De anslåede årsbudgetter hos de forskellige teams er store. Specielt hos de store teams er det enorme summer der bliver brugt for at prøve holde sig i front i motorsportens kongeklasse. Men ikke alle har de samme muligheder. Som overskriften antyder, er der en vis fare for at Formel 1 måske kan gå hen og uddø hvis ikke omkostningerne begrænses. Eddie Jordan er en af dem med ondt i økonomien og det er da også Eddie Jordan som er ude med påstanden om en evt. økonomisk død for Formel 1.
Eddie Jordan:
"Vi ønsker ikke en håndsrækning fra de store teams. Vi vil bare gerne give alle et billede af hvad der kan ske hvis det her forsætter uforandret. Vi er nødt til at være opmærksomme på det nu. Vi skal alle være med til at gøre showet så godt som muligt, om muligt bedre og samtidigt prøve at begrænse omkostningerne. Ellers vil vi se Formel 1 - som vi har kendt det i 50 år - forsvinde."
I den forbindelse henviser Eddie Jordan til Prost teamet som efterlod sig en gæld i omegnen af små $30 millioner. Også andre teamchefer er opmærksomme på problemet. Både Flavio Briatore fra Renault og Tom Walkinshaw fra Arrows er på linie med Eddie Jordan om dette.
Flavio Briatore:
"Vi er nødt til at være mere effektive og det er vigtigt at vi hjælper de små teams fordi Formel 1 hjælper de små teams."
Der er flere gange i de seneste par år rettet henvendelse til FIA fra flere sider om netop dette emne. FIA bossen Max Mosley har da også lovet at der skal gøres noget ved omkostningerne. En planlægningsgruppe under FIA arbejder med forskellige forslag. De skal ifølge planen fremlægges og gennemføres med virkning fra 1. januar 2004. Men måske vil der ske noget inden. I hvert fald er Max Mosley meget opmærksom på den økonomiske udvikling - eller mangel på samme - hos flere teams.
Max Mosley:
"Vi er nødt til at gøre noget inden 2004 for at holde sammen på den nuværende gruppe af teams. Men FIA kan ikke gøre noget uden et stort flertal blandt alle teams."
Dermed sparker Max Mosley faktisk bolden tilbage til konstruktørerne. Concorde aftalen er en vigtig faktor i dette spil. Men ingen kan komme uden om at krisen så småt kradser flere steder i Formel 1. Prost er stået af. Det samme er Kirch koncernen. Man er allerede begyndt at kalde den begynde krise for "Kirch effekten". Og måske er flere på vej. Jordan har netop fyret 15 % af teamets ansatte, deriblandt også nogle topchefer. I forbindelse med fyringerne er Eghbal Hamidy officielt også blevet opsagt efter det man kalder en gensidig overenskomst. Men også Arrows har meget ondt i pengepungen. Der har i de seneste par år været røde tal på bundlinien hos teamet. I forvejen har Minardi ikke meget at gøre med selvom Paul Stoddart har fået tilført flere penge udefra. Også BAR teamet har reorganiseret som det så smukt hedder.
Omkostningerne har tilsyneladende nået et højdepunkt. Nu skal man kikke på hvor der kan skæres ned uden at det går ud over effektiviteten hos et team. Så er spørgsmålet hvordan man skal spare. Skal man tilpasse reglementet til noget det man kender fra CART og IRL, eller skal man "nøjes" med begrænsninger i form af antallet af motorer, dækforbrug osv. Der bliver meget for teamcheferne og FIA at skal tage stilling til i den kommende tid. En vigtig ting skal der dog være til stede. Enighed hos alle teams om at omkostningsniveauet skal ned.
Tid | Program | Kanal | Sprog |
Lørdag | |||
11:00 | Træning | RTL | Tysk |
12:45 | Kvalifikation | RTL | Tysk |
13:00 | Kvalifikation | TV4 | Svensk |
Søndag | |||
09:15 | Warm Up | RTL | Tysk |
13:00 | Countdown | RTL | Tysk |
13:25 | Grand Prix, direkte | TV2 Norge | Norsk |
13:50 | Grand Prix, direkte | DR1 | Dansk |
13:55 | Grand Prix, direkte | TV4 | Svensk |
MRR Efter Wolfgang Reitzles afgang har mange måske spekuleret på hvordan det nu mon skal gå med Jaguar i Formel 1.Som tidligere meddelt har Wolfgang Reitzle opsagt sin stilling hos Ford. Reitzle har været en af bagmændene bag Jaguars motorsportsdivision. Det har allerede fået mange til at spekulere på fremtiden for Jaguar. Ford har allerede meddelt at efterfølgeren for Reitzle hedder Mark Fields. Fields har banket Mazda frem på salgslisterne og er nu kaldt hjem til Detroit. Rent internt hos Ford og Jaguar skal der ske det, at bag kulisserne skal Richard Parry-Jones referere til ledelsen som vanligt, men nu overtager Nick Scheele rollen som den der skal refereres til hos Ford. Niki Lauda som har det store ansvar hos Jaguar har selvfølgelig været underrettet om forløbet, men alligevel må Lauda have haft en tanke om fremtiden for Jaguar. Men det skulle der ikke være problemer med. Niki Lauda: Det må kunne læses som om at Ford har besluttet at Jaguar forsætter. Hvor længe tålmodigheden med den manglende succes så varer, ja det kan man kun gisne om. Selvom Ford har en stor pengekasse, så er der en bund i den. Specielt efter det seneste års strabadser med retssager og svigtende salg. PDL 24.4.2002 Omrokeringer hos JordanEfter en meget skuffende sæsonstart for Jordan teamet skal der nu ske noget internt. Nedskæringer er en del af billedet.Jordan har ikke fået mange basører ud af sæsonen endnu. Det eneste man har opnået er den ene skuffelse efter den anden. Ingen points på kontoen endnu. Det skal der gøres noget ved. Fyringer og omrokeringer skal være med til at løse problemerne. Jordan har meddelt at man vil begrænse antallet af ansatte med 15 %, det bliver noget der rammer i toppen også. Nogle af de mennesker der forlader teamet er den administrerende direktør Trevor Foster. Også chefingeniøren Tim Holloway og planlægningschefen John Putt forlader teamet. Disse tre nævnte forlader teamet med øjeblikkelig virkning. Som et led i omrokeringen vil den tekniske side af teamet blive ledet af Henri Durand og Gary Anderson. Eddie Jordan selv får mere at lave idet han skal varetage de sportslige og kommercielle interesser i teamet. Eddie Jordan: PDL Niki Lauda kan godt læse skriften på væggen hjemme hos teamet. Problemerne hober sig op. De skal snart løses hvis Jaguar skal have noget ud af sæsonen.Dette års Jaguar har mange problemer. Specielt har man mange problemer med bilens aerodynamik. Allerede inden sæsonstarten blev der udviklet en ny frontvinge, da den oprindelige faktisk ikke duede. Men det er ikke nok. Som et led i bestræbelserne på at få løst tingene har Niki Lauda været ude og hente folk til at løse disse problemer. Hos McLaren har man hentet Mark Gillan og hos Arrows - Peter Matchin. Disse to skal sammen med teamets andre medarbejdere sammen arbejde bl.a. i teamets nye vindtunnel for at finde de mange nødvendige løsninger der skal til for at gøre bilen bedre. Jaguar har langt om længe fået deres egen vindtunnel. Nu skal den udnyttes. Der arbejdes tit i op til 16 timer om dagen. Men man ser nok ikke et resultat lige med det samme. Niki Lauda tager chancen og arbejder langsigtet, så før midt på sæsonen skal man nok ikke forvente de store ting. Kun de småforbedringer som man løbende arbejder med. Der er kommet nye folk til, men der er også afgang. Fords vicepræsident, Wolfgang Reitzle, har forladt firmaet. Han var en overgang tilknyttet Jaguar, men blev trukket tilbage til Fords ledelse. Reitzle har allerede fået nyt job. Det er hos det tyske ingeniørfirma Linde AG hvor han er ansat som CEO. Han taber dog ikke helt kontakten til Ford. Han skal stadig fungere som konsulent for Ford når det gælder produkter, design og marketings relaterede opgaver. I stedet for Reitzle har Ford flyttet Mark Fields over fra Mazda som Ford er medejer af. PDL Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|