Længe så det ud til at Williams køreren Nico Rosberg, der har været hurtig i næsten alle de frie træninger i år, skulle slutte på 2. pladsen. Men i de sidste minutter kom der en lynhurtig tid fra Nick Heidfeld som dermed rykkede fra 10. til 2. pladsen, og henviste Rosberg til 3. pladsen.
Men dermed var det ikke ovre, for sekunder senere kom Heidfeld's teamkollega i BMW Sauber teamet Robert Kubica og han slog også Rosberg's tid, så han rykkede ned på 4. pladsen - over et halvt sekund fra Hamilton's tid.
De to Brawn GP kørere Jenson Button og Rubens Barrichello blev delt af Heikki Kovalainen i sen McLaren på 5. og 7. pladserne.
Felipe Massa sluttede son hurtigste Ferrari kører på 8. pladsen, mens teamkollega Kimi Raikkonen måtte nøjes med 10. pladsen.
De to Red Bull kørere Mark Webber og Sebastian Vettel snuppede 9. og 12. pladserne.
Tiderne fra 1. fri træning:
![]() | ||||
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
![]() | ||||
1 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:33,647 | 19 |
2 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:33,907 | 17 |
3 | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:33,938 | 17 |
![]() | ||||
4 | Nico Rosberg | Williams | 1:34,227 | 24 |
5 | Jenson Button | Brawn GP | 1:34,434 | 15 |
6 | Heikki Kovalainen | McLaren | 1:34,502 | 24 |
![]() | ||||
7 | Rubens Barrichello | Brawn GP | 1:34,531 | 18 |
8 | Felipe Massa | Ferrari | 1:34,589 | 17 |
9 | Mark Webber | Red Bull | 1:34,827 | 21 |
![]() | ||||
10 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:34,827 | 19 |
11 | Kazuki Nakajima | Williams | 1:34,880 | 24 |
12 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:34,938 | 21 |
![]() | ||||
13 | Nelson Piquet Jr. | Renault | 1:34,974 | 21 |
14 | Adrian Sutil | Force India | 1:35,021 | 18 |
15 | Jarno Trulli | Toyota | 1:35,036 | 22 |
![]() | ||||
16 | Giancarlo Fisichella | Force India | 1:35,042 | 16 |
17 | Timo Glock | Toyota | 1:35,333 | 20 |
18 | Fernando Alonso | Renault | 1:35,348 | 24 |
![]() | ||||
19 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso | 1:35,353 | 22 |
20 | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 1:35,369 | 15 |
![]() |
I Formel 1 har dæksiderne altid været meget høje, og dækreglementerne har altid holdt i flere sæsoner, hvor man så 'kun' kar kunne udvikle på selve dækcompounden.
Der har de sidste mange sæsoner været kørt med dæk udstyret med mønster, fire langsgående riller, for at nedsætte dækkenes greb i banerne og dermed forsøge også at nedsætte svinghastighederne.
Denne sæson vendte man tilbage til de 'gode gamle' slicksdæk - altså dæk uden mønster - men de viser ikke at passe så godt til den nye generation af Formel 1 racere.
Slicks dækkene, og specielt fordækkene, har nu forgodt et greb i banen, hvilket resulterer i at bilerne har tendens med overstyring, noget som teamne har svært ved at løse, da det vil kræve at de flytter en større del af bilens samlede vægt frem på forhjulene.
Derfor arbejder Formel 1's faste dækleverandør Bridgestone på nogle helt nye fordæk, som man forventer teamne skal benytte næste sæson.
Der bliver tale om et både smallere og lavere dæk. Det med det smalle er set før i Formel 1 (1997), men det er første gang man inden for Formel 1 arbejder sig i retning af lavprofil dæk!
En anden løsning på problemet med overstyringstendenserne kunne være at benytte bredere baghjul, men dette afviser Bridgestone med henvisning til at produktionsomkostningerne vil blive for høje!
Bahrain GP - tidsplan:
(Bahrain lokal tider = GMT +3)
Fredag den 24. april:
10:00 - 11:30 1. fri træning
14:00 - 15:30 2. fri træning
Lørdag den 25. april:
11:00 - 12:00 3. fri træning
14:00 - 15:00 kvalifikation
Søndag den 26. april:
15:00 - 17:00 Bahrains Grand Prix
Løbsdistancen er på 57 omgange, svarende til 308,238 km.
Banerekorden på Sakhir banen indehaves af Ferrari køreren Michael Schumacher, der under Grand Prix'et i 2004 kørte tiden 1:30,252.