Jeg overvejede at køre over græsset men på grund af al den regn der har været gjorde jeg det alligevel ikke," siger han. Schumacher var på ydersiden af Hakkinen og det som man på TV måske kunne tolke som et sammenstød var mere en større korrigering for at undgå at køre ind i Hakkinen - fordi der ikke var mere plads.

I stedet blev storebroder Michael involveret i en duel mod lillebroder Ralf. "Jeg havde en god kamp mod Ralf i de første to sving som jeg nød. Jeg kom næsten op på ham i Bridge hvor jeg valgte at bakke af, da jeg ikke ønskede at kører ind i min broder," siger han om familieduellen. Derefter blev Schumacher fanget bag en stærkt kørende Jacques Villeneuve der holdt tyskeren bag sig. For første gang i længere tid var han pludselig i en uvant situation - langt efter de andre. "Jeg begyndte at overveje om jeg kæmpede for intet, men hvis man ikke giver op kan man komme frem," siger han. Efter pitstoppene kunne Schumacher til sidste hente lidt ind, men kom aldrig tæt på de to McLaren-racere. "Så jeg er meget glad for at være sluttet som nummer 3," siger Schumacher der fortsat har en enorm føring i VM - det vil tage adskillige løb inden den føring er blevet ædt ind, hvis tyskeren fortsætter med at høste point så regelmæssigt.

BB  


Hop til top
Frentzen: Strategien var da god...

Heinz-Harald Frentzen står 100% bag sit team og deres valg af taktik - sammen med Williams var Frentzen på en 2-stop strategi i modsætning til McLaren og Ferrari der i sidste ende overhalede dem. Alligevel har han ikke i sinde at kritisere teamet for den valgte taktik.

"Strategien ville have været fin hvis vi havde gennemført. Det ville have været svært at følge med McLaren og Ferrari så vi forsøgte med en aggressiv strategi," siger Frentzen. Strategien led dog et knæk - køreren foran var på en 1-stop strategi. "Jeg kunne ikke komme foran Barrichello i starten og det eneste sted der kan overhales er i pitten," siger Frentzen, der dog måtte udgå da han fik problemer med sin Jordan-racer og droppede ned fra 4. pladsen til 6. pladsen inden han udgik.

Det var problemet fra Imola der dukkede op igen. Raceren sad fast i 6. gear, hvilket man også kunne se og høre ud fra de on-board billeder der blev vist! Jarno Trulli reddede lidt at æren for Jordan i deres grand prix nummer 150 med en 6. plads - han var i øvrigt på en 1-stop strategi.

BB  


Hop til top
Barrichello dybt skuffet

Alle odds skulle ellers være på Barrichellos side. For første gang havde han chancen for at køre sin egen chance. Michael Schumacher faldt tilbage i starten af løbet og hvis Ferrari skulle have årets fjerde sejr var Barrichello deres bedste bud. Men desværre blev det igen til en nitte for brasilianeren der forspildte hans største chance i Formel 1-karrieren for at vinde det første løb.

Men store dele af skylden bliver imidlertid skudt videre på raceren, som skulle have været årsagen til at Barrichello udgik. På 35. omgang fik han et hydraulisk problem – hvorefter han måtte udgå. "Jeg er meget skuffet, fordi jeg havde chancen for at tage min første sejr," siger han skuffet. "Fem eller seks omgange før jeg udgik begyndte jeg at føle at der var noget galt med raceren. Så begyndte jeg at få problemer med koblingen og speederen. Det var derfor Coulthard kom forbi mig," siger Barrichello.

Her sluttede Barrichellos drømme om sejr - i mudderet på Silverstone
Foto: Allsport

Det var motorens opførsel som gjorde at han til sidst spandt af banen og ødelagde alle chancer for at vinde. "Jeg spandt på grund af motorens uberegnelige opførsel, hvor den næsten døde da jeg gik ind i svingene, førend kræften pludseligt kom igen," siger Barrichello der startede fra pole position – den tredje i Formel 1-karrieren. "Det var et problem med et for højt hydraulisk tryk, ligesom det i Brasilien, men af en anden grund," siger han videre.

BB  


Hop til top
Diniz igen et problem!

Michael Schumacher har for andet løb langet ret så kraftigt ud efter Pedro Diniz der efter løbet fik et ord med på vejen. "Jeg havde det hårdt i trafikken. Der var et par kørere, specielt Pedro Diniz! Jeg ved ikke hvor mange blå flag han fik uden at han reagerede," siger Schumacher. På det tidspunkt var Schumacher efter et større felt af kørere der var en omgang efter.

Pedro Diniz siger at han ikke havde set Schumacher fordi han havde mistet sit spejl på den første omgang. Tja - så spørger vi os selv om hvad de blå flag er til for - og så er der vist nok to spejle på en Formel 1-racer.

BB  


Hop til top
Hydraulikken imod Barrichello

Rubens Barrichello fik ikke meget ud af sin pole position, og dermed har ikke én kører i Formel 1 omsat den bedste startplacering til en sejr i denne sæson. Rubens Barrichello spandt af banen kort før han skulle ind til sit første pitstop, men ifølge brasilianeren var det ikke en kørerfejl.

"Jeg havde problemer med hydraulikken som gjorde at jeg spandt af banen," sagde en noget oprevet Barrichello der missede sin første sejr.

Det var dog ikke alt - der var også problemer med racerens frihøjde over asfalten. Rubens klagede over at bunden ramte mod asfalten i alt for mange tilfælde. Da han så gik ind i pit gik alt galt og så blev han ellers rullet tilbage i garagen.

Så indtil videre har det ikke været en stor succes for Barrichello hos Ferrari...

BB  


Hop til top
Coulthard gentog sejr

Helt overraskende blev der kørt grand prix i tørvejr – efter at der ellers var lagt op til et løb i øsende regnvejr. Rubens Barrichello holdt fronten foran Frentzen, mens de to McLaren-kørere lå tæt på de forreste meter. Michael Schumacher havde igen en stærk start, men i et forsøg på at tage Hakkinen på ydersiden resulterede i et lille sammenstød.

Starten var meget tæt - Barrichello holdt fronten
Foto: Allsport

Michael Schumacher faldt tilbage og lå på 8. pladsen indtil den første runde pitstops. Kampen oppe foran stod mellem seks mand: Barrichello, Frentzen, Coulthard, Hakkinen, Button og Ralf Schumacher. Det viste sig imidlertid at McLaren og Ferrari havde fået den bedste taktik – med kun et stop i modsætning til de andre teams der stort set kørte med to stop.

Rubens Barrichello holdt ellers fronten i store dele af løbet – men blev overhalet af Coulthard kort forud for det første pitstop, men desværre for brasilianeren kørte han af banen i det der tydeligvis lignede en kørerfejl. Dermed kunne han droppe alle planer om at score sin første sejr. Da Jordan og Williams også indikerede at de var på to stop var vejen åben for en dobbeltsejr til McLaren. Michael Schumacher kørte meget langt ind i løbet inden hans første stop, men taktikken satte ham ikke i stand til at komme tæt på eller endsige overhale de to McLaren-racere. For første gang i år måtte Ferrari sande et nederlag.

Frentzen lå ellers til point for 4. pladsen, men det var tydeligt ud fra TV-billederne at tyskeren kun kunne køre i et gear, hvormed han mistede meget tid – Ralf Schumacher og Jenson Button kunne derfor nemt komme forbi, og Frentzen kørte da også selv i pit og udgik da der ikke var point i vente. Jacques Villeneuve lå til et point for 6. pladsen men Jarno Trulli lavede en yderst fræk overhaling – og Villeneuve måtte derefter udgå!

Hakkinen kom i de sidste omgange tættere på Coulthard, men der kom ingen infight, så skotten kunne tage McLarens første sejr og dermed få McLaren tilbage på vinderkurs.

Michael Schumacher fik dog en 3. plads foran lillebroder Ralf og briternes yndling. Resultatet af dagen løb.

Schumacher er stadig i front i VM-stillingen med 34 point, og David Coulthard kan med sejren glæde sig over at indtage andenpladsen – men er tyve point efter Schumacher. Hakkinen har nu 12 point, og vandt altså kun to point ind på Schumacher. Ferrari har nu 43 point i konstruktørernes mesterskab mens McLaren har 26. Dermed er konstruktørernes mesterskab igen blevet mere åbent.

BB  


Hop til top
Løst og fast fra pitlane lørdag

Hvis der er et sted man vil opleve blandede følelser, så må det være i pitlane. Der var en skøn blanding af godt humør, tilfredshed, irritation, utilfreds og beklagelser. Det engelske forårsvejr har fået skyld for mange ting i løbet af weekenden, lørdag var ingen undtagelse.

Efter kvalifikationen lørdag, klagede alle over de vanskelige forhold vejret gav. Banen var våd, men tørrede efterhånden op. Det gav selvfølgelig vanskeligheder med set-uppet, skulle man skifte til tørvejrsdæk senere osv.

Blandt de glade var selvfølgelig Rubens Barrichello, der fik sin første pole for Ferrari. Men også hos BAR var humøret godt. Man fornemmer virkelig fremgang. Hos Jordan var der også en hel god stemning, da HHF skal starte i forreste række. Jarno Trulli var ikke helt så begejstret. Men alle kan jo ikke være nr. 1. Derimod var der en dårlig stemning hos McLaren. Det virker efterhånden som om hele verden er imod teamet, der var snart ikke den ting der ikke var galt. Selv Hakkinen, der som regel udtrykker sig meget politisk, var rimelig negativ i sine udtalelser. Hel skidt kan det ikke være. Begge biler er i anden startrække med Michael Schumacher i tredje række.

Hos BMW-Williams var Jenson Button selvfølgelig overlykkelig over sin kvalifikation. Det kan være, at han er ved at gøre kritikkerne til skamme. Men ellers var holdningen den, at hvis og hvis bare, så kunne tingene have været anderledes. Men der er det at sige til det, at forholdene er ens for alle. Man har vidst i lang tid, at løbet er flyttet til et dårligt tidspunkt på året, og det må man lære at indrette sig efter. At forholdene har været alt andet end optimale, er én anden ting, men igen, det er ens for alle.

Det har vist sig, at Silverstone er det andet løb for Damon Hill i år. Han var også tilstede på Imola. Men han var ikke den eneste af de tidligere kendiser, der var tilstede. Også Nigel Mansell, Sir Jack Brabham, Phil Hill og Jody Scheckter har været på besøg.

Frentzen var ved at komme lidt i problemer med sproget. Han havde åbenbart haft en samtale med Irvine, hvor han har "samlet " et ord op som han ikke kendte betydningen af. Lad os nøjes med at konstatere, at han kom lidt i forlegenhed.

Jaguar har skærpet konkurrencen. De vil ikke stå tilbage hvad angår fashionable motorhomes. Således ankom teamet med to ændrede motorhomes, som skiller sig ud fra tidligere. Mest markant er et nyt stort sølvfarvet Jaguar symbol, som man overhovedet ikke kan undgå at se. Jaguar (Ford) får måske deres egen testbane. I hvert fald går der rygter om, at man forhandler med Rover (BMW ejet), om køb af den gamle Gaydon bane, som ikke ligger så langt fra Silverstone. Det vil betyde, at antallet af fabriksejede testbaner bliver fordoblet. Ferrari er det andet mærke der ikke skal ud og leje testbane.

Bernie Ecclestone skulle have sagt, at det britiske næste år vil finde sted i juli. Men hvor vides ikke. Brands Hatch og Silverstone er inde i nogle forhandlinger, men hvad udfaldet bliver, vides ikke. Ifølge rygter tidligere på ugen, er Donington banen bedt om holde sig standby.

Der går også rygter om at FIA vil tillade, at den påbudte bundplanke kan udstyres med riller. Årsagen skulle være, at de fleste teams ikke er villige til at hæve bilens ridehøjde nok, når der er regnvejr, for ikke at forringe bilernes køreegenskaber for meget.

Toyota har ifølge nogle andre rygter købt Fuji banen i Japan. Om det er for at få deres egen testbane, eller om der skal køres GP'er på banen vides ikke.

PDL  


Hop til top
Silverstone - warm up

Tågen lettede og warm up'en gik i gang kl. ti minutter over elleve. Efter den kaotiske start, forløb træningen uden den store dramatik. Et stykke af Heidfelds Prost var åbenbart ikke ordentligt fastgjort og fløj af, men blev hurtigt fjernet af marshalls. Mange var ude og teste reservebiler, men især Michael Schumacher og Mika Hakkinen havde problemer og fik ikke udnyttet de 30 minutter fuldt. McLarens reserve bil var sat op til David Coulthard, men måtte ændres til Hakkinen. Til sidst besluttede han sig dog for sin egen bil.

Pedro de la Rosa var tidtagningens positive overraskelse: han satte 2.-bedste tid efter David Coulthard og foran Ralf Scumacher, Hakkinen og Michael Schumacher. Minardi var også godt med: Mazzacane og Gene sluttede som 8'er og 9'er. Jordan derimod lå nede som nr. 17 og 18.
Se hele resultatet.

CBA  


Hop til top
Warm up forsinket - 2

På trods af situationen er stemningen meget afslappet på Silverstone. Blandt banens marshalls går det muntert til: de får tiden til at gå med at spille fodbold og kricket med flagene. Omkring klokken halv elleve blev topfolk fra teamene kaldt til møde i en garage. Efter ti minutter blev mødet hævet og en beslutning vil blive offentliggjort kl. 11.
CBA  


Hop til top
Warm up forsinket

Hvis nogen troede problemerne på Silverstone var ovre, tog de grundigt fejl – men denne gang regner det i det mindste ikke! Synderen er derimod en voldsomme tåge, der har lagt sig over banen. Det vil være muligt at sende kørerne ud på banen, men lægehelikopteren er ikke være i stand til at lande og dermed kan situationen ikke leve op til sikkerhedskravet.

I FIA's reglement står der:
117) Warm Up: en fri træning, der vil finde sted på løbsdagen; den vil vare 30 minutter og begynde 4 timer og 30 minutter før løbets starttidspunkt.
Dette kan altså komme til at betyde at at løbet også bliver forsinket. Warm up'en skulle være begyndt for snart en time siden, kl. 9:30.

CBA  


Hop til top
Hvem skal køre for Williams næste år ?

Så er rygterne begyndt at svirre igen. De seneste rygter gå på at Sir Frank Williams ikke ved hvem der skal køre for teamet næste år.
Sir Frank Williams vil inden for den nærmeste fremtid afgøre hvem der skal have et sæde i teamet næste år. Valget står mellem 3 kører, nemlig Ralf Schumacher, Jenson Button og Juan Pablo Montoya.

Sir Frank Williams afviser at han har travlt med at skrive kontrakt med nogle kører til næste år, men indrømmer at Jenson Button har gjort et godt stykke arbejde indtil videre, og fortjener at køre et sæde i teamet næste år, dermed er det jo ikke sagt at han kommer til at køre Formel-1 for teamet næste år.

BKP  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk