Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.4.2006
 Jenson Button til krisemøde
 San Marinos Grand Prix 2007
 Ide endnu tættere på at være ude
 
24.4.2006
 San Marinos GP - Set og sket - Top 5
 

Hop til top25.4.2006

Jenson Button til krisemøde

Mandag tog Jenson Button til et på hans forlangende krisemøde hos Honda teamet i Brackley. Mange fejltagelser i teamet nødvendiggør sådan et møde.

I går mandag var Jenson Button på hans forlangende til en slags krisemøde hos ledelsen af teamet. Der er gået for meget skævt for teamet i denne sæson. Gode kvalifikationer bliver ødelagt undervejs ligesom der er visse problemer med især Barrichellos bil.


Jenson Button er ikke tilfreds med indsatsen i teamet
(Foto: Honda Racing F1)

Farten i bilerne er der for så vidt. Taler vi kvalifikation mangler der ikke noget, idet mindste ikke for Jenson Button. Men når det drejer sig om løbet, så går det godt i første stint, og så er det som det bare går baglæns i forhold til konkurrenterne. Og så var der lige den med lollipoppen i søndags der røg i vejret på det forkerte tidspunkt.

Jenson Button sagde inden han gik ind til mødet bla.:
"Forhåbentlig vil alle være her, så vi kan få en lille snak om hvordan det er gået i år. Uden sejre og resultater, så er det bare ikke godt nok. Vi laver fejltagelser og det skal stoppes. Der er for mange ting der ikke fungerer som en del af helheden."

PDL  


Hop til top
San Marinos Grand Prix 2007

Nej, det er ikke et meget tidligt preview, men snarere en lille information om at der ændringer på vej på Imola.

Imola har trods sin efterhånden lange levetid, med masser af dramaer og trods alt spændende løb, næsten altid været stærkt kritiseret af kørerne. Problemet har været og stadig er, at det er næsten umuligt at overhale på banen. Den er generelt for smal, og visse kører siger sågar at den er urytmisk at køre på. Det er dog nok et fåtal der siger sådan.

Men nu sker der noget igen. Igen for til søndagens løb var en af chikanerne ændret, så det snarere var en stram højre-venstre kombination frem for en decideret chikane. Banen vil blive ændret på flere områder. Største umiddelbare ændring vil være at man slet og ret fjerner Varianta Bassa - den sidste chikane før start/mål således at man faktisk får et enormt langt opløb til start/mål.

Og den er Michael Schumacher helt med på:
"Hvis man får en lang strækning med den rigtige kombination af sving før langsiden og efter den, så bliver der da i det mindste et sted at overhale. Som det er nu, er det så godt som umuligt at overhale."

Og overhalinger og tæt race er jo det vi gerne vil se alle sammen.

PDL  


Hop til top
Ide endnu tættere på at være ude

Allerede inden San Marinos GP, var rygterne ude om at Yuji Ides karriere hos Super Aguri ikke ville være ret lang. Nu er der kommet yderligere benzin på bålet.

Ledelsen hos Super Aguri F1 har ikke været særligt tilfredse med Yuji Ides indsats for teamet generelt. Man har bekræftet at man ville give ham en chance mere. Det var en udmelding fra teamet der kom lige efter det australske GP i Melbourne. Flere medier og enkeltpersoner har efter San Marinos GP udtrykt deres mening om Ides forsatte karriere i Formel 1. Og gad vide om Super Aguri F1 tager udmeldinger til efterretning, eller om de allerede har taget en beslutning?


Er det sidste gang at de skubber Ide på plads?
(Foto: Super Aguri F1)

Den tidligere Formel 1 verdensmester, Niki Lauda, udtalte således allerede søndag eftermiddag på tysk tv, at man hos FIA burde overveje at inddrage Ides superlicens. Det skete efter at løbets officials havde givet Ide en af de store løftede pegefingre.

Engelske "Times" er mere kategorisk idet at avisen direkte skriver at Ides deltagelse i det næste Grand Prix på Nürburgring bør være meget lidt sandsynlig.

Og det kan man vel egentlig godt forstå. I hvert fald når man ser tv-billederne. Her virker det ikke som at Ide gør ret meget for at undgå påkørslen af C. Albers. Og når man så hører hvad Ide har som kommentar til hændelsen.

Yuji Ide:
"Jeg mener ikke at jeg pressede for hårdt. Albers var den der var på ideallinien, og jeg kunne ikke undgå ham."

Lidt ironisk kan man vel nøjes med at tilføje at der i bilen er 2 pedaler. Én til at give gas med, og én til at bremse med. En klar fejl 40 fra Ides side. Og nu venter vi så spændt på Super Aguris beslutning. Der har været formodninger fremme om at Ide får en allersidste chance på Nürburgring. Altså en alt eller intet chance for Ide. Og så kan så spekulere på hvem der evt. skal erstatte ham. Ja, Honda som i et ukendt omfang støtter Super Aguri, vil sikkert gerne have at Anthony Davidson får chancen. Men lad os hvad der sker.

PDL  


 

Hop til top24.4.2006

San Marinos GP - Set og sket - Top 5

Det mange håbede på, skete heldigvis. Gentagelsen fra sidste år med duellen mellem Alonso og M. Schumacher. Denne gang var det M. Schumacher der vandt.

Efter en lidt kedelig første halvdel af San Marinos GP, tog begivenhederne fart i anden halvdel. Og næsten selvfølgelig var det duellen mellem Fernando Alonso og M. Schumacher der fik de fleste sendeminutter på tv. Selvfølgelig fordi der skete det mange håbede på, nemlig at de to konkurrenter kunne gentage duellen fra sidste år samme sted. Og det gjorde de, bare med en anden vinder. Til gengæld skal de hos Honda hjem og læse i strategi bogen. McLaren var bemærkelsesværdig anonym, ligesom BMW også var det.

Renault - 51 points:
Duellen mellem Alonso og M. Schumacher stjal fortjent hele billedet. M. Schumacher var truet og Alonso kunne med lidt mere held have overhalet tyskeren, men den helt rigtige situation kom aldrig helt. Dermed var Schumachers første rigtige sejr i over et år - USA 2005 undtaget - en realitet. Men det gjorde ikke så meget for Alonso bevarer et stort forspring til konkurrenterne. Og det var da også en rolig Alonso der udtalte sig efter løbet. Fisichella derimod var ikke tilfreds. Den nye motor som han havde fået til løbet fik ikke vist sit værd. En dårlig startplacering samt at bilen ikke kørte særlig godt i den første halvdel af løbet, bremsede hans færd mod en højere pointscore end den han trods alt opnåede, nemlig 1 point. Han var dog også uheldig med at havne bag Button og Webber efter et pitstop. Han fik endnu en gang konstateret at det altså ikke er så nemt at overhale på Imola. Men alt i alt stor tilfredshed hos Renault teamet.

McLaren - 33 points:
Montoya skal have ros for at trække sig lidt i duellen tæt på første sving lige efter starten. Havde han gjort som i tidligere sæsoner, var han og måske andre ganske givet havnet i sandkassen. Og det betalte sig for Montoya at holde lidt igen. Han kom jo på podiet. At det så kiksede lidt med trafik i forbindelse med det ene af de to pitstops, er en helt anden sag. Han havde så langt tilbage efter M. Schumacher og Alonso, at han ikke kunne fange dem. Derefter drejede det sig mere om at holde Massa på passende afstand. Raikkonen lavede en lille fejl i kvalifikationen, som satte ham lidt tilbage, og det kneb gevaldigt med at køre sig op. Men han nåede trods alt op på en god femteplads. Han klagede efter løbet over at bilen ikke var så eksemplarisk god som den plejer. Det virker som om i teamets udtalelser at der er nogle ting man meget gerne skal have rettet i forbindelse med næste uges test på Silverstone. Der ligesom mangler et eller andet.

Ferrari - 30 points:
Det var M. Schumachers weekend. Ny pole rekord og så en sejr mere i den lange liste. Det kan næsten ikke gøres bedre. Kun Alonso var reelt en trussel. Honda fik det da ødelagt godt og grundigt for sig selv. M. Schumacher blev indtil det første pitstop bakket godt op af Massa, som lagde sig mellem Button og Alonso. Massa sluttede på fjerdepladsen. Faktisk en god position. For den forhindrede Raikkonen i at score points, og dermed var Massa med til at reducere McLarens forspring til Ferrari, som nu kun er 3 points efter McLaren. Schumachers sejr var dog ikke helt let idet at han i det andet stint, havde lidt problemer med at holde tempo. Om det var dækkene eller noget med bilen, vil teamet undersøge nærmere i de kommende dage. De problemer som Massa oplevede, kørte han sig fint og faktisk også meget modent ud af. Men det kan vende i det næste GP om små 2 uger.

Honda - 15 points:
Hvis nogen havde sunget "My boy lollipop" i nærheden af Honda teamet efter San Marinos GP, er der vel ikke noget fortænkt i det. Det var mere end én almindelig uheldig dag for Honda teamet. Kørerne havde kvalificeret sig som nr. 2 og nr. 3, men var som offer for omstændighederne ikke tæt på noget som helst. Button var for så vidt heldig med at score 2 points. Rubens Barrichello havde et meget langt første pitstop. Hvad man ikke så

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk