Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.4.1999
 Jerez testen
 Ungarn forsvarer Formel 1
 BMW´s første test
 3. dag på Jerez
 Ken Tyrrell
 
24.4.1999
 Jerez 2. dag
 Nye stopklodser i Prost ?
 En lys idé
 

Hop til top25.4.1999

Jerez testen

På nær Arrows har alle været samlet de sidste tre dage på Jerez. Hvilket jo også var den afsluttende test op til næste weekends San Marino Grand Prix.

Testen har været afviklet under perfekte vejrforhold, og specielt den sidste testdag brillerede temperature op til 27 grader og banetemperaturer op til 47 grader.

Bridgestone medbragte tre typer dæk til denne test - Hård, medium og meget blød - Det sidstnævnte dæk, viste sig dog at være for blødt til de høje temperature man havde på Jerez. De fleste kørere satte deres hurtigste tid på medium dækket, hvilket selvfølgeligt vil være til rådighed ved næste Grand prix, sammen med hårdere dæk.

Williams var hurtigst

Williams-Supertec havde en rigtig god test, hvor der blev afprøvet forskellige chassis og aerodynamiske ændringer. Der blev også teste nogle nye bremsekomponenter og almen holdbarhed op til Imola Grand prix'et.

På den sidste testdag, satte Ralf Schumacher testens hurtigste tid. Denne blev sat om formiddagen mens både luft og banen ikke var blevet så varm endnu. Tiden han kørte var 1:24.211. Alex Zanardi's hurtigste tid blev ligeledes sat lørdag morgen, og han kørte 1:24.707, hvilket gjorde ham til testens 6. hurtigste mand. Ingen af Williams chaufførerne havde store problemer, hvilket giver håb om et godt resultat på Imola, om en uge.

Coulthard og Häkkinen delte bilen

David Coulthard og Mika Häkkinen delte bilen under Jerez testen, Coulthard kørte de første to dage og Häkkinen kørte så i går på testens sidste dag. I sidste weekend testede teamet alene på Barcelona. Og der blev endnu engang testet holdbarhed på bilen her på Jerez. Coulthard mistede en del tid på testens første dag, på grund af en fejl i motoren, og han måttet også tilbringe lidt ekstra tid i pit området, efter at have været en tur af banen. Bilen havde fået et hydraulisk problem, efter mødet med gruset.

Selvom Coulthard havde alle de problemer under testen, lykkedes det ham stadig at sætte testens næstbedste tid, som var 1:24.355.

Häkkinen satte testens syvende hurtigste tid (1:24.746), men Häkkinen var her heller ikke for at teste kvalifikation set-up, men for at teste holdbarhed på bilen. Han kørte 55 omgange om lørdagen.

Wurz og Redon kørte for Benetton

Giancarlo Fisichella havde fri i denne uge hvor Benetton kørte test på Jerez. Fisichella's sæde blev overtaget af testkører Laurent Redon.

Udover at Wurz en enkelt gang var af banen, hvor der iøvrigt ikke skete noget med bilen, satte han testens tredie hurtigste tid. Wurz's bedste tid blev som så mange andres sat lørdag morgen, og var 1:24.627. Han kørte 124 omg. fordelt over de tre dage. Benneton's test var meget omfattende, for der skulle testes forskellige chassiser, motorer, dæk og aerodynamiske løsninger til den kommende weekends Grand Prix på Imola.

Der var en del problemer med Redon's bil, så han fik kun kørt få omgange om lørdagen. Hans bedste tid var 1:27.27, og den blev sat om fredagen.

Prost arbejder med holdbarhed

Prost teamet kom godt igennem deres lange testprogram. Der skulle testes mange forskellige dæk, chassis og motorer som skal bruges i næste uge til Imola Grand Prix.

Jarno Trulli var overraskende 4. hurtigst i denne test. Hans tid blev sat lørdag morgen inden hans Peugeot motor eksploderede. Han kom dog på banen om eftermiddagen hvor han sammen med Panis lavede aerodynamik test.

Schumacher og Irvine for Ferrari

Efter Michael Schumacher havde sat den hurtigste testtid, på testens første dag, sluttede han som testens femte hurtigste mand, med tiden 1:24.650. Schumacher mistede meget tid om fredagen, da hans bil fik en motorskade. Han kom dog tilbage om lørdagen og kørte mere end 80 omgange, som er mere end en løbsdistance.

Eddie Irvine kørte kun om fredagen, og satte der den tolvte hurtigste tid, på 1:25.685.

Schumacher prøvede også en helt ny hjelm, med en slags head-up displa

HVJ  


Hop til top
Ungarn forsvarer Formel 1

Udbyttet for den ungarske økonomi ved at afholde et årligt Formel 1 løb, overstiger langt de udgifter som er forbundet med et sådan arrangement.

Den ungarske sportsminister udtaler: "Hvis man ser isoleret på Formel 1 arrangementet er det selvfølgeligt en dårlig forretning for Ungarn, men kigger man derimod på hvad Ungarn scorer af publicity osv., er det bare en rigtig god forretning," siger Tamas Deutsch.

Den ungarske regering skal bruge 405 millioner forints (1,87 millioner $) i år 2000 på at vedligeholde banen, således at den kan have den standard som en Formel 1 bane skal have: Men Deutsch påstår at den ungarske økonomi bliver 8 milliarder forints bedre om året, ved at afholde det årlige Formel 1 Grand prix. Dette er beregnet på ekstra turister som kommer til landet for at overvære Grand Prixet. "Det er vel slet ikke så dårligt," siger Deutsch.

HVJ  


Hop til top
BMW´s første test

BMW Motorsport arbejder på højtryk med deres Formel 1 motor projekt, og har nu udtalt at den første test vil foregå i en 1998 Williams med Joerg Mueller bag rattet. Gerhard Berger siger "Udviklingen er nu så langt fremme at vi er klar til at køre vores første test. Testen skal foregå langt væk fra de normale racerbaner, på vores egen testbane i Miramas (Frankrig), i et forsøg på ikke give adgang til verdenspressen, og dermed lægge unødigt pres på teknikerne."

Den 10 cylindrede motor er bygget i München under ledelse af Paul Rosche "Nu da vi har arbejdet så længe med motoren vil vi godt have den på banen for at se hvordan den virkeligt arter sig. Jeg er helt tryg ved det arbejde der allerede er blevet lavet. Nu skal vi bare have testet og forfinet tekniken."

HVJ  


Hop til top
3. dag på Jerez

Her er tiderne fra den 3. og sidste test dag på Jerez i Spanien.

Der er ikke sluppet meget andet ud fra testen end tiderne.

Det kan dog konkluderes at banen igår har været i tip top stand, da testen hurtigste tid blev kørt i går, og den blev sat af Ralf Schumacher.

ChaufførTeamTid
R. SchumacherWilliams1:24.211
J. TrulliProst1:24.607
A. WurzBenetton1:24.627
M. SchumacherrFerrari1:24.631
M. HakkinenMcLaren1:24.697
A. ZanardiWilliams1:24.707
O. PanisProst1:24.938
R. BarrichelloStewart1:25.173
J. VilleneuveBritish American Racing1:25.258
H. FrentzenJordan1:25.503
E. IrvineFerrari1:25.734
HVJ  


Hop til top
Ken Tyrrell

Den tidligere teamchef Ken Tyrrell rekreere efter sin kræftoperation. Hans søn Bob Tyrrell, siger at operationen for kræft i hans tolvfingertarm er forløbet perfekt, og han ønskede ikke at sige mere om denne sag, udover at han far skulle på rekreation i de næste tre måneder.

Tyrrell kommer tilbage til England i den kommende uge, efter at være blevet opereret på Mayo Clinic i Minnesota.

Tyrrell var teamejer i 30 år, før han solgte sit team til British American Racing. Gunden til dette var at han erkendte at "små" private teams ikke kan klare sig i kampen mod de store i moderne Formel 1.

HVJ  


 

Hop til top24.4.1999

Jerez 2. dag

Testene fortsatte fredag på Jerez de la Frontera banen i det sydligste Spanien i solskinsvejr med temperaturer fra 15-23 gr. og en asfaltoverflade mellem 17 til 43 gr.

David Coulthard var dagens hurtigste mand, og han var i stand til at gennemføre en hel løbsdistance under høje temperaturer uden problemer.

Ferrari havde begge Grand Prix kørernei action. Eddie Irvine gennemprøvede nogle forskellige indstillinger med henblik på det forestående løb i Imola, og Michael Schumacher fortsatte på det test- og udviklingsprogram, han var begyndt på i torsdags, inden en motorskade, som tidligere meddelt, satte en stopper herfor. Teamet fortsætter og afslutter testserien lørdag.

For Williams teamet kørte begge de faste kørere, og det er bemærkelsesværdigt at se, at Alex Zanardi endnu en gang viste baghjul til Ralf Schumacher, selvom det var knebent. Mon det har noget at gøre med, at Alex efter det brasilianske Grand Prix brokkede sig over ikke at have jævnbyrdigt materiale? Teamet har efter tiderne at dømme gjort store fremskridt. De var da også godt tilfredse, og deres chefingeniør for det operationelle, James Robinson, udtalte: "Vi er glade for de fremskridt vi har gjort. Det har været muligt at få en masse omgange gennem denne test, og forhåbentligt vil dette give sig udslag i vor pålidelighed i Imola."

Ligeledes er det gået i Stewart teamet, hvor underdog'gen Johnny Herbert igen havde det længste ben forrest og distancerede Rubens med 4/10 sek.

I Jordan teamet viste den emotionelle Heinz Harald, at de to podiumafslutninger har gjort hans selvtillid godt ved at sætte Damion Hill endnu en gang.

Fredagen var også en betydningsfuld dag for Minardi teamet på mere end en måde - Først i siddebrønden var Luca Badoer, der fik testet den fysiske form efter at have været ude af Grand Prix racing i mere end en måned. I følge teamets doktor, Riccardo Ceccarelli, er Luca i god fysisk form og vil være i stand til at køre San Marinos GP. Efter middag tog Marc Gene over og gennemførte en 21 omgange for optimering af motoren. Tiderne mellem de to Minardi kørere tyder på at det er lykkedes. Minardi fortsætter også lørdag.

Fischiella er fraværende i testene, da hans samleverske netop er nedkommet med parrets første arving.

Testtiderne fredag:

KørerTeamTid
David CoulthardMcLaren1m 24.412
Michael SchumacherFerrari1m 24.669
Alex ZanardiWilliams1m 25.100
Ralf SchumacherWilliamKLH  


Hop til top
Nye stopklodser i Prost ?

Prost teamet skulle være på vej med et nyt revolutionerende bremsesystem, der tager sit udspring i flyindustriens konstruktion af skivebremser. Systemet er omgærdet af megen tys-tys og er henlagt til en separat afdeling hos Prost, kun med adgang for de involverede konstruktører.

FIAs reglement siger om bremser: Maks. 2 bremseklodser, 2 kalibre, 6 bremsecylindre og maks. en skive af 28 mm's tykkelse pr. hjul. Så det skulle man synes, lagde bremsernes udformning temmelig fast. Men, stadig i følge rygterne, skulle Prost teamet have fundet et hul i reglementet: Der er ingen maksimum størrelse på bremseklodser og kalibre !

Og det er her den afgørende fornyelse er sket. De 2 bremseklodser og kalibrene er ringformede og omspænder hele bremseskiven. Kalibrene vil sandsynligvis være udformet flydende, og alle 6 bremsecylindre anvendt ensidigt for at give tilstrækkelig og ensartet over de meget store bremseklodsers overflade.

Prost er selv på gyngende grund m.h.t. systemets legalitet, da FIA's modargumentet kunne være, at der er tale om 3 skiver pr. hjul.

Systemets fordele / ulemper og overlevelseschancer ?

Når man bremser ned i Formel 1 racer, trædes der maksimum på pedalen i starten af nedbremsningen, hvorefter der lindes på bremsetrykket efterhånden som farten og dermed down-forcen går ned. Hvorfor ? I starten af nedbremsningen er bremseklodser/ skiver "det svageste led", da dækkene med det store down-force kan levere maksimum grip. I slutningen af nedbremsningen, hvor down-forcen bliver mindre vender det, og dækkene det svageste led. Dette er også en del af baggrunden for vi som regel kun ser blokeringer af hjulene i slutningen af nedbremsningerne. Prost's nye bremser vil altså have en mulighed for at lægge til i starten af en højhastigheds nedbremsning, hvor imod det sandsynligvis ikke vil give nogen fordele ved nedbremsninger fra 200 km/ t. De hårdere nedbremsninger vil også influere på dækkenes levetid, der stadig vil være konstrueret til almindelige bremser. Så fordele: senere nedbremsninger i kvalifikation og i udbremsningsmanøvrer fra stor hastighed; men ellers ikke taget over et helt løb.

Ulemper ? "Medaljens bagside" må i givet fald være en forøgelse af den uaffjedrede vægt, og dermed en reducering i hjulenes respons på ujævnheder fra banen.

Og overlevelseschancer ? Som alle andre nyudviklinger ! Så længe det er et lille team og der ikke er for mange fordele i nyudviklingen, får det lov at overleve. Men skulle fordelene blive for store og de store teams kaster sig over et tilsvarende system ! Ja, så vil FIA sikkert stå parat med en reglementsændring.

KLH  


Hop til top
En lys idé

Trods sin liden størrelse er et moderne Formel 1 cockpit fyldt med alskens elektronik, og afhængig af ratudslag og solindfald, kan det være svært for køreren at holde øje med de enkelte advarselslamper på det rigtige tidspunkt.

Det har fået Ferrari til udvikle et nyt system, som man tester for øjeblikket. Systemet går i al sin enkelhed ud på at dublere eks. vis striben af lysdioderne for omdrejningstal med en tilsvarende stribe i kanten af udsynsfeltet i Michael Schumachers Bell Fueling II hjelm. Herved skulle det være muligt at optimere gearskifte tidspunktet, samtidig med at kørerens opmærksom bevares på vejbanen. Systemet forventes Ligeledes også forsynet med en enkelt eller to lysdiode til advarsel for vitale fejl.

KLH  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk