Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.4.2001
 Ferrari shakedown på Fiorano
 Prost-Diniz-Nissan?
 Farvel til Rahal?
 
23.4.2001
 Vairano test - fredag
 Mugello test - fredag
 BAT afviser rygter
 Frank Williams: ´Ralf leger ikke mere med sit legetøj´
 

Hop til top24.4.2001

Ferrari shakedown på Fiorano

I sidste uge testede Ferrari intensivt. Resultaterne i de seneste 2 Grand Prix'er har ikke været det man har håbet på.

De skuffende resultater har sat gang i udviklingsafdelingen og testdelen af teamet. En enkelt dag på Fiorano, og så 3 dage på Mugello. Det var planen i sidste uge. Selvfølgelig blev der arbejdet utrolig meget med traction control systemet. Men også nogle ændringer i aerodynamikken blev testet.

I går, mandag, blev der lavet yderligere forberedelser på Fiorano banen. Nemlig en shakedown test af 1 nyt chassis. Det har fået nr. 211. og er dermed det 6 chassis i F2001 serien. I det spanske Grand Prix er det foreløbig planen, at Michael Schumacher skal køre i det nye chassis, mens Rubens Barrichello skal køre i nr. 206. Reservebilen bliver nr. 208, og man tager endda et ekstra chassis med i lastbilerne til Spanien. Det bliver chassis nr. 210.

Kampen om mesterskaberne er dermed yderligere intensiveret fra Ferraris side. Ved shakedown testen i går, kørte Luca Badoer både på den korte og lange udgave af banen. Starter blevet øvet, for at teste TC systemet både ved starten og i de snævre sving som er en del af den korte bane. 2 af bilerne blev testet i går, og i dag gennemgår den sidste bil den afsluttende shakedown inden afrejsen til Spanien.
PDL  


Hop til top
Prost-Diniz-Nissan?

Pedro Diniz opgav noget overraskende sin kører-karriere i vinterhalvåret, for at indtage en ledende rolle i prost-teamet i stedet. Ved samme lejlighed erhvervede familien Diniz, der har tjent formuer på sin supermarkedskæde, en pæn portion af teamet. Præcis hvor stor en del vides ikke, men Alain Prost er indtil videre stadigvæk den største aktieindehaver. Det forhold kan dog ændre sig. Ifølge de argentinske aviser planlægger Pedro og far Abilio Diniz at endnu et stykke af teamet så deres samlede beholdning forøges til 68%. Imens har Pedro Diniz travlt med at finde ny sponsorer til teamet. Parmalat har sponsoreret brasilianeren hele karrieren igennem, og det forventes at der inden for den næste måned offentliggøres en aftale med dette firma og med et andet firma, Brahma.

Prost er også omdrejningspunktet for en anden historie, der for tiden cirkulerer. Alain Prost her gode forbindelser til Renault, hvis fabriksteam han kørte for i ’81-’83, og det var med en Renault-motor i Williams-raceren, at han vandt sit fjerde verdensmesterskab i 1993. De forbindelser håber Prost på, kan udmynte sig en motorleverandøraftale i 2002. Renault har travlt med overtagelsen af Benetton-teamet, men har før overvejet at levere motorer til mere end eet team. Prosts motorer ville i så fald blive kaldt for Nissan, der ejes af Renault. Alain Prost har efter sigende allerede haft de første forhandlinger med den japanske bil-producent.

CBA  


Hop til top
Farvel til Rahal?

Jaguar har besat deres ledende stillinger med kendte profiler inden for motorsportsverdenen, men ifølge rygter i den britiske presse vil de nu skille sig af med en af dem igen. Det er ingen ringere end Bobby Rahal selv, der siges at være på vej ud. Rahal sluttede sig Jaguar sidste december, efter flere ugers gætterier om hans forbindelser til teamet. Jaguars første sæsonvar skuffende og blev udnævnt til en ’kat’astrofe, så det var med store forventninger om at kunne rette op på tingene, at Rahal blev hyret.

Bobby Rahal havde mange ideer til, hvordan teamet skulle ledes ind på ret kurs igen, men ikke alle hans beslutninger har været lige vel modtagne. En af de mest omdiskuterede var at udskifte den tekniske direktør Gary Anderson med Steve Nichols, og senere fulgte hele balladen med Pedro de la Rosas skift fra prost-testkører til Jaguar. Williams fik sidste år megen omtale ved at holde liv i spekulationerne om sædet 2001 skulle gå til fundet Button eller Montoya som planlagt. Jaguar har også fået omtale, men er ikke kommet helt så godt ud af det, da teamet senest forsøgte samme trick ved at annoncere, at de la Rosa erstatter den ene kører i 2002. Pedro de la Rosa har så allerede nu overtaget Burtis plads, men det er sjældent et godt tegn at skifte kørere midt på året. Problemet skulle være, at den uerfarne Burti ikke i tilstrækkelig grad var i stand til at presse Eddie Irvine, der kritiseres for at præstere alt for lidt til en alt for høj løn.

Jaguar har samen med Arrows, Prost og Minardi ikke scoret nogen point i år. Hvis udviklingen (eller manglen på samme) fortsætter, er Booby Rahals tid hos Jaguar måske forbi.

CBA  


 

Hop til top23.4.2001

Vairano test - fredag

Mens de andre teams har testet på enten Silverstone eller Mugello, har Arrows teamet næsten ubemærket testet på Vairano banen i Italien.

Som de andre teams, har Arrows også testet tracktion control systemet. Det specielle ved Vairano banen er, at der findes en god lang langside. Netop derfor har Arrows valgt et par dages test på netop denne bane. Formål: nemlig at teste tracktion control systemet under ligeud kørsel, samtidig med test af aerodynamiske forbedringer. Tidligere på ugen foretog Sauber en lignende test med netop samme formål, også på Vairano. Torsdag var testkøreren Johnny Kane bag rattet i Arrows bilen. Fredag vil Jos Verstappen overtage testen.
PDL  


Hop til top
Mugello test - fredag

Tre teams har testet på Mugello banen i de seneste dage. Fredag var sidste dag på banen, og det primære formål med testen har været at teste elektronikken til tracktion control systemet.

Ferrari, Minardi og Sauber har brugt Mugello banen som testbane forud for det spanske Grand Prix. Det interessante ved alle tests i denne uge har været, at alle har testet elektronikken og softwaren til styring af det tilbagevendende tracktion control system. Fredag var vejret en lidt blandet fornøjelse, men måske til gavn for alle alligevel. Tørvejr om formiddagen og byger sidst på eftermiddagen. Det var de betingelser som var på Mugello fredag.

Ferrari havde Luca Badoer og Michael Schumacher bag rattet. Man brugte fredagen til at få testet alle områder af systemerne i forbindelse med tracktion control systemet. Alle ændringer har dermed fået en gennemgribende test. Udover dette har man også testet forskellig dæk for Bridgestone.

Minardi skiftede igen kører. Fredag var det Tarso Marques der sad bag rattet. Og dermed har teamets tre kørere alle fået afprøvet tracktion control systemet. Og da det var den første rigtige test for Minardi teamet, fik man samlet en masse data, men lige så vigtigt man fik lært en masse om bilen, da man kunne bruge kørernes feedback under testforløb, i stedet for kun at få feedbacken i pressede situationer i løbssammenhænge. Og der var da også stor tilfredshed hos teamet efter testen.

Fernando Alonso:
"Vores testprogram har været meget tæt. Ikke bare for kørerne, men for hele teamet. Vi har arbejdet med adskillige forbedringer, bl.a. en ny næsten fuldautomatisk gearkasse. Vi har fokuseret meget på starten for at optimere tracktion control systemet. Det er noget vi har fået meget ud af. Mine omgangstider viste sig at være bedre end de tider, som teamet på forhånd havde udregnet som referencetider, så jeg kan kun være tilfreds."

Gabriele Tredozi:
"Det har været teamets første test af den nye software som skal bruges fra og med Spaniens Grand Prix. Vi er tilfredse med forløbet, selvom der stadig mangler meget inden at systemet er optimeret fuldstændigt. Vi har også arbejdet med et nyt gearskiftesystem. Både Fernando og Tarso vænnede sig hurtigt til systemet, så vi forventer os meget af det."

Sauber havde Kimi Räikkönen bag rattet fredag. Han fik, udover at arbejde med tracktion control systemet, også fornøjelsen af at udføre dæktest og afprøve et nyt servostyringssystem. Et system man stærkt forventer vil blive brugt allerede fra det spanske Grand Prix.

Kimi Räikkönen:
"Det dårlige vejr gav man chancen for at få afprøvet tracktion control systemet på både tør og våd bane. Min første fornemmelse af det er, at det nok skulle kunne forbedre vores omgangstider, når det først er ordentligt indarbejdet. Men det vil nok tage lidt tid at vænne sig fuldt ud til det."

Fredagens uofficielle tider fra Mugello:
Michael Schumacher, Ferrari - 1:24.169
Luca Badoer, Ferrari - 1:24.145
Kimi Räikkönen, Sauber - 1:25.573
Tarso Marques, Minardi - 1:29.963
PDL  


Hop til top
BAT afviser rygter

Forskellige forlydender i den seneste tid i Formel 1 kredse, om at British American Tobacco ville sælge deres andel i BAR teamet, bliver nu dementeret af BAT.

Der har i specielt den engelske presse i den seneste tid verseret rygter om at BAT som ejer 51 % i BAR teamet, ville stoppe deres engagement i teamet. Ifølge rygterne skulle BAT endda have kontaktet en stor bank, for at undersøge mulighederne for at sælge deres andel i teamet til en favorabel pris. Men alle disse rygter og formodninger bliver nu officielt afvist af BAT.

Michael Prideaux, BAT:
"I lyset af nogle nylige spekulationer i specielt pressen, ønsker British American Tobacco at bekræfte at vi forsat vil forsætte vore forpligtigelser i British American Racing. Selskabet har ingen tanker om at formindske den øjeblikkelige indsats og interesse i teamet. Alle spekulationer om, at BAT skulle være interesseret i at sælge er totalt misvisende og fejlagtige."

Spekulationerne kan være opstået efter, at BAR teamet er kommet dårligere fra start på sæsonen end forventet. Olivier Panis har stort set været ene om at forsvare teamets farver. I øjeblikket ligger man noget efter Jordan teamet, der som bekendt også kører med Honda motorerne.
PH  


Hop til top
Frank Williams: ´Ralf leger ikke mere med sit legetøj´

Da Ralf Schumacher vandt løbet på Imola, gik snakken om Williams som mulige titelkandidater over hele verden. Gerhard Berger afviser at de har en reel mulighed, og begrunder det med at Williams kun er på vej frem, både Ferrari og McLaren har ligget fremme i flere år, og er dermed meget bedre rustet end Williams. Gerhard Berger er dog fortrøstningsfuld overfor fremtiden, og mener da også at de kan tage en sejr mere i løbet af sæsonen.

Patrick Head derimod er noget mere optimistisk omkring Williams teamets muligheder for at løbe med titlen. Head har indset at der skal ske noget nyt, og har nu har trukket sig tilbage i kulissen og står ikke længere for udviklingen af bilen. Head fungerer nu nærmest som en makker til Frank Williams, hvilket vel kun er fair når man tager i betragtning at Head er blandt hovedaktionærerne.

"Williams er en smule anderledes end før," siger Head. "Perioden I 90'erne var meget mere præget af at det var Adrian (Newey), der tog sig af designdelen og jeg selv af design såvel som hardware og også af bilens pålidelighed og operationer. Jeg var yderst involveret i 90'erne, men nu er jeg mindre involveret. Vi har en chefdesigner i Gavin Fisher, en chef for aerodynamik i Geoff Willis og en chefingeniør i Sam Michael. Disse gutter kan faktisk godt klare det selv, selvom jeg tror at jeg engang imellem kan tilføre selskabet en smule erfaring og nogle idéer."

Patrick Head er som sagt meget optimistisk omkring teamet og har ,ligesom Frank Williams, kommenteret Schumachers sejr. "Jeg tror at han (Ralf Schumacher) har taget et par skridt opad i de sidste 6 måneder og jeg tror sandelig ikke at det er Juan Pablos skyld," siger Head og afviser dermed at det er det hårde pres fra Montoya, der ligger til grund for Schumachers præstation.

"Han (Ralf Schumacher) tænker mindre på legetøj og at hoppe op og ned i sin båd og sådan nogle ting. Han bor nu i Østrig og er meget fokuseret - det er vist det ord de bruger," griner Head. "Han er koncentreret om de simple ting i livet og at vinde løb, så nu må vi bare se. Vi har en sejr i år og er på udkig efter et par mere. I vores sidste 2 tests i Barcelona så vi ikke for gode ud, vi var hurtige der i januar og med det i tankerne, er det ikke noget særligt. Jeg tror godt at vi kan løse det." siger Head.

Også Frank Williams har kommenteret sejren på Imola, og deler Heads synspunkt omkring Ralf Schumacher. "Ralf leger ikke mere med sit legetøj og er koncentreret om sit arbejde. Han er meget mere helstøbt i år. Han havde et fantastisk år for os i 1999, men var mindre effektiv sidste år. Han havde en lang samtale med sig selv og er meget mere bevidst om hvad han skal gøre. Det har ikke været nemt for ham at leve i Michaels (Michael Schumachers) skygge, men nu har han chancen for at køre mod sin bror på mere lige vilkår. Hans dag kommer. Jeg er sikker på at denne sejr vil gøre ham stærkere og jeg føler at vi har den bedste kører line-up vi har oplevet i flere år."

RS  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk